2016-07-14, 21:48
Medlem
Scarecrow87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig
Du kan naturligtvis amortera i snabbare takt än vad som krävs av dig. Precis som för alla lån.
Ok tack,jo jag tänkte att det borde vara så men var inte säker. Så om man t.ex. skulle vinna på lotto kan man betala av hela lånet i ett svep?
2016-07-14, 21:49
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scarecrow87
Tjenare,har en fråga som är viktig för mig.
Om man tar CSN-lån,kan man välja att betala tillbaka det snabbare än vad som "krävs"?
Alltså,som jag har förstått det gör de någon slags uträkning och presenterar för dig hur mycket du ska betala varje år eller så. Låt säga att man vill betala mer än så och därmed återbetala skulden snabbare,går det att göra så?

Ja, det går till och med att betala av allt på en gång om man plötsligt har tillräckligt med pengar för att göra det. Det gjorde jag ungefär ett år efter examen i samband med att jag fick min första bonus.
2016-07-14, 21:49
Avslutad
Citat:
Ok tack,jo jag tänkte att det borde vara så men var inte säker. Så om man t.ex. skulle vinna på lotto kan man betala av hela lånet i ett svep?
Ja, varför skulle man inte kunna det?
2016-07-14, 22:01
Medlem
Scarecrow87s avatar
Ok tack för den snabba hjälpen!
2016-07-14, 22:04
Medlem
Scarecrow87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig
Ja, varför skulle man inte kunna det?
Tänkte att det kunde bero på praktiska anledningar,typ att de bara hade ett antal inbetalningsalternativ som man kunde välja på och att dessa oftast skulle vara så utdragna som möjligt då folk oftast vill ta god tid på sig att betala tillbaka.
2016-07-15, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vitsvartgul
men jag nämnde hur mkt procent jag låg på då kan dom fan veta
Det kan vara en hel del olika faktorer som inverkar på den slutliga bedömningen. Om de började svara ja eller nej skulle det antagligen leda till situationer som att de säger ja i samtalet, men den som frågar har glömt att nämna en viktig aspekt, och då kommer det ta hus i helvete när den som ringde och frågade går ut i media och säger "först sa det att jag skulle få studiemedel och nu säger de nej". Alternativt får de reda på att de inte ska få studiemedel, men får sedan reda på att de visst hade rätt till det på grund av någon undantagsregel och så blir de arga för det.

För övrigt är det inte så jävla svårt att hitta hur många procent som behövs på deras hemsida. Klarar du inte ens det vete fan om du ens bör studera.

http://www.csn.se/lattlast/studiestod/studiemedel/krav-1.4681
Klicka på högskola
http://www.csn.se/hogskola/krav
Klicka på studieresultat
http://www.csn.se/hogskola/krav/studieresultat
Klicka på krav på studieresultat
http://www.csn.se/hogskola/krav/studieresultat/krav-studieresultat-1.2581

Så jävla svårt var det.
2016-07-15, 01:41
Medlem
mrmints avatar
Citat:
Tänkte att det kunde bero på praktiska anledningar,typ att de bara hade ett antal inbetalningsalternativ som man kunde välja på och att dessa oftast skulle vara så utdragna som möjligt då folk oftast vill ta god tid på sig att betala tillbaka.

Det hade varit underligt om det inte hade varit möjligt att återbetala lånet i förtid. Särskilt med tanke på att myndigheten (csn) är skyldig att följa Studiestödslagen (1999:1395), där det, under 4 kap. "Återbetalning av studielån" 20 § "Förtida återbetalning", står skrivet:
Citat:
I syfte att stimulera en snabb återbetalning av studielån får regeringen meddela föreskrifter om premier till låntagare som betalar tillbaka större belopp än det fastställda årsbeloppet.
Läs mer här: https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/studiestodslag-19991395_sfs-1999-1395. Några premier har dock inte blivit fastställda vill jag här tillägga.

Själva skriver myndigheten (csn):
Citat:
Om du vill betala hela ditt lån, kan du göra det när som helst under året. Ta kontakt med oss för att få det exakta beloppet uträknat.
Läs mer här: http://www.csn.se/aterbetala/hur-betalar-du/2.701

Samtidigt kan i sammanhanget här även tilläggas att detta är regel, snarare än undantag, när det kommer till privatlån. Ett nära exempel är Konsumentkreditlagen (2010:1846), 32 § "Betalning av skulden i förtid", där följande stipuleras:
Citat:
Konsumenten har rätt att betala sin skuld till kreditgivaren före den avtalade förfallotiden. Om skulden betalas i förtid, har kreditgivaren rätt till ersättning i den omfattning som anges i 36 §.
Läs mer här: http://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/konsumentkreditlag-20101846_sfs-2010-1846

Du kan därmed inte tvingas vara bunden till ett lån med hög ränta, utan kan om du så önskar och har finansiellt kapital, välja att betala tillbaka lånet till fullo i ett sjok.
2016-07-15, 13:42
Medlem
blev antagen på linköpings universitet nu. Ska man ansöka om CSNlån direkt, eller ska man vänta? Vet iaf att jag tickade en box på att jag ville ha studiemedel när jag sökte till universitet på antagningsidan. Kanske sköts detta per automatik?

Och en annan fråga. När man söker lägeheter på olika sidor så vill de att man ska skriva inkomst samt typ av inkomst, som student blir detta svårt. Det går att välja studielån, men detta räknas väl ej som inkomst. Vad ska man då skriva i inkomst rutan (om man inte har någon för tillfället) ? Då man inte har ansökt om studielån ännu så har man inte tekniskt sätt ett studielån, även om det garanterat blir så när jag väl ansöker om det.

Lite hjälp uppskattas stort!

Tack
2016-07-15, 13:45
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Zodaztream
blev antagen på linköpings universitet nu. Ska man ansöka om CSNlån direkt, eller ska man vänta? Vet iaf att jag tickade en box på att jag ville ha studiemedel när jag sökte till universitet på antagningsidan. Kanske sköts detta per automatik?
Du kan ansöka om studiemedel nu, eller vänta. Det är upp till dig. Den boxen du tickade i på antagning.se gör ingenting.
2016-07-15, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zodaztream

Och en annan fråga. När man söker lägeheter på olika sidor så vill de att man ska skriva inkomst samt typ av inkomst, som student blir detta svårt. Det går att välja studielån, men detta räknas väl ej som inkomst. Vad ska man då skriva i inkomst rutan (om man inte har någon för tillfället) ? Då man inte har ansökt om studielån ännu så har man inte tekniskt sätt ett studielån, även om det garanterat blir så när jag väl ansöker om det.

Lite hjälp uppskattas stort!

Tack

Du far fraga de som hanterar lägenheterna vad som räknas som inkomst. Ibland räknas inte lanet, men en viss del av bidraget som inkomst. Oavsett om du "tekniskt sett" har studiemedel nu eller ej är du garanterat skyldig att anmäla ändringar i din inkomst sa det är lika bra att ange ditt studiemedel fran början om du vet att du kommer ta det.
2016-07-15, 17:10
Medlem
Fråga om totalt antal veckor som man kan ta ut CSN.

Hej!

Idag när jag fick ett meddelande från CSN, så stod det att man kunde enbart ta ut maximalt 240 veckor med stuidebidrag, och att man varje år tar 80 veckor.

Jag läser ett femårigt program, betyder detta att jag inte kan ta ut inga pengar alls från CSN efter 240 veckor eller hur är det? Jag försökte att läsa på hemsidan, så jag skulle vara tacksam ifall någon med erfarenhet eller liknande vet något om detta.

Tack på förhand!

EDIT: 80 veckor * 5 år=400 veckor (dvs. 400 veckor, och man kunde enbart få ut 240 veckor).
2016-07-15, 17:14
Medlem
sasos avatar
hör av dig till CSN
De gör undantag i ditt fall

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här