2016-07-18, 08:48
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jajahaaja
Samtliga residensstäder är bubbliga. Det absoluta beloppet (och därmed skuldkvoten) är irrelevant.
Nej det är det inte, skuldkvoten är högst relevant eftersom högre skuldsättningsgrad innebär en allt större känslighet vad gäller ökande kostnader/sjunkande intäkter/löner netto.
Förstår du inte det så tycker jag uppriktigt synd om dig.
2016-07-18, 09:41
Medlem
ecu971s avatar
Nästan samma slutpris som 2015-01-15

http://www.hemnet.se/salda/bostadsratt-3rum-vasastan-stockholms-kommun-luntmakargatan-95,-van-4-540577

Snart smäller det! Håll i hatten!
Senast redigerad av ecu971 2016-07-18 kl. 10:01.
2016-07-18, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mes
Alpha !, du tror inte de kommande ekonomiska problemen i nästa finanskrasch kan komma att vara historiens största?, och hur detta påverkar ett land där de privata lånen är störst i hela världen för att nära en bostadsbubbla med extrema mått.
"Tror"?
Det är så många som tror att det räcker och blir över.
Jag försöker hålla mig till det mätbara och avgörbara.

Citat:
Sveriges bostadspriser/marknad är absurda i ett land som erbjuder arktiskt klimat och i stort sett inget internationellt värde förutom för välfärdsinvandrare möjligtvis.
Kan man inte säga detsamma om de flesta ställen där folk upplever att det är höga priser?

Citat:
Jag förstår inte vitsen med att diskutera ekonomisk historik i ett läge enligt ovanstående?.
Varför inte?
Är det inte människor som är inblandade i samtliga fall?

Citat:
Men du tror väl på att Sverige klarar sig utmärkt i en internationell storskalig finansiell kollaps där många experter påstår att subprime-krisen var en fjärt i rymden mot det som komma skall.
Baserat på vad?
Tittar vi bakåt i tiden så påverkas Sverige med arbetslöshet i sådana lägen. Folk drar ihop sig och nyproduktion efterfrågas knappt. Och vi får arbetslöshet bland byggare/hantverkare och sedan eskalerar som jag tidigare beskrivit. Den arbetslösheten och minskade efterfrågan på boyta sänker bostadspriserna.
Finns en klar logik i förloppet.

(Sedan blir ju inte alla arbetslösa. 92-93 hade jag en granne som sysselsatte hantverkare med omfattande renovering. Hantverkarna där var nog egna företagare som hade prutat på lönerna. Men så fick dom full sysselsättning också).

Citat:
Du vet också mycket väl att 2 av våra systemviktiga Banker håll på att duka under i sviterna runt denna krasch vilket media givetvis mörkade men som senare visade sig vara korrekt.
Om du menar 2008-2009 så hade swedbank problem med konjunkturnedgången i baltikum och ukraina. Svenska delen tuffade dock på utan nämnvärda problem.

Citat:
Om folk då blir utan jobb så har de inte råd med ränta/amorteringar, så enkelt är det med det.
Utan pengar så kommer folks bostäder säljas i en spiral av neråtgående priser.
Ja, med stigande arbetslöshet kan man förvänta sig sjunkande bostadspriser. Det har jag varit väldigt tydlig med tidigare.

Men tittar du på fastighetsprisindex som SCB mäter upp så får du ett hack i kurvan 92-93. Men det blir inte ens ett hack 2001-2003 och 2008-2009. Så den ökningen av arbetslöshet räcker uppenbarligen inte.

Citat:
Det räcker förmodligen med att ynka procent av alla husförsäljningar blir konkursrelaterade för att karusellen tar fart.
Varför skulle det ha betydelse?
2016-07-18, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Narkomat
Tvärtom är resursutnyttjandet vanligtvis så högt vid 10% inflation att arbetslösheten är mycket låg.
Om resursutnyttjandet var högt skull överheten inte behöva elda på med inflation. Då skulle överheten i stället kunna kyla av.
Inflation är vad överheten (försöker) driva fram när resursutnyttjandet är lågt och arbetslösheten hög. Kan man med inflation sänka de reala lönekostnaderna så kan folk komma i arbete.

Citat:
Det blir svårt att gissa sig till vad du menar när du använder uttryck som "cash out" och "kostnad som man känner av".
Eftersom du använde en egen begreppsvärld ville jag vara tydlig med vad som gällde i mitt inlägg. Men det fungerade uppenbarligen inte.
Med cash out avses det nominella belopp som du faktiskt betalar ut. Ränteutgift kan också användas.

Citat:
Räntekostnader är räntekostnader, oavsett vilken egen hemmasnickrad definition du använder som justerar för möjligheter till nya lån för att täcka ökade räntekostnader.
Om du tänkte dig att den meningen skulle förmedla något innehåll så misslyckades det.

Citat:
Min invändning handlar om att ökad inflation parat med ökad boränta innebär att räntekvoten ökar. Dvs du måste betala större andel av din inkomst i räntekostnader. Alltså stämmer inte ditt ursprungliga påstående om att ökad inflation parat med ökade boräntor leder till att "det kostar mindre".
Att ränteutgiften ökar när räntan ökar är väl tämligen trivialt.
Det kan tom en sk IQ80 Somalier konstatera genom att titta på nya respektive gamla AVI't.
Det är väl inte det du håller på och invänder om.

Det har jag inte heller ifrågasatt. Utan varit tydligt med att Ränteutgiften ökar. (Och pekat på att eftersom inflationen gör att lånet minskar realt, har låntagaren möjlighet att öka på lånet för att kompensera för stigande ränteutgift, ifall denne vill konsumera mer nöje).

Jag gjorde ett konkret räkneexempel där allt skulle framgå. Och där framgår också att Beppe fick en ökad ränteutgift när räntan ökade.
Varför hålla på och invända om det???

Citat:
Du syftar på skuldkvoten, som mycket riktigt minskar. Skulden minskar inte.
Mitt inlägg handlade om real påverkan. Det kan jag tycka att jag var väldigt tydlig med.

Citat:
Varför skulle någon kalla en minskning av skuldkvoten för en kostnad?
Det förstår inte vi heller. Därför får du kommentarer om det.

Citat:
Här har Beppes räntekvot ökat till 10%. Räntekostnaderna har ökat både absolut och som andel av hans inkomst.
Ränteutgiften har ökat.
Men Beppes reala skuld har minskat. En del av den nominella räntan kan därför ses som en form av (real) amortering av skulden. Den amorteringen är inte en kostnad. Däremot är det en utgift.

Väljer Beppe att inte öka på lånet utan betala den höjda ränteutgiften så kommer räntans andel av lönen att minska för varje år. Efter 10 år med 2% inflation (och löneökning) har lånet minskat till 82% av ursprunglig storlek, i relation till lönen. Detta med ett amorteringsfritt lån.

Citat:
Så hela ditt resonemang bygger på att man vid ökade räntekostnader alltid kan ta ut mer i lån för att betala räntekostnaderna. För att detta alltid ska vara sant så måste fastighetspriser alltid stiga med mer än skillnaden mellan ny och tidigare boränta efter ränteavdrag. Enda gången fastighetspriser skulle kunna gå ner är alltså enligt Alpha101's postulat när boräntan faller.

Har jag uppfattat dig korrekt?
Nej, det är inte korrekt uppfattat. Vad jag säger är:

* Stiger nominell ränta och inflation så påverkas inte real ränta efter skatt så mycket. Den kan tom minska.

* Stiger nominell ränta och inflation så kan tom kostnaden för lånet minska realt. Men man åker på en tvångsamortering av inflationens storlek. Tvångsamortering är inte en kostnad. Däremot en utgift.

* Eftersom lånet tvångsamorteras realt, så frigör det utrymme för ny belåning. Den nöjeslystne som ogillar sparande har därför utrymme att öka på belåningen och använda det för att dämpa ned ränteutgiften.

* Stiger ränta och inflation så stiger ränteutgiften. Det blir mindre kvar att konsumera för. Ränteökningen är dock i en real amortering. Därför kan den ses som ett sparande.

Så, nu har jag repeterat detta ytterligare en gång.
2016-07-18, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Det påhitt där du påstår att det sitter massa bubbelbabblare i den här tråden och ojar närstående armageddon vid varje dipp, men inte kan backa upp med något historiskt exempel på att någon faktiskt gjort det (som sagt kommer du inte kunna backa upp dina märkligheter heller, bortom möjligtvis någon användare för 5 år sedan vilken då antagligen inte ens är aktiv längre).
Kan inte den här typen av inlägg sägas höra dit: (FB) Bostadsbubbla i Sverige?
Och sådana har vi sett så det räcker och blir över.
2016-07-18, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
http://www.valueguard.se/stockholmbr

Juli blir väldigt spännande statistik. Går det +-0 där är det något av en katastrofvarning; hämtas de där 4-5% upp är det väl dock slut på popcorn för stunden. Plockar vi tillbaka 1-2% är vi väl kvar i status quo av osäkerhet.

Jag har haft en enda stående gissning om det framtida förloppet i den här tråden. Den var tvådelad, där del ett med stagnerade/fallande priser är nära att inträffa och del två då bygger på att jag inte tror marknaden hanterar det utan att krascha.

Jag har uppdaterat (mest för skojs skull) parametrarna till den gissningen så man kan se om jag får rätt eller fel: om vi har stillastående priser (mindre än +1%) från nu till första oktober så anser jag att stagnationen är ett faktum och att marknaden inte kommer klara det utan att krascha. Hur långt det sedan kommer ta ned till ny jämvikt är svårt att underbygga ens gissningar på. Ofta är fallen långsamma, men antagligen beroende av hur det går för Sverige (skulle samhället börja knaka kan det väl rimligen gå fortare).
Tittar man i valueguard-data så verkar den lite mer skarpa nedgången vara begränsad till BR Stockholm. Man ser inte det för BR GBG/MLM. Där finns en svagare nedgång.

Och ser man på den starka prisuppgången de senaste 3 åren så är det väl inte förvånande om det blir en rekyl. Byggkostnaderna har inte stigit riktigt så snabbt det 3 senaste åren. (Tror jag iaf).
2016-07-18, 11:29
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Tittar man i valueguard-data så verkar den lite mer skarpa nedgången vara begränsad till BR Stockholm. Man ser inte det för BR GBG/MLM. Där finns en svagare nedgång.

Och ser man på den starka prisuppgången de senaste 3 åren så är det väl inte förvånande om det blir en rekyl. Byggkostnaderna har inte stigit riktigt så snabbt det 3 senaste åren. (Tror jag iaf).

Ja, nedgången brukar vara proportionerlig med uppgången (om det kommer en nedgång).
2016-07-18, 11:30
Medlem
Eeries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101

Det beror på hur man ser det.

Byggkostnad brutto per kvm för stor-Stockholm sen 2010.

0010 Stor-Stockholm
__________2010______2011______2012______2013______ 2014
Brutto_____38 694____ 40 000____ 42 479____ 44 735____ 43 793

Rätt kul att kika runt där.

http://www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/Statistik-efter-amne/Boende-byggande-och-bebyggelse/Byggnadskostnader/Priser-for-nyproducerade-bostader/#c_li_BO0201A

Blir svårt för priserna att gå ner under de som syns där.
2016-07-18, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eerie
Det beror på hur man ser det.

Byggkostnad brutto per kvm för stor-Stockholm sen 2010.

0010 Stor-Stockholm
__________2010______2011______2012______2013______ 2014
Brutto_____38 694____ 40 000____ 42 479____ 44 735____ 43 793

Rätt kul att kika runt där.

http://www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/Statistik-efter-amne/Boende-byggande-och-bebyggelse/Byggnadskostnader/Priser-for-nyproducerade-bostader/#c_li_BO0201A

Blir svårt för priserna att gå ner under de som syns där.

Väldigt intressant! Har du någon aning om när priser för 2015 kommer? Bör väl ligga där mellan 40-45k också?
2016-07-18, 11:35
Medlem
Eeries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vicjoh
Väldigt intressant! Har du någon aning om när priser för 2015 kommer? Bör väl ligga där mellan 40-45k också?

Kvalificerad gissning är att det kommer i slutet av 2016. 2014 uppdaterades i slutet av 2015. Men vet, det gör jag inte.
2016-07-18, 12:40
Medlem
ecu971s avatar
Har ni BR i Stockholm nu så ta och sälj fort som tusan, snart dippar det hårt!
2016-07-18, 12:42
Medlem
Eeries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ecu971
Har ni BR i Stockholm nu så ta och sälj fort som tusan, snart dippar det hårt!

Ponera att du har rätt. Nu när de har x kr på banken och ingen bostad vad ska de enligt dig ta för nästa steg?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in