2016-07-17, 22:16
Medlem
Harfagers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MikaelBlomkvist
Ska kolla... Han har begärt 30 Mkr BTW

Vore intressant att se filmen.

Ang 30 Mkr så, behöver han gömma sig sedan ?

10 miljoner är en bra summa för att göra något man ska göra gratis....

och han har redan pekat ut platsen ?
Citera
2016-07-17, 22:24
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ska kolla... Han har begärt 30 Mkr BTW

Det här är väl det mest intressanta tipset på mkt länge?!!!
Är killen trovärdig eller bara ute efter pengar. 30 mkr är mycket pengar för en privatperson, men med tanke på miljarderna som slösats på återvändsgränder är det ingenting. Ge mannen vad han begär så vi får veta!

Ring Dag Andersson - nu!
Citera
2016-07-17, 22:40
Medlem
brukerinnes avatar
Denne videoen med kommentarer er litt interessant i en diskusjon om hva som skjedde mellom tidspunktet da paret Palme kom ut fra biografen og da MOP fant sted: https://www.youtube.com/watch?v=A5mUSjVXWF4&list=PLZJplrJI-rVRsk-4Mvo7PhkLFdpGFd1th

Dan Hörning har laget en serie om saken som legges på youtube under "Palmemordet".
Neste avsnitt skal handle om hva som skjedde på mordplassen.

Basfakta: Takk for og saklig og strukturerte innlegg basert på tilgjengelige fakta.
Citera
2016-07-17, 22:44
Medlem
bradgardsindianens avatar
De kanske kände till SE och förmodade att dennes ev. högersympatier skulle färga utsagan och där av var något ointresserade av att höra honom? Ett antagande som inte nödvändigtvis är korrekt. Att han ställer sig som karaktärsvittne för LP är ksnske inte uppsåtligt vilseledande. Han kanske hyser viss sympati inför hennes situation (även om han befinner sig på en annan del av politiska kartan), och det kanske inte var så noga om den åtalade hursomhelst var kriminell.
Citera
2016-07-17, 22:47
Medlem
SGDFs avatar
Det är så många som tjatar tröttsamt i tråden om Hans Holmérs försummelse av Rimborns förhör. Varför inte läsa Hans Holmérs version?

"Ustasja togs bort, men de två gubbarna blev kvar i rikslarmet"

Här svarar Hans Holmér själv i Juristkommissionens förhör 1987-03-17:

HH: Jag var på ledningscentralen kl 10.50 på lördagen. Min första åtgärd var att så snabbt som möjligt försöka få en uppfattning om läget. Var stod vi? Hade vi några spår? Fanns det något som inte kommit mig till del via radion? Jag hade ju haft rundradion på väg till arbetet och hörde hela tiden dom nyhetssändningar som förmedlade olika uppgifter om vad polisen gjorde och inte gjorde...§... Sådana här fragmentariska informationer fick jag. I övrigt försökte vi då komma fram till ett signalement vi kunde gå ut med vid presskonferensen kl 12. Det var de viktigaste [övervägandena].

P-E Nilsson: Var presskonferensen utsatt när du kom eller bestämde du den?

HH: Det var redan kallat till presskonferens kl 12. Och när det gällde signalementet fanns det två uppgifter som gick ihop som gav underlag för ett signalement. Det är viktigt att man inte går ut med mer än minsta gemensamma nämnare, så att man inte skär bort något som kan vara intressant...§... Om man tittade på rikslarmet var det helt tokigt. Det lyckades jag konstatera på den här timmen... Jag kan tala om varför rikslarmet blev fel. [...§...]
Det larmet gick ut någon gång vid 02.50-tiden... som ett rikslarm. Sedan kom en hel del frågor från massmedia om hur man i hela fridens namn kunde säga att det var Ustasja och vad som låg bakom det. Då drog man öronen åt sig i ledningen och rättade rikslarmet. Man tog bort Ustasja, men inte att det var de här två "gubbarna". På så sätt var rikslarmet fel och vilseledande.

P-E Nilsson: I båda versionerna?

HH: Ja, det var det. [...§...]

P-E Nilsson: Vem satte dig in i bilden när du kom? ...Fick du en föredragning av Welander... eller Sandström... ?

HH: Jag kom in i rummet och bytte kläder. När jag stod där kom Gösta fram och berättade. Sune Sandström var också med... Jag ställde någon fråga till Curt Nilsson och... de övriga i rummet.

P-E Nilsson: Du ledde presskonferensen då?

HH: Det gjorde jag. Men det här var då före.

P-E Nilsson: Jo, det vet jag. Men det var en kort och intensiv briefing?

HH: Ja, det var det. Men å andra sidan hade vi inte mycket att berätta. Färdvägen för makarna och att de hade varit på biografen stod klart. Vitsen med [presskonferensen] var ju att få människor som gjort iakttagelser att anmäla sig till polisen. De fick olika nummer de kunde ringa. Det var i stort sett vad som hände fram till kl 12.

Ja, här stannar jag, fast förhöret fortsätter. I andra förhör beskrivs också hur Hans Holmér tar tag i rodret, inte heller det är så skumt som vissa försöker påskina. Läs mer, alla!
Citera
2016-07-17, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Det här är väl det mest intressanta tipset på mkt länge?!!!
Är killen trovärdig eller bara ute efter pengar. 30 mkr är mycket pengar för en privatperson, men med tanke på miljarderna som slösats på återvändsgränder är det ingenting. Ge mannen vad han begär så vi får veta!

Ring Dag Andersson - nu!

Dag Andersson är på semester till den 31 aug kl.08.
Citera
2016-07-17, 23:25
Medlem
nattekniks avatar
Citat:
Ja det verkar ju inte som om någon vill att det ska bli löst. En kompis till mig har pekat ut ett ställe där revolvern kan ha droppats utefter flyktvägen, men det krävs ett visst byggnadstekniskt ingrepp för att kontrollera. En video visar rätt så tydligt en vapenpåse under en massa damm vilket PU har tagit del av. Men inget händer, utpekandet skedde för mer än ett år sedan.
Märkligt att inget händer....

Typ demontering av stuprör ?

Och hur kan man avgöra att det är en vapenpåse/väska om den ligger under en massa damm ?
Gissar att din vän sett något i det (ibland) smala utrymmet mellan två fastigheter,och som brukar döljas av ett stuprör. Har mycket svårt att tänka mig att man kan se något annat än just "något" övertäckt med damm....men det är en god tanke att kontrollera.
Senast redigerad av natteknik 2016-07-17 kl. 23:42.
Citera
2016-07-17, 23:41
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cianneli
Dag Andersson är på semester till den 31 aug kl.08.

Okej, om det är lösningen av Palmemordet vi talar om så kanske Dag Andersson kan störas även på sin semester? Jag är inte ironisk, endast ivrig.
Citera
2016-07-17, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Okej, om det är lösningen av Palmemordet vi talar om så kanske Dag Andersson kan störas även på sin semester? Jag är inte ironisk, endast ivrig.

Betvivlar. Är ju långsemester av ngn anledning. Men chefen är väl där o någon till.
De hade ju fått vapentipset för ett år sen stod det.
Citera
2016-07-17, 23:51
Medlem
Vad vet vi om dåren som bodde i närheten av mordplatsen som valde att skjuta sig när polisen knackade på dörren? Anledningen till hembesöket var att han vid tiden för mordet ska ha ägt en magnumrevolver men aldrig dök upp med vapnet till provskjutningen som han fått kallelse till. Om man spekulerar kring teorier om en ensam gärningsman så borde han vara ytterst intressant. Han var dessutom väldigt kritisk mot Palme vad jag har förstått?
Citera
2016-07-18, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Manprinsen
Vad vet vi om dåren som bodde i närheten av mordplatsen som valde att skjuta sig när polisen knackade på dörren? Anledningen till hembesöket var att han vid tiden för mordet ska ha ägt en magnumrevolver men aldrig dök upp med vapnet till provskjutningen som han fått kallelse till. Om man spekulerar kring teorier om en ensam gärningsman så borde han vara ytterst intressant. Han var dessutom väldigt kritisk mot Palme vad jag har förstått?

Han sköt sig själv när polisen ringde på, men det hade inget med PU att göra. Det var en anhörig som var orolig
och hade ringt polisen.
Senast redigerad av Shasse 2016-07-18 kl. 00:10.
Citera
2016-07-18, 00:00
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manprinsen

GH i Granskningskommissionens rapport. Christer Andersson. Kunde mkt om utredningen. Ägde en revolver som han påstod sig ha sålt till en okänd knarklangare i Kungsträdgården ("en utlänning").

Tydligen djupt deprimerad. Hans bror var orolig över hans hälsa och bad polisen besöka honom. Då sköt han sig.

Ja, en bra kandidat för alla som tror på id'en om en ensamagerande GM.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in