2016-07-15, 18:13
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av INVESTER
Rune är nu död, huset får inte säljas i hans namn längre, hans tillgångar kommer ärvas av hans släktingar, eller ett testament

Jo, fastigheten får säljas i offrets namn(dödsbo), dödsbodelägarna beslutar gemensamt om fastigheten skall avyttras.

Om offret ägde fastigheten så tillhör den numera R dödsbo vari legala arvingar och universella testamentstagare är dödsbodelägare tills bodelningen är klar och arvet skiftat.

Legatarier kan också ha något att hämta ur dödsboet.

Det vore intressant med bakgrundshistorien, offrets fru, legala arvingar med mera, i den soppan kan det finnas en förklaring till att R mördades, fullt möjligt.
Citera
2016-07-15, 23:54
Medlem
Ja, eller den som sist kört Rune
till Ringsås kanske återkommit i annat ärende..Rune var ju gift när han försvann o frun levde ju då.Märkligt med arv ,för frun var väl normalt delägare i Runes ägande,eller?
Citera
2016-07-15, 23:57
Medlem
Hela historien e ju en enda soppa,som vanligt för oss, som försöker löda ihop något konstruktivt.
Citera
2016-07-16, 00:25
Medlem
INVESTERs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jo, fastigheten får säljas i offrets namn(dödsbo), dödsbodelägarna beslutar gemensamt om fastigheten skall avyttras.

Om offret ägde fastigheten så tillhör den numera R dödsbo vari legala arvingar och universella testamentstagare är dödsbodelägare tills bodelningen är klar och arvet skiftat.

Legatarier kan också ha något att hämta ur dödsboet.

Det vore intressant med bakgrundshistorien, offrets fru, legala arvingar med mera, i den soppan kan det finnas en förklaring till att R mördades, fullt möjligt.

jag förstår inte riktigt varför du citerar mitt inlägg sedan skriver samma sak som jag? Fastigheten får inte säljas nu som jag skrev, och som du skrev.
Citera
2016-07-16, 01:36
Medlem
Svennis7254s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riskan
Ja, eller den som sist kört Rune
till Ringsås kanske återkommit i annat ärende..Rune var ju gift när han försvann o frun levde ju då.Märkligt med arv ,för frun var väl normalt delägare i Runes ägande,eller?

Detta tycker jag oxå känns märkligt, Någon borde ha reagerat, om han inte dök upp på fruns begravning...

Såvida de inte var skilda då kanske hon inte ägde något...
Citera
2016-07-16, 10:25
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svennis7254
Detta tycker jag oxå känns märkligt, Någon borde ha reagerat, om han inte dök upp på fruns begravning...

Såvida de inte var skilda då kanske hon inte ägde något...

Ja, det har jag funderat på också: om han saknades på hustruns begravning, givet att barn och barnbarn var med, så väntade man ändå över ett halvår med att anmäla honom försvunnen. Trodde de anhöriga att han var utomlands och de inte kunde nå honom med beskedet?
Citera
2016-07-16, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Ja, det har jag funderat på också: om han saknades på hustruns begravning, givet att barn och barnbarn var med, så väntade man ändå över ett halvår med att anmäla honom försvunnen. Trodde de anhöriga att han var utomlands och de inte kunde nå honom med beskedet?

När dog frun då? Fick för mig att det var innan han försvann.
Citera
2016-07-16, 12:52
Medlem
Nä men Rune försvann ju på våren 2014.Och om jag inte minns fel så skrevs det i tråden att frun begravdes i sept. samma år, men visst kan det vara så att dem inte levde ihop längre.Men vet vi att Rune ägde torpet, han kanske bara hyrde det.
Senast redigerad av Riskan 2016-07-16 kl. 13:02.
Citera
2016-07-16, 13:45
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riskan
Nä men Rune försvann ju på våren 2014.Och om jag inte minns fel så skrevs det i tråden att frun begravdes i sept. samma år, men visst kan det vara så att dem inte levde ihop längre.Men vet vi att Rune ägde torpet, han kanske bara hyrde det.

Ja, i alla fall sista livstecknet är från våren 2014, när han senast hade kontakt med anhöriga vet vi inte säkert, men våren 2014 levde han. Polisen misstänker att han kan ha dödats redan då.

Ägarbilden för samtliga i tråden omnämnda fastigheter är oklar.
Citera
2016-07-16, 21:16
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
När dog frun då? Fick för mig att det var innan han försvann.
september 2014
Citera
2016-07-16, 21:19
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Ja, i alla fall sista livstecknet är från våren 2014, när han senast hade kontakt med anhöriga vet vi inte säkert, men våren 2014 levde han. Polisen misstänker att han kan ha dödats redan då.

Ägarbilden för samtliga i tråden omnämnda fastigheter är oklar.
Inte helt...det framgår av Borås tidning att han i eget namn (olovligen använt?) köpte fastigheten i centrala Svenljunga 2012 av någon som ägt den ca 1 år och gick med ca 100 000 i förlust.
Citera
2016-07-16, 21:39
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Det som är mer oklart är varför han var skriven på Solgatan i Mölndal, tillsammans med släkting med samma efternamn, som inte hade kontakt med honom. Varför hustruns rollator stog kvar i trädgården vid torpet där Rune bodde och hittats död. Varför han skulle befunnit sig i Göteborg våren 2014, den senaste iakttagelsen. Vem som använde ett kontokort i hans namn våren 2014. Och naturligtvis, vem ansåg sig behöva döda Rune, gömma kroppen men ändå vågade lämna den kvar nära hans egen fastighet med risk att den skulle hittas?
Knappast någon som idag sitter kvar i en stuga i närheten och biter på naglarna. Sannolikare en person som någon i denna familj tagit till sig såsom ett olycksbarn som behöver stöd och kärlek för att gå vidare. Någon med kännedom om förhållandena kring Rune, men inte hade anknytning till platsen. Någon som lätt avlägsnat sig därifrån, utan rädsla eller ånger. De ekonomiska förhållandena kring Runes försvinnande och död är avgörande och förmodligen helt kända av polisen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in