2016-07-16, 16:51
Medlem
Servals avatar
Denna fråga gäller mer exklusiva bilar (alltså inte bruksbilar.)

Hur hanterar du skarpa linjer i karossformen vid rubbing av en nedgången lack? exempelvis denna skärmkanten: http://piclair.com/data/h9uvw.jpg

Hade det varit en bruksbil så löser man ju detta med hjälp av en roterande eller exempelvis en Flex med oscillation och tvångsrotation med lämplig trissa och rubbing kombinerat med lite sunt förnuft (alltså tar det lite vackert precis i den skarpa kanten.) och det faktum att du avverkar lite mer klarlack vid den skarpa kanten spelar inte så stor roll. Men om vi säger att det handlar om en exklusiv äldre sportbil som redan blivit polerad många gånger? Min gissning är att man tejpar den skarpa kanten med en smal tejp och avslutar med att gå över kanten med ett finare medel/trissa som avslut?
Citera
2016-07-16, 16:58
Medlem
Min gissning är att man mäter tjockleken på lacken innan man börjar arbeta med den så man vet hur mycket man kan avverka och vilka metoder man ska använda sig av på vilka ställen.
Citera
2016-07-16, 19:53
Medlem
dreamtools avatar
Har för mig att man tar båda sidor om kanten först, men tejpar inte. Sen drar man över den skarpa kanten sist och bara polerar bort resten. När bilen tillverkades så hade den ju jämn lack överallt, och förr eller senare så går det inte att poellera om lacken, utan en omlackering måste göras.
En riktig kunnig polerare grejar dock en sådan kant enkelt, det är vardagsmat.
Citera
2024-04-28, 12:01
Medlem
Mullrets avatar
Någon som jobbar med polera bilar och kan ge synpunkter på yrket?
Citera
2024-04-28, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Serval
Hur hanterar du skarpa linjer i karossformen vid rubbing av en nedgången lack?
Undrar samma sak.
Har en äldre bil som har 5 relativt skarpa längsgående veck/sickor på huven.
Sett andra likadana bilar där ägarna nött ner lacken så att grundfärgen syns genom lacken på vecken/sickorna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in