2016-07-15, 02:31
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Viktigt att understryka att det endast är kollektivavtalad tjänstepension (SAF-LO, KAP-KL o.s.v.) som inte går att ha hos Avanza. "Vanlig" tjänstepension går att ha där.
Givetvis, helt rätt. En del kollektivavtalade funkar...men om det funkar så kan man plötsligt få ett meddelande om att det inte funkar längre eftersom Avanza inte deltagit i senaste upphandlingen. En av många anledningar till att pension blir så komplicerat att överblicka och förstå.
Citera
2016-07-16, 10:44
Medlem
Har sett att frågan varit uppe tidigare, men hittar inget svar.

Kan jag se mina antal köp/sälj någonstan med tanke på courtageklass? Känns lite märkligt om jag ska behöva räkna ut det själv bland mina transaktioner
Citera
2016-07-16, 16:13
Medlem
Nu är det 5 veckor sen mina fonder försvan på Handelsbanken.
De syns fortfarande inte på Avanza. Snackat med båda bankerna och de bara skyller på varandra.
Kan någon hjälpa mig. Vet inte vad jag ska göra. Pengarna kan väl inte bara försvina?

När jag ringer Avanza så säger de bara att handelsbanken inte har skickat något till dem.

Medans Handelsbanken säger att det är Avanza som inte har tagit emot de.

Jag stressar otroligt mycket då det är ungefär alal pengarna jag har. Och jag kan inte ens se dessa fonder för tillfället. Undrar ifall man kan få någon hjälp?
Citera
2016-07-16, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cyden
Nu är det 5 veckor sen mina fonder försvan på Handelsbanken.
De syns fortfarande inte på Avanza. Snackat med båda bankerna och de bara skyller på varandra.
Kan någon hjälpa mig. Vet inte vad jag ska göra. Pengarna kan väl inte bara försvina?

När jag ringer Avanza så säger de bara att handelsbanken inte har skickat något till dem.

Medans Handelsbanken säger att det är Avanza som inte har tagit emot de.

Jag stressar otroligt mycket då det är ungefär alal pengarna jag har. Och jag kan inte ens se dessa fonder för tillfället. Undrar ifall man kan få någon hjälp?
Svårt såklart att säga vem som har rätt i en sådan situation men vad som är betryggande är att dina pengar inte är försvunna. Det finns inget svart hål mellan Handelsbanken och Avanza där fonderna försvunnit och aldrig kommer återkomma. Det kanske blir lite administrativt strul och många samtal men du kommer få dina fondandelar i vilket fall, oavsett om det blir hos SHB eller Avanza. De är inte borta, så det behöver du inte vara orolig för.
Citera
2016-07-16, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Svårt såklart att säga vem som har rätt i en sådan situation men vad som är betryggande är att dina pengar inte är försvunna. Det finns inget svart hål mellan Handelsbanken och Avanza där fonderna försvunnit och aldrig kommer återkomma. Det kanske blir lite administrativt strul och många samtal men du kommer få dina fondandelar i vilket fall, oavsett om det blir hos SHB eller Avanza. De är inte borta, så det behöver du inte vara orolig för.

Tack för snabbt svar. Är ändå jobbigt, kan man få anvanza att ringa handelsbanken?
Har ringt runt för mycket angående det här.... Vill bara få ett slut på de!
Citera
2016-07-16, 16:28
Medlem
knullklassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cyden
Tack för snabbt svar. Är ändå jobbigt, kan man få anvanza att ringa handelsbanken?
Har ringt runt för mycket angående det här.... Vill bara få ett slut på de!
Tycker du ska besöka ditt lokala Handelsb.kontor.
Citera
2016-07-16, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knullklasson
Tycker du ska besöka ditt lokala Handelsb.kontor.

OCh säga? Har redan varit i diskution med em angående detta. Enligt dem har de kollat upp det, och som sagt de har ju avslutat fonderna på handelsbanken. Så det känns ju mer som att Avanza som inte gjort sitt. Åter kan man inte bara få Avanza att ringa? Då borde væl problemet lösa sig? Känns så dumt när man får vara en mellanhand...
Citera
2016-07-20, 12:10
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Philomenia
Har sett att frågan varit uppe tidigare, men hittar inget svar.

Kan jag se mina antal köp/sälj någonstan med tanke på courtageklass? Känns lite märkligt om jag ska behöva räkna ut det själv bland mina transaktioner

Hej,

Tänker du på antalet transaktioner och att du ej vill överstiga 500 st på ett år iom courtageklass Start?

Du kan tyvärr inte se en färdig siffra via sajten, men du kan exportera dina transaktioner till Excel och där summera dem enkelt och snabbt. Alternativt så hör du av dig till oss om du är osäker, vi kan hjälpa till att plocka fram siffran.

/Dan, Avanza
Citera
2016-07-20, 20:31
Medlem
Varför går det inte att se courtaget som dras vid köp respektive sälj samtidigt som man köper och/eller säljer? Hade varit coolt om det fanns en ruta precis bredvid summan. Så när man fyller i antalet aktier man vill köpa/sälja och summan uppdateras så uppdateras en liten ruta bredvid med aktuellt courtage.
Citera
2016-07-20, 23:30
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AvanzaBank
.
Hej
Finns det några planer på att utöka användarens möjligheter att utforma sin börsskärm? Jag skulle vilja ha möjlighet att mycket mer än vad som är möjligt idag, utforma vad som finns på min arbetsyta. Tänker till exempel på :
- Möjligheten att välja vilken information som ska synas för de aktier/index osv jag har i min/mina bevakningslistor, istället för att behöva klicka in mig på varje enskilt instrument för att se den infon varje gång jag vill det.
- Möjlighet att fästa notiser (tänk Post-Its eller liknande) på arbetsytan, alltså börsskärmen, där jag kan skriva ner saker jag vill komma ihåg.
- Möjlighet att friare än idag ändra utseende på de olika delar jag vill ha på arbetsytan, alltså ändra bredd, höjd, placering, färg, teckensnitt m.m. på de olika delar jag valt att ha på arbetsytan.
- Möjlighet att lägga till en kalender med påminnelsefunktion på Börsskärmen, där jag kan lägga in olika saker jag vill komma ihåg, till exempel att ett bolag har rapportdag en viss dag eller att jag ska göra något i portföljen senast en viss dag.
Senast redigerad av Bunny 2016-07-20 kl. 23:35.
Citera
2016-07-21, 09:43
Medlem
hejsan.
jag var korkad nog att öppna AF konto istället för ISK förut. finns det möjlighet att omvandla AF till ISK???.
eller måste jag sälja av AF först och sedan återinvestera som ISK???

om jag måste sälja av AF så skall ju detta deklareras.är det något som ni på avanza kan hjälpa till med???

jag har i dagsläget 2 st AF konton och 2 st ISK
Citera
2016-07-21, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av The-Wiking
hejsan.
jag var korkad nog att öppna AF konto istället för ISK förut. finns det möjlighet att omvandla AF till ISK???.
eller måste jag sälja av AF först och sedan återinvestera som ISK???

om jag måste sälja av AF så skall ju detta deklareras.är det något som ni på avanza kan hjälpa till med???

jag har i dagsläget 2 st AF konton och 2 st ISK
Du måste ha ett A/F-konto för att kunna ha ett ISK, så du kan inte omvandla det.

Här kan du flytta dina aktier utan att behöva sälja dem: https://www.avanza.se/mina-sidor/flytta-vardepapper/flytta-vardepapper-internt.html

Rent skattemässigt räknas det dock som en försäljning så eventuella vinster måste du skatta för nästa år. Försäljningspriset kommer stå skrivet i deklarationen och du ska själv fylla i inköpspriset. Har du gjort få affärer kan du enkelt fylla i det själv via informationen du har under "Transaktioner". Har du gjort väldigt många affärer så att du inte orkar fylla i det själv kan du beställa en K4-blankett här så får du alla affärer snyggt på en K4-blankett: https://www.avanza.se/mina-sidor/deklaration/avanza-k4.html

Observera att K4 i många fall kostar pengar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in