2016-07-15, 12:49
Medlem
Har precis infrskaffat en skivspelare frn 1975. Stickkontakten r naturligtvis ojordad, och helt okunnig p omrdet som jag r s vill jag helst g frsiktigt till vga med att komma igng och brja anvnda den.

Jag har googlat och lst i forumet bst jag kan. Detta r mitt intryck av vad som gller:
  • Lagen och frskringsbolagen uppmanar en till att inte anvnda sig av ojordat alls. Istllet ska en sdan apparat i s fall kopplas om helt och hllet, och det av en behrig yrkesperson. (Det r inte aktuellt i mitt fall - skivspelaren r inte vrdefull nog fr att motivera ett s kostsamt ingrepp.)
  • Mnga/somliga kunniga p omrdet menar dock att riskerna efter att p korrekt(!) vis ha bytt den ojordade stickkontakten mot en jordad (vilket dock ska vara olagligt?), r s sm att de nrap kan bortses frn. Har ftt det beskrivet att det i apparaten frst mste uppst ett hgst osannolikt/ovanligt fel, och om man d vidrr chassits metalldelar samtidigt som man r i direkt kroppskontakt med element eller diskbnk, att man d fr en stt som fr visso kan vara mycket farlig(?). (Apparaten ifrga: 220V, 70W)

Skulle grna stlla ett par mer eller mindre raka frgor fr att frskra mig om att jag inte r helt fel ute med mina slutsatser.
  1. Kan jag lsa situationen genom att koppla skivspelaren genom en portabel jordfelsbrytare? Om strm frsvinner mellan fas och nolla, d slr jordfelsbrytaren av strmtillfrseln till skivspelaren och all risk fr person- eller brandfara upphr omedelbart?
  2. Fr att undvika att ngot fel uppstr i skivspelaren d den inte anvnds, vore det d klokt att sedan koppla den portabla jordfelsbrytaren i en frgreningsdosa med av/p-knapp, och dr alltid sl av strmmen d skivspelaren inte anvnds?
  3. IP44-klassad jordfelsbrytare utrustad med nollspnningsutlsning som bryter vid en lckstrm p 30 mA (se bild) - lter bra, inte sant? Spelar det ngon roll om jag lter den ojordade stickkontakten vara kvar p skivspelaren, men istllet kapar/knipsar av "metallpiggarna" i kontakten p jordfelsbrytaren?

Mycket mycket tacksam fr hjlp!
Citera
2016-07-15, 13:18
Medlem
Obs! Jag r inte utbildad elektriker. Ta det jag sger med en nypa salt.

Citat:
Ursprungligen postat av Welkin
Kan jag lsa situationen genom att koppla skivspelaren genom en portabel jordfelsbrytare? Om strm frsvinner mellan fas och nolla, d slr jordfelsbrytaren av strmtillfrseln till skivspelaren och all risk fr person- eller brandfara upphr omedelbart?
Det tror jag borde fungera. S som jag har frsttt det behver inte en apparat vara jordad fr att jordfelsbrytare ska fungera.

Citat:
Fr att undvika att ngot fel uppstr i skivspelaren d den inte anvnds, vore det d klokt att sedan koppla den portabla jordfelsbrytaren i en frgreningsdosa med av/p-knapp, och dr alltid sl av strmmen d skivspelaren inte anvnds?
Tja, skerheten sjunker ju inte av detta men jag vgar pst att skerhetshjningen r mycket marginell.

Citat:
IP44-klassad jordfelsbrytare utrustad med nollspnningsutlsning som bryter vid en lckstrm p 30 mA (se bild) - lter bra, inte sant? Spelar det ngon roll om jag lter den ojordade stickkontakten vara kvar p skivspelaren, men istllet kapar/knipsar av "metallpiggarna" i kontakten p jordfelsbrytaren?
Det tror jag skulle fungera, men personligen skulle jag hellre fila av lite p stickkontakten om den inte fr plats. Tnk dock p att en jordfelsbrytare inte ger ngot hundraprocentigt skydd. En kraftig stt kan dda innan den hinner lsa ut. Du ska visserligen ha en del otur fr det, men det kan hnda.
Citera
2016-07-15, 14:27
Medlem
sommarlovs avatar
Du ska inte gra ngot som helst ingrepp p din elektriska installation eller skivspelaren!

Skivspelaren r tillverkad utan skyddsjord, du kan inte och ska inte mixtra med den, den fungerar precis lika bra utan jord.

Du ska heller inte ndra jordningen i elutaget, det r blandningen av jordade och ojordade uttag i samma rum som reglerna r till fr, inte apparaterna.
Citera
2016-07-15, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RulleRivare
Obs! Jag r inte utbildad elektriker. Ta det jag sger med en nypa salt.
[...]
Det tror jag skulle fungera, men personligen skulle jag hellre fila av lite p stickkontakten om den inte fr plats. Tnk dock p att en jordfelsbrytare inte ger ngot hundraprocentigt skydd. En kraftig stt kan dda innan den hinner lsa ut. Du ska visserligen ha en del otur fr det, men det kan hnda.

Tack fr svar! Tnkte undvika att fila p kontakten till skivspelaren, om det gr, fr att det r s oterkalleligt. P s vis blir skicket intakt, och den blir lite snyggare om man ska slja den en gng.
Citera
2016-07-15, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Du ska inte gra ngot som helst ingrepp p din elektriska installation eller skivspelaren!

Med rtt kunskaper s fr man gra egna elektriska apparater, eller bygga om dem.
Senast redigerad av Hominem 2016-07-15 kl. 14:48.
Citera
2016-07-15, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Du ska inte gra ngot som helst ingrepp p din elektriska installation eller skivspelaren! [...] Du ska heller inte ndra jordningen i elutaget, det r blandningen av jordade och ojordade uttag i samma rum som reglerna r till fr, inte apparaterna.

Tack fr svar! Jag frstr, men det finns inga ojordade uttag i min lgenhet, s om jag inte gr ngonting alls, d vet jag inte hur jag ska kunna anvnda den. Ingreppet jag freslog var p den portabla jordfelsbrytaren - gller din rekommendation det ocks?
Citera
2016-07-15, 14:40
Medlem
Det r inte direkt svrt att byta ut sladden mot en jordad, och nnu enklare r att byta till en sladd med eurokontakt. Ett annat alternativ r att skaffa en ojordad grenkontakt och fila p stickkontakten till denna. D kan du ha den mellan skivspelaren och jordfelsbrytaren.

Dremot rekommenderar jag dig inte att byta sladd p spelaren eftersom du inte verkar ha s mycket koll. Det r inte svrt, men gr du fel leker du med dden.
Citera
2016-07-15, 14:52
Medlem
Citat:
Tack fr svar! Jag frstr, men det finns inga ojordade uttag i min lgenhet, s om jag inte gr ngonting alls, d vet jag inte hur jag ska kunna anvnda den.

Den bsta lsningen r att anvnda en isolationstransformator, dock ganska dyrt.

https://www.byggahus.se/forum/el/218...serat-hem.html
Citera
2016-07-15, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RulleRivare
Det r inte direkt svrt att byta ut sladden mot en jordad, och nnu enklare r att byta till en sladd med eurokontakt. Ett annat alternativ r att skaffa en ojordad grenkontakt och fila p stickkontakten till denna. D kan du ha den mellan skivspelaren och jordfelsbrytaren.

Dremot rekommenderar jag dig inte att byta sladd p spelaren eftersom du inte verkar ha s mycket koll. Det r inte svrt, men gr du fel leker du med dden.

Du har inte heller s mycket koll. Man kan inte bara byta sladden p en ojordad apparat till en jordad eller eurokontakt (el liknande). Hela apparaten mste ju byggas om s den blir jordad (i fallet jordad kontakt), eller s den uppfyller isolationskraven fr att f ha eurokontakt.
Citera
2016-07-15, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hominem
Du har inte heller s mycket koll. Man kan inte bara byta sladden p en ojordad apparat till en jordad eller eurokontakt (el liknande). Hela apparaten mste ju byggas om s den blir jordad (i fallet jordad kontakt), eller s den uppfyller isolationskraven fr att f ha eurokontakt.
Ja, jag kanske var lite otydlig. Att sga att hela apparaten mste byggas om r en verdrift. Du kan stta fast jorden i hljet. Att bygga om apparaten s att den uppfyller krav fr eurokontakt r mycket riktigt rtt omstndligt, men jag kan inte se vad det skulle gra fr skillnad i praktiken fr TS om hen bytte till en sdan. Isolationskraven fr eurokontakt r svitt jag har frsttt det mest fr att kompensera fr att apparaten r ojordad.
Citera
2016-07-15, 15:26
Medlem
Tack bda tv fr ytterligare svar, och lnkar till relaterade trdar. Av allt att dma s verkar det ju som att jag inte r helt ute och cyklar med mina antaganden och frslag till problemlsningar.

Frgan r bara om jag kan knipsa av metallpiggarna i den portabla jordfelsbrytaren, eller fr den delen i en jordad frlngningssladd eller dylikt som bara anvnds till skivspelaren, utan att det innebr ngon ytterligare risk?

Redigerat: Det r kanske inte metallpiggarna som r det stora problemet med att fsta en ojordad hane i en jordad hona, utan kanterna... S kanske vore lsningen att fila ned dem?
Senast redigerad av Welkin 2016-07-15 kl. 15:51.
Citera
2016-07-15, 22:14
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Tack fr svar! Jag frstr, men det finns inga ojordade uttag i min lgenhet, s om jag inte gr ngonting alls, d vet jag inte hur jag ska kunna anvnda den. Ingreppet jag freslog var p den portabla jordfelsbrytaren - gller din rekommendation det ocks?
Byt stickpropp, anvnd apparaten var glad...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in