Har precis infrskaffat en skivspelare frn 1975. Stickkontakten r naturligtvis ojordad, och helt okunnig p omrdet som jag r s vill jag helst g frsiktigt till vga med att komma igng och brja anvnda den.
Jag har googlat och lst i forumet bst jag kan. Detta r mitt intryck av vad som gller:
Skulle grna stlla ett par mer eller mindre raka frgor fr att frskra mig om att jag inte r helt fel ute med mina slutsatser.
Mycket mycket tacksam fr hjlp!
Jag har googlat och lst i forumet bst jag kan. Detta r mitt intryck av vad som gller:
- Lagen och frskringsbolagen uppmanar en till att inte anvnda sig av ojordat alls. Istllet ska en sdan apparat i s fall kopplas om helt och hllet, och det av en behrig yrkesperson. (Det r inte aktuellt i mitt fall - skivspelaren r inte vrdefull nog fr att motivera ett s kostsamt ingrepp.)
- Mnga/somliga kunniga p omrdet menar dock att riskerna efter att p korrekt(!) vis ha bytt den ojordade stickkontakten mot en jordad (vilket dock ska vara olagligt?), r s sm att de nrap kan bortses frn. Har ftt det beskrivet att det i apparaten frst mste uppst ett hgst osannolikt/ovanligt fel, och om man d vidrr chassits metalldelar samtidigt som man r i direkt kroppskontakt med element eller diskbnk, att man d fr en stt som fr visso kan vara mycket farlig(?). (Apparaten ifrga: 220V, 70W)
Skulle grna stlla ett par mer eller mindre raka frgor fr att frskra mig om att jag inte r helt fel ute med mina slutsatser.
- Kan jag lsa situationen genom att koppla skivspelaren genom en portabel jordfelsbrytare? Om strm frsvinner mellan fas och nolla, d slr jordfelsbrytaren av strmtillfrseln till skivspelaren och all risk fr person- eller brandfara upphr omedelbart?
- Fr att undvika att ngot fel uppstr i skivspelaren d den inte anvnds, vore det d klokt att sedan koppla den portabla jordfelsbrytaren i en frgreningsdosa med av/p-knapp, och dr alltid sl av strmmen d skivspelaren inte anvnds?
- IP44-klassad jordfelsbrytare utrustad med nollspnningsutlsning som bryter vid en lckstrm p 30 mA (se bild) - lter bra, inte sant? Spelar det ngon roll om jag lter den ojordade stickkontakten vara kvar p skivspelaren, men istllet kapar/knipsar av "metallpiggarna" i kontakten p jordfelsbrytaren?
Mycket mycket tacksam fr hjlp!