Citat:
FYI - man komparerar adjektiv. Jag tror du menar "redogör för"(?)
Ja, var börjar man?
Först och främst begår DP misstag när han kommunicerar. Han har en tendens till att vara "fast and loose" när han uttalar sig offentligt, vilket leder till fler felaktiga påståenden än vad någon annan kandidat har varit kapabel till tidigare. Det verkar som att han inte förstår skillnaden mellan snack i en bar och uttalanden till media, vilkas uppgift är att faktakolla. Dunkla uttalanden om att Hillary Clinton inte är kristen (hon är aktiv metodist), att det kan finnas 30 miljoner invandrare utan uppehållstillstånd (jfr 10 miljoner), att Ted Cruz pappa var involverad i Kennedy-mordet, att John McCain inte var en krigshjälte är exempel. Såna brainfarts kommer varje dag. Trump strösslar oavbrutet rena påhitt över sina uttalanden. Jag förstår inte hur han resonerar, eller varför han inte rodnar ihjäl.
Att alienera kvinnor var det kanske största misstaget under primärvalen. Att på samma sätt ligga under i gruppen vita väljare med college-examen som första republikan någonsin är inget misstag i sig men resultatet av misstag.
Ett annat misstags-tema är kommunikation av utrikespolitiska idéer utan en tanke på konsekvenser; exempelvis när han uttalar tankar på att konfrontera OPEC för att uppnå sänkta oljepriser genom att hota med USA:s militära övermakt eller skissar på att appropriera Irakiska oljekällor. Såna uttalanden kan få verkliga konsekvenser trots att de är idiotiska.
Det är vidare ett misstag att skryta med sin förmögenhet och hänvisa till sitt sinne för affärer utan att tillmötesgå krav på att redovisa underlag som gör det möjligt för väljarna att bedöma skrytet. Det leder till misstankar om Trumps finanser, beskattning, outsourcing m.m.
Det är ett stort misstag att inte köpa några reklamtid över huvudtaget, inte ens i swing states. Alternativt är det ett stort misstag att vara så pank att inte kunna göra reklamköp. I samma anda är det ett misstag att publicera svävande uppgifter om pengaflöden till kampanjen som dessutom inte går ihop med tidigare resultat - att gå från 3 MUSD i maj till 59 MUSD i juni låter helt enkelt omöjligt. Att komma med påhopp på individer som donerat stora pengar till RNC är ett misstag. Jämför Mitt Romney som drog in 100 MUSD i juni 2012.
Det är ett stort misstag att inte redan ha byggt upp en organisation för effektivt kampanjarbete på delstats- och lokal nivå. Clintons organisation är redan en självgående maskin som samlar väljardata, knackar dörrar, ringer samtal, genomför aktioner och placerar pålästa anhängare på arbetsplatser, i skolor, organisationer m.m.
Sen var det ett misstag att fronta det utstuderat fula bedrägeri som kallas Trump University, sedermera att gå till angrepp mot den domare som sköter handläggningen av de bedragnas process mot honom på grund av etnicitet.
Varje dag går han till helt vansinniga angrepp mot sina rivaler, men tycker så synd om sig själv när han själv angrips att det överskuggar det eventuella budskap han annars hade prånglat ut. Detta gör att små skitsaker som davidsstjärnan ges evigt liv på grund av Trump.
Jag tror att det blir för mycket i längden.
/Pz