2016-07-15, 08:39
Medlem
puq123s avatar
Hej, ska beställa nytt bankkort från Swedbank. Så nu kollar jag på vad dom erbjuder för kort på deras hemsida, och dom har både Visa och Mastercard vilket kostar exakt lika mycket och har samma förmåner. Är det någon här som vet mer om skillnaden?
Citera
2016-07-15, 08:50
Medlem
mungs avatar
Jag trodde att de hade bytt ut alla VISA mot Mastercard? Alla jag känner som har Swedbank fick sina kort utbytta.
Citera
2016-07-15, 08:54
Bannlyst
Vad är skillnaden mellan en Intel och en AMD-processor, men med samma specifikationer och samma pris?

Svar: Annorlunda märke!
Citera
2016-07-15, 08:56
Medlem
whaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mung
Jag trodde att de hade bytt ut alla VISA mot Mastercard? Alla jag känner som har Swedbank fick sina kort utbytta.

När skulle det ha skett menar du?
Jag har ett Swedbank Visa.
Citera
2016-07-15, 08:59
Medlem
puq123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bossmous
Vad är skillnaden mellan en Intel och en AMD-processor, men med samma specifikationer och samma pris?

Svar: Annorlunda märke!

Det är rätt så stor skillnad du..
AMD kan ha exakt samma klockfrekvens och cache storlek, men endå prestera värre.
Senast redigerad av puq123 2016-07-15 kl. 09:02.
Citera
2016-07-15, 09:00
Medlem
puq123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mung

Vad jag läste så tog dom bort det, men dom måste ha tagit tillbaka det igen? https://www.swedbank.se/privat/kort-och-betalningar/kort/vara-kort/bankkort-visa/
Citera
2016-07-15, 09:03
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av puq123
Hej, ska beställa nytt bankkort från Swedbank. Så nu kollar jag på vad dom erbjuder för kort på deras hemsida, och dom har både Visa och Mastercard vilket kostar exakt lika mycket och har samma förmåner. Är det någon här som vet mer om skillnaden?

Swedbank pushade över merparten av sina kunder till MC för ett par år sedan, de erbjuder nog bara VISA till de som faktiskt efterfrågar det (förmodligen har banken bättre avtal med mc än visa).

Jag hade tagit det jag inte har om jag var du. Dvs har du idag ett plastkort med MC så välj VISA och tvärs om - allt i syfte att ha backup vid strul hos bank/kortutgivare.
Citera
2016-07-15, 09:06
Medlem
puq123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Swedbank pushade över merparten av sina kunder till MC för ett par år sedan, de erbjuder nog bara VISA till de som faktiskt efterfrågar det (förmodligen har banken bättre avtal med mc än visa).

Jag hade tagit det jag inte har om jag var du. Dvs har du idag ett plastkort med MC så välj VISA och tvärs om - allt i syfte att ha backup vid strul hos bank/kortutgivare.

Ja det lutar ju mot VISA i alla fall, dom är ju trots allt ett större märke. Har nog ingen extremt stor betydelse, men man vet ju aldrig. Konstigt tycker jag bara att Swedbank slutade med VISA, och sedan tar tillbaka det? Ska till Bankkontoret senare idag, så vi får väl se vad dom där borta säger om det.
Citera
2016-07-15, 09:09
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk

Bra råd, men då bör man också se till att de två korten kommer från två olika banker. Då är man så säker som man kan bli. OK Bank har kostnadsfritt VISA som dessutom ger 0,3% cashback på alla köp i hela världen, utom på bensin. (!)
Citera
2016-07-15, 09:10
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ja det lutar ju mot VISA i alla fall, dom är ju trots allt ett större märke. Har nog ingen extremt stor betydelse, men man vet ju aldrig. Konstigt tycker jag bara att Swedbank slutade med VISA, och sedan tar tillbaka det? Ska till Bankkontoret senare idag, så vi får väl se vad dom där borta säger om det.

Det viktiga är att du har två banker och ett kort av varje sort, det är inte mycket mer man kan göra som konsument för att skydda sig mot strul när man skall betala.
Citera
2016-07-15, 12:12
Medlem
Kan säga att om du reser mycket så skulle jag rekommendera Visa. De är mer utbredda, särskilt i exempelvis Afrika. Var ett helvete att ta ut kontanter med Mastercard i exempelvis Tanzania, Uganda och Kenya när jag var där.
Citera
2016-07-15, 12:34
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Så nu kollar jag på vad dom erbjuder för kort på deras hemsida, och dom har både Visa och Mastercard vilket kostar exakt lika mycket och har samma förmåner.
Onödigt att betala för sådant hos en bank som dessutom redan har tekniska problem ofta, vill du fortsätta med Swedbank så rekommenderar jag dig att byta till Häradssparbanken där du slipper avgifter: http://www.haradssparbanken.se/privat/kort--betalningar/kort/vara-kort/bankkort-mastercard/index.htm
Här är ett par alternativ till:
https://www.forex.se/Kort/FOREX-Bankkort/
https://www.santanderconsumer.se/kort/mitt-kort/
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in