2016-07-14, 16:53
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brewingmob
Kan inte du och din perversa slemhög till hjärna sluta svärta ner begreppet överklass och dess betydelse? Anledningen till att du inte vet något om den verkliga överklassen är för att du aldrig har eller kommer komma i kontakt med den.

1) Och du vet det här för att du är överklass själv? Eller från saker som du har sett på film?

2) Vem som helst kan "komma i kontakt" med överklassen det är bara att gå på ett random överklass event.
Senast redigerad av Babianen 2016-07-14 kl. 17:02.
Citera
2016-07-14, 18:15
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Kan inte du och din perversa slemhög till hjärna sluta svärta ner begreppet överklass och dess betydelse? Anledningen till att du inte vet något om den verkliga överklassen är för att du aldrig har eller kommer komma i kontakt med den.

Instämmer och JAG GER UPP...
Citera
2016-07-14, 18:47
Medlem
Tillhör man inte en anrik familj* så kommer man inte att släppas in i sällskapet.

(*) familj som har uppfyllt alla krav redan på 1800-talet.
Citera
2016-07-14, 19:10
Medlem
Vic878s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Fast det finns egentligen ingen riktig överklass i USA. Det finns nyrika ja, och rika som varit det ett par, tre generationer. Men inget av detta går ju att jämföra med att äga ett gods och ett släktvapen som gått från far till son i sexhundra år... Det är ju därför amerikanare, när de blir rika, är så måna om att sätta en europeisk polish på sina barn. Skicka dem till privatskolor och universitet i Storbritannien, Tyskland eller Frankrike, och döttrarna till finishing school i Schweiz... Det ultimata målet - som t.ex. fru O'Neill lyckats med över förväntan - är att få alla barnen ingifta i urgamla adliga och allra helst kungliga familjer i Europa.

Jag skulle nog säga att USA och Sydamerikanska länder har sin motsvarighet till Europeiska kungahus och aristokrati i form godsägare som många gånger hade kopplingar till den Europeiska aristokratin. Man får också beakta att USA är en i sammanhanget ung nation, där Europeisk tradition både influerat och i vissa fall förkastats för utvecklandet av egna traditioner. Tydligast är nog om man ser på familjer med militär tradition, USA skapade tidigt sina egna motsvarigheter för både utbildning och militära traditioner.

Sedan skulle jag inte säga att överklassen i USA föredrar att deras barn utbildas på privatskolor i Storbritannien och Schweiz. Trenden är snarare att överklassen både i Europa och resten av världen, många gånger vurmar för att deras barn skall studera utomlands vid ansedda lärosäten och få både livserfarenheter och ett brett kontaktnät. Lokala skolor och internat ses ofta som en nödlösning för lite mindre begåvade, och det är givetvis inte så att alla har förutsättningar för högre studier.

En annan trend skulle jag säga är att man sätter ungarna i vanliga skolor, för att senare låta studieresultaten avgöra. Mycket beror på hur traditionsbundna man är, och det går givetvis inte att generalisera för en hel grupp.
Citera
2016-07-14, 19:28
Medlem
Citat:

Undrar hur många gånger du givit upp.
Citera
2016-07-14, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vic878
Jag skulle nog säga att USA och Sydamerikanska länder har sin motsvarighet till Europeiska kungahus och aristokrati i form godsägare som många gånger hade kopplingar till den Europeiska aristokratin. Man får också beakta att USA är en i sammanhanget ung nation, där Europeisk tradition både influerat och i vissa fall förkastats för utvecklandet av egna traditioner. Tydligast är nog om man ser på familjer med militär tradition, USA skapade tidigt sina egna motsvarigheter för både utbildning och militära traditioner.

Sedan skulle jag inte säga att överklassen i USA föredrar att deras barn utbildas på privatskolor i Storbritannien och Schweiz. Trenden är snarare att överklassen både i Europa och resten av världen, många gånger vurmar för att deras barn skall studera utomlands vid ansedda lärosäten och få både livserfarenheter och ett brett kontaktnät. Lokala skolor och internat ses ofta som en nödlösning för lite mindre begåvade, och det är givetvis inte så att alla har förutsättningar för högre studier.

En annan trend skulle jag säga är att man sätter ungarna i vanliga skolor, för att senare låta studieresultaten avgöra. Mycket beror på hur traditionsbundna man är, och det går givetvis inte att generalisera för en hel grupp.

Skulle en överklassfamilj äventyra sina barns studier och framtid när de kan säkra den via deras förmögenhet? Nej, man placerar sina barn där pengar styr.
Citera
2016-07-14, 19:32
Medlem
Vic878s avatar
Citat:

Tyvärr är det väl just det din antagonist önskar, att tråka dig tills du tröttnar...
Citera
2016-07-14, 19:34
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vic878

1) Godsägare? Vad för TV program har du kollat på?

2) Utbildning är en underklass grej ingen i överklassen bryr sig.

3) Nej man sätter inte sina barn i vanliga skolor speciellt inte om man bor i USA då är det privat skola som gäller.

3) Folk från USA, UK, och Tyskland går i princip alltid i sina egna skolor. Så en person från USA skulle inte sätta sina barn i en svensk skola han skulle sätta sina barn i en amerikansk skola i Sverige.
Citera
2016-07-14, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Babianen
1) Och du vet det här för att du är överklass själv? Eller från saker som du har sett på film?

2) Vem som helst kan "komma i kontakt" med överklassen det är bara att gå på ett random överklass event.

Är det "bara" att gå på random överklassevent? Kan du inte göra det och ta en selfie då med dina nya överklassvänner i bakgrunden?
Citera
2016-07-14, 19:38
Medlem
Vic878s avatar
Citat:
Skulle en överklassfamilj äventyra sina barns studier och framtid när de kan säkra den via deras förmögenhet? Nej, man placerar sina barn där pengar styr.

Du har fattat att t.ex. olika universitet har antagningskrav, och det räcker inte med att familjen har donerat en ny flygel till biblioteket. Se bara på Lundsbergarna, det är långt ifrån alla som fått någon högre position i samhället. Nej, det är duglighet i kombination med anor/kontaktnät och utbildning som gäller.
Citera
2016-07-14, 19:40
Medlem
Babianens avatar
Citat:

1) Wut? Om dina barn inte behöver arbeta för sin försörjning varför skulle de skaffa en utbildning? Man kan göra det om man vill men det är inget tvång.

2) Till exempel de flesta i min gymnasieklass fick inte gymnasie diplom för de flesta var det ingen big deal.

Citat:
Är det "bara" att gå på random överklassevent? Kan du inte göra det och ta en selfie då med dina nya överklassvänner i bakgrunden?

1) Jag tänker inte outa folk.

2) Och nej jag vill inte att halva flashback ska dyka upp nästa gång jag går någonstans.

3) Ja du kan gå på vilket överklass event som helst. Tror du att det krävs en inbjudan från kungen eller?
Senast redigerad av Babianen 2016-07-14 kl. 19:42.
Citera
2016-07-14, 19:40
Medlem
Vic878s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Babianen
1) Godsägare? Vad för TV program har du kollat på?

2) Utbildning är en underklass grej ingen i överklassen bryr sig.

3) Nej man sätter inte sina barn i vanliga skolor speciellt inte om man bor i USA då är det privat skola som gäller.

3) Folk från USA, UK, och Tyskland går i princip alltid i sina egna skolor. Så en person från USA skulle inte sätta sina barn i en svensk skola han skulle sätta sina barn i en amerikansk skola i Sverige.

Men lägg ner trollandet nu, jag begriper faktiskt inte varför du tillåts att raljera fritt på forumet. Dina djupa insikter och presenterade "fakta" lämnar mig förövrigt mållös.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in