Citat:
Ursprungligen postat av
Merwinna
Fast det finns egentligen ingen riktig överklass i USA. Det finns nyrika ja, och rika som varit det ett par, tre generationer. Men inget av detta går ju att jämföra med att äga ett gods och ett släktvapen som gått från far till son i sexhundra år... Det är ju därför amerikanare, när de blir rika, är så måna om att sätta en europeisk polish på sina barn. Skicka dem till privatskolor och universitet i Storbritannien, Tyskland eller Frankrike, och döttrarna till finishing school i Schweiz... Det ultimata målet - som t.ex. fru O'Neill lyckats med över förväntan - är att få alla barnen ingifta i urgamla adliga och allra helst kungliga familjer i Europa.
Jag skulle nog säga att USA och Sydamerikanska länder har sin motsvarighet till Europeiska kungahus och aristokrati i form godsägare som många gånger hade kopplingar till den Europeiska aristokratin. Man får också beakta att USA är en i sammanhanget ung nation, där Europeisk tradition både influerat och i vissa fall förkastats för utvecklandet av egna traditioner. Tydligast är nog om man ser på familjer med militär tradition, USA skapade tidigt sina egna motsvarigheter för både utbildning och militära traditioner.
Sedan skulle jag inte säga att överklassen i USA föredrar att deras barn utbildas på privatskolor i Storbritannien och Schweiz. Trenden är snarare att överklassen både i Europa och resten av världen, många gånger vurmar för att deras barn skall studera utomlands vid ansedda lärosäten och få både livserfarenheter och ett brett kontaktnät. Lokala skolor och internat ses ofta som en nödlösning för lite mindre begåvade, och det är givetvis inte så att alla har förutsättningar för högre studier.
En annan trend skulle jag säga är att man sätter ungarna i vanliga skolor, för att senare låta studieresultaten avgöra. Mycket beror på hur traditionsbundna man är, och det går givetvis inte att generalisera för en hel grupp.