2016-07-10, 17:04
Medlem
Hej.

Jag är lite kluven vilket håll jag ska ta i karriären, vet inte exakt vad det finns för möjligheter heller. Står lite mellan att läsa master ekonomistyrning (controller) eller finans. Har dock ingen lust att jobba 60h i veckan, vilket enligt min uppfattning har blivit att man gör i de flesta analytikerjobben. Min fråga är vad ni som pluggat master i finans gör nu? Är även tacksam om någon kan namedroppa lite fler yrken än CF/IB/aktieanalytiker det finns som är relaterat till finansstudier. Lyckas inte hitta på Google.

Mvh
Citera
2016-07-10, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av randomancer
Hej.

Jag är lite kluven vilket håll jag ska ta i karriären, vet inte exakt vad det finns för möjligheter heller. Står lite mellan att läsa master ekonomistyrning (controller) eller finans. Har dock ingen lust att jobba 60h i veckan, vilket enligt min uppfattning har blivit att man gör i de flesta analytikerjobben. Min fråga är vad ni som pluggat master i finans gör nu? Är även tacksam om någon kan namedroppa lite fler yrken än CF/IB/aktieanalytiker det finns som är relaterat till finansstudier. Lyckas inte hitta på Google.

Mvh
Lägg gärna till om du går I-programmet eller ekonomi!
Citera
2016-07-10, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cuisinen
Lägg gärna till om du går I-programmet eller ekonomi!

Har kandidat i FEK, planen är troligen att läsa master i finans då jag tycker det är mest intressant. Osäker vilka olika yrkesmöjligheter det finns efteråt.
Citera
2016-07-12, 10:19
Bannlyst
Citat:
...Min fråga är vad ni som pluggat master i finans gör nu?

Det borde alltid vara oroväckande när en TS ställer en fråga till ekonomer vad de arbetar med och ingen svarar. Svaren som ändå kommer handlar om pågående utbildningar eller planerade kursstarter.
Citera
2016-07-12, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Det borde alltid vara oroväckande när en TS ställer en fråga till ekonomer vad de arbetar med och ingen svarar. Svaren som ändå kommer handlar om pågående utbildningar eller planerade kursstarter.

Låter som en god hypotes till din kommande doktorsavhandling "Varför ekonomer förstör det svenska samhället", se bara till att skaffa dig en bra revisor när dina miljoner från ingenjörskarriären börjar trilla in på kontot, för det gör väl alltid det så länge man har en vettig utbildning?
Citera
2016-07-14, 13:44
Medlem
Verkar som alla finansare jobbar 80h-veckor och inte har tid för flashback längre.

Är det främst olika värdepappersjobb som finansutbildningar leder till eller vad finns det mer för möjligheter? Typ riskanalytiker?
Citera
2016-07-14, 19:47
Medlem
Är också intresserad att höra
Citera
2016-07-14, 19:49
Medlem
henduriks avatar
Citat:
Verkar som alla finansare jobbar 80h-veckor och inte har tid för flashback längre.

Är det främst olika värdepappersjobb som finansutbildningar leder till eller vad finns det mer för möjligheter? Typ riskanalytiker?
M&A?
Citera
2016-07-14, 20:05
Medlem
nihilverums avatar
Citat:

Det är en del som får jobb på finansavdelningen på diverse företag som inte är i finansbranschen. Jag vet att i alla fall någon av mina kursare från finansinriktningen på HHS har sådana jobb. Då är det troligtvis kortare arbetstider också jämfört med de mer eftertraktade jobben i finansbranschen.
Citera
2016-07-14, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nihilverum
Det är en del som får jobb på finansavdelningen på diverse företag som inte är i finansbranschen. Jag vet att i alla fall någon av mina kursare från finansinriktningen på HHS har sådana jobb. Då är det troligtvis kortare arbetstider också jämfört med de mer eftertraktade jobben i finansbranschen.

Intressant, vet du vad tjänsten heter eller lite mer vad det är för arbetsuppgifter?

Konstigt att det är så knepigt att hitta info om detta. Borde väl finnas en del tjänster inom t.ex. försäljning, lönsamhetsberäkning, belåningsgrad osv där finansutbildning är passande?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in