2016-07-14, 13:01
Medlem
Har jobbat på en arbetsplats i ca 1,5år en bidragsanställning.
Företaget går utför rejält och jag har två löner jag inte fått ut samt att lönen alltid varit mellan 1-3 veckor sen när jag väl fått den, hållit på så i 1,5år alltså. Har heller aldrig tagit ut nån semester eller liknande. Börjar tröttna rejält på det här då det håller på att kracha hela min privat ekonomi då det alltid blir inkasso/påminnelseavgifter på alla räkningar.

Är medlem i facket och tänkte kolla om nån här vet vad dom kan göra om jag ringer dom och förklarar läget?
Citera
2016-07-14, 13:14
Medlem
Hur det fungerar vid en, vad sa du att det hette? Bidragsanställning har jag ingen aning om?

Vid "vanlig" anställning så har du ju givetvis rätt till semster och din LÖN

Men, det är väl bara ringa det fackförbund du är medlem och fråga?
Citera
2016-07-14, 14:20
Medlem
whadeewhoos avatar
om det är ett lönebidrag så är det exakt som en vanlig anställning, du är en vanlig anställd med en vanlig lön, enda skillnaden är att företaget får bidrag för dig för att du har någon form av nedsättning eller liknande.

Men som ovanstående skrev så ska du ringa facket, dom kommer att svara på dina frågor, och de kommer inte att ringa till din chef för att "skvallra". Känner du dig osäker får du vara extra tydlig med facket och säga att du inte vill att dom nämner dig vid namn om dom pratar med chefen före dom har fått ett OK av dig.
Citera
2016-07-14, 16:25
Medlem
Bästa är att säga upp sig och säga åt af att fixa nytt jobb, de borde inte ge pengar till ett sånt företag men gör det ändå av lättja. De kommer heller inte att hjälpa dig då de inte har koll på nånting utan ringa och skvallra till chefen och undra varför du kontaktat dem. Som om du vore boskap som inte kan prata. Men prova facket först, om det nu är ett sånt fack som hjälper sina medlemmar och inte bara vill lura till sig medlemsavgift.
Citera
2016-07-15, 06:04
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gunvald1312
Har jobbat på en arbetsplats i ca 1,5år en bidragsanställning.
Företaget går utför rejält och jag har två löner jag inte fått ut samt att lönen alltid varit mellan 1-3 veckor sen när jag väl fått den, hållit på så i 1,5år alltså. Har heller aldrig tagit ut nån semester eller liknande. Börjar tröttna rejält på det här då det håller på att kracha hela min privat ekonomi då det alltid blir inkasso/påminnelseavgifter på alla räkningar.

Är medlem i facket och tänkte kolla om nån här vet vad dom kan göra om jag ringer dom och förklarar läget?
Eftersom Af inte får betala ut stöd till företag som inte uppfyller villkoren för det, kommer dom klippa stödet till företaget om dom får information från dig om att lön inte betalas ut enligt avtal. Är du fortfarande inskriven på ett Af-kontor och har kontakt med någon handläggare där?

Mitt tips är att skriva ett utförligt mail där du beskriver situationen. Om du är inskriven på Af skickar du det till din handläggare, dennes närmste chef eller chefen på Af-kontoret. Bifoga utdrag från ditt konto som visar när du fått lön för olika månader, så att dom kan se att lön inte har utbetalats i tid.

Om du inte är inskriven är enklast att ringa Af: s kundtjänst och fråga om mailadresser till chef/mellanchef på kontoret där du var inskriven och mailar den personen.

Eller så kan du skriva ut beskrivning av vad som hänt och kontoutdraget och gå in på Af-kontoret ch prata med dom och lämna uppgifterna där, så får dom utreda vad som händer och klippa stödet.
Citera
2016-07-15, 08:57
Medlem
whadeewhoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Eftersom Af inte får betala ut stöd till företag som inte uppfyller villkoren för det, kommer dom klippa stödet till företaget om dom får information från dig om att lön inte betalas ut enligt avtal. Är du fortfarande inskriven på ett Af-kontor och har kontakt med någon handläggare där?

Mitt tips är att skriva ett utförligt mail där du beskriver situationen. Om du är inskriven på Af skickar du det till din handläggare, dennes närmste chef eller chefen på Af-kontoret. Bifoga utdrag från ditt konto som visar när du fått lön för olika månader, så att dom kan se att lön inte har utbetalats i tid.

Om du inte är inskriven är enklast att ringa Af: s kundtjänst och fråga om mailadresser till chef/mellanchef på kontoret där du var inskriven och mailar den personen.

Eller så kan du skriva ut beskrivning av vad som hänt och kontoutdraget och gå in på Af-kontoret ch prata med dom och lämna uppgifterna där, så får dom utreda vad som händer och klippa stödet.

Det låter faktiskt som en bra idé.

Jag vill bara säga till ts att om h*n trivs på jobbet i övrigt och skulle vilja stanna om allt fungerar som det ska så kan det vara värt att dra in fallet i det hela. Om inte annat så bara så att facket blir medvetna om att det pågår och kanske väljer att vidta åtgärder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in