2016-07-13, 20:11
Medlem
Hej, ska hantera en större mängd data som jag ska göra backup på och den kommer sen förvaras i ett bankfack under relativt lång tid utan användning.

Har läst både bu och bä ang SSD eller HDD att det kanske inte är bra att ena eller andra inte används osv.

Några tips, pengar spelar inget roll i denna fråga.
Citera
2016-07-13, 20:27
Medlem
Slitet-Golvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av statuerad
Hej, ska hantera en större mängd data som jag ska göra backup på och den kommer sen förvaras i ett bankfack under relativt lång tid utan användning.

Har läst både bu och bä ang SSD eller HDD att det kanske inte är bra att ena eller andra inte används osv.

HDD i alla dagar. Fixa en 5400 RPM-disk på 2-4TB, lagra över det, ta ut ur datorn och förvara den.
Citera
2016-07-13, 20:34
Medlem
Det lämpar sig inte att lagra data på detta sätt.
Citera
2016-07-13, 20:39
Medlem
x12s avatar
Det är en riktigt bra fråga, tveksamt om den går besvara.

Jag tror båda dessa media kommer hålla datat, har själv bootat upp gamla hårddiskar som legat i 10-15 år och dom har gått utmärkt att läsa av, men det stora frågetecknet och som du kanske inte ens själv tänkt på är om det finns nån som kan ansluta och läsa mediat om 10-20 år, eller hur länge du tänkt spara det.

Tänk dig att du ställde den här frågan 1990. Vem kan idag, 26 år senare, läsa av disketter eller 40-pin IDE hårddiskar eller SCSI-1 hårddiskar? Det är inte många.

Ställde du frågan 2005 skulle du nog frågat om cd eller dvd-skivor. Det är inte omöjligt att hitta läsare för det, såhär 11 år senare, men det blir snabbt ovanligare med sådan media. Om 5 år finns nog inte många sådana läsare kvar.

Just nu vet ju alla vad usb är, men vad är usb om 10-20 år? bortglömt? hedenhösteknologi? eller "bara" så långt vidareutvecklat att de här antika standarderna är oläsbara och kontakterna passar inte. Likaså s-ata, det kommer nog inte finnas om 10-20 år.

Jag tror du får bereda dig på att ha ditt lagringsmedia i åtanke och kanske flytta över materialet till nåt nyare media vart 5e-10e år eller så, det går nog inte bara stuva in det i bankfacket och låta det ligga orört i 30 år.

Därtill bör du ta en rejäl funderare på filformaten. Bara som exempel, kommer nån veta om 30 år vad "word" var för nåt? Överväg filformaten riktigt noga.
Citera
2016-07-13, 21:29
Medlem
Sereenas avatar
Om det är viktig data så kan det nog vara värt att köpa en lämplig lagringstjänst.
Citera
2016-07-13, 21:51
Medlem
trickydicks avatar
Skulle nog satsat på CD eller dvd, dessutom flera dubbletter sparade i olika ställen.

Jag litar inte på att SSD skulle kunna spara mikroskopiska laddningar i årtionden efter årtionden.

Annars har runstenar visat sig kunna bevara information över tusen år. tyvärr med väldigt dålig lagringstäthet.
Citera
2016-07-13, 22:43
Medlem
GreenCheeses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av x12
Det är en riktigt bra fråga, tveksamt om den går besvara.

Jag tror båda dessa media kommer hålla datat, har själv bootat upp gamla hårddiskar som legat i 10-15 år och dom har gått utmärkt att läsa av, men det stora frågetecknet och som du kanske inte ens själv tänkt på är om det finns nån som kan ansluta och läsa mediat om 10-20 år, eller hur länge du tänkt spara det.

Tänk dig att du ställde den här frågan 1990. Vem kan idag, 26 år senare, läsa av disketter eller 40-pin IDE hårddiskar eller SCSI-1 hårddiskar? Det är inte många.

Ställde du frågan 2005 skulle du nog frågat om cd eller dvd-skivor. Det är inte omöjligt att hitta läsare för det, såhär 11 år senare, men det blir snabbt ovanligare med sådan media. Om 5 år finns nog inte många sådana läsare kvar.

Just nu vet ju alla vad usb är, men vad är usb om 10-20 år? bortglömt? hedenhösteknologi? eller "bara" så långt vidareutvecklat att de här antika standarderna är oläsbara och kontakterna passar inte. Likaså s-ata, det kommer nog inte finnas om 10-20 år.

Jag tror du får bereda dig på att ha ditt lagringsmedia i åtanke och kanske flytta över materialet till nåt nyare media vart 5e-10e år eller så, det går nog inte bara stuva in det i bankfacket och låta det ligga orört i 30 år.

Därtill bör du ta en rejäl funderare på filformaten. Bara som exempel, kommer nån veta om 30 år vad "word" var för nåt? Överväg filformaten riktigt noga.

Mycket intressant läsning och det gav mig en fuderare på all den media som jag har i mina datorer och vilken mening det är för mig att ha filerna där. Nu kommer dem till användning men det finns spel som jag inte kan spela för att jag har windows 10 på den stationära och det suger och då har det inte gått så många år mellan windows 8 - 10 ...
Citera
2016-07-14, 09:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av statuerad

Till att börja med så är SSD olämpligt för strömlös långtidsförvaring.

Sedan är "en större mängd data" ett besvärligt mått när man ser till datalagring under tre-fyra decennier.

Om inte DVD/DVD-DL på ca 4/8 GByte skulle ge ett ohanterligt antal, så skulle jag rekommendera DVDer,
OCH en Sata-disk på 250-500 GByte för de närmsta två-tre åren.

För längre tid behöver man sätta in aktiv förvaltning, där data succesivt flyttas till nytt medium med ett intervall på max ca tre år.

Det finns massor av rapporter, tips och forskning att hitta om detta, men ingen praktisk köpe-lösning, eftersom det bygger på ännu ej uppfunna produkter...

(Dock finns en metod att etsa finkorniga data-bilder på härdat glas. Jordbävningssäkert och nästan brandbeständigt "arkeologiformat", men mindre användarvänligt.)

I Sverige så har flyg-SAAB gjort en del pionjärarbete för sina CAD-underlag till Viggen från 1960-talet och framåt, som användes för reservdelstillverkning en bit in på 2000-talet. (Många format-migreringar!)

Och lite senare började KB (Kungliga Biblioteket) om flera projekt på hur de ska långtidsförvara sina digitala arkiv på trycksaker och svenska webbplatser.

Men båda dessa gör ju detta bara för eget bruk, även om de publicerat en del "forskningsrapporter".
Citera
2016-07-17, 21:45
Medlem
Pre 1914s avatar
Vad gäller foton så har jag numer som mål att trycka ut ca 50 stycken väl utvalda som vanliga foton på papper och mer eller mindre strunta i resten.
Men resten finns ju ännu kvar och skvalpar runt mellan olika hårddiskar över åren, och har inte varit med om några problem ännu med att läsa från dem.
Vad händer med data på en hårddisk som ligger i tio år, eller 20 år? Skulle man kunna förbättra oddsen för att datan finns kvar om man flyttar informationen till en ny plats på hårddisken?
Citera
2016-07-18, 14:28
Medlem
cykelsadels avatar
Hur är det med molnlagring? Ex. Amazon erbjuder sin tjänst Glacier som är till för arkivering.

https://aws.amazon.com/glacier/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in