2016-07-13, 01:54
Medlem
Sadomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sebban
Att du över huvud taget tar upp det så kallade Cavendish experimentet igen visar bara hur lite du har att komma med. Cavendish experiment är ingenting annat än efterhandskonstruerad trams. Det har jag bevisat väldigt tydligt längre bak i tråden. Du har nu också nedlåtit dig till att ljuga. Ingen nånsin har upprepat Cavendish experiment. Upprepat är egentligen fel ord eftersom det påstådda experimentet har aldrig ägt rum.

Idiotiskt babbel från din sida. Du har inte bevisat ett skvatt. Istället har Canvendish experiment upprepats och bekräftats om och om igen. Inget experiment har motbevisat tyngdkraften. Du som är ett sånt snille kanske kan utforma ett experiment istället för att munbajsa här.

Citat:
Ja, du och Einstein har förklarat vad gravitation gör men hur kan ni veta vad gravitation gör och inte gör när ni inte ens vet vad gravitation är för kraft. Låter det inte dumt i dina öron?

Därför att vi kan observera och mäta vad gravitation gör. Den är observerad och bevisad experimentellt. Gravitation är en egenskap som massa har precis som laddade partiklar utövar en kraft på andra laddade partiklar via den elektromagnetiska kraften. Den kraften är också observerad och bevisad experimentellt. Och liksom gravitation så är det en kraft som vi känner av precis hela tiden.

Citat:
Angående Boyles Lag så skrev jag tidigare att du inte skall lita på Wikipedias tillrättalagda version, det gäller också Joules experiment och Cavendish.
Avhåll dig från töntig diskussionsteknik!

Det är du som är tönten här med din spydiga attityd och dina ignoranta påståenden. Mina böcker är från 1976 respektive 1979 med en "nyutgåva" från 1991. Långt innan wikipedia. Men trots det, och allt som står om Boyle och Joule mm i mina böcker, så finns det fortfarande inget som stödjer något av dina påståenden om gaser. Allt du har att komma med är fabler och fantasier.
Citera
2016-07-13, 02:05
Medlem
Sadomans avatar
Citat:
Vad är vikt? Koldioxiden i tuben är under tryck och har därmed högre densitet än den omgivande atmosfären och får då vikt men inte massa. Densiteten följer trycket, högre tryck är lika med högre densitet och i samma takt ökar vikten.

Så massa kan uppstå från tomma intet och försvinna i tomma intet? Låter det inte dumt i dina öron? När dyker massan upp? När en gas övergår till flytande genom kylning i ett snabbt steg? Eller sker det gradvis?

Vikt är en vektorkraft som en massa får i ett tyngdkraftfält som jordens. Om ditt påstående var sant så vore det väldigt enkelt att utforma ett experiment för att bevisa det. Bara att lägga en pneumatisk cylinder på en våg. Cylindern fylls med en gas. Allt vägs. Sedan komprimerar man gasen. Vågen skulle ge utslag om något hände med massan. Äh förtusan, experiment kan ju utföras med en cykelpump...

Ställ ett kylskåp på en våg för den delen. Kylaggregatet i det är ett slutet system. Inget tillförs eller försvinner. När kylmediet expanderar och blir till gas så borde utslag kunna mätas på vågen. Så varsågod. Två enkla experiment du kan utföra hemma för att bevisa din ståndpunkt.

För inspiration, här är en snubbe som utförde en variant av Cavendish experiment i sin källare.
Källarexperiment

Här är en video från experimentet
Senast redigerad av Sadoman 2016-07-13 kl. 02:45.
Citera
2016-07-13, 10:59
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av poppilo
Jag tror jorden är ihålig och då borde jorden vara rund o inte platt. Därför svajar jag om den är platt eller rund, väldigt svårt att veta.
OK, du har alltså ingen aning.
Citera
2016-07-13, 11:03
Medlem
Lothbroks avatar
Citat:
Jag tror jorden är ihålig och då borde jorden vara rund o inte platt. Därför svajar jag om den är platt eller rund, väldigt svårt att veta.

Så har jag förstått dig rätt så tror du att jorden är både rund och platt du är förjävla rolig.
Citera
2016-07-13, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sadoman
Idiotiskt babbel från din sida. Du har inte bevisat ett skvatt. Istället har Canvendish experiment upprepats och bekräftats om och om igen. Inget experiment har motbevisat tyngdkraften. Du som är ett sånt snille kanske kan utforma ett experiment istället för att munbajsa här.

Därför att vi kan observera och mäta vad gravitation gör. Den är observerad och bevisad experimentellt. Gravitation är en egenskap som massa har precis som laddade partiklar utövar en kraft på andra laddade partiklar via den elektromagnetiska kraften. Den kraften är också observerad och bevisad experimentellt. Och liksom gravitation så är det en kraft som vi känner av precis hela tiden.

Det är du som är tönten här med din spydiga attityd och dina ignoranta påståenden. Mina böcker är från 1976 respektive 1979 med en "nyutgåva" från 1991. Långt innan wikipedia. Men trots det, och allt som står om Boyle och Joule mm i mina böcker, så finns det fortfarande inget som stödjer något av dina påståenden om gaser. Allt du har att komma med är fabler och fantasier.

Varför nämns inte Cavendishs banbrytande experiment 1904? Notera också att han benämns som kemist och har ännu inte hunnit erhålla titeln fysiker.
http://runeberg.org/nfbd/0725.html

Anade att du skulle nämna elektromagnetism. Eftersom det finns inga som helst bevis på att gravitation existerar som kraft så får man ta till knep som man indirekt kan associera till gravitation.
Elektromagnetism har inga som helst kopplingar till gravitation.

Prescott Joule lyckades på 1800-talet överföra gas under högt tryck till vakuum. Han upptäckte att temperaturen på gasen förblev oförändrad i vakuum. Gasen i vakuum gav inte ifrån sig energi och utförde inget arbete. Det kallas för fri expansion eller med andra ord gasen försvann.
Det bekräftar Boyles lag PV=K. Tryck x volym = konstant, formeln är ogiltig om trycket är noll. Eftersom formeln är lag så måste den gälla alla gaser. Gaser kan inte existera om trycket är noll.
Citera
2016-07-13, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sadoman
Så massa kan uppstå från tomma intet och försvinna i tomma intet? Låter det inte dumt i dina öron? När dyker massan upp? När en gas övergår till flytande genom kylning i ett snabbt steg? Eller sker det gradvis?

Vikt är en vektorkraft som en massa får i ett tyngdkraftfält som jordens. Om ditt påstående var sant så vore det väldigt enkelt att utforma ett experiment för att bevisa det. Bara att lägga en pneumatisk cylinder på en våg. Cylindern fylls med en gas. Allt vägs. Sedan komprimerar man gasen. Vågen skulle ge utslag om något hände med massan. Äh förtusan, experiment kan ju utföras med en cykelpump...

Ställ ett kylskåp på en våg för den delen. Kylaggregatet i det är ett slutet system. Inget tillförs eller försvinner. När kylmediet expanderar och blir till gas så borde utslag kunna mätas på vågen. Så varsågod. Två enkla experiment du kan utföra hemma för att bevisa din ståndpunkt.

För inspiration, här är en snubbe som utförde en variant av Cavendish experiment i sin källare.
Källarexperiment

Här är en video från experimentet

Ja, så som jag ser det. Gas saknar massa och upphör att existera utan tryck, försvinner i tomma intet som du säger. Varför tycker du att det är så konstig? Enligt din tro så exploderade ingenting och skapade allt. Förstår inte riktigt vart du vill komma i ditt första stycke.

Intressant det där med pneumatiska cylindern men jag tror du tänker fel. När du komprimerar gasen så ökar du gasens densitet men volymen minskar. Du gör samma tankefel när det gäller cykeldäcket. Om du pumpar upp däcket maximalt så att gummit inte ger efter det minsta när du trycker på det så har du samma tryck i däcket som i den omgivande atmosfären. Varför skulle vikten öka?

Innan du anklager mig för att vara spydig så borde du ägna dig åt lite självkritik och se efter hur du och likasinnade bemöter folk som inte delar er tro.
Tror knappast att fortsatt diskussion ger nåt av värde.
Citera
2016-07-13, 12:41
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ja, så som jag ser det. Gas saknar massa och upphör att existera utan tryck, försvinner i tomma intet som du säger. Varför tycker du att det är så konstig?

Ditt påstående är inte "konstigt" utan det är fullständigt absurt därför det strider mot i princip all naturvetenskaplig kunskap vi har.

Och då är vi återigen vid min poäng om att det inte går att kombinera kunskap med en platt jord. Att tro på en platt jord leder oundvikligen till att man måste förkasta hela naturvetenskapen. Och du och din hitta-på fysik är ett tydligt exempel på detta.
Citera
2016-07-13, 13:19
Medlem
poppilos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
OK, du har alltså ingen aning.
Jo jag skrev ju det nyss! Kan du inte läsa eller.
Citera
2016-07-13, 13:20
Medlem
poppilos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lothbrok
Så har jag förstått dig rätt så tror du att jorden är både rund och platt du är förjävla rolig.
Ja alltså jag tror jorden är ihålig och då måste jorden vara rund för denna egenskap. Men samtidigt tror jag den är platt, därför är jag inte säker på vilket av detta är sant båda har ju för och motsägelser.
Citera
2016-07-13, 13:32
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ja alltså jag tror jorden är ihålig och då måste jorden vara rund för denna egenskap. Men samtidigt tror jag den är platt, därför är jag inte säker på vilket av detta är sant båda har ju för och motsägelser.

Det är inte sant.
Ingenting talar för att jorden är platt och ingenting talar emot att jorden är rund.

Du kan självklart inte nämna en enda verklig företeelse som talar emot att jorden är rund.
Citera
2016-07-13, 13:34
Medlem
poppilos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Det är inte sant.
Ingenting talar för att jorden är platt och ingenting talar emot att jorden är rund.

Du kan självklart inte nämna en enda verklig företeelse som talar emot att jorden är rund.
Jo jag har skrivit det hundra gånger och orkar inte upprepa mig, du får gå bak i tråden o läsa om det.
Citera
2016-07-13, 13:56
Medlem
madtops avatar
Citat:
Jo jag har skrivit det hundra gånger och orkar inte upprepa mig, du får gå bak i tråden o läsa om det.

Faktum är att inget av dina inlägg ger något som helst stöd för att jorden inte är ett klot. Det mesta av det du skrivit är bara lösa ovetenskapliga påståenden som ingen normal människa kan ta på allvar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in