2016-07-12, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Jag länkade hit: https://www.compricer.se/borantor/#three_months_to_two_years
och där kan du se bankernas verkliga räntor som kunderna har fått betala, inte bara deras officiella listräntor som du verkar utgå ifrån.

Hej Banan!

Tror du att prisökningarna på bomarknaden fortsätter att sjunka för juni månad och i sådanafall kommer du att ändra uppfattning om marknaden?

Hälsa kurtan

Ha det

http://www.riksbank.se/sv/Penningpolitik/Inflation/Inflationen-just-nu/
Senast redigerad av Pompripossan 2016-07-12 kl. 14:37. Anledning: Japp
2016-07-12, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pompripossan
Hej Banan!

Tror du att prisökningarna på bomarknaden fortsätter att sjunka för juni månad och i sådanafall kommer du att ändra uppfattning om marknaden?

Hälsa kurtan

Ha det

http://www.riksbank.se/sv/Penningpolitik/Inflation/Inflationen-just-nu/

Hej pompripossan!

Jag har hängt här i flera år och haft roligt åt både lägren. Jag förstår att du är osäker o vill vänta in kraschen.. Med all rätt.. Men handen på hjärtat så råder jag dig starkt att faktiskt köpa nu!! Juni månad var egentligen ännu bättre rea... Snart kommer priser att gå upp igen för att sedan dippa.. Dvs det går alltid upp och ner.

Att tajma dessa sk microdipper har gett mig bra vinst då jag renoverar o säljer smålägenheter spm extra knäck på fritiden. Jag har sett för många vänner som har resonerat precis som du och nu med facit i hand så har de gått miste om x antal kr...

Hur som helst så önskar jag dig lycka till, låt magkänslan bestämma och skit i bubbla köp för att bo! Men givetvis inte till överpris! Som sagt juni var Rena rean!!
J
2016-07-12, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mais82
Hej pompripossan!

Jag har hängt här i flera år och haft roligt åt både lägren. Jag förstår att du är osäker o vill vänta in kraschen.. Med all rätt.. Men handen på hjärtat så råder jag dig starkt att faktiskt köpa nu!! Juni månad var egentligen ännu bättre rea... Snart kommer priser att gå upp igen för att sedan dippa.. Dvs det går alltid upp och ner.

Att tajma dessa sk microdipper har gett mig bra vinst då jag renoverar o säljer smålägenheter spm extra knäck på fritiden. Jag har sett för många vänner som har resonerat precis som du och nu med facit i hand så har de gått miste om x antal kr...

Hur som helst så önskar jag dig lycka till, låt magkänslan bestämma och skit i bubbla köp för att bo! Men givetvis inte till överpris! Som sagt juni var Rena rean!!
J

Hej Mais!

Vad bra att du tycker att det är roligt här!

Förstår att du råder mig att köpa något nu när du själv säljer lägenheter, du är inte ensam! Bara att du kallar det rea får mig ännu mer övertygad om att avvakta. Att köpa för att bo är precis enligt min plan men till vilken kostnad?
Försök åtminstone se det från min (köpare) sida. Att köpa en bostad för exempelvis 2.5 miljoner när varenda myndighet varnar för bubbla, när politiker går in och fingrar, när bankerna inför egna amorteringskrav då dom själva har insett att det har gått för långt, när du tycker att priserna har varit sjuka och haft egna uppfattningar om att det snart bör vända och till sist ser du att priserna planar för att sedan sjunka?

Jag tror vilken vettig människa gör som jag och avvaktar

herregud säger bara....
2016-07-12, 17:43
Medlem
ecu971s avatar
1989 var det rea åxå enligt vissa...
2016-07-12, 18:06
Medlem
Citat:
Hej Mais!

Vad bra att du tycker att det är roligt här!

Förstår att du råder mig att köpa något nu när du själv säljer lägenheter, du är inte ensam! Bara att du kallar det rea får mig ännu mer övertygad om att avvakta. Att köpa för att bo är precis enligt min plan men till vilken kostnad?
Försök åtminstone se det från min (köpare) sida. Att köpa en bostad för exempelvis 2.5 miljoner när varenda myndighet varnar för bubbla, när politiker går in och fingrar, när bankerna inför egna amorteringskrav då dom själva har insett att det har gått för långt, när du tycker att priserna har varit sjuka och haft egna uppfattningar om att det snart bör vända och till sist ser du att priserna planar för att sedan sjunka?

Jag tror vilken vettig människa gör som jag och avvaktar

herregud säger bara....

Hmm tror mig det är inte för egen vinning jag säger detta.( mina vinster kommer av en kombination av svett och investering/spekulation) Nu vet jag inte vilken marknad du befinner dig i. Jag har gjort tillräckligt med vinster...

2,5 mil är inte många årslöner när inflationen väl kickar igång.. Men det är klart bor man i mindre ort så är 2,5 mil mkt pengar för ett hus.. Här i Gbg är det ju en 2-3:a...

Jag förstår givetvis din oro och med all rätt som sagt. Det finns troligtvis inget jag kan säga som kan få dig att köpa nu när det är rea då du verka drömma om en krasch likt 90 talet.

Eftersom du tjänar ungefär som jag dvs strax över 500k om året(- sido inkomster) så förstår jag verkligen inte vad du väntar på.. Om det nu blir en krasch ja då gör du en bra affär men vad händer om det bara blir microdippar? Ja då har du o din familj offrat boendestandard för att chansa på en ev krasch?

Ibland så måste man tänka på välbefinnande före pengar.. Så länge du har goda marginaler så tycker jag som sagt att du hade bra läge här nu i juni månad.. När kommer nästa microdipp? Ingen vet, däremot kommer du få veta redan till höst om du missade ytterligare en microdipp..

microdippar på 5-10 % är kanske inte mkt pengar.. Men för mig som snickrar(hobby) o har en tjej som stylar lgn innan försäljning.. Många bäckar små... Lycka till och ta det inte personligt vill bara ge dig lite perspektiv..
2016-07-12, 18:15
Medlem
Trillskes avatar
Om man klarar av att det man köper går från 4 miljoner till 2 miljoner över en natt är det väl bara att köpa, då är du nämligen inte asymmetrisk mot utfallen.

Det idiotiska är att köpa om man hamnar i skiten om marknaden dippar 20% från köptillfället. Det innebär asymmetri, vilket innebär att din kostnad för risk är större än andras kostnad för risk dvs hur du än vänder och vrider på det gör du en jättedålig affär. På samma sätt som det är en jättedålig affär att köpa lotter även om du sedan vinner; förväntat värde är negativt.

Kurt-Sune et al. har jättesvårt att begripa den triviala situationen. Vi får nog skylla det på en livstid av uppgång i kombination med en ovilja att ifrågasätta sina tidigare val och rationalisera historien utifrån sitt eget agerande.
Senast redigerad av Trillske 2016-07-12 kl. 18:19.
2016-07-12, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mais82
Hmm tror mig det är inte för egen vinning jag säger detta.( mina vinster kommer av en kombination av svett och investering/spekulation) Nu vet jag inte vilken marknad du befinner dig i. Jag har gjort tillräckligt med vinster...

2,5 mil är inte många årslöner när inflationen väl kickar igång.. Men det är klart bor man i mindre ort så är 2,5 mil mkt pengar för ett hus.. Här i Gbg är det ju en 2-3:a...

Jag förstår givetvis din oro och med all rätt som sagt. Det finns troligtvis inget jag kan säga som kan få dig att köpa nu när det är rea då du verka drömma om en krasch likt 90 talet.

Eftersom du tjänar ungefär som jag dvs strax över 500k om året(- sido inkomster) så förstår jag verkligen inte vad du väntar på.. Om det nu blir en krasch ja då gör du en bra affär men vad händer om det bara blir microdippar? Ja då har du o din familj offrat boendestandard för att chansa på en ev krasch?

Ibland så måste man tänka på välbefinnande före pengar.. Så länge du har goda marginaler så tycker jag som sagt att du hade bra läge här nu i juni månad.. När kommer nästa microdipp? Ingen vet, däremot kommer du få veta redan till höst om du missade ytterligare en microdipp..

microdippar på 5-10 % är kanske inte mkt pengar.. Men för mig som snickrar(hobby) o har en tjej som stylar lgn innan försäljning.. Många bäckar små... Lycka till och ta det inte personligt vill bara ge dig lite perspektiv..

Tack!
2016-07-12, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Det som betyder något är att inkomsterna realt blir högre, vilket de de facto blivit sedan Sverige gick över till låginflations ekonomi.
Nej. Det stämmer inte.
Under 70- och 80-talet när (S) gett för mycket vapen till facket och de tvingade till sig för höga löner vilket skadade näringslivet fick såväl (S) som borgare ägna sig åt att elda på skuldsättning och devalvera för att sänka de reala lönekostnaderna för näringslivet. (Även om (S) var destruktiva och försökte förstöra landet så försökte man undvika en total krasch när man ställdes inför verkligheten).
K-O Feldt fick ägna hela sin finansministertid till att försöka banka ned facket så de slutade med sina vansinniga löneökningar. Med begränsad framgång dock. Detta resulterade så småning om i rosornas krig som härjade under 80-talet.
Efter Sovjets fall och vänsterpolitikens kaputt så gav kommunistsidan i (S) upp. Då hade inte facket så mycket stöd därifrån längre. Efter lågkonjunkturen i början på 90-talet som slog ganska hårt och arbetslösheten drog iväg, var facket mer spaka och kunde förlika sig med en ny modell. Tidigare kunde (S) anställa folk i offentlig sektor men de tiderna var över.

Den innebar att RB skulle ordna 2% inflation och att facket inte skulle tilltvinga sig för höga löneökningar.

Denna modell har varit framgångsrik på så sätt att sedan ca 1995 har vi haft stående reallöneökningar. Men är ju mindre framgångsrik i att RB nu måste försöka elda på med ökad skuldsättning.
De som har problem med låg ränta och ökad skuldsättning borde vara de första att ropa på avväpning av facket, fri lönesättning, och nedskruvade bidrag. Då skulle RB kunna hålla högre ränta.

Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Ditt svammel är just svammel i ett försök att skyla över en ohållbar ståndpunkt.
Men detta är bara som det brukar vara. Jag talar om hur verkligheten är beskaffad, du blir ställd och svarslös och börjar yra om svammel. Och är helt oförmögen att skriva något substantiellt.

Är det inte dags att du förlikar dig med verkligen och agerar utifrån fakta.
Eller så får du komma med något substantiellt svar.
2016-07-12, 19:26
Medlem
http://www.di.se/artiklar/2016/7/12/svenskarnas-lanelust-okar/

Citat:
Svenskarnas lånelust ökar

”Det är en betydande ökning just vad gäller personer som tar lån för renovering av bostaden. Tidigare var det mer lån för semesterresor”, säger Jonas Brännvall, Affärsområdeschef på Emric.

”Men det är framför allt amorteringskravet som påverkat. Just att kravet nu är satt spelar in. För ett år sedan var det större osäkerhet vad som gällde och skulle komma att gälla för tilläggslån. Nu är det tydligt och man får en klarare bild av hur mycket lånet kommet att kosta”, säger han.

* Där ser man, folk tänker investera mer i bostaden. Det lär verka prishöjande.

* Och att amorteringskravet är satt, så folk vet vad som gäller gör att lånandet ökar. Tidigare höll osäkerheten tillbaka.

* Det man kan undra över är om detta gör att folk är beredda att låna mer till bostadsköp också.
2016-07-12, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
http://www.di.se/artiklar/2016/7/12/svenskarnas-lanelust-okar/

* Där ser man, folk tänker investera mer i bostaden. Det lär verka prishöjande.

* Och att amorteringskravet är satt, så folk vet vad som gäller gör att lånandet ökar. Tidigare höll osäkerheten tillbaka.

* Det man kan undra över är om detta gör att folk är beredda att låna mer till bostadsköp också.

Det var precis det vi diskuterade igår, folk lånar för att renovera...

På tal om Pelle

Svart på vitt
Senast redigerad av Pompripossan 2016-07-12 kl. 19:36. Anledning: Rumpa
2016-07-12, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gullegubben
http://www.economist.com/blogs/dailychart/2011/11/global-house-prices?zid=295&ah=0bca374e65f2354d553956ea65f756e0

Ta fram Sverige, prices in real terms och 1974 och berätta vad du ser.
Bra länk.

Tittar man på reala priser så ligger de flesta länder över Sverige. Våra bostadspriserna behöver öka mer för att vi ska komma in i mittfåran.

Tittar man sedan på priser normerade mot inkomst så låg vi ca 2005 på samma nivå som 1980.
Sedan dess har det skett en prisökning på 29%. Den skulle kunna ses som excess då. Eller ett uttryck för ökad standard, ökade markpriser eller något annat.

Tittar vi på fastighetsprisindex så stod det relativt still från 2006-2012. Man kan också se i diagrammet här att 2012 låg vi också väldigt nära 1980.
Så det är väl ökningen efter 2012 som man kan ha frågetecken kring.
2016-07-12, 19:58
Medlem
Citat:
Det var precis det vi diskuterade igår, folk lånar för att renovera...

På tal om Pelle

Svart på vitt
Mja, fast du spekulerade väl i motsatsen?
Dvs att folk skulle dra ned på renoverandet.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in