2015-03-27, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jeppss
Tack!
Så jag som pluggar en kurs på 30p måste alltså klara minst 62.5% av det?

Precis, du måste få 62.5% högskolepoäng inrapporterade.
2015-03-27, 17:04
Medlem
Var hämtar csn information när de kollar om man klarat en viss del högskolepoäng (62.5% första året)? På antagning.se så saknas 6.0 hp från en tenta jag klarade, men på ladok ser jag alla poäng.

En annan fundering: CSN bryr sig väl bara att man fixat högskolepoäng, och inte hur? D.v.s. även om de 6 hp från tentan ovan bara är en liten del av den totala kursen (alltså hela kursen är inte godkänd) så räknas de poängen ändå eller?
2015-03-27, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chaengwaeng
Var hämtar csn information när de kollar om man klarat en viss del högskolepoäng (62.5% första året)? På antagning.se så saknas 6.0 hp från en tenta jag klarade, men på ladok ser jag alla poäng.

En annan fundering: CSN bryr sig väl bara att man fixat högskolepoäng, och inte hur? D.v.s. även om de 6 hp från tentan ovan bara är en liten del av den totala kursen (alltså hela kursen är inte godkänd) så räknas de poängen ändå eller?

Precis. CSN skiter i vart ifrån poängen kommer, så ifall du till exempel läser en kurs med projekt + tenta så kommer dina 3hp från projektet fortfarande att "räknas" även om du misslyckas med tentan.

Jag hade inget CSN efter årsskiftet men fixade detta, skickade in min ansökan den 3e mars, men har fortfarande inte fått något besked. Det står på deras hemsida "nu handlägger vi ärenden som skickades in till oss innan 11e mars", så där borde min ansökan finnas med. Grejen är ju dock den att för ett par dagar sedan var motsvarande datum 5e/6e/7e osv så de jobbar uppenbarligen framåt men min ansökan verkar har försvunnit? Har inte skickat in några kompletteringar i form av blanketter och sånt utan allt skall vara i sin ordning? Någon som förstår vad som händer? Jag ringde och snackade med dem i onsdags och han jag pratade med kunde inte svara på varför mitt ärende inte tagits upp "men borde fixas i slutet på månaden eller början på nästa". Jag förklarade vackert att det börjar bli lite brådis med tanke på att hyra och skit skall betalas men fanns inget han kunde göra för att kolla vad som eventuellt kan ha blivit fel. Detta är förbannat jävla irriterande alltså. (Bara för att klargöra, mitt ärende står med status "Vi har fått in dina poäng och kommer ge besked inom kort", men har stått så nu i två veckor).

En annan fråga. Jag slutförde poängen för CSN ett visst datum, varav de senare rapporterades in ett annat datum 1-2 veckor senare. Förutsatt att jag tex skulle få pengarna på måndag, kommer jag då få dubbla CSN? Dvs, dels från det datumet jag fick in rätt antal poäng, och dels för april?
2015-03-27, 18:24
Medlem
jeppsss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bernuolli
Precis, du måste få 62.5% högskolepoäng inrapporterade.

Okej då har jag lite mer kött på benen, tack som fan!
2015-03-27, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gr99ahlc
CSN tillämpar strikt kontantprincipen på inkomstslagen tjänst och kapital. Det innebär alltså att all lön samt alla inkomster av kapital räknas till det halvår då utbetalningarna var låntagaren tillhanda.

Den som har överstigit fribeloppet en termin och blir uttagen på kontroll har ingen som helst chans att komma undan. Det är bara att betala (jfr. 16 och 19 §§ Studiestödslagen).

Det går att ha åsikter på hur systemet är upplagt (helt idiotiskt i mitt tycke) men faktum är att det är riksdagen som beslutar hur reglerna ska se ut. CSN som myndighet har att följa Studiestödslagen och att klaga på att de är "byråkratiska" är i sig lite smålarvigt. Om inte myndigheterna följer de lagar och regler som gäller fallerar hela samhällsservicen. Klaga på politikerna istället!
Det är inkomstskattelagen som reglerar vad som räknas som inkomst samt när den har fallit ut. Studiestödslagen reglerar att överskottet inom de tre inkomstslagen, per halvår, ska påverka studiestödet.

Kapitalinkomst ska enligt huvudregeln fördelas jämnt över året. Man kan dock välja att ta upp kapitalinkomsten under det halvår den uppstått - vilket innebär att kontantprincipen inte gäller för inkomst av kapital. Säljer du exempelvis en lägenhet så uppstår kapitalvinsten det datum du undertecknar kontraktet, inte när du får betalningen (även om det kan sammanfalla). Detta regleras som sagt i inkomstskattelagen.

I övrigt håller jag fullständigt med dig. CSN är ett verkställande organ av riksdagen beslutade lagar/regler. Vill man gnälla på de regler som stipuleras för CSN så bör man vända sig till de som ansvarar för den biten, politikerna.
2015-03-30, 15:26
Medlem
Kan någon bekräfta att man läser samtliga kurser på de naturvetenskapliga basåret:

Biologi 1,2
Kemi 1,2
Fysik 1,2
Matte 3c, 4 (eller 1-4?)

Eller är det olika från skola till skola?
2015-03-30, 17:40
Medlem
dafuqups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jalokin
Kan någon bekräfta att man läser samtliga kurser på de naturvetenskapliga basåret:

Biologi 1,2
Kemi 1,2
Fysik 1,2
Matte 3c, 4 (eller 1-4?)

Eller är det olika från skola till skola?

Det stämmer. Om det är olika från skola till skola är säkert möjligt. Vet att vissa mindre skolor har basår anpassade för deras egna skolor där dom ibland väljer bort tex kemi 2 och matte 4.

Sen finns det ju basår som kräver matte 3c för att söka in (Tex GU) och dom läser såklart inte matte 3c då.
2015-03-30, 23:25
Medlem
Vilket är bäst utav Chalmers, Lund oxh KTH? Eller ska man överväga en studentstad som Uppsala eller JKPG?

Hur är stämningen under TB; känns det som att man går i en klass?
2015-03-30, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oakk
Vilket är bäst utav Chalmers, Lund oxh KTH? Eller ska man överväga en studentstad som Uppsala eller JKPG?

Hur är stämningen under TB; känns det som att man går i en klass?

Ja vad och vars vill du läsa efter basåret? Kan vara skönt att ha garantiplatsen som basåret ger!

Nä det skulle jag inte säga, eller ja klart man har vissa man hänger mer med såklart. Men där jag läser så har vi bytt klass fyra gånger, inför varje läsperiod så har det bytts folk. Vissa har man läst med hela tiden men för mig är det kanske 5-10 pers jag läst med. Inte spec många aktiviteter som anordnas, alla vet att efter året så kommer de flesta dra åt olika håll osv... Men är du någorlunda social så kommer du hitta folk att hänga med och även kanske ta ett par pilsner med

Mvh
2015-03-31, 15:58
Medlem
Som jag har fattat det: betyg från tekniskt basår/bastermin prövas ej. Har jag rätt?
2015-03-31, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrDekadens
Som jag har fattat det: betyg från tekniskt basår/bastermin prövas ej. Har jag rätt?
I vilket syfte?
2015-03-31, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ariellemonae
I vilket syfte?
Vadå syfte? Alltså att man har rätt till lån även fast man inte klarat alla poäng.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in