2016-07-11, 11:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av LuktenUtavBajs
Det finns en tråd som delvis handlar om detta paradoxala fenomen. Givetvis var det jag som startade den tråden, eftersom jag är lite förmer än alla andra.

Varsågod: (FB) Det går inte längre att bygga eller köpa hus på landet i Sverige
Jag är fortfarande nyfiken på i vilket område det är....
2016-07-11, 16:08
Medlem
MrOaikis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macatho
Håller med till viss del. Det finns däremot en "#4."

Den är följande:
Räntan stiger och folk har helt enkelt inte råd att bo kvar, det har nu varit knapert i 6 månader och sms-lånen har det börjats med för att täcka utgifterna. När det här händer för många människor samtidigt så läggs det ut för många objekt på marknaden samtidigt. Och säljare som är tvingade att sälja pga att kronofogden står och knackar på dörren pga av alla de där obetalda sms-lånen...
Och köparna, jo dom vet hur läget är - en jävla buffé på lägenheter för vrakpriser, och inte fan tänker de betala överpris nu.
Krasch.

Summerat i en väldigt kort mening:

När säljarna är tvingade till att sälja så kraschar det. Inte innan.

För oss här som har varit inne på marknaden i 20 år så vet vi hur räntan kan vara, förstagångsköpare just nu har aldrig sett en "hög" - med dagens mått, ränta. Du nämner 3 miljoner, vi kan räkna på det. Säg att räntan stiger till 5.5%, vilket jag till och med har betalat för mina lån för ca 12-13 år sedan. Din månadskostnad kommer att gå ifrån 2743(ränta) + 5000 till 9143(ränta) + 5000 (avgift/el/internet). Så från 7700 kronor till 14000kr - nästan en dubblering av din bostadskostnad.
Om man anser att en normal svensk lägger 40% av sin lön på bostad så rusade det här precis till 80% - då kraschar skiten.

Uträkningen baseras på räntaavdrag och belåningsgrad på 95%.

Så vad är det politikerna försöker göra? Jo de försöker försämra läget för köparna inte för säljarna - fast indirekt försämrar de för säljarna såklart. Detta för att folk inte ska exponera sig mot onödig risk och vi inte ska hamna i en djup kris. Det finns stora samhällsekonomiska problem med att folk blir tvingade till att lägga 80% av sin lön på boende - då blir det inte mycke slantar som åker omkring i samhället. Samhället är i stort behov av att slantar snurrar omkring.

EDIT: Det ligger väldigt mycket i riksbankens händer och det är ett problem när de blir pressade till att hålla låga räntor för att folk har agerat som idioter. Även om de kanske egentligen skulle behöva höja räntorna för att inflationen blir för hög. Men vad vet jag, vi får se vad som händer. Intressant kommer det bli. Ett till problem är självklart att det här gifter sig fruktansvärt dåligt med invandring på 160,000 personer / år - och alla problem det skapar.

De som faktiskt inte har råd som i "kan inte betala månadsutgiften för boende" kommer så klart tvingas till försäljning. Vi kan bara spekulera i hur hushållen har det när det väl kommer till kritan. Data från 2008 visar dock på nästan obefintlig tvångsförsäljning via kronofogden.
2016-07-11, 16:49
Medlem
ecu971s avatar
Verkar som folk e stressade nu, 13 dar o först till kvarn

http://www.hemnet.se/bostad/bostadsratt-1rum-sodermalm-stockholms-kommun-katarina-bangata-13-9149469
2016-07-11, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrOaiki
De som faktiskt inte har råd som i "kan inte betala månadsutgiften för boende" kommer så klart tvingas till försäljning. Vi kan bara spekulera i hur hushållen har det när det väl kommer till kritan. Data från 2008 visar dock på nästan obefintlig tvångsförsäljning via kronofogden.

Intressant. Vi får se hur det blir. Problemet är att nu är problemet så stort så riksbanken sitter i skiten. När inflationen väl kommer så kan det bli så att riksbanken inte höjer räntan - just pga av rädslan för en kollaps, och inflationen fortsätter ta fart. Men sen är det ju lite så att det kan ta rätt lång tid, räntan kanske går upp med 1% per år, så folk som börjar få det knapert hinner sälja av innan bostadsrätterna tappar för mycket värde.
I slutändan tror jag ändå att de som inte agerar och istället försöker rida ut stormen är de som det antingen går bäst för eller sämst för - beroende på hur mycket slantar man har.
2016-07-11, 17:22
Medlem
Scrofas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ecu971
Verkar som folk e stressade nu, 13 dar o först till kvarn

http://www.hemnet.se/bostad/bostadsratt-1rum-sodermalm-stockholms-kommun-katarina-bangata-13-9149469
Hehe. Kanske hade vår mäklarvän här i tråden rätt ändå, BBK ska nog skratta sist tillslut.
2016-07-11, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rutigtpapper
Nej, det kan det inte. Dessa tomter läggs inte ut på nätet för att det inte finns någon efterfrågan på dem. Jag erbjöds en nästan 5 000 kvadratmeter stor tomt, med tillhörande hus (drygt hundra kvadrat, renoverat på sent 90-tal, dugligt skick) för 35 000 kronor förra sommaren. Han har fortfarande inte fått det sålt.

Objekt som inte hamnar på nätet för att det inte finns någon efterfrågan på dem kommer du inte hitta på nätet, det krävs att du har lite erfarenhet av verkligheten. Jag förmodar att du skulle klia dig i huvudet över saker som att bostäder revs i Sverige så sent som för några år sedan, att villor än i dag överges eftersom att de inte blir sålda, att det finns tomter som ingen har lust att köpa eller ens överta. Detta på rimligt cykelavstånd från sjönära sommarstugor utan rinnande vatten som går för nära två miljoner. Helt utan att det är yrkeskriminella grannar eller andra spännande anledningar.

Det saknas inte platser i Sverige där det ser ut såhär. Turister (läs stadsbor) vill ha vissa specifika objekt, att ha sommarstuga i ett dött villaområde är inte intressant ens om de är så gott som gratis, och det finns inte tillräckligt med lokalbefolkning för att fylla dem. Inte ens migrationsverket tar dessa objekt, eftersom att de inte är stora nog att kunna ha större mottagning i, och standarden (boyta, antal rum, badrum osv) är för hög för att ges till enskilda familjer som saknar boende (de får i stället dyrare hyresbostäder i närheten eftersom att de redan är i kommunens regi, och flera familjer i samma hus ses inte som okej).

Vad du ser på nätet är helt enkelt, av väldigt enkla anledningar, bara en del av verklighetens Sverige.
Är det billigare grejer man vill sälja själv så används blocket.
Och en hel del bostäder/tomter säljs på blocket.

Här har vi t ex ett finfint hus för ynka 300 KSEK. I Vojakkala. Har man lite tur bor man granne med familjen Grönfors. (Diskuteras i delforum för Aktuella brott och kriminalfall).
https://www.blocket.se/haparanda/Vojakkala_47__Haparanda_63824126.htm?ca=11&w=3

Osagt om 300000 är rätt pris för denna. Som var från 1939.
Jag tittade bara lite snabbt men hittade ingen från ca 1985 i någon medelstor kommun. De hus som var i de nedre prisregionerna var alla äldre. Men någon kanske kan hitta något.

Jag har ju lite svårt att tro att företagsamma personer inte skulle driva upp priserna lite högre än 1 SEK, när man sedan kan hyra ut bostaden till Migrationsverket för en hygglig slant. Den nedre gränsen för beboeliga bostäder borde vara betydligt högre. Även husvagnar används ju.
2016-07-11, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Ja eller hur, ditt är exempel är lika relevant som familjen som bor under en viadukt och tvingas äta gamla glasspapper till frukost för att ha råd med " bolånet" på Haglöfstältet.
Tvärtom är det ett konkret fall och ska vi reversera till inflationsnivån är det till drygt 28 KSEK vi ska.
Det är ett prisfall på ca 96% som utlovas.

Om nu folk menar att det inte är realistiskt så verkar inte inflations-resonemanget vara riktigt relevant.

Citat:
Problemet är att allt fler sitter med lån de aldrig kommer betala tillbaka,sen att de har marginaler pga billiga pengar gör inte deras situation uthålligare över tid.
När de billiga pengarna är slut blir det jobbigt.
Om du tittar tillbaka 30-40 år hur ofta har pengar varit dyrare? Dvs när har realränta efter skatt varit högre?
Det är nog några kristillfällen. Men jag skulle tro att det är en minoritet år. (Någon får gärna räkna efter).

3 mån bolåneränta än ca 1.7% nu. Efter skatt och inflation är det 0.6%.

Och 1989 var nominell 3 mån villaränta 11.25%. Men ränta efter skatt och inflation var -1%. Dvs negativ. Dvs man fick betalt för att låna. Däremot var det mycket implicit amortering (ca 6%).
2016-07-11, 19:23
Medlem
Citat:
De handväskorna kan rätt enkelt matas ut i mängd, de är ingen bristvara, de är bara smart marknadsförda. Dessutom tappar de i värde normalt sett, fastigheter har stigit och stigit.
De är dock ett bra exempel på det irrelevanta med produktionskostnad. Så vi kan väl glömma den kommentaren iaf.
2016-07-11, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av highbanker
Ja, alla med sunt förnuft förstår att en sådan här marknad styrs av känslor och förväntningar, hur många excelark alpha och svenne än viftar med.
Har man inga insikter, fakta eller resonemang så får man väl drämma till med "sunt förnuft".
2016-07-11, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gullegubben
Nej. Kan du svara på min fråga?

Har du nyligen köpt en extra bostad, en dyrare bostad eller ökat din belåning?
När du nu fört in avvikelse från inflation så borde du väl reda ut hur vi ska se på det.

Tråden handlar om bostadsbubbla. Du får väl starta en ny tråd: "Har Alpha101 nyligen köpt en extra bostad, en dyrare bostad eller ökat sin belåning"? Förhoppningsvis tar någon moderator bort den tråden ganska omgående.

Är det här ett försök att smita från frågan och ge sig på person?
2016-07-11, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Har man inga insikter, fakta eller resonemang så får man väl drämma till med "sunt förnuft".

Att du talar om insikter är humor på hög nivå.
2016-07-11, 20:17
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
När du nu fört in avvikelse från inflation så borde du väl reda ut hur vi ska se på det.

Tråden handlar om bostadsbubbla. Du får väl starta en ny tråd: "Har Alpha101 nyligen köpt en extra bostad, en dyrare bostad eller ökat sin belåning"? Förhoppningsvis tar någon moderator bort den tråden ganska omgående.

Är det här ett försök att smita från frågan och ge sig på person?

Jag förstår inte vad du försöker driva för linje och frågar dig därför om du har agerat som en rationell människa gör när den hittar en möjlighet att låna pengar till låg ränta för att investera i en tillgång som ständigt fortsätter att öka i värde snabbare än inflationen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in