Citat:
90 % (!) av kvinnorna som vill vara hemmafruar?! Seriöst? Enligt Familjelivs undersökning 2011 var det 45 % av de tillfrågade mammorna som ville bli hemmafruar. Men Novus undersökning kom till ett annat resultat:Tjat?! Det är kvinnor som till 90% uttrycker det sen finns det också män som gör det av olika anledningar. Kenneth Andersson var väl ett dåligt exempel eftersom han redan gjort sin hacka och antagligen behövde fundera på sin framtid.
Och jag vet att saker kan hända i livet så jag förstår inte det här med änklingar i såna lägen så är det bara att fixa situationen och de som inte klarar det borde inte skaffat barn till att börja med, man eller kvinna. När skit träffar fläkten så är det bara att göra det som krävs, inget konstigt med det.
Och att inget barn ska behöver uppleva en slutkörd pappa som kommer hem vid 18-19!!!??? vilken rosa flufffluff värld lever du i. Om du ändå ska utgå från utopi så kan du ju utgå från något annat pensionerat fotbollsproffs där ingen av föräldrarna behöver arbeta.
Min poäng var endast att kvinnor i större utsträckning vill vara hemmafru än män vill vara hemmamän och att det borde gå att lösa atp-problematiken i ett modernt land.
Och jag vet att saker kan hända i livet så jag förstår inte det här med änklingar i såna lägen så är det bara att fixa situationen och de som inte klarar det borde inte skaffat barn till att börja med, man eller kvinna. När skit träffar fläkten så är det bara att göra det som krävs, inget konstigt med det.
Och att inget barn ska behöver uppleva en slutkörd pappa som kommer hem vid 18-19!!!??? vilken rosa flufffluff värld lever du i. Om du ändå ska utgå från utopi så kan du ju utgå från något annat pensionerat fotbollsproffs där ingen av föräldrarna behöver arbeta.
Min poäng var endast att kvinnor i större utsträckning vill vara hemmafru än män vill vara hemmamän och att det borde gå att lösa atp-problematiken i ett modernt land.
"I undersökningen har drygt var fjärde man (27%) i yrkesverksam ålder svarat att man skulle kunna tänka sig att vara hemmaman.
Något fler kvinnor i samma målgrupp har svarat att de skulle vilja vara hemmafru (29%). Personer i åldern 30-44 år vill i högre grad än andra vara hemma, här har drygt var tredje (34%) svarat att de skulle vilja vara hemmafru eller hemmaman.
Vanliga anledningar att man vill vara hemmaman eller hemmafru är att man vill ha mer tid för familjen och barnen, och att det är skönt att vara hemma. Vanliga anledningar att man inte vill vara hemmafru eller hemmaman är att man vill jobba, och att man vill ha kvar den stimulans och det sociala som jobbet medför."
Det är i bästa fall pappan kommer hem redan vid 18-19 tiden efter tio-elva timmars slit på arbetsplatsen. Småbarnen hinner ju somna innan dess. Inte precis någon flufffluffig utopivärld.
"Lösa atp-problematiken" åligger det endast på den enskilde individens eget ansvar. Ingenting som skattebetalarna ska behöva stå för. Det enklaste sättet för den förvärvsarbetande maken att få råd att sätta in pengar på hemmafruns pensionskonto är att hela familjen får kraftigt sänka sin levnadsstandard. En trerumslägenhet att hyra billigt i ett förortsområde istället för en stor villa, ha en bil istället för två, skippa dyra utlandsresor, barnen får överta sina äldre syskons avlagda kläder och skor, handla i secondhand butiker, avstå från den dyra latten och utelunchen med väninnorna.
Vill man leva lite mer glamoröst och sätta lite guldkant på sin och familjs tillvaro får mannen och kvinnan finna sig i att jobba heltid båda två för att få in tillräckligt med flis till den gemensamma hushållskassan samt ha småttingarna på dagis. Man kan inte äta kakan och ha den kvar.
Det är ingen rättighet att ha hemmafru/hemmaman. Det är endast ett lyxprivilegium som är få förunnat. Få jackpot på Lotto, sedan är "atp-problematiken" ett minne blott.