2016-07-09, 18:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mustalainen
Hur resetar man en dator med Windows 10 då reset-partitionen för datorn (datorn kom med Windows 8) verkar vara borttagen när man uppgraderade till Windows 10.
Användaren har slutat på företaget så har inte lösenordet till datorn.
Menar du "återställer"? Ofta kör man någon funktionstangent vid uppstarten för att komma in i recovery-menyn. Kolla på nätet vilken tangent som gäller för din dator.
Citera
2016-07-09, 18:27
Medlem
Hej

Jo jag har gjort det men recovery alternativet har försvunnit när datorn uppgraderade från Windows 8 till Windows 10.
Citera
2016-07-09, 19:02
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mustalainen
Hur resetar man en dator med Windows 10 då reset-partitionen för datorn (datorn kom med Windows 8) verkar vara borttagen när man uppgraderade till Windows 10.
Användaren har slutat på företaget så har inte lösenordet till datorn.

Ominstallerar med en ny W10 iso fil.
Citera
2016-07-10, 12:59
Medlem
milfhunters avatar
Försöker installera windows 10 på en stationär dator med windows 8.0 på. Den är köpt för ett par år sedan och är knappt använd och har som sagt första versionen av windows 8.
När jag försöker uppgradera så kontrolleras datorn och allt verkar bra och som det ska men sedan när nedladdningen börjar så kommer ett meddelade om att det är fel (felkod 0x80190001) och att jag ska kolla nätverksinställningarna. Har uppgraderat 2 bärbara och det har gått bra varför strular det nu?

Jag är inget vidare på datorer och windows 8 suger elefantpung när man försöker hitta saker och ting. Vad kan tänkas vara fel med nätverksinställningarna och vad ska jag ändra isf?

Tack på förhand
Citera
2016-07-10, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av milfhunter
Försöker installera windows 10 på en stationär dator med windows 8.0 på. Den är köpt för ett par år sedan och är knappt använd och har som sagt första versionen av windows 8.
När jag försöker uppgradera så kontrolleras datorn och allt verkar bra och som det ska men sedan när nedladdningen börjar så kommer ett meddelade om att det är fel (felkod 0x80190001) och att jag ska kolla nätverksinställningarna. Har uppgraderat 2 bärbara och det har gått bra varför strular det nu?

Jag är inget vidare på datorer och windows 8 suger elefantpung när man försöker hitta saker och ting. Vad kan tänkas vara fel med nätverksinställningarna och vad ska jag ändra isf?

Tack på förhand

Om du provar som föreslås i #3922

Citat:
Men om du struntar i att hämta hem Windows 10 via Windows Update, vad händer då?

Te.x om du nu hämtar hem ISO-filen härifrån -> https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10
Citera
2016-07-10, 14:36
Medlem
milfhunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iconicatab
Om du provar som föreslås i #3922

Ett fel uppstod står det precis som förut. "Kontrollera nätverksinställningarna och försök igen".

Vad kan faila i nätverksinställningarna?
Senast redigerad av milfhunter 2016-07-10 kl. 14:43.
Citera
2016-07-10, 15:04
Medlem
Citat:
Ett fel uppstod står det precis som förut. "Kontrollera nätverksinställningarna och försök igen".

Vad kan faila i nätverksinställningarna?

Nu skriver du ju inget om vad för internetavtal eller vilken utrustning du använder, vilket gör att det blir svårt att gissa.

Funkar det alltså att surfa till flashback utan problem?

Stationär - Då kör du antagligen inte WiFi, vilket är den absolut vanligaste felkällan.

Du kan prova detta:
  • Öppna inställningar för nätverkskort - t.ex genom att skriva ncpa.cpl i kommandotolken eller Win8 startsida och tryck returtangenten.
  • Högerklicka på det kort som används och välj egenskaper/properties.
  • I rutan/listan så avmarkerar du ALLTING utom IPv4 (du kan ju anteckna/avbilda vad som var ikryssat, ifall "det känns oroligt").

Prova sedan igen att ladda hem .iso eller usb-image.
Citera
2016-07-10, 15:21
Medlem
milfhunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iconicatab
Nu skriver du ju inget om vad för internetavtal eller vilken utrustning du använder, vilket gör att det blir svårt att gissa.

Funkar det alltså att surfa till flashback utan problem?

Stationär - Då kör du antagligen inte WiFi, vilket är den absolut vanligaste felkällan.

Du kan prova detta:
  • Öppna inställningar för nätverkskort - t.ex genom att skriva ncpa.cpl i kommandotolken eller Win8 startsida och tryck returtangenten.
  • Högerklicka på det kort som används och välj egenskaper/properties.
  • I rutan/listan så avmarkerar du ALLTING utom IPv4 (du kan ju anteckna/avbilda vad som var ikryssat, ifall "det känns oroligt").

Prova sedan igen att ladda hem .iso eller usb-image.

Ja det funkar bra och jag har bredbandsbolaget med obegränsad surf. Och kör INTE WiFi utan fast uppkoppling. Vad du beskriver låter lite avancerat för mitt kunnande men jag ska kolla upp om jag hittar vad du beskriver.

Tack för infon så länge

Edit:Jag har nån påtvingad startsida som heter "WebsSearches." som la sig snart nog efter det att jag köpt datorn och har som sagt knappt använt datorn på länge. det är väl inget virus direkt av vad jag kan förstå, men kan det påverka tro?
Senast redigerad av milfhunter 2016-07-10 kl. 15:34.
Citera
2016-07-10, 18:07
Medlem
milfhunters avatar
Jag scannade med antivirus program och fick bort en hel del skit sen gick det bra att uppgradera.
Citera
2016-07-10, 18:18
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Jag scannade med antivirus program och fick bort en hel del skit sen gick det bra att uppgradera.

Bra.

Nu gör du en ren nyinstallation på detta så blir det ännu bättre. Något även Ms själva rekommenderar att man gör efter en uppgradering.
Citera
2016-07-11, 05:55
Bannlyst
Snabb fråga,

sitter på en piratversion av Win 7. Vill köra en clean installering av win 10 och laddade ned på tpb men den frågade efter key.

Fungerar det att komma förbi detta på något sätt?
Citera
2016-07-11, 06:04
Medlem
Anti-WOGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Ingen fara. Har bara lite tålamod så blir allting bra.

Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Batteriet på moderkortet håller också igång klockan. Går klockan?
Moderkortet hade rasat så Asus bytte ut det samt bytte ut processorn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in