• 1
  • 2
2016-07-08, 16:40
Medlem
Hej!

Jag ska nu ansöka om studiemedel för ht och allt framöver i totalt 2 år.

Såg precis att räntan är 0,6% för 2016.

Jag tänkte placera pengarna hos SBAB som har 0,65% i sparränta.

Tar man bort skatten på 0,65% blir det 0,45 %. Jag kommer alltså betala 0,15% i ränta för lånet om dessa siffror håller sig i den nivån?

Jag vet att jag inte kommer låna gratis men det blir ju väldigt billig och värt då jag vet att pengarna inte kommer spenderas på annat.

Håller mina resonemang, mina uträkningar eller tänker jag fel?

Jag tar lån för framtiden alltid bra att ha handpenning redo när man flyttar ut. Jag bor hemma idag och har inte tagit lån under mitt första år jag pluggar på universitet.
Citera
2016-07-08, 16:48
Medlem
Finans.killens avatar
Köp något annat som avkastar mer, med så låg ränta så kan man argumentera för att ta ganska höga risker eftersom kostnaden är så låg.
Citera
2016-07-08, 16:53
Medlem
Chugis avatar
I och med att du funderar på att köpa en bostadsrätt efter studierna gör du rätt i att ta CSN-lån och lägga undan detta istället för att ta detta som vanligt banklån. Huruvida du vill lägga det på sparkonto, fonder eller aktier lägger jag mig inte i. Men du betalar ingen ränta medan du pluggar utan den ränta som din skuld genererar läggs in i skulden varje månad. När du sedan är klar med studierna börjar du betalar av det.
Citera
2016-07-09, 15:38
Medlem
Glöm inte bort att det även är en årlig expeditionsavgift om 450kr om jag inte minns fel som läggs på lånet, detta kommer ju även det påverka kalkylen.
Citera
2016-07-10, 00:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BengtGbg
Glöm inte bort att det även är en årlig expeditionsavgift om 450kr om jag inte minns fel som läggs på lånet, detta kommer ju även det påverka kalkylen.

Precis, det slog mig efter. Såg dock ut som att det var väl värt. Ansökte om lån precis!
Citera
2016-07-10, 00:49
Medlem
Om du inte ska använda dina pengar på ett tag så tycker jag att du kanske kan binda kapitalet i 1 år och få så pass hög ränta att det även täcker räntekostnaden för lånet. Även om du väljer utan bindningstid kan du få bättre ränta än 0,65 och insättningsgaranti.

http://finans.pricerunner.se/sparranta.php
Citera
2016-07-10, 00:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AktieStrindberg
Om du inte ska använda dina pengar på ett tag så tycker jag att du kanske kan binda kapitalet i 1 år och få så pass hög ränta att det även täcker räntekostnaden för lånet. Även om du väljer utan bindningstid kan du få bättre ränta än 0,65 och insättningsgaranti.

Lägga pengar på något utan insättningsgaranti?

Hur ser man om det råder insättningsgaranti?

Hehe..
Citera
2016-07-10, 00:54
Medlem
Citat:

vad tror du om svea ekonomi? Väl rätt etablerat? de verkar ha insättningsgaranti 0,7 % på spar och 1 % på kapital.

Kapital är väl om man binder pengarna i 12 månader?
Citera
2016-07-10, 08:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paul-G
Lägga pengar på något utan insättningsgaranti?

Hur ser man om det råder insättningsgaranti?

Hehe..

Jag skulle definitivt avråda från konton utan insättningsgaranti där räntan är 6-10%.
Möjligen skulle jag kunna tänka mig Akelius som väl haft inlåning i runt 40 år och där man alltid har skött sig perfekt.

Tredje kolumnen visar insättningsgaranti. Alla som har ett "Ja" har insättningsgaranti.
Citera
2016-07-10, 08:51
Medlem
Citat:
vad tror du om svea ekonomi? Väl rätt etablerat? de verkar ha insättningsgaranti 0,7 % på spar och 1 % på kapital.

Kapital är väl om man binder pengarna i 12 månader?

Svea Ekonomi är stora och kända och har även insättningsgaranti. Det stämmer att räntan är 0,7 respektive 1% beroende på bindningstid.
Citera
2016-07-11, 01:22
Medlem
Citat:
Svea Ekonomi är stora och kända och har även insättningsgaranti. Det stämmer att räntan är 0,7 respektive 1% beroende på bindningstid.

Okej!

Ytterligare en fråga, om pengarna är "låsta" i 12 månader är det då 12 månader från och med varje instängning? eller är det 12 månader från kontot startar och allt som den innehåller till och med sista dagen?
Citera
2016-07-11, 02:12
Medlem
Citat:
Hej!

Jag ska nu ansöka om studiemedel för ht och allt framöver i totalt 2 år.

Såg precis att räntan är 0,6% för 2016.

Jag tänkte placera pengarna hos SBAB som har 0,65% i sparränta.

Tar man bort skatten på 0,65% blir det 0,45 %. Jag kommer alltså betala 0,15% i ränta för lånet om dessa siffror håller sig i den nivån?

Jag vet att jag inte kommer låna gratis men det blir ju väldigt billig och värt då jag vet att pengarna inte kommer spenderas på annat.

Håller mina resonemang, mina uträkningar eller tänker jag fel?

Jag tar lån för framtiden alltid bra att ha handpenning redo när man flyttar ut. Jag bor hemma idag och har inte tagit lån under mitt första år jag pluggar på universitet.
vad menar du med "tar man bort skatten"?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in