2016-07-10, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Och ändå påstår du att det har backat under året trots att du inte kan visa det.
Är ju inte mitt fel att du inte kan läsa innantill.
2016-07-10, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Låter som en sådan prisändring per definition är en bubbla för dig. Det behöver alltså inte finnas det minsta inslag av spekulation t ex?

Och det prisfall vi sett på t ex platt-tv är då en inverterad bubbla och du sitter och väntar på att den ska pysa ur och platt-tv priserna åker upp i 100 KSEK i gen.

Jag skulle dock säga att det kan finnas skäl till att priser avviker mot inflation över tiden.
Iom det kommer vi tillbaka till några frågor jag ställde dig tidigare.
Finns det några skäl till att priser kan avvika från inflation, Utan att reversera tillbaka. För bostäder.
Kan t ex markpriser stiga pga ökad folkmängd?
Och kan bostadspriser stiga pga öka boendestandard?
Kan det vara så att folk betalar mer för ett hus med vatten/avlopp än utan?

Standarden är bättre på en diskmaskin idag än för 20 år sedan men priset har inte ökat.
Samma sak borde vara för standarden på hus i övrigt och med tanke på att husen idag är gjorda av billigt gips och inte av sten/genomgående tegel så borde materialkostnaden vara lägre.
Att vi har bekvämare apparater och varmvatten i kranen är inte samma sak som standard på själva bygget kanske?
2016-07-10, 19:42
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Låter som en sådan prisändring per definition är en bubbla för dig. Det behöver alltså inte finnas det minsta inslag av spekulation t ex?

Och det prisfall vi sett på t ex platt-tv är då en inverterad bubbla och du sitter och väntar på att den ska pysa ur och platt-tv priserna åker upp i 100 KSEK i gen.

Jag skulle dock säga att det kan finnas skäl till att priser avviker mot inflation över tiden.
Finns det några skäl till att priser kan avvika från inflation, Utan att reversera tillbaka. För bostäder.
Kan det vara så att folk betalar mer för ett hus med vatten/avlopp än utan?

Det är fullt möjligt att folk ändrar preferenser och lägger större andel av inkomsterna på boende men ju fler länder man tittar på, desto klarare blir kopplingen till den allmänna inflationen. Vi får se om Sverige utgör ett undantag.
2016-07-10, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gullegubben
Det är fullt möjligt att folk ändrar preferenser och lägger större andel av inkomsterna på boende men ju fler länder man tittar på, desto klarare blir kopplingen till den allmänna inflationen. Vi får se om Sverige utgör ett undantag.
Jag har en släkting som köpte en villa-tomt i utkanten av en mellanstor svensk stad 1955. Inom stadsplanerat områden. Pris 2000 SEK. Inflationsjusterat så skulle det bli ca 28 KSEK.

Tittar jag nu så ser tomtpriserna ut att landa på mellan 500 KSEK till 1000 KSEK där. Låt oss säga 700 KSEK. Så vi talar om 2500 % över inflation.

a) Kommer vi att få se tomt-priserna att backa tillbaka till ca 28 KSEK?

b) Det har stigit nu i 60 år. Börjar det inte bli dags för en tillbakajustering? Eller när kan man börja tänka sig att det inte blir en tillbakajustering till inflations-nivån.

Det är väl några brännande frågor.

2016-07-10, 20:35
Medlem
Watsaprems avatar
Citat:
Jag har en släkting som köpte en villa-tomt i utkanten av en mellanstor svensk stad 1955. Inom stadsplanerat områden. Pris 2000 SEK. Inflationsjusterat så skulle det bli ca 28 KSEK.

Tittar jag nu så ser tomtpriserna ut att landa på mellan 500 KSEK till 1000 KSEK där. Låt oss säga 700 KSEK. Så vi talar om 2500 % över inflation.

b) Det har stigit nu i 60 år. Börjar det inte bli dags för en tillbakajustering? Eller när kan man börja tänka sig att det inte blir en tillbakajustering till inflations-nivån.

Just angående tomter blir det lite missvisande att utgå från inflationen för att jämföra prisförändringar över tid. Det är ungefär som att jämföra förändringar i råvaror där produktionseffektiviteten inte har ökat. Dvs. man borde utgå från förändringen i penningmängd snarare än inflationen för att få en bättre bild av prisutvecklingen.
2016-07-11, 00:29
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:

Vad har det för anknyting till "fler länder"?
2016-07-11, 00:48
Medlem
Citat:
Den gången det inte finns...vill folk inte köpa.

Citat:
TV-nissar ska inte uttala sig, jag har ett flertal ggr kritiserat dylika TV exempel, som en MP-nisse som typ 2002 tyckte att färg -tv var ngt... Hur mkt mervärde ger en färgtv vs en svartvit förresten? Formal? Hur vet vi att det är sant?
Citat:
ja, kan kan de. Men är det det som sker?
Och när pesten ännu en gång hemsöker oss och 50% dör...vad händer då? Jag lskar reallöra uner pesttiden. De visar att en marknad betalar, bara det att nya människor som inte är speciella finns det 13 på dussinet.
Citat:
an, ja.
[quote]Kan det vara så att folk betalar mer för ett hus med vatten/avlopp än utan?/QUOTE]
Nää...de är rädda. Om jag hade en potta här som jag tömde var morgon ut från köksfönstret skulle ju lagen kopplas in. Men var hyran säg 500, sure! Men politiker och marknad vill trycka upp värden, inte ner.
2016-07-11, 00:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Taskigt
Standarden är bättre på en diskmaskin idag än för 20 år sedan men priset har inte ökat.
Jag kastade en från 1982 nyligen, asea skandia.
Den var i emaljerad plåt med rostfritt i allt inuti. Inget fel på diskeffekt alls. Bänkmskin men ändå två hyllor. Så vad är bättre på en ny? Fan, armen görs ju av plast, min rostfria arm hade pajat för länge sen när en kniv eller dylikt ramlat.
Citat:
Samma sak borde vara för standarden på hus i övrigt och med tanke på att husen idag är gjorda av billigt gips och inte av sten/genomgående tegel så borde materialkostnaden vara lägre.
Som kvinna som bodde här, och var arkitekt sa: Det man byggde för arbetarklass på 30-40 tal bygger man inte ens för rika idag. Jag har vackra fönster. Jag har tillochmed en plupp ovanför taklampan, antar det är gips, men, lite "lyx" på 30-40 tal.
Kommer troligen aldrig att bo nyare än bra 60-tal.

Citat:
Att vi har bekvämare apparater och varmvatten i kranen är inte samma sak som standard på själva bygget kanske?
Och det är omöjligt att mäta. Men du kan ju mäta BNP iom att du drar in V/a, den är korrekt, sen är det slut på kalkylen.
2016-07-11, 01:00
Medlem
Citat:

Jag har en släkting som köpte en tomt för 200 000 i en mellanstor svensk kommun för runt 30 år sedan som han byggde hus på, och sålde både hus och mark för en krona till grannen när han flyttade till stan för något år sedan eftersom att det inte går att få mer.

a) Kommer vi att få se tomt-priserna återvända till 200 000?

b) Det har nu sjunkit i över två decennier. Börjar det inte bli dags för en tillbakajustering?

Frågorna bränns. Aj aj aj.
2016-07-11, 01:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rutigtpapper
Jag har en släkting som köpte en tomt för 200 000 i en mellanstor svensk kommun för runt 30 år sedan som han byggde hus på, och sålde både hus och mark för en krona till grannen när han flyttade till stan för något år sedan eftersom att det inte går att få mer.

a) Kommer vi att få se tomt-priserna återvända till 200 000?

b) Det har nu sjunkit i över två decennier. Börjar det inte bli dags för en tillbakajustering?

Frågorna bränns. Aj aj aj.
Ja, med Guldstandard hade de nog gjort det. Nu får vi se vad nek-trollgubarna ska hitta på.
Man har iaf roligt att titta på de andra människorna. De tror som kyrkobesökare i mammons tempel.
2016-07-11, 01:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Watsaprem
Just angående tomter blir det lite missvisande att utgå från inflationen för att jämföra prisförändringar över tid. Det är ungefär som att jämföra förändringar i råvaror där produktionseffektiviteten inte har ökat. Dvs. man borde utgå från förändringen i penningmängd snarare än inflationen för att få en bättre bild av prisutvecklingen.
Hm, vilken penningmängd då. Det finns några att välja på. Och varför skall man använda just den?
2016-07-11, 01:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gullegubben
Vad har det för anknyting till "fler länder"?
Ser inte att det skulle ha det.
Vad föranleder frågan? Ser inte att länder nämns.

Kan du svara på frågorna tror du. De berör din kommentar om avvikelse från inflation.
Senast redigerad av Alpha101 2016-07-11 kl. 01:46.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in