2016-07-05, 08:40
Medlem
Tänkte rekomendera denna portfölj att månadsspara i för någon som inte har tid att följa aktiemarknaden och har ungefär 5-10 år kvar till pension. Han sparar redan i en del värdepapper SBAB, Ericsson och HP (kanske fler) men eftersom han inte följer utveckligen i någon större utsträckning i någon av bolagen annat än att han är verksam inom IT så känns det något riskabelt och högst tveksamt att dessa bolag skulle slå Index.

- 10% Avanza Zero
- 40% SPP Aktiefond USA
- 15% SPP Aktiefond Europa
- 20% Spiltan Aktiefond Investmentbolag
- ??? AMF Räntefond Lång (för oförutsedda större utgifter eller dylikt. )

En del av er hade förmodligen sagt att man ska välja aktivt förvaltade fonder framför indexfonder, andra hade argumenterat emot detta. Har själv ingen aning... Har dock inte letat riktigt eller hittat något jag gillar så ovanstående är vad jag har hastat fram.

Tankarna kring ovan är enbart baserat på en billig spridning och noll behov av att följa sparandet. Utöver det tänkte jag att han lika gärna kan behålla aktierna han har då han haft t.e.x Ericsson för evigt och istället enbart flytta månadssparandet till ovanstående.

Får ofta höra att ju närmare pension man kommer desto mer ska man vikta sig till räntebärande inkomster, men jag kan nästintill inget om obligationsmarkanden och utöver det så har han säkerligen en hyffsad pension redan så jag vet inte hur viktigt det tipset är om man inte sitter på miljoner. Kanske blir mer relevant när han faktiskt går i pension.

Troligtvis gör jag dock inte slag i saken men vill ändå höra era reflektioner.
Senast redigerad av tago 2016-07-05 kl. 08:54.
Citera
2016-07-10, 16:13
Medlem
Vad tror alla dödsknarkarnazister och näthatare om denna portföljen?

Länsförsäkringar Global Index -40%
Avanza Zero -10%
Spiltan Aktiefond Investmentbolag -10%
XACT Svenska Småbolag -10%
Nordnet Superfonden Norge -5%
Swedbank Robur Access Asien -15%
SPP Aktiefond USA -10%

Är relativt ung (25), och precis börjat få in ordentligt med kapital. Planen är fördela ungefär 300-400k enligt ovan och sen månadsvis insättning med minst 10k.

Var så snäll och ge kritik! Vill gärna bli sågad, bara jag får en god anledning varför och vad jag borde göra istället.
Citera
2016-07-11, 01:39
Medlem
sheldor4599s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaaDingDong

Avanza Zero -10%
SPP Aktiefond USA -10%

Är relativt ung (25), och precis börjat få in ordentligt med kapital. Planen är fördela ungefär 300-400k enligt ovan och sen månadsvis insättning med minst 10k.

Var så snäll och ge kritik! Vill gärna bli sågad, bara jag får en god anledning varför och vad jag borde göra istället.
Jag gillar sammansättningen, även om jag inte är lika kär i Spiltan Aktiefond Investmentbolag som alla andra. Du är ju exponerad mot de tre största genom Avanza Zero. Tror du på investmentbolagens överlägsenhet kan det förstås vara vettigt.
Citera
2016-07-11, 01:47
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sheldor4599
Jag gillar sammansättningen, även om jag inte är lika kär i Spiltan Aktiefond Investmentbolag som alla andra. Du är ju exponerad mot de tre största genom Avanza Zero. Tror du på investmentbolagens överlägsenhet kan det förstås vara vettigt.
Håller med. Investmentbolag sa ge rabatt. I dagsläget ger dom inte det, och att då ovanpå det betala Spiltans avgift är ännu sämre. Själv hade jag hoppat över både Spiltan och investmentbolagen. Hade även gjort mig av med indexfonderna eftersom det inte finns mycket som talar för långvarig och bred uppgång just nu.
Citera
2016-07-11, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GlobalStockPicking
Det är en portfölj med riktiga pengar. Man börjar kanske med jämna procent, men sen går varje aktie upp eller ner i värde och då blir det såhär. Självklart kunde jag avrundat siffrorna jag presenterade, men nu valde jag ta med en decimal.

Portföljen har ett par teman:

Elektriska bilar/bussar
Moderna banker som främst opererar på nätet
Framväxande av kinesisk medelklass
Fortsatt stark svensk konsumtion
Samt Value bolag med bra utdelning
Kolla in BYD, elektriska bilar i kina.
Citera
2016-07-11, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JerryR
Lista: Resultat / Andel av portfölj

Räntefonder:

Absolutavkastning Plus +0,27% 2,96%
Absolutavkastning Ränta +0,41% 2,96%
FRN-fond + 0,25% 2,96%
Realräntefond -0,31% 2,96%

Aktiefonder:

Asienfond +2,97% 3,04%
Exportfond +5,5% 3,11%
Realinvest +5,71% 3,12%
SEB Läkemedelsfond +12,77% 3,25%
Småbolagsfond Sverige +0,73% 2,97%
Technology +6,5% 3,14%
Pictet Biotech $ +0,0% 2,95%

Hedgefond:
Scientia Hedge -1,05% 2,95%

Aktier:

Icagruppen -1,23% 11,2%
Investor +13,17% 11,65%
Swedbank A +15,51% 10,6%
TeliaSonera +4,15% 9,89%

Är det bara jag som vill att ett inlägg i "Här presenterar vi våran portfölj" ska se ut som ovan? Jag har såklart inte kollat alla inlägg om de ser ut såhär, men jag tycker min presentation ovan är fin.

Jag har gått in väldigt nyligt i vissa bolag/fonder. Jag vet att jag satsar för mycket på räntefonder, men ville ha lite "säkrare pengar" då ett stundande lägenhetsköp/kontantinsats hägrar. Har en tidshorisont på 20+år, är 21 år gammal och sparar cirka 8400 kr i månaden. Sparar även på semesterkonto + bostadskonto som jag inte ansåg vara nödvändigt, resterande % kan därmed gå in i som likvidkonto. Jag ska succesivt minska mina innehav i fonderna, för att gå över i rena aktier så småningom.

Har ni några åsikter får ni gärna kommentera.

Citat:
Detta var mitt innehav 2013-05-29.

Jag gjorde mig av med räntefonderna ganska fort. Sålde dessutom av Hedgefonden, exportfonden och la till en billigare indexfond asien. Höjde dessutom mitt sparande till över 20 tusen i månaden, då jag insåg att jag med en kraftansträngning faktiskt kunde köpa en lägenhet inom kort.

Sagt och gjort köpte jag lägenheten drygt ett år senare, sålde alla innehav. Några fastighetsbolag köptes under vägen, men allt som allt gjorde jag en hygglig vinst. Började med aktiehandeln igen i Augusti -14, och sparar cirka 5500 kr i ISKn på avanza, 3600 amortering, samt 2000 i buffert lägenheten om något händer.

I dagsläget äger jag

ABB
AT&T
Bahnhof
Fortum Oyj
Intel Corp
Ratos B
TeliaSonera
YitOyj

Ångrar att jag inte fyllde på med mer Ratos när den var vid 45, eller sålde lite YIT när jag var 34 % plus.. I övrigt är jag rätt nöjd men känner mig rätt viktad mot "tekniksidan".

Planen för framtiden är att starta upp ytterligare en ISK med fonder, där jag hade tänkt ha lite blandat med någon Indienfond, kanske en Indexfond Asien. Möjligtvis någon läkemedelsfond eller biotechfond. Jag vill ha en blandad kompott och tänker inte lägga alltför mycket fokus på fondISKn.
Blir nog att lägga över en dryg tusenlapp i månaden på runt 3-4 fonder.

På aktieISKns framtida planering vill jag gärna ha lite fler "branscher". Just nu är det lite oroligt, och jag hade helt ärligt velat sett en nedgång innan jag köpte lite bank exempelvis. Är det någon annan bransch ni tycker fattas eller som jag bör kunna kompletta med?

Lite mer än ett år senare (2015-03-16) och mycket har hänt i portföljen och privatekonomiskt.

I dagsläget äger jag :

Telia 23,7%
Fortum Oyj 10,7 %
H&M 10,7%
Nordea 10,7%
Procter & Gamble 5,5%
Intel Corp 5,4%
ABB Ltd 4,1%
HCP Inc 3,7%
Swedbank A 3,5%
Ericsson B 3,3 %
Castellum 3,2%
Kone Oyj 2,9%
Volvo B 2,9%¨
AT&T 2,7%
Skanska B 2,5%
Holmen B 2,3%
Atlas Copco B 2,0%

Jag vet att jag är väldigt viktad i Telia, vilket jag ska försöka vikta ner så fort som möjligt. Snittade ner mig väldigt mycket då nedgången gav köpläge.
Vill köpa på mig lite JNJ och jämna ut portföljen något.

Långsiktig plan ligger numera på cirka 40-50 bolag som delar ut minst 5% i snitt. Vissa delar ut mer och vissa har högre utdelningstillväxt. Just nu är dollarn och kurserna lite för hög för mig i USA.
Slagit index 3 år i rad nu (knack knack 2,5 år) på 4 olika konton. Hoppas det håller i sig. Kommer inte köpa in mig på fonder förrän mina resultat visar sämre resultat flertalet år i rad.

Har som mål att öka 5000:- i utdelning per år de närmsta 5 åren. Kommer ligga på runt 11000 iår, och nästa år om utdelningarna håller bör 16-17 sitta.
Mitt liv kommer inte att påverkas av att få >30K i utdelning, men efter 30tusen borde mitt liv kännas något lättare.

Min lägenhet har ökat 700k under året, så med totala tillgångar ligger jag snart på 2 miljoner i kapital (amorterar kraftigt)
Spelar mig ingen större roll då jag måste bo någonstans och jag tänker inte sälja mina aktier men roligt att kunna titulera sig som miljonär. Något jag såg som mycket längre bort än vad det egentligen blev.

Har även fått en son så får se hur det går att blanda in gott faderskap och stort sparande. Än så länge bryr han sig nog inte om materiella ting men den dagen kommer. Får lära han vikten av gott sparande.
Även satt upp ett ISKkonto till honom och planerar att lägga 500:- i månaden fram till hans 25årsdag. Kontot står i mitt namn.

Sparar i nuläget i månaden:

Egen ISK 8000:-
Son ISK 500:-
Amortering 4000:-

Ses nästa år med en uppdatering av hur det går!
Citera
2016-07-11, 14:48
Medlem
GlobalStockPickings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sentience
Kolla in BYD, elektriska bilar i kina.

Det är somsagt redan ett innehav. Satt och gjorde research på bolaget i helgen och tänkte publicera en analys någong gång denna vecka. Så håll utkik på bloggen.

www.GlobalStockPicking.com
Citera
2016-07-11, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GlobalStockPicking
Det är somsagt redan ett innehav. Satt och gjorde research på bolaget i helgen och tänkte publicera en analys någong gång denna vecka. Så håll utkik på bloggen.

www.GlobalStockPicking.com
Oj, kollade inte igenom listan ordentligt, såg det nu. Har kollat på den aktien ett tag. Men intressant lista och blogg. Ska kolla in. Fastnade för Yuexiu Transport Infrastructure, vad tror du om den? Men ska kolla bloggen.
Citera
2016-07-11, 16:52
Medlem
GlobalStockPickings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sentience
Oj, kollade inte igenom listan ordentligt, såg det nu. Har kollat på den aktien ett tag. Men intressant lista och blogg. Ska kolla in. Fastnade för Yuexiu Transport Infrastructure, vad tror du om den? Men ska kolla bloggen.

De äger främst olika broar, men också motorvägs-segment. För att köra på dessa måste alla betala en vägtullsavgift. Bolaget delar ut en stor del av vinsterna så det ger en strid ström av utdelningar, just nu runt 5.5% per år. Rätt stabil och lite "tråkig" aktie, finns risk i om kinesiska valutan RMB försvagas mycket, då bolaget är noterat i HKD.
Citera
2016-07-11, 17:40
Medlem
Citat:
Lite mer än ett år senare (2015-03-16) och mycket har hänt i portföljen och privatekonomiskt.

I dagsläget äger jag :

Telia 23,7%
Fortum Oyj 10,7 %
H&M 10,7%
Nordea 10,7%
Procter & Gamble 5,5%
Intel Corp 5,4%
ABB Ltd 4,1%
HCP Inc 3,7%
Swedbank A 3,5%
Ericsson B 3,3 %
Castellum 3,2%
Kone Oyj 2,9%
Volvo B 2,9%¨
AT&T 2,7%
Skanska B 2,5%
Holmen B 2,3%
Atlas Copco B 2,0%

Jag vet att jag är väldigt viktad i Telia, vilket jag ska försöka vikta ner så fort som möjligt. Snittade ner mig väldigt mycket då nedgången gav köpläge.
Vill köpa på mig lite JNJ och jämna ut portföljen något.

Långsiktig plan ligger numera på cirka 40-50 bolag som delar ut minst 5% i snitt. Vissa delar ut mer och vissa har högre utdelningstillväxt. Just nu är dollarn och kurserna lite för hög för mig i USA.
Slagit index 3 år i rad nu (knack knack 2,5 år) på 4 olika konton. Hoppas det håller i sig. Kommer inte köpa in mig på fonder förrän mina resultat visar sämre resultat flertalet år i rad.

Har som mål att öka 5000:- i utdelning per år de närmsta 5 åren. Kommer ligga på runt 11000 iår, och nästa år om utdelningarna håller bör 16-17 sitta.
Mitt liv kommer inte att påverkas av att få >30K i utdelning, men efter 30tusen borde mitt liv kännas något lättare.

Min lägenhet har ökat 700k under året, så med totala tillgångar ligger jag snart på 2 miljoner i kapital (amorterar kraftigt)
Spelar mig ingen större roll då jag måste bo någonstans och jag tänker inte sälja mina aktier men roligt att kunna titulera sig som miljonär. Något jag såg som mycket längre bort än vad det egentligen blev.

Har även fått en son så får se hur det går att blanda in gott faderskap och stort sparande. Än så länge bryr han sig nog inte om materiella ting men den dagen kommer. Får lära han vikten av gott sparande.
Även satt upp ett ISKkonto till honom och planerar att lägga 500:- i månaden fram till hans 25årsdag. Kontot står i mitt namn.

Sparar i nuläget i månaden:

Egen ISK 8000:-
Son ISK 500:-
Amortering 4000:-

Ses nästa år med en uppdatering av hur det går!

Hur placerar du till sonen?
Citera
2016-07-11, 17:56
Medlem
Butch.Cassidys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Liketed
Det finns en stor slump i avlastningen från varje aktie. Detta handlar om statistik. Ingenting du direkt kan applicera på en enstaka aktie. Man köper inte enstaka aktier, man köper en portfölj av dem..

Det fins inte någonting att bemöta. Det är väldigt väldigt svårt att genom stockpicking slå rent kvantitativa metoder som bygger på statistik. Buffet använde själv kvantitativ metodik under den tiden han avkastade som bäst.

Vad det går att säga, är att aktier med högre multiplar underavkastar generellt sett. De med lägre överavkastar. Men detta bygger på att man köper många, ca 20 stycken.

Typiskt bra att tänka på, även när man stockpickar. Onödigt att arbeta i motvind, vilket man gör när man köper tillväxtbolag till högre värderingar.

Tex... https://www.youtube.com/watch?v=1r1vJZ80Z7I
Det finns många olika varianter. EV/EBIT är nog den enklaste

Hur gör jag för att teoretiskt bygga upp en portfölj med "oattraktiva" aktier?
Citera
2016-07-11, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaaDingDong

Avanza Zero -10%
SPP Aktiefond USA -10%

Hej
Jag tycker att du och andra som tänker spara i mer än två fonder ska tänka på hur mycket förvaltningsavgiften faktiskt kostar.

Om vi gör ett litet räkneexempel. 100´000kr sätts in i fonder. Årlig värdestigning: 5% och avgift per fond 1,5%.

2 fonder: Efter 10 år kommer du ha ca 150k på kontot.
6 fonder (som ditt exempel): Efter 10 år kommer du ha ca 87k på kontot.

Så tänk efter först. Avgifterna äter bokstavligen upp vinsterna!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in