2016-07-10, 11:23
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pansarvecket
Fast nu får du koppla på lite hjärna här. Det är inte många som har hus stora nog att städa i +40h/vecka.

När barnen är små rör de ner fortare än man hinner städa upp... Det är ett Sisyfosarbete! Jag kommer ihåg när man var tvungen att inte bara våttorka bordet, utan även barnstolarna, och plocka upp matrester och våttorka golvet under bordet EFTER VARJE MÅLTID. På grund av allt kladd och spill...
Citera
2016-07-10, 11:37
Medlem
Pansarveckets avatar
Jag vet hur det brukade se ut. Man kommer till en punkt där det finns acceptabelt smuts, för just då i den perioden... Smuts som helt enkelt får vänta. För mig fick de vänta längre än för frun och jag tänker inte hindra henne.
Sådär brukar det nog vara tror jag. Tjejer tycker det där är viktigare än män.
Citera
2016-07-10, 11:59
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Jag vet hur det brukade se ut. Man kommer till en punkt där det finns acceptabelt smuts, för just då i den perioden... Smuts som helt enkelt får vänta. För mig fick de vänta längre än för frun och jag tänker inte hindra henne.
Sådär brukar det nog vara tror jag. Tjejer tycker det där är viktigare än män.

Ja, så är det nog. Jag lägger alltid märke till, när jag kommer hem till folk som har en barnstol, om den är nedkletad...
Citera
2016-07-10, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lupac
Tror du verkligen att städning är den enda arbetsuppgiften? Bara ett par rundor med dammsugaren och sedan ta igen sig resten av dagen?

Om du lägger till matinköp, barnuppfostran, tvätt, disk, matlagning till både lunch och middag, frukost, kvällsmat och mellanmål, skjuts av ungar (i skolåldern) till olika aktiviteter, promenader med ungarna till lekparken, nattning av barnen m m, så får du en arbetsvecka på +40 timmar. Men i din trånga värld är förstås arbetet hemma inget arbete eftersom det är helt obetalt kvinnogöra.

Det är DU som får koppla på din lilla ärthjärna.

Du får det att låta som ett riktigt slavkontrakt och att den som jobbar inte gör ett dugg efter hemkomst. Har du barn?

Jag har varit hemma med barn under en period och jag vet ungefär hur och vad mitt ex hanterade den tiden hon var hemma med barnen, som var lite längre eftersom hon villa ha det så. Det var mycket fika, luncher och annat umgänge med andra mammor och det var inget konstigt med det. Städa behöver man inte göra varje dag och bara för att man är den som jobbar så innebär det inte att man inte knyter an till sina barn efter arbetstid eller även kan laga middag, städa eller annat. Måste du ha en 30-talsman som utgångspunkt för att argumentera så är det lite skevt.
Citera
2016-07-10, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lupac
Det var ett jädrans tjatigt påpekande att endast KVINNOR vill vara hemmafruar och sköta hem och barn. Om man skulle ha en enkät som vänder sig till både kvinnor och män i yrkesverksam ålder och frågar dem om de skulle vilja vara hemmafru respektive hemmaman försörjd av sin livspartner, då skulle man få ungefär stor andel jakande svar bland båda könen. Det är inte helt ovanligt med män som inte har någonting emot att vara hemmamän och bli försörjda av sina fruar. Långtifrån alla män är karriärinriktade strebrar. Många av dem har trista, monotona och slitsamma jobb så för dem kommer det att kännas skönt att vara i hemmets trygga vrå och ta hand om sina barn.

Inte alla kvinnor är husliga och passar för hemmafrurollen. Inte alla män heller för den delen. Men båda föräldrarna behövs av barnen. Av denna anledning finns föräldraförsäkringen med både mamma- och pappamånader. Det första året är det av naturliga skäl vanligast att mamman stannar hemma för att ta hand om sitt nyfödda barn fram till dess det fyller ett år. Sedan återvänder mamman till jobbet. Pappan kan nu ta ut sina pappamånader och ta vid där mamman slutat.

Ett alternativ är att båda föräldrarna arbetar deltid och delar på ansvaret för både hem och barn. Barnen mår bra om de har två pigga och alerta föräldrar som har gott om tid att omhänderta och fostra dem samt ge dem kärlek. Inget barn ska behöva uppleva en slutkörd pappa som kommer hem vid 18-19 tiden på kvällen.

Alla män ska ges valfriheten att kunna gå ner i arbetstid och vara tillsammans mer med sina barn. Annars kommer mannen att bli en frånvarande pappa som på ålderns höst blir ensam eftersom inget av barnen aldrig fått chansen att knyta an känslomässigt till honom när de var små. För dem är han i stort sett bara en främling som de inte hyser några varmare känslor för. Varför hälsa på farsan på äldreboendet, när han aldrig hade tid att umgås med oss barn under vår uppväxttid?

Föräldraförsäkringen innebär bl a att föräldrapenningen motsvarar sjukpenningen (sjukpenninggrundande inkomst, SGI) under högst 390 dagar. Bara en idiot avstår frivilligt från denna inkomst och blir hemmafru istället för mammaledig med föräldrapenning.

Vem ska ta hand om barn och hushåll om hemmafrun blir långvarigt sjuk, t ex i cancer? Det är inte så säkert att hennes föräldrar eller syskon har möjlighet att rycka in och ta över hennes sysslor under sjukdomstiden. I så fall får maken bita i det sura äpplet och axla hemmafrurollen. Rättare sagt som pappaledig tills frugan tillfrisknar.

En sjuk hemmafru är inte berättigad till sjukpenning eftersom hon inte är förvärvsarbetande. Så då kan det bli ett rejält ekonomiskt avbräck för maken som blir tvungen att ta pappaledigt från sitt jobb. Det blir svårt att försörja en hel familj med fru och barn på en enda sjukpenning.

Även hemmafruar kan avlida och efterlämna både man och barn. Då måste den nyblivne änklingen omedelbart gå ut på jakt efter en efterträderska. Under tiden som ensamstående farsa får han lämna och hämta sina telningar på dagis och fixa hushållsarbetet på egen hand.

Här är en hemmaman. T o m det förra fotbollsproffset Kennet Andersson blev hemmaman efter att ha lagt fotbollsdojorna på hyllan för gott. Du ser att det finns gott om killar som gillar att pyssla med både barn och hem.

Tjat?! Det är kvinnor som till 90% uttrycker det sen finns det också män som gör det av olika anledningar. Kenneth Andersson var väl ett dåligt exempel eftersom han redan gjort sin hacka och antagligen behövde fundera på sin framtid.

Och jag vet att saker kan hända i livet så jag förstår inte det här med änklingar i såna lägen så är det bara att fixa situationen och de som inte klarar det borde inte skaffat barn till att börja med, man eller kvinna. När skit träffar fläkten så är det bara att göra det som krävs, inget konstigt med det.

Och att inget barn ska behöver uppleva en slutkörd pappa som kommer hem vid 18-19!!!??? vilken rosa flufffluff värld lever du i. Om du ändå ska utgå från utopi så kan du ju utgå från något annat pensionerat fotbollsproffs där ingen av föräldrarna behöver arbeta.

Min poäng var endast att kvinnor i större utsträckning vill vara hemmafru än män vill vara hemmamän och att det borde gå att lösa atp-problematiken i ett modernt land.
Citera
2016-07-10, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ja, så är det nog. Jag lägger alltid märke till, när jag kommer hem till folk som har en barnstol, om den är nedkletad...

Och detta lägger nog få män märke till
Citera
2016-07-10, 12:57
Medlem
Citat:
När barnen är små rör de ner fortare än man hinner städa upp... Det är ett Sisyfosarbete! Jag kommer ihåg när man var tvungen att inte bara våttorka bordet, utan även barnstolarna, och plocka upp matrester och våttorka golvet under bordet EFTER VARJE MÅLTID. På grund av allt kladd och spill...

Känner igen detta. Och jag tror män och kvinnor skiljer sig åt där lite som vecket är inne på. I ett sånt läger tror jag män i större utsträckning prioriterar ner våttorkningen, det får vänta helt enkelt för att du kommer bara bli stressad och behöva göra om det. Kvinnor har större krav på sig men det är inte krav från mannen utan från sig själv.
Citera
2016-07-10, 13:16
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av apjävel
Känner igen detta. Och jag tror män och kvinnor skiljer sig åt där lite som vecket är inne på. I ett sånt läger tror jag män i större utsträckning prioriterar ner våttorkningen, det får vänta helt enkelt för att du kommer bara bli stressad och behöva göra om det. Kvinnor har större krav på sig men det är inte krav från mannen utan från sig själv.

...OM vi inte talar om en man på den nivån att han har representation hemma i villan/våningen såklart. Då funkar det inte att den besökande koncernchefen sätter sig i utspottad spenat!
Citera
2016-07-10, 13:25
Medlem
Citat:
...OM vi inte talar om en man på den nivån att han har representation hemma i villan/våningen såklart. Då funkar det inte att den besökande koncernchefen sätter sig i utspottad spenat!

Absolut, men det har man kanske inte varje dag heller och man kan ju också förlägga representation utanför huset så den ena parten behöver slita ihjäl sig under småbarnsåren samt att man hjälps åt.

Generellt så tycker jag att vi är lite för anala i sverige. Om vi ska bjuda in folk så måste allt vara optimalt vilket gör att vi drar oss för att göra det alternativt går sönder medan vi försöker. Ett barnkalas är lika planerat påkostat som typ en tidigare 50-årsfest. Ska vi bjuda hem folk så ska det vara storstädat i varje hörn, perfekt planerad trerättersmeny som helst ingen smakat tidigare och dukning ala nobelfest.
Citera
2016-07-10, 18:03
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Se länken som ingår i posten till Merapi.
Skulle vilja säga dig så mycket mer, men det går inte att nå igenom din teflonhjärna. Hur vet jag att du är ett unghen? Du avslöjar dig hela tiden. Barnuppfostran? Hur mycket tid på en dag tar det?
Du har verkligen aldrig haft barn. Du har ingen aning om hur de funkar en dag. När det gäller ditt arbete hemma, hur mycket lägger du ner? Och vem betalar dig? Fakturera du toabesök separat?
Jag har sett din barnsliga trådstart om Sargon av Akkad, marxismen och "arbetet hemma" (som ur din synvinkel inte är arbete utan istället helt obetalt kvinnogöra).

Du kan inte säga mig mer än så eftersom du inte har några vettiga motargument att lägga fram utom rent trams.

Jag har i tidigare inlägg berättat för dig att jag har tre vuxna barn, 31, 29 och 20 år gamla. Så var snäll dra den korrekta slutsatsen att jag inte är någon osnuten yngling som saknar erfarenhet av hem och barn. När mina två söner var 1 och 3 år gamla tog jag ut pappaledighet efter att min fru återgått till sin heltidstjänst. Jag var även hemma med vår lilla dotter, sladdbarnet. Så nog har jag skaffat mig tillräckligt med erfarenhet av att vara hemmaman med tre småttingar.

Det kanske tog sammanlagt fyra timmars arbete i anspråk att göra de vanligaste hushållssysslorna varje dag. Men den största tiden ägnades åt att passa småbarnen, sysselsätta dem med lekar, se till att de tvättar sig och borstar tänderna, hjälpa dem att klä på sig eller klä av sig, utfodra dem, uppfostra dem, trösta dem, gå ut med dem, natta dem och mycket mera. Med småbarn hemma blir det mycket kladd, klibb och spill överallt. Plus leksaker överallt på golvet. Jag fick hålla på att torka bort kladd, plocka upp leksakerna och kolla så att inga småprylar finns som ettåringen kan hitta och stoppa i munnen. Så sammantaget blev arbetsdagen oftast längre än åtta timmar.

Dessutom har jag vid åtskilliga tillfällen varit hemma för vård av sjukt barn (VAB).

Har du någonsin hört talas om föräldrapenning och barnbidrag? Gissa vem som betalar ut dessa sköna slantar.

Vet du inte vad barnuppfostran är för något? Körde du med "helt fri fostran" och lät dina ungar springa vind för våg, göra som de ville, peka på allt de önskade sig, lägga sig på golvet och gallskrika osv? Du hade säkerligen inte tillräckligt med faderlig pondus att sätta gränser för dina barn. Själv använde jag och min fru oss av auktoritativ uppfostran.

Om du inte redan vet det så är det ett mycket stort ansvar att ta hand om sina barn, ge dem en bra uppfostran, försäkra sig om att de får en kärleksfull och trygg hemmiljö samt sätta upp regler och se till att de följs.

Dina idiotiska argument avslöjar dig som en omogen gammelpojk. Visst bor du hemma hos gamla morsan som står för marktjänsten så att du inte behöver lyfta ett finger från ditt nersölade tangentbord? Hon brer dina smörgåsar, tvättar dina kalsonger fläckade av rostränder, dammsuger ditt pojkrum, plockar undan alla dina porrtidningar och putsar din datorskärm. Det sistnämnda är ju oerhört viktigt för annars ser du inte vad jag skriver här på FB.

Fakturerar du själv dina egna toabesök? Idiotisk fråga förresten, inte värd mödan att besvaras. Din morsa ger ju dig veckopeng så att du slipper skicka fakturor till henne.
Citera
2016-07-10, 19:05
Medlem
Pansarveckets avatar
Du låter mer och mer som en sektmedlem, lupachen.
Citera
2016-07-10, 19:35
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av apjävel
Du får det att låta som ett riktigt slavkontrakt och att den som jobbar inte gör ett dugg efter hemkomst. Har du barn?

Jag har varit hemma med barn under en period och jag vet ungefär hur och vad mitt ex hanterade den tiden hon var hemma med barnen, som var lite längre eftersom hon villa ha det så. Det var mycket fika, luncher och annat umgänge med andra mammor och det var inget konstigt med det. Städa behöver man inte göra varje dag och bara för att man är den som jobbar så innebär det inte att man inte knyter an till sina barn efter arbetstid eller även kan laga middag, städa eller annat. Måste du ha en 30-talsman som utgångspunkt för att argumentera så är det lite skevt.
Slavkontrakt? Men det är så en vanlig hemmafrus arbetsförhållanden ser ut. Tror du verkligen att hennes tillvaro består av ett rosaskimrande lyxliv med latte och uteluncher med sina väninnor, då är du helt tappad bakom en vagn och saknar verklighetsuppfattning. Om man inte städar, torkar av och plockar undan blir det stökigt på en gång. Städning en gång i veckan är fullt tillräcklig för en barnlös singel. Men inte i en familj med flera småbarn.

För att ha råd med en hemmafru och kunna lägga undan ett par tusen kr i månaden till hennes pensionssparande måste maken ha en väldigt hög lön. Det är ju få män som har det så väl förspänt att de har både råd med hemmafru och att spara åt henne. Det räcker inte med en vanlig arbetarlön utan han måste arbeta betydligt fler än åtta timmar om dagen. Snarare är det mannen som får slava på arbetsmarknaden i minst tolv timmar om dagen för att kunna hålla sig med hemmafru. Tror du att han orkar bidra med hushållsarbete om han kommer hem i bästa fall vid kl 18-19 efter att ha jobbat sedan kl 7 på morgonen?

Jag har tre vuxna barn och varit pappaledig. Men inte hade jag massor av ledig tid över till fika, luncher och annat umgänge med andra pappor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in