Resultat: Vem skulle du rösta på i amerikanska valet?
Trump
67,56%
1179 röster
Clinton
15,70%
274 röster
Johnson
3,04%
53 röster
Stein
3,15%
55 röster
Annan
10,54%
184 röster
2016-07-09, 14:22
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wilker
De som importerar varor från utlandet och säljer i affärer får alltså stänga då?

Nja, tror han menar att företag som Chrysler osv, osv inte skall få ha fabriker i Mexiko och Kina och därmed så skall han tvinga tillbaka dem in i landet igen genom att tvinga på dem straffskatter om de inte har sina fabriker på nationell nivå.

Detta är dock inte hållbart vilket Trump vet om själv varav därför han i början pratade om att sänka minmumlönen för att kunna kompensera de amerikanska företagen.
2016-07-09, 14:23
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Om skatterna sänks var ska Trump skaka fram pengar till muren och deportation av 11 miljoner människor?

Det ska ju Mexiko betala

Nej men deporteringen får vi se hur det blir med om Trump blir president och samma med muren.
2016-07-09, 14:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Du kommer nog att inte få se demagog Trump igen på ett bra tag eller överhuvudtaget då den som verkade vara orsaken till den attityden inte är kvar hos honom,
Lite ironiskt, när ordet "demagog" kommer ifrån dig. Tycker du inte det?
Rester orkar jag inte kommentera
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Nej. Inte samma budskap. Trumps uttalande är vekt och politiskt korrekt (han lär inte ha skrivit det själv), men det är inte öppet terroruppviglande som Gingrichs.
Jag skulle inte bli förvånad, om Gingrich gjorde det på Trumps order. Skulle du?
Citat:
Om skatterna sänks var ska Trump skaka fram pengar till muren och deportation av 11 miljoner människor?
Mexikaner
Citat:
Nej. Inte samma budskap. Trumps uttalande är vekt och politiskt korrekt (han lär inte ha skrivit det själv), men det är inte öppet terroruppviglande som Gingrichs.
Jag skulle inte bli förvånad, om Gingrich gjorde det på Trumps order. Skulle du?
Citat:
Mexikaner, speciellt dessa som är i USA och skickar pengar till Mexiko
2016-07-09, 14:28
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:
De som importerar varor från utlandet och säljer i affärer får alltså stänga då?
Bara om de inte klarar av att konkurrera med andra företag under gällande regler. Precis som idag alltså men med regler som uppmuntrar inhemsk produktion istället för import.
2016-07-09, 14:30
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lille.Stockholm
Ja, mycket. Trump beordrar inte den typen av budskap. Däremot var det säkert Gingrich och andra (((medarbetare))) som beordrade Trumps PK-uttalande om de två ihjälskjuta svarta gangstrarna.
2016-07-09, 14:40
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:

Bara om man är en tramspelle som du.
2016-07-09, 14:41
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Bara om de inte klarar av att konkurrera med andra företag under gällande regler. Precis som idag alltså men med regler som uppmuntrar inhemsk produktion istället för import.

Fast det svarar egentligen inte på frågan, är det import på alla varor som han vill skatta eller är det bara amerikanska företag som har sina fabriker utomlands?
Senast redigerad av Ondahamstern 2016-07-09 kl. 15:29.
2016-07-09, 17:13
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:
Fast det svarar egentligen inte på frågan, är det import på alla varor som han vill skatta eller är det bara amerikanska företag som har sina fabriker utomlands?
Vet inte vad han har sagt om det i kampanjen. Innan den politiska karriären har han uttalat sig positivt kring allmän importskatt.
Citat:
20% tax on all imported goods

If we want jobs in America, we need to enact my 5-part tax policy: kill the death tax; lower the tax rates on capital gains & dividends; eliminate corporate taxes in order to create more American jobs; mandate a 15% tax for outsourcing jobs and a 20% tax for importing goods, and enact the 1-5-10-15 income tax plan [four brackets with a top rate of 15%].

Government needs to stop pick-pocketing your wallet. Every time it does, it slows growth and kills jobs. It's also immoral.

Source: Time to Get Tough, by Donald Trump, p. 65 , Dec 5, 2011
http://www.ontheissues.org/2016/Donald_Trump_Free_Trade.htm
2016-07-09, 17:32
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Vet inte vad han har sagt om det i kampanjen. Innan den politiska karriären har han uttalat sig positivt kring allmän importskatt.
http://www.ontheissues.org/2016/Donald_Trump_Free_Trade.htm

Det är i mina ögon något extremt negativt då det stärker min oro kring att han vill stärka de stora företagens övertag då det där kommer att straffa småföretagare och inte företag som Microsoft, Chrysler osv, osv men det kan även vara jag som övertänker (hoppas på det senare men tror ärligt att det finns en risk för det föregående)
2016-07-09, 17:36
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Rester orkar jag inte kommentera

Mexikaner

Mexikaner, speciellt dessa som är i USA och skickar pengar till Mexiko

En av Trumps stora utmaningar blir att ersätta Meixkanerna med lata egna medborgare. Det blir inte helt lätt. Det är inte lätt i något land med välfärdssystem att flytta runt folk dit de behövs.

Särskilt att få fram friska säsongsarbetare ur feta negrer och få dem att ta sig till plaster där grödan ska skördas.
2016-07-09, 17:59
Medlem
Citat:
Det är i mina ögon något extremt negativt då det stärker min oro kring att han vill stärka de stora företagens övertag då det där kommer att straffa småföretagare och inte företag som Microsoft, Chrysler osv, osv men det kan även vara jag som övertänker (hoppas på det senare men tror ärligt att det finns en risk för det föregående)

Det är helt tvärt om. Import-skatter är bra för lokala/mindre företag då det är lättare för dem att konkurrera. Man får mer inhemsk produktion och fler jobb- Nackdelen är såklart att vissa produkter kommer bli dyrare för konsumenterna.

Kortfattat kan man kan säga att hans politik skulle stärka arbetarklassen till elitens bekostnad.
2016-07-09, 18:05
Medlem
chessjamts avatar
Ett alternativ till VP vore kanske Condoleezza Rice? Både kvinna och svart, med tung erfarenhet som utrikesminister. Vet dock inte hur pass sugen hon är på att bli Trumps Running Mate samt att jag inte riktigt vet hur pass populär/impopulär hon är. Någon skandal som ligger och sabbar för en fortsatt politisk karriär post-Bush? Om syftet med en VP är att täcka in så många väljargrupper som möjligt så är hon svårslagen, men vad säger ni "experter" i tråden? Rimligt? Orimligt?
Senast redigerad av chessjamt 2016-07-09 kl. 18:12.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in