2016-07-08, 09:07
Medlem
Hej! Jag har druckit runt 1-2 liter energidryck per dag i ungefär 1 år. Den enda nackdelen med detta jag märkt är att jag kissar oftare samt blivit ''immun'' mot koffein.

Hur farligt är egentligen detta? Vad händer om jag fortsätter? Morsan är på mig hela tiden och visar massa skitlänkar som enbart är till för clickbait där det står ''Man drack en redbull per dag i tre månader - dog.'' Förstår att detta är bullshit men vet inte hur farligt det egentligen är.

Någon som vet?
Citera
2016-07-08, 09:15
Medlem
SS-Panzer-Divisions avatar
Fortsätter du likadant så kan du säkert dra på dig Diabetes eller Bukspottskörtelinflammation
Senast redigerad av SS-Panzer-Division 2016-07-08 kl. 09:48.
Citera
2016-07-08, 09:47
Bannlyst
Diabetes får du som ett brev på posten eftersom energidrickor innehåller allt från 0-40% socker. Min favorit, Burn Energy Original, innehåller 37% socker.

Edit: Om du tänkte på Taurin & Koffein så är det ingen fara för hälsan. Att de två skulle vara farliga för ett friskt hjärta är en myt påhittad av lärare som är trötta på att ungarna får en sockerkrash kl 9 på morgonen.
Citera
2016-07-08, 09:54
Medlem
Buqurs avatar
Du får i dig ca 500 mg koffein per dag, vilket i sig självt bör vara någon fara så länge du inte är extremt underviktig. Likt de andra skrivit så är sockret det stora problemet. Frågan är inte om, utan när du får diabetes om du fortsätter så här. Dessutom är det ju en extrem utgift att dricka så mycket energidryck. Drick svart kaffe i stället. Det är både billigare och nyttigare.
Citera
2016-07-08, 11:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Buqur
Du får i dig ca 500 mg koffein per dag, vilket i sig självt bör vara någon fara så länge du inte är extremt underviktig. Likt de andra skrivit så är sockret det stora problemet. Frågan är inte om, utan när du får diabetes om du fortsätter så här. Dessutom är det ju en extrem utgift att dricka så mycket energidryck. Drick svart kaffe i stället. Det är både billigare och nyttigare.
Energidricka innehåller dock andra ämnen som ginseng, taurin och guarana, ämnen som man inte hittar i kaffe.

Jag föreslår också kaffe, men TS kommer som sagt inte märka av den uppiggande effekten. Detta beror på att du byggt upp en tolerans för koffein.

Försök låta bli det i ca två veckor. Du kommer inte ha energi alls, så det kan verka som en omöjlighet, men det är värt det och din kropp kommer tacka dig.

Sedan kör du bara kaffe.
Citera
2016-07-08, 11:20
Medlem
Buqurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DT.
Energidricka innehåller dock andra ämnen som ginseng, taurin och guarana, ämnen som man inte hittar i kaffe.
Som man på intet sätt är beroende att få in via energidryck.

Citat:
Ursprungligen postat av DT.
Jag föreslår också kaffe, men TS kommer som sagt inte märka av den uppiggande effekten. Detta beror på att du byggt upp en tolerans för koffein.
TS kan inte märka någon uppiggande effekt av energidryck heller, annat än under den korta period blodsockret skjuter i höjden.
Citera
2016-07-08, 11:25
Moderator
ofays avatar
Du har säkerligen erosionsskador på dina tänder, irreversibla skador du får dras med och som kan bli mycket kostsamt
Citera
2016-07-08, 11:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Buqur
Som man på intet sätt är beroende att få in via energidryck.

TS kan inte märka någon uppiggande effekt av energidryck heller, annat än under den korta period blodsockret skjuter i höjden.
Tvärtom, Ginseng, taurin och guarana har mycket uppiggande effekter. Du hittar bl.a. ginseng och guarana i bl.a. KickUp-snus.

M.a.o. så är det mer än socker och koffein som piggar till i en energidricka.
Citera
2016-07-08, 11:31
Medlem
Dricker inte energidryck för att få energi, utan för att det är så jävla gott imo. Skulle det vara bättre att byta ut energidrycken mot cola? (tycker det är ungefär lika gott) Eller skulle det vara lika skadligt?
Citera
2016-07-08, 11:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Juandeag
Dricker inte energidryck för att få energi, utan för att det är så jävla gott imo. Skulle det vara bättre att byta ut energidrycken mot cola? (tycker det är ungefär lika gott) Eller skulle det vara lika skadligt?
Det enda som är farligt i de två är sockret, och det är nog mer i energidricka.
Citera
2016-07-08, 11:33
Medlem
Hitokiri-Battosais avatar
"Energidryck"-konceptet måste vara ett av tidernas mest lyckade pr-kupp.

Min teori: huvudsaklig målgrupp 10-16 åriga pojkar som vill verka vuxna.
Läsk är ju för barn, men dricker man "energidryck" då är man mindre som ett barn.

TADA, helt plötsligt kan man dubblera eller tredubbla priset. för vad som bättre borde beskrivas "vansinnigt dyr läskeblask".

TS, lycka till.
Citera
2016-07-08, 11:34
Medlem
Chugis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Juandeag

Du slipper ju koffeinet så lite bättre antar jag att det är. Bäst är ju förstås att sluta helt eller åtminstone trappa ner drickandet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in