2016-07-07, 18:26
Medlem
Jag har problem, jag sitter med två oerhört korkade lån (Ett från wasa kredit med 15% i ränta samt ett på norwegian med strax över 20%)

Tillsammans är de en skuld på ca 80k

Jag tog lånen för jag fick inget annat och satt i skiten, bilen pajade och lite annat. Ja tänkte först vara smart och samla mina småskulder och sen blev de bara en stor skitsak av de hela.

Idag har jag en tillsvidare anställning på jobbet jag haft sen 1 år tillbaka med en fast inkomst.

Jag har tänkt och vill ta ett lån hos exempelvis Ica banken, samla allt där, få ner räntorna avsevärt och sen bara dra av skiten snabbast möjligast.

Gjort låneansökningar och jämfört via advansa, lendo och allt va de heter. Samlat på mig kreditupplysningar, jättebra fick jag veta idag. Ju mer upplysningar, desto större chans att jag INTE får lån och att räntorna blir högre. VARJE upplysning har varit på min inkomst innan jag fick jobb. Ja tänkte inte så mycket på att upplysningarna gjorde någon skada, jag har bara sett reklam för alla jämförelser och klart jag gjort ansökningar.

Ja, de var jävligt dumt att ta såna korkade lån och jag får skylla mig själv, jag fick lära mig den tråkiga vägen eftersom jag inte haft någon att prata med när de gäller sånt här har mest använt mig av google.

Vad ska jag göra?? Trodde jag kunde samla allt och få ner räntorna nu när jag äntligen fått en tillsvidare anställning??
Citera
2016-07-07, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zythie
Jag har problem, jag sitter med två oerhört korkade lån (Ett från wasa kredit med 15% i ränta samt ett på norwegian med strax över 20%)

Jag tog lånen för jag fick inget annat och satt i skiten, bilen pajade och lite annat. Ja tänkte först vara smart och samla mina småskulder och sen blev de bara en stor skitsak av de hela.

Idag har jag en tillsvidare anställning på jobbet jag haft sen 1 år tillbaka med en fast inkomst.

Jag har tänkt och vill ta ett lån hos exempelvis Ica banken, samla allt där, få ner räntorna avsevärt och sen bara dra av skiten snabbast möjligast.

Gjort låneansökningar och jämfört via advansa, lendo och allt va de heter. Samlat på mig kreditupplysningar, jättebra fick jag veta idag. Ju mer upplysningar, desto större chans att jag INTE får lån och att räntorna blir högre. VARJE upplysning har varit på min inkomst innan jag fick jobb. Ja tänkte inte så mycket på att upplysningarna gjorde någon skada, jag har bara sett reklam för alla jämförelser och klart jag gjort ansökningar.

Ja, de var jävligt dumt att ta såna korkade lån och jag får skylla mig själv, jag fick lära mig den tråkiga vägen eftersom jag inte haft någon att prata med när de gäller sånt här har mest använt mig av google.

Vad ska jag göra?? Trodde jag kunde samla allt och få ner räntorna nu när jag äntligen fått en tillsvidare anställning??

Menar du att alla storbanker nekar dig? Boka personligt möte, ha med dig alla lån du har, välsorterat, förklara din boendesituation, arbetssituation och ha själv med dig en avbetalningsplan. Det visar på gott initiativ och att du är medveten vad som krävs, vilket ger bättre chanser.
Citera
2016-07-07, 18:43
Medlem
ojvamysigts avatar
Du tänker helt rätt. Du ska fixa ett lån med låg ränta och lösa de två du har nu. Har du kontaktat ICA-banken och fått avslag eller tror du bara att du inte får låna där?
Citera
2016-07-07, 18:43
Medlem
Är du med i facket? Facket har väldigt förmånliga lån (i samarbete med banker) som kan vara lättare att få ibland. Gissar du kan komma ner i 7-8% utan säkerhet. Men nog inte mer.
Citera
2016-07-07, 18:47
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Hur är situationen med din släkt och vänner?
Eftersom din kreditvärdighet är låg nu så kanske du kan höra om t.ex din pappa kan gå i borgen för dig på ett ICA lån?
Citera
2016-07-07, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jeboxo42
Menar du att alla storbanker nekar dig? Boka personligt möte, ha med dig alla lån du har, välsorterat, förklara din boendesituation, arbetssituation och ha själv med dig en avbetalningsplan. Det visar på gott initiativ och att du är medveten vad som krävs, vilket ger bättre chanser.

Just så ja!
Citera
2016-07-07, 19:01
Medlem
Citat:

Nu vet ju inte jag hur din situation ser ut i övrigt men du kan väl bara boka en tid med vilken bank som helst och sätta dig ner, förklara situationen. Och om du har fast jobb och bra ekonomi i övrigt så löser dom det till dig Det skulle kunna vara så att du får lite högre än normal ränta men när du väl har lånet kan du alltid boka tid med en annan bank och göra samma sak och se om du kan få ner räntan.

Internet bankerna är lite sämre där, bra personkontakt och tilltro lär vara viktigt i din situation, vilket du inte kan få genom att bara söka ett lån på nätet.
Citera
2016-07-07, 22:49
Medlem
416.5hps avatar
Citat:
Gjort låneansökningar och jämfört via advansa, lendo och allt va de heter. Samlat på mig kreditupplysningar, jättebra fick jag veta idag.

Har du fått nej på alla ansökningar du har gjort? Vad sa t ex Lendo?

Om du inte har fått nej på allt, tacka ja till det bästa erbjudandet du har fått. Det lär ju vara bättre än de lån du har nu i alla fall. Sen kanske du får tåla 10% ränta i ett år, 8000kr, för att du har gjort bort dig. I verkligheten blir det dock mindre än så, för du tänker väl beta av lånet med minst ett par tusenlappar i månaden också?

Om ett år så syns din fasta inkomst på en kreditupplysning. Då kan du gå till en seriös bank och lägga om det som är kvar av lånet dit.
Senast redigerad av 416.5hp 2016-07-07 kl. 22:52.
Citera
2016-07-07, 22:52
Medlem
416.5hps avatar
Dublett, kan tas bort.
Citera
2016-07-07, 23:11
Medlem
En fråga som är off topic. Finns det någon bank som lånar ut pengar för en lägenhet för någon som har ett fastarbete med betalningsanmärkningar som man betalat av helt hos kronofongden?
Citera
2016-07-07, 23:15
Medlem
Bunnys avatar
Citat:

Så du har jobbat i mer än ett år och inte ett till att bli av med en skuld på 80K trots att du känt till vad räntorna legat på? Och nu fokuserar du på att jaga andra lån för att nå ner räntan?

Dit fokus borde ända sedan du tog lånen ha varit att snabbast möjligast betala av dom, och det borde givetvis vara ditt fokus även nu. Hade du fokuserat på att leva billigt och betala av lånen så hade det tagit ett halvår och du hade för längesen varit kvitt problemet.
Citera
2016-07-08, 07:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Qooziiboy
En fråga som är off topic. Finns det någon bank som lånar ut pengar för en lägenhet för någon som har ett fastarbete med betalningsanmärkningar som man betalat av helt hos kronofongden?

Kolla BlueStep till ockerränta dock....
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in