2016-07-07, 11:21
Medlem
Shamdons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bananapans
Ryktas om bl.a. dieselstöld i tråden. So far kan jag hjälpa dig Kan tänka mig småstölder, snatteri men har inte läst nåt sånt.
Dieselstölderna verkar ju enligt hennes ask.fm vara en mer eller mindre känd hemlighet på byn.
Det finns ingen annan dom mot henne och hon förekommer inte på Lexbase mer än i den fil jag la upp tidigare i tråden.
Citera
2016-07-07, 11:21
Medlem
bananapanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JanTaliban
Okej, fast mitt syfte var att göra narr av den naiva trådsanningen om Maddes empatiska lån till gärningsmännen (oavsett motivet till mordet som sen skedde).

Teori 3: Mordet har ett obegripligt banalt motiv.

Jaså, ja sånt kan ju missförstås i textform. Hade skrivit ett tidigare inlägg om just motivet och hur det kan variera oavsett vad vi normalt funtade människor tycker och skulle ha agerat.

Haha. Precis. De flesta mord är ju så svagt motiverade, men då sett ur mitt perspektiv, vem vet hur hjärngänget resonerat!
Citera
2016-07-07, 11:22
Medlem
Jag bor i närheten men har aldrig träffat någon av de inblandade. Men om BO har jag hört ett och annat. Ni som tycker det är konstigt att hon umgicks med det här gänget - nej, hon var precis lika dan. En riktig fyllekärring! Vet inte om alla betygen på hennes hemsida är riktiga eller fejkade men hon har då aldrig haft några uppdrag som 12-stegsterapeut vad jag vet. Vet en som beställde massagetid där i tron att det var en kvinna och blev chockad över att det kom in en orakad karl med valkiga händer och slafsigt klädd, annars försökte hon väl mest klå folk på pengar för att spå i kort. Sen får man fundera på om det är exmaken som överdriver eller hon själv, men vem fan har inredning i ett fritidshus så man får ut 200 000kr på försäkringen? Äh, ren lögn eller eventuellt försäkringsbedrägeri tippar jag på.Så nån pimpinett söt liten dam med alldeles för mycket empati var nog det sista hon var. Däremot förmodligen så ensam som fyllekärringar oftast är så hon köpte sina vänner för att få bostad och nån att hänga med! Men för den skull menar jag inte att det inte var rätt att mörda henne. Hoppas alla de inblandade får långa fängelsestraff (både för sin egen och omgivningens skull).
Senast redigerad av MrsDizzie 2016-07-07 kl. 12:01.
Citera
2016-07-07, 11:23
Medlem
linkebodabos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GenesisP
Fick ett PM med en fråga/undran som jag lägger upp här så får någon som vill svara göra det.
Citat:
Min fråga (som jag egentligen skulle vilja ställa i tråden) är:
När räknas det som planering av ett mord?
Räcker det med:
-Öh, va fan vi knackar kärringen om hon kommer hit!
Eller krävs det mer? Kartor, flyktväg, eventuellt en plan B, tidsaspekter, tillvägagångssätt och dylikt för att det ska räknas som planering?
Om du har kartor, flyktväg, eventuellt en plan B, tidsaspekter, tillvägagångssätt så vore det jättebra, men jag tror farbror blå nöjer sig med mindre..
Senast redigerad av linkebodabo 2016-07-07 kl. 11:26.
Citera
2016-07-07, 11:29
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Undrar om det rör sig om en utdragen misshandel som gick överstyr...
Ja, det skulle stämma med gängets profil. Saker som går överstyr och åt helvete känns som detta gängs kännetecken. Det som motsäger det är att det finns indikationer på att det var planerat. Flera är misstänkta för underlåtelse att anmäla brott, vilket innebär att de kände till att ett grovt brott planerades men inte kontaktade polisen.

BH och DW var de två som polisen först beslutade att anhålla i sin frånvaro. Beslutet för DW kom nån timme innan BH. Resten verkar ha plockats in allt eftersom. Vet inte om det kan vara någon indikation på vilka som varit mest drivande, eller om de två bara sladdrat runt mest och blåst upp sina egna roller för att vara häftiga.

Jag får känslan av att det är lite show över mordet. Kan vara helt fel men det känns som att de har mördat henne för att vara tuffa, ha nåt att göra (!), visa sig som badass. Helt sjukt men jag får den känslan. Det är så många som varit inblandade i detta i förväg, så många som kände till planerna. Det har snackats vitt och brett om detta med alla möjliga som gänget umgåtts med. Det känns som det börjat som ett avancerat skitsnack bland vänner, som man sedan inte kunnat backa från att genomföra utan att tappa ansiktet.

Den utlösande faktorn till att ilskan riktades mot Madde var säkert att hon ville ha tillbaka sina pengar, men jag tror inte att hela motivet finns där. Några började (fyll-?) snacka om att hon skulle dödas för att hon var stöddig eller nåt, lite lösa planer gjordes upp, alla talade om för varann hur tuffa och hårda de var och till slut återstod bara mordet. Jag kan tänka mig att en del fick ett riktigt chockartat wakeupcall från verkligheten när en eller två faktiskt genomförde mordet och de andra blev tvungna att delta i uppröjning osv.

Man ser på FB hur de talar om för varann hur snygga de är på foton där de ärligt talat ser ut som skit. Kan tänka mig att de har gjort likadant när de gjort upp planer på mordet - "Sen sänker vi kroppen i pappas båt ute på sjön, INGEN kommer hitta 'na!" "Fan vad smart du är gumman! Kanon, ju!" Och ingen har en halv hjärna nog att se hålen i planerna utan alla övertygar varann om att de verkligen är gangsta.

När polisen säger att motivet är känsligt kan jag tänka mig att det handlar om nåt liknande.
Citera
2016-07-07, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Han har ju beskrivits som styrd av BH... Var han inte gängets mamma? Den som lagade mat till dem och såg till att de åt och skjutsade runt dem?
Stämmer
Citera
2016-07-07, 11:31
Avslutad
Om Madde hade genomgått könsbyte, borde hon inte då mer "likna" en kvinna än en man? Många har berättat att det gick att se på henne att hon hade manliga drag. Gjorde hon inte könsbytet för 20 år sedan? Och som en skribent nyss skrev, orakad? Försvinner inte sådant med östrogenet som alla käkar innan operation?
Bilderna som jag har sett av Madde tycker jag ger ett grovhugget, manligt intryck. Fattar inte det om nu genomgått operation och tagit östrogen, allt för många år sedan.

Jag tänker mig Jenner-kvinnan(minns inte hennes förnamn nu) som numera ser ut som en kvinna. Eller iaf mycket mer som kvinna än man.
Citera
2016-07-07, 11:33
Bannlyst
Har motivbilden framkommit?? Fup får vi väl vänta på länge än med tanke på de flertalet involverade. Mitt tips är att omhäktning kommer att ske ett flertal ggr innan åtal och stämningsansökan inges till TR. Fram emot hösten borde vara en rimlig tidshorisont.
Citera
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Om Madde hade genomgått könsbyte, borde hon inte då mer "likna" en kvinna än en man? Många har berättat att det gick att se på henne att hon hade manliga drag. Gjorde hon inte könsbytet för 20 år sedan? Och som en skribent nyss skrev, orakad? Försvinner inte sådant med östrogenet som alla käkar innan operation?
Bilderna som jag har sett av Madde tycker jag ger ett grovhugget, manligt intryck. Fattar inte det om nu genomgått operation och tagit östrogen, allt för många år sedan.

Jag tänker mig Jenner-kvinnan(minns inte hennes förnamn nu) som numera ser ut som en kvinna. Eller iaf mycket mer som kvinna än man.
Allt sånt där kräver noggrannhet och timmar i tid, varje dag. Om hon var alkoholmissbrukare så inte bara förstör det utseendet utan är även prio ett, hela tiden.
Citera
Medlem
En i trustorgänget hade i alla fall lite skills. Det verkar inte denna samling ha.

Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
En i sanning fascinerande tråd, med ett osofistikerat mord som utgångspunkt.

Där förbrytargalleriet här påminner om sina likar i Trustorhärvan. Samma sug efter pengar och tron att man kan dölja brottet.

Men det som skiljer dessa åt är tankekraften och mängden pengar. Där Posener än idag är oåtkomlig.

Där vissa skribenter i denna tråden vill krångla till det onödan.

Eftersom.

I en primitiv värld är både motivet och gärningsmännen primitiva. Där det inte handlar om sofistikerade TRANSaktioner.

Det handlar om att avlägsna ett ekonomiskt problem. Där beloppen redan var konsumerade och där ingen annan utväg kunde finnas i deras värld.
Citera
2016-07-07, 11:35
Medlem
bananapanss avatar
Citat:

Jenner har nog ekonomin för det. Alltså operationer och så, ingrepp för att slipa ned adamsäpplet och sådant.

Hon hade ju ett norskt försäkringsbolag, kan det spela en roll när det kommer till den stora summan pengar hon fick när sommarhuset brann ned?
Citera
2016-07-07, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bananapans
Jenner har nog ekonomin för det. Alltså operationer och så, ingrepp för att slipa ned adamsäpplet och sådant.

Hon hade ju ett norskt försäkringsbolag, kan det spela en roll när det kommer till den stora summan pengar hon fick när sommarhuset brann ned?

Äh, det är väl inte så stor summa ändå? Hon bodde väl i huset? Jag har försäkrat lösöre för 200000. En helt vanlig 3 rok utan krusiduller och rikedom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in