Citat:
Ursprungligen postat av
intermittentexplosivitet
Undrar om det rör sig om en utdragen misshandel som gick överstyr...
Ja, det skulle stämma med gängets profil. Saker som går överstyr och åt helvete känns som detta gängs kännetecken. Det som motsäger det är att det finns indikationer på att det var planerat. Flera är misstänkta för underlåtelse att anmäla brott, vilket innebär att de kände till att ett grovt brott planerades men inte kontaktade polisen.
BH och DW var de två som polisen först beslutade att anhålla i sin frånvaro. Beslutet för DW kom nån timme innan BH. Resten verkar ha plockats in allt eftersom. Vet inte om det kan vara någon indikation på vilka som varit mest drivande, eller om de två bara sladdrat runt mest och blåst upp sina egna roller för att vara häftiga.
Jag får känslan av att det är lite show över mordet. Kan vara helt fel men det känns som att de har mördat henne för att vara tuffa, ha nåt att göra (!), visa sig som badass. Helt sjukt men jag får den känslan. Det är så många som varit inblandade i detta i förväg, så många som kände till planerna. Det har snackats vitt och brett om detta med alla möjliga som gänget umgåtts med. Det känns som det börjat som ett avancerat skitsnack bland vänner, som man sedan inte kunnat backa från att genomföra utan att tappa ansiktet.
Den utlösande faktorn till att ilskan riktades mot Madde var säkert att hon ville ha tillbaka sina pengar, men jag tror inte att hela motivet finns där. Några började (fyll-?) snacka om att hon skulle dödas för att hon var stöddig eller nåt, lite lösa planer gjordes upp, alla talade om för varann hur tuffa och hårda de var och till slut återstod bara mordet. Jag kan tänka mig att en del fick ett riktigt chockartat wakeupcall från verkligheten när en eller två faktiskt genomförde mordet och de andra blev tvungna att delta i uppröjning osv.
Man ser på FB hur de talar om för varann hur snygga de är på foton där de ärligt talat ser ut som skit. Kan tänka mig att de har gjort likadant när de gjort upp planer på mordet - "Sen sänker vi kroppen i pappas båt ute på sjön, INGEN kommer hitta 'na!" "Fan vad smart du är gumman! Kanon, ju!" Och ingen har en halv hjärna nog att se hålen i planerna utan alla övertygar varann om att de verkligen är gangsta.
När polisen säger att motivet är känsligt kan jag tänka mig att det handlar om nåt liknande.