2016-07-06, 14:24
Medlem
chfnos avatar
Simmar ca 1 timme varje/varannan dag, beroende på väder osv. Gick nyligen upp från 1-2 timmar promenad till simning, så ett rejält steg uppåt och det känns i pulsen oxå. Jag väger just nu 78,5 kg och min målvikt är 70 kg. Jag tröttnade på promenader plus att jag har problem med ena knät, fortfarande, trots att jag tappat över 20 kg sedan december(~startvikt 100kg). Simning är mycket snällare mot min knäled och jag misstänker att jag inte låtit knät läka ordentligt under våren när jag gått.

Mitt mål med träningen just nu är att tappa 8,5 kg tills sommaren är slut, inte att bygga muskler. Om jag vill bygga muskler så går jag till ett gym i höst. Bygger man muskler av att simma? Ej krålning(stavning), vanlig simning. Alltså muskler är ju snyggt i liten mängd såsom magmuskler, rygg osv, men jag vill inte att det påverkar vikten nämnvärt just nu. Jag vill ha bort fettet. Lämna kosten utanför detta, jag sköter redan den.

Andra frågan. Jag är deprimerad och får oftast en lättnad efter ett träningspass och ett skönt lugn i kroppen. I förrgår när jag körde 1 timmes simning så mådde jag riktigt bra i några timmar efteråt, och orkade göra allt möjligt. Har inte tränat så hårt på typ 4 år. Igår körde jag ännu hårdare i en timme men lättnaden försvann ganska snabbt. Hur fungerar detta egentligen, borde inte hårdare pass ge kraftigare lättnad efteråt eller varierar det?

Så jävla skönt att komma igång med träningen igen iaf. Hungern efteråt, lugnet i kroppen osv.
Citera
2016-07-06, 14:29
Medlem
aaaims avatar
Simning är väldigt bra träning och tränar nästan alla muskler i kroppen. Du går ner i vikt och slimmar formen rejält med simning, så du kommer nå målet om du fortsätter.

Fast du kommer inte bygga muskler. Du behöver lyfta på gymmet några gånger i veckan.
Citera
2016-07-06, 14:32
Medlem
CoralinesGhosts avatar
Jag simmade mycket förr i tiden och fick rätt kraftig armar (något jag som tjej var lite missnöjd med) och dessutom snygga muskler på insidan av låren. Fast jag simmade bröstsim, det blir kanske annorlunda muskler av crawl.
Citera
2016-07-06, 14:55
Medlem
chfnos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aaaim
Simning är väldigt bra träning och tränar nästan alla muskler i kroppen. Du går ner i vikt och slimmar formen rejält med simning, så du kommer nå målet om du fortsätter.

Fast du kommer inte bygga muskler. Du behöver lyfta på gymmet några gånger i veckan.
Fint, bara köra på då.

Citat:
Ursprungligen postat av CoralinesGhost
Jag simmade mycket förr i tiden och fick rätt kraftig armar (något jag som tjej var lite missnöjd med) och dessutom snygga muskler på insidan av låren. Fast jag simmade bröstsim, det blir kanske annorlunda muskler av crawl.
Äh kraftiga armar ihop med breda axlar är skitsnyggt på kvinnor enligt mig.

Bröstsim varierat med ryggsim kör jag, kan inte crawla.
Citera
2016-07-06, 18:08
Medlem
jpettersson1991s avatar
Förutsatt att du ligger på ett kaloriunderskott och trivs med att simma så kör på. Håll motivationen uppe
Citera
2016-07-06, 18:30
Medlem
Du aktiverar ju musklerna vid simning, så klart du får lite muskler om du inte har det sedan tidigare!

Men bara till en viss gräns. De flesta som tränar gym passerar ju den gränsen ganska så snabbt.
Så vill du bygga muskler så är mitt råd att träna lite gym vid sidan av eller köpa hem några hantlar och en bänk så kan du träna det mesta.

Simma är ju perfekt för att hålla igång så fortsätt med det så länge du tycker det är kul.
Citera
2016-07-07, 00:09
Medlem
chfnos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1
Du aktiverar ju musklerna vid simning, så klart du får lite muskler om du inte har det sedan tidigare!

Men bara till en viss gräns. De flesta som tränar gym passerar ju den gränsen ganska så snabbt.
Så vill du bygga muskler så är mitt råd att träna lite gym vid sidan av eller köpa hem några hantlar och en bänk så kan du träna det mesta.

Simma är ju perfekt för att hålla igång så fortsätt med det så länge du tycker det är kul.
Jag är rent genetiskt ganska kraftigt byggd, om det finns något som heter det. Eller så har jag muskler kvar från tidigare. Tränade gym hösten 2012 och biffade till mig. Men breda axlar, kraftig nacke och ben har jag genetiskt. Ser att magrutorna kommer fram mer och mer nu. Har tappat nästan 2 cm i midjemått sen jag började simma.

Kan inte förstå hur man kunde gå ner sig så mycket. Som tur är klarade jag mig från diverse sjukdomar när jag var överviktig, det är väl knäet då men det hoppas jag fortfarande att det läker.
Citera
2016-07-20, 20:51
Medlem
Ethinas avatar
Simning är en av de bästa träningsformerna eftersom det är så skonsamt och du aktiverar nästan alla muskler i kroppen. Beroende på hur hårt du kör så bränner/bygger du olika mycket. Simmare brukar få jävligt breda axlar och vara väldigt slimmade i övrigt, så jag tror inte att du behöver vara rädd för att bli enormt stor. Ju fler simsätt du varierar mellan, desto bättre. Lär dig att simma frisim (som vi simmare säger, inte crawl).

Om du simmar 1 timme/dag i pansionärstakt så bränner du inte så mycket kalorier btw. Du måste köra hårt för komma upp i samma förbränning som vid löpning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in