• 2
  • 3
2016-07-01, 10:15
Medlem
joims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GalFisk
Jag letar inte jobb utan utbildning, jag letar jobb utan ytterligare flera års utbildning. Jag är utbildad elektronik- och datortekniker, och har flera års erfarenhet som datortekniker.

Jag har varit på intervju till fyra jobb:

Hörapparat-tekniker, 24-25k i ingångslön. Kul och varierande jobb i mitt hemområde, så jag slipper flytta. Jag får pilla med elektronik på djupet, vilket jag älskar, och får åka omkring för att göra reparationer och installationer i folks hem. Jag får ha direkt kundkontakt, vilket har både fördelar och nackdelar. Min ev. framtidiga kollega och jag klickade direkt under intervjun, vilket känns bra.

Trafikledare järnväg, 6 veckors betald utbildning, 24.5k ingångslön som går upp till 30k inom ett år när jag blir självständig, samt ca. 2-2.5k OB. Enda grundkravet här var fullbordat gymnasium, men i uttagningen ingick ganska brutala intelligens- simultanförmåge- och personlighetstester. Dessa var faktiskt roliga, och gick riktigt bra.
Jag får väldigt vettiga kollegor och får använda mina mentala förmågor till fullo, å andra sidan är det en del nattjobb vilket säkert sliter på kroppen. Lönen är dock fin, och innebär att jag kan förverkliga flera projekt jag drömt om, och 32 semesterdagar per år tackar jag heller inte nej till.

Kommunal IT-tekniker mot skolor och dagis, 25k ingångslön. Detta jobbet är mitt om jag vill ha det, fick jag veta idag. Det verkar riktigt soft, och jag har haft liknande jobb tidigare där jag trivdes som fisken i vattnet. Dessutom får jag ju kontakter inom skolor och dagis, vilket är en stor fördel ifall jag skulle vilja slå in på den vägen senare. Jag avvaktar dock lite eftersom det innebär en längre flytt.

IT-tekniker för Telia företag - tror jag tackar nej till detta om jag inte får 30k+ då det också innebär flytt, går via bemanningsföretag, och verkar innebära mer stress och ensamarbete än de andra.
Hur tror du det är att vara "vanlig" elektriker, enformigt?
Citera
2016-07-01, 10:29
Medlem
GalFisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joim
Hur tror du det är att vara "vanlig" elektriker, enformigt?
En vän som jobbar som signaltekniker inom järnvägen, tyckte att hans tidigare elektrikerjobb var enformigt, då det innebar mycket kabeldragande. Själv skulle jag nog tycka det var kul. Jag har gjort några enklare jobb av den typen, och att dra kabel är visserligen monotont på sätt och vis, men det är ett av de där enkla jobben där jag inte behöver engagera tankarna något större, utan kan dagdrömma medan jag håller på. Att planera, läsa/följa ritningar, montera, koppla, funktionstesta och felsöka är alltihopa saker jag tycker är kul. Jag har faktiskt sökt på en del industrielektriker- och automatikerjobb som inte kräver behörighet, men de har alla gått till folk med mer erfarenhet.
Citera
2016-07-01, 22:31
Medlem
BodyMassBuilders avatar
Porrskådis? Sätta på snygga brudar med silikontuttar hela dagarna och få betalt för det! Ett drömjobb!

Själv nöjer jag mig med att jobba som yrkeschaufför, jag kör timmerbil. Rattar alltså ett ekipage på 24 meter inne i skogen. Stora fordon är för det mesta kul att köra. Vi som kör timmer får ju även nöjet att rycka lite i spakarna som styr kranen.
Citera
2016-07-06, 06:09
Medlem
Germanofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Kan faktiskt ge dig några kännetecken som passar in på merparten av alla människor.
- Jobbet ska på något sätt vara kreativt. Man skapar något, löser ett problem/en fråga eller uppgift, Jobbet ska alltså på något sätt stimulera och utmana dig.
- Jobbet ger ett resultat, helst så konkret som möjligt. Människor mår generellt sett bra av att kunna se ett resultat av sitt arbete, något de kan konstatera att deras slit har utmynnat i.

Citat:
Ursprungligen postat av GalFisk
Jag trivs som datortekniker, när jag får kluriga problem att lösa (och blir irriterad när jag inte får infomrationen jag behöver för att lösa ett problem).
Håller med om dessa två inlägg. Att lösa kluriga problem är roligt och gör att tiden på kontoret går fort. Ibland kan det också vara frustrerande men det är det värt i slutänden när man ser resultatet. Jag tror att det är bra för ens personliga utveckling att ha denna typ av jobb där varje dag är (kan vara) en utmaning. Folk som jobbar med "rutinuppgifter" tenderar att få reducerad hjärnkapacitet efter ett antal år.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in