Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-07-05, 18:10
  #1
Medlem
Under en tid så ha jag kollat bilar, om i framtiden ska ta körkortet. Ha kollat Skoda bilarna, eftersom jag tyckte dom ha rätt så billiga reserv delar den. Och vissa modeller ha billig fordon skatt. Och den driver inte mycket bensin som andra bil modeller. Men jag kan ha fel. Rätta mig om jag ha fel på den saken

Priset jag ha tänkt är mellan 10-20 tusen för en bil.
  • Vad ska jag göra inför ett köp?
  • Hur kollar man om bilen är fri ifrån skulder?
  • Förutom Skoda, finns de andra bil modeller som kan man tänka sig?
Citera
2016-07-05, 18:40
  #2
Medlem
Ryggradsluss avatar
Bra bil.
Citera
2016-07-05, 19:03
  #3
Medlem
Goldmanns avatar
Bra bil numera, tom mkt bra bil.
En annan bil man kan tänka sig är en F458 men den kanske ligger över din budget.
Citera
2016-07-05, 21:13
  #4
Medlem
Det är VW grejor i Skoda, vilket gör att vissa bilar är bra andra är dåliga. 1.4 liters motorn har haft problem under många många år. De gamla Skodorna från början av 2000-talet hade problem med trasig växellåda, skuren motor, trilskande elektronik mm.

Skoda och VW verkstäder är inte heller roliga att ha att göra med.

Titta på Toyota, Mazda och ev Honda. Se till att de inte är rostiga, annars är de få problem. Hade du haft en större budget hade även BMW, Hyundai, Kia varit intressant.

VW, Ford, Opel, Citroen Peugeot Renault skulle jag också undvika. Men smaken är olika. Jag gillar problemfria bilar som inte står på verkstaden, jag kan ta att inredningen är lite plastig.
Citera
2016-07-05, 21:52
  #5
Medlem
18137s avatar
Nya Superb är riktigt trevlig. Föredrar den framför Passat.
Citera
2016-07-06, 13:01
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av reedValveFlash
Det är VW grejor i Skoda, vilket gör att vissa bilar är bra andra är dåliga. 1.4 liters motorn har haft problem under många många år. De gamla Skodorna från början av 2000-talet hade problem med trasig växellåda, skuren motor, trilskande elektronik mm.

Skoda och VW verkstäder är inte heller roliga att ha att göra med.

Titta på Toyota, Mazda och ev Honda. Se till att de inte är rostiga, annars är de få problem. Hade du haft en större budget hade även BMW, Hyundai, Kia varit intressant.

VW, Ford, Opel, Citroen Peugeot Renault skulle jag också undvika. Men smaken är olika. Jag gillar problemfria bilar som inte står på verkstaden, jag kan ta att inredningen är lite plastig.

Aha, så dom ha problem med? Jag vet att min favorit ha varit mazda 323 o 626. Renault vet är keff för min far ägde en lågmilare Laguana. När de gick paj så var reservdelarna skyhöga, för en 17 år gammal bil
Citera
2016-07-06, 13:55
  #7
Medlem
Själv har jag haft en jädrans tur både med japanska Mazda 626 och Mitsubishi av olika modeller. Volvo har också fungerat bra men har högre andrahandsvärde.
Haft både VW golf och Audi A4 men det var ideliga problem och dyra reparationer på VW:s verkstäder.
Bra kvalitet och lågt andrahandsvärde är en bra kombo.
Mitsubishi Carisma tillverkades på volvos fabrik i Holland (är egentligen en Volvo S40 med lite andra plåtdelar) Helgalvad kaross gör att den klarar sig rätt bra mot rost. En lågmilad modell 1996-97 kan där vara köpvärd. 1998 kom GDImotorn och den ska man undvika både på Volvo och Mitsubishi.
Min Volvo S40 modell -97 har gått 26000 mil körs fortfarande som andrabil.
Fulare design än mitsubishin men vem bryr sig på en gammal kärra. Bytt bromsbackar, avgas några gånger och kamrem. Aldrig några småfel.
Citera
2016-07-07, 10:08
  #8
Medlem
Jag kollade upp Mitsubishi Carisma på blocket, sedan hur med försäkringen och bilskatten. På grund av min ekonomi så tillåter de ej för att ha för höga kostnader för mig. Mistsubishi var alldess dyr för mig att äga. Jag tänkte mer en bränslesnål, t.e.x en små bil. Därför jag frågade om skoda, för vissa halvkombi hade löjligt låg fordon skatt.

Men jag kollade upp en KIA Picanto Ex 1,1 -05, som verkade vara nice. Men vad ha dom för problem? Är deras reservdelar dyra eller lagom?

https://www.blocket.se/ostergotland/Kia_Picanto_Ex_1_1_67569138.htm?ca=11&w=3
Citera
2016-08-14, 20:32
  #9
Medlem
Elementarts avatar
Vad tror ni om deras kommande 7-sits bil Skoda Kodiaq? Jag hoppas bara inte att den blir alltför dyr.
Citera
2016-08-14, 20:54
  #10
Medlem
Ingabromsars avatar
Generellt så kan man säga: Undvik VAG:s automatlådor som heter DSG. DSG6 (våtlameller) är ok med rätt bil medan DSG7 (torrlameller) är en total katastrof. Även motorn på 1.4 liter ska undvikas. Nya som gamla.

Titta lite på Toyota Yaris, vi har en som andrabil. Den är 16 år gammal och har rullat mellan butiken och hem... Värsta misshandeln alltså. Tråkiga men relativt körglada i lägre farter. Den digitala instrumenteringen är en smaksak om man gillar. Lättavläst då fokus ligger långt fram. Har bara bytt däck & bromsar...

Fast nog fan hade jag gillat en automatlåda men bilen ska gå till hjulen ramlar av. Lär ta ett tag känns det som.

(Gammal bilhandlare)

EDIT: Vår Yaris kostar 132:- per månad helförsäkring. Är dock över 40 år och bor på "landet".
__________________
Senast redigerad av Ingabromsar 2016-08-14 kl. 21:00. Anledning: Tillägg
Citera
2016-08-15, 21:34
  #11
Medlem
utan.att.stannas avatar
Ska köpa en billig småbil också. Kan skruva en hel del, men söker ändå naturligtvis så hög tillfölitlighet som möjligt. Kandidater är Hyundai Getz 1.3, även Yaris 1.3. Ev Suzuki Baleno, Hyundai Accent. Som sagt, är ute efter ett billigt bilägande. Lite småskruvande är okej. Max 25 000 kr, dock hellre runt 10 000. Tankar eller andra tips? Har provkört Aygo, det är FÖR litet och kommer inte på tal.
Citera
2016-08-16, 19:10
  #12
Medlem
whaks avatar
Sambon äger en Octavia från -99 och den har rullat ca 26k mil.
Den känns väl "medioker" i kvalitet.
Dock som nämnts tidigare har den lite strul med elektroniken, centrallåset med fjärren strulade och det var något i instrumentpanelen som fick kalibreras eftersom den fick för sig att fungera lite nu och då.

Men bortsett från det så har det bara varit slitagedelar som bytts.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback