2016-07-05, 11:13
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Toekn
Att priserna har gått upp mot reallönen är väl ändå något som redan är belagt efter 2405 sidor?

Ja men bokostnaderna har inte gått upp mot reallönerna, snarare tvärtom.
2016-07-05, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan

Ja det är ju därför vi har en bubbla i tillgångspriset, eftersom dom som köper går efter en parameter som är rörlig.

Sedan om den spricker är en helt annan sak, men bubbla är det likförbannat.
2016-07-05, 11:22
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:

Bokostnaden kan man väl veta först när man flyttar från bostaden och räknar ut vad man haft för kostnader (el och värme, underhåll, ränta, alternativränta, eventuell värdeminskning, försäljnings- och inköpskostnader etc) under tiden man bott i bostaden.

Eller tänker jag fel?
Senast redigerad av Gullegubben 2016-07-05 kl. 11:27.
2016-07-05, 11:45
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gullegubben
Bokostnaden kan man väl veta först när man flyttar från bostaden och räknar ut vad man haft för kostnader (el och värme, underhåll, ränta, alternativränta, eventuell värdeminskning, försäljnings- och inköpskostnader etc) under tiden man bott i bostaden.

Eller tänker jag fel?
Att blanda ihop investeringen vinst/förlust med löpande driftkostnader kommer bara snurra till det.

Pengarna ska upp varje månad. Att bostaden ökat eller minskat i värde är i de flesta fall ganska ointressant innan man säljer. Vilket vissa aldrig gör.
2016-07-05, 11:48
Medlem
Citat:

Eller tänker jag fel?
Du tänker rätt!
2016-07-05, 12:04
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Att blanda ihop investeringen vinst/förlust med löpande driftkostnader kommer bara snurra till det.

Pengarna ska upp varje månad. Att bostaden ökat eller minskat i värde är i de flesta fall ganska ointressant innan man säljer. Vilket vissa aldrig gör.

Jag tänker mer på skillnaden mellan utgifter och kostnader.
2016-07-05, 12:08
Medlem
Gullegubbens avatar
Utgift: När ett företag köper en vara eller tjänst uppstår en utgift, det som företaget skall betala till den som man köper varan eller tjänsten av. När t ex företaget får leverantörsfakturan bokförs utgiften.

Kostnad: En kostnad är en periodiserad utgift, d v s man har fördelat utgiften till den eller de perioder den avser (t ex då varan levererats eller tjänsten har utförts).
2016-07-05, 12:16
Medlem
Citat:
Och här kom kvittot på att det var feltänk.
Självklart har du fel (som vanligt)!
Efter det att du bott färdigt så vet du vad det kostade i verkligheten att bo där när räntor, underhåll, värme, vatten osv.. är betalt och inräknat.
Om du tex amorterat 5000 i månaden så skall du även räkna in vad som skett om du istället la dessa 5000 i månaden på börsen.
Många blir nog förvånade när de upptäcker att det inte var så mycket billigare att äga jämfört med att hyra.
2016-07-05, 12:16
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Jag tänker mer på skillnaden mellan utgifter och kostnader.

Kostnaderna för att bo har minskat kraftigt för de som finansierar det med lån som sagt. Det är snorbilligt att bo bra idag och inget tyder på att räntorna kommer stiga så mycket som folk tror under överskådlig tid.

Sedan brexit har den tioåriga statslåneräntan fallit från den låga nivån runt 0,6% till nu 0,08%. Den går rakt ner och det trots att börsen har återhämtat mycket av det inledande fallet.

https://www.avanza.se/index/om-indexet.html/18995/10-ars-ranta
2016-07-05, 12:17
Medlem
Citat:
Kostnaderna för att bo har minskat kraftigt för de som finansierar det med lån som sagt. Det är snorbilligt att bo bra idag och inget tyder på att räntorna kommer stiga så mycket som folk tror under överskådlig tid.

Sedan brexit har den tioåriga statslåneräntan fallit från den låga nivån runt 0,6% till nu 0,08%. Den går rakt ner och det trots att börsen har återhämtat mycket av det inledande fallet.

https://www.avanza.se/index/om-indexet.html/18995/10-ars-ranta
Och ändå har bolåneränta bara gått åt ett håll sedan februari , UPP
2016-07-05, 12:21
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Självklart har du fel (som vanligt)!
Efter det att du bott färdigt så vet du vad det kostade i verkligheten att bo där när räntor, underhåll, värme, vatten osv.. är betalt och inräknat.

Dessa kostnader vet jag var de ligger varje månad, jag behöver inte vänta tills jag har sålt för att få koll på det.

Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Om du tex amorterat 5000 i månaden så skall du även räkna in vad som skett om du istället la dessa 5000 i månaden på börsen.
Många blir nog förvånade när de upptäcker att det inte var så mycket billigare att äga jämfört med att hyra.

Nejdu, börsen är en riskplacering och resultatet av det avgör inte hur mycket det har kostat att bo. Att man sedan eventuellt kunde ha tjänat mer på att göra andra riskplaceringar är en annan sak. Om man dessutom finansierar bostaden med lån knutna till bostaden tar det inte bort kapital som jag kan placera i börsen. Du famlar som vanligt efter långsökta halmstrån bajsbosse.
2016-07-05, 12:22
Medlem
Citat:
börsen har återhämtat mycket av det inledande fallet.
Stockholmsbörsen var upp på 1720 i mars i fjol och nere på 1314 idag, på vilket sätt menar du att det "återhämtat" sig?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in