Citat:
Ursprungligen postat av
LOE2
Utredningen gällde ju lämplig placering: säkerhet, utbudet av sysselsättning och terapi. I detta syfte tycker jag att 3-4 veckor är väl tilltagen tid. Resultatet är väl smått fantastiskt ur hans perspektiv: väl skyddad, stort utbud av terapi, rika möjligheter till meningsfull sysselsättning, t o m kan han få snickra. Utgångspunkten är domen, det är inte en utredning om påföljden. Hans exakta störning kommer i bästa fall att framkomma i terapin.
Den behandling han får måste ses som uttryck för en oändlig människokärlek och förhoppning om varje människas möjlighet till bättring och så småningom återförande till samhället. Vi har alla olika tilltro till detta upplägg, men han borde tacka sin lyckliga stjärna. Han inser nog detta, annars kommer han att göra det när han flyttas till Litauen.
Tycker du att han placerats fel ?
Han kommer att få det bättre än han någonsin tidigare haft det i livet. Han kommer inte
att vilja därifrån när det gått ett tag.
– Första året är tufft för dem. Men efter att de varit här i ett år vill de inte härifrån, säger Anita Strömberg. https://ulricasord.wordpress.com/2010/03/25/anstalternas-hackkycklingar/
Det blir nog inga problem med att acklimatisera sig.
Han får snickra eller välja att hålla på med plåt. Han får gratis mat och logi. Får titta på TV,
spela spel med medfångarna. Får träffa på en annan kille som sexmördat en 17-årig flicka.
Andreas Johansson heter han.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13564174.ab
De kan ju ha mycket utbyte av varandra, de där två flickmördarna.
När det kommer an till "de behandlingsinriktade insatserna" så lär han väl sitta där i
terapirummet och anslå en oförstående min.
"Varför ska jag behandlas, jag har ju inte
gjort nåt mot flickan."
Ingen jobbig fruga som kräver av honom att få sig en omgång i sänghalmen. Ingen arbetsgivare
som sliter och drar i honom från morgon till kväll. Ganska kravlös tillvaro således.
Jo, Nerijus får det prima.
Vill man omsider flytta på honom till hemlandet och anstalt där så kommer han att
protestera på det ljudligaste.