Alltså, har det inte gått lite väl fort med utredningen av NB?
Tar det inte normalt 6-8 veckor typ? Tror jag har läst det nånstans. Här ca 3-4 veckor, halva tiden. Ja, ja, många vill ha semester.
Men jag undrar hur djup en placeringsutredning är.
Citat:
Efter några veckors intensiv utredning av Nerijus Bilevicius har Kriminalvårdens placeringssektion kommit fram till var han ska sitta
Har man verkligen kunnat peka ut en särskild störning?
Citat:
På avdelningen kommer Nerijus Bilevicius att kunna få behandling för den störning som låg bakom mordet på Lisa Holm.
Ni som tror att han
planerade
mordet, hur tror ni planen såg ut?
Inte lätt att sätta sig in i en sexualsadists sjuka tankar direkt.
Men blonda tjejer, tejp, hängning och några drag i petter-niklas ingick ju helt klart i "planen".
Vad man däremot kan konstatera är att "planen" gick åt pipsvängen.
Med tanke på omfattningen av pådraget som blev så sket sig det mesta.
Planen såg kanske bra ut från början men till slut blev den till en katastrof.
Maskarna på Martorp satte definitivt stopp för vidare planerande.
Nu blir det till att planera hur han ska fuska i Fia med knuff med sina nya polare i vattenhålet.
Och för tolv år sedan gick det så långt så att det rymdes därifrån.
Citat:
Tre män beväpnade med k-pistar har rymt från Norrtäljeanstalten.
Tre maskerade män backade in i stängslet och fritog fångarna.
– Alla är farliga och troligen mycket desperata, säger biträdande kriminalvårdschef, Anders Ekström till aftonbladet.se.
Männen gav sig av i en Ford Scorpio, som sent på onsdagskvällen påträffades i Norrtälje.
Tar det inte normalt 6-8 veckor typ? Tror jag har läst det nånstans. Här ca 3-4 veckor, halva tiden. Ja, ja, många vill ha semester.
Högsta Domstolen meddelade att det blir inget prövningstillstånd den 2 maj. http://www.expressen.se/gt/lisa-holm-mordaren-nekas-provning-i-hd/
Det är alltså över två månader sedan. Därefter skickades han direkt till Kumlas Riksmottagning
för utredning.
Man har således utrett honom borta på Kumla precis så lång tid som det brukar ta.
Senast redigerad av Grandioso 2016-07-04 kl. 21:45.
Utredningen gällde ju lämplig placering: säkerhet, utbudet av sysselsättning och terapi. I detta syfte tycker jag att 3-4 veckor är väl tilltagen tid. Resultatet är väl smått fantastiskt ur hans perspektiv: väl skyddad, stort utbud av terapi, rika möjligheter till meningsfull sysselsättning, t o m kan han få snickra. Utgångspunkten är domen, det är inte en utredning om påföljden. Hans exakta störning kommer i bästa fall att framkomma i terapin.
Den behandling han får måste ses som uttryck för en oändlig människokärlek och förhoppning om varje människas möjlighet till bättring och så småningom återförande till samhället. Vi har alla olika tilltro till detta upplägg, men han borde tacka sin lyckliga stjärna. Han inser nog detta, annars kommer han att göra det när han flyttas till Litauen.
Tycker du att han placerats fel ?
Senast redigerad av LOE2 2016-07-04 kl. 21:56.
Högsta Domstolen meddelade att det blir inget prövningstillstånd den 2 maj. http://www.expressen.se/gt/lisa-holm-mordaren-nekas-provning-i-hd/
Det är alltså över två månader sedan. Därefter skickades han direkt till Kumlas Riksmottagning
för utredning.
Man har således utrett honom borta på Kumla precis så lång tid som det brukar ta.
Nå, det verkar stämma (efter lite googlande), fast jag tyckte det var nästan som förra veckan han flyttades från häktet. Kanske fotbolls-EM har slukat upp mig så?
Nå, ändå är formuleringen:
Citat:
några veckors intensiv utredning av Nerijus Bilevicius
Och jag tvivlar fortfarande på att man har hittat en specifik störning. Då måste han ha erkänt, och det skulle nog slås upp lite mer
Senast redigerad av A1HORNYLAD 2016-07-04 kl. 22:00.
Nå, det verkar stämma (efter lite googlande), fast jag tyckte det var nästan som förra veckan han flyttades från häktet. Kanske fotbolls-EM har slukat upp mig så?
Nå, ändå är formuleringen:
Och jag tvivlar fortfarande på att man har hittat en specifik störning. Då måste han ha erkänt, och det skulle nog slås upp lite mer
Det räcker med att dom vet vilket brott han är dömd för och påföljden. Numera placeras denna kategori på fängelse med särskild säkerhetsavdelning för livstidsdömda sexualbrottslingar varav Norrtälje är en sådan. Inte något konstigt alls, snarast förväntat.
Har man verkligen kunnat peka ut en särskild störning? http://www.expressen.se/gt/har-hamnar-lisa-holms-mordare/
Han har behov av behandling gällande sexuellt våld. Vad störningen är vet vi inte då det inte beskrivs.
"(...) av riksmottagningens utredning framkommer att Nerijus Bilevicius bedöms vara i behov av behandlingsinriktade insatser mot sexuellt våld"
Han har utretts c:a två månader som andra skriver.
Citat:
Beslutsunderlaget baseras på information från olika källor. Främst studeras den intagnes dom och personakt, men också resultatet av strukturerade intervjuer, personlighetstester och observationer av den intagnes beteende på avdelningen. Information inhämtas även från källor utanför kriminalvården, såsom polis, åklagare, advokat samt ibland personer åberopade av den intagne själv.
För att beslutsunderlaget ska bli så informativt och överskådligt som möjligt är det uppdelat i tre delar: en levnadsbeskrivning, en risk- och behovsprofil samt ett förslag till särskilda villkor. I de fall den intagne är dömd för vålds- och/eller sexualbrott utförs oftast även en klinisk bedömning av psykolog vilket resulterar i ett självständigt psykologutlåtande som läggs till den övriga utredningen i form av en bilaga. https://www.kriminalvarden.se/globalassets/publikationer/forskningsrapporter/langtidsdomda-man-och-kvinnor-i-sverigepdf
Levnadsbeskrivning
Denna del beskriver relevant basinformation kring den intagnes livshistoria, med fokus på
specifika teman som har betydelse för risk- och behovsbedömning. Bland annat redogörs för
klientens skolgång, arbetshistoria och erfarenheter av substansbruk. Levnadsbeskrivning
upprättas av kriminalvårdare.
Risk- och behovsprofil I denna del görs bedömningar kring den intagnes risker för olika typer av misskötsamhet.
Förekomsten av risk graderas som låg, medel eller hög och utifrån de riskfaktorer som identifieras
ska förslag på riskhantering ges. Detta innebär rekommendationer om vilka åtgärder
som bör vidtas för att hindra den intagne från att avvika/rymma, missköta sig eller begå
brott under verkställigheten. Rekommendationerna kan gälla yttre säkerhetsramar i form av
säkerhetsklass på anstalt och hur utevistelser ska utformas. Det kan även handla om inre
säkerhetsramar genom att exempelvis minimera möjligheten för den intagne att ringa fritt
eller att den intagne av olika skäl noga bör kontrolleras vad avser kontakter med/besök av
någon specifik högriskgrupp som han/hon kan begå brott med, som exempelvis kriminellt
belastade personer, eller mot, som exempelvis minderåriga eller kvinnor.
Riskhantering innefattar att notera tendenser och tidigare beteenden som personal bör
uppmärksamma för att bättre hantera klienten i anstalt och därigenom minska risk för att
han/hon missköter sig eller återfaller i kriminalitet. Behov av behandling och interventioner
uppmärksammas och förslag på deltagande i påverkansprogram kan vara en del av riskhanteringsrekommendationerna.
Risk- och behovsprofil upprättas av utredare och utmynnar i förslag till den intagnes särskilda
villkor för verkställigheten.
Bedömning av psykolog Vid eventuell psykologbedömning undersöks genom testning begåvningsnivå samt screenas
för neuropsykologisk dysfunktion. Även frågeformulär som ger den intagne möjligheten att
själv beskriva grundläggande personlighetsdrag, psykopatologi samt förekomst av tidiga beteendeproblem
administreras.
Psykologbedömningarna utmynnar vidare, efter genomgång av bakgrundsinformation
och genomförande av strukturerad klinisk intervju, i en diagnostisk bedömning avseende
eventuell psykiatrisk- och/eller personlighetsproblematik. Även en riskbedömning avseende
framtida vålds- och/eller sexualbrott utförs. Utredaren tar del av psykologutlåtandet som
utgör ett underlag för risk- och behovsprofilen.
Om specifika kliniska- och andra bedömningar av psykolog Bland annat fokuserar psykologbedömningen på förekomst av ADHD-problematik i tidig
ålder (mellan fem och tio års ålder) skattat retrospektivt av de utredda klienterna genom
självrapportformuläret Wender Utah Rating Scale (WURS) (Ward, Wender, & Reimherr,
1993), samt på begåvningsnivå och neuropsykologisk dysfunktion utifrån testen SynonymsReasoning-Block
(SRB) (Dureman, Kebbon, & Österberg, 1971) och Benton Visual Retention
Test (BVRT) (Sivan, 1992).
Psykologbedömningen fokuserar även på diagnostik enligt den psykiatriska diagnosmanualen
DSM-IV (American Psychiatric Association, 2000), grad av psykopati enligt Hare Psychopathy
Checklist-Revised (PCL-R) (Hare R. , 2003), samt på risker för återfall i våldsbrott
enligt den strukturerade skattningschecklistan HCR-20 (Webster, Douglas, Eaves, & Hart,
1997). För bedömning av risker för återfall i specifikt sexualbrott används Sexual Violence
Risk (SVR) (Boer, Hart, Kropp, & Webster, 1998) och för risk avseende specifikt partnervåld
används faktorerna i Spousal Abuse Risk Assessment (SARA) (Kropp, Hart, Webster, &
Eaves, 1995).
HCR-20 kan användas för att bedöma grad av risk för återfall i våldsbrottslighet efter
verkställigheten men det finns även vetenskapliga rapporter angående HCR-20:s förmåga att
predicera våld under verkställighetens gång (Doyle, Dolan, & McGovern, 2002; Dernevik,
Grann, & Johansson, 2002).
Grad av psykopati enligt PCL-R är ett av de områden som fokuseras i riskbedömningar
enligt HCR-20, SVR-20 och SARA, men psykopati är i sig självt också en allvarlig form av
personlighetsmässig psykopatologi. Psykopati enligt PCL-R har i flertalet vetenskapliga studier
påvisats vara den enskilt starkaste prediktiva faktorn för återfall i brott (speciellt våldsbrott),
även i jämförelse med andra potentiella prediktorer såsom tidigare brottslighet, missbruk
m.m. (Hare, Clark, Grann, & Thornton, 2000; Monahan, o.a., 2001; Tengström, Grann,
Långström, & Kullgren, 2000; Hanson, 2005). Eventuell förekomst av psykopati är alltså en
viktig aspekt att observera bland intagna. Viktigt att notera är dock att även om förekomst av
starka psykopatiska drag vanligen innebär en förhöjd risk för återfall i brott så innebär inte
frånvaro av psykopati nödvändigtvis en låg risk. I gruppen av intagna med mindre uttalade
psykopatiska drag finns andra faktorer såsom missbruk, antisociala attityder, kriminellt identifierat
umgänge, andra personlighetsstörningar med mera, som i hög grad påverkar risker för
misskötsamhet och återfall.
Generellt vanliga personlighetsstörningar i en långtidsdömd fängelsepopulation är förekomst
av psykopati enligt PCL-R och antisocial personlighetsstörning enligt DSM-IV. Viktigt
att notera är att dessa två diagnoser är olika men starkt relaterade. Antisocial personlighetsstörning
innebär ansvarslöst, impulsivt och normbrytande beteende som tagit sin start före 15 års
ålder och som kvarstår i vuxen ålder (American Psychiatric Association, 2000). Även psykopati
innebär typiskt dessa beteenden men innebär därtill att individen innehar utpräglade
brister i empati och känsloliv samt tenderar att ha en manipulativ interpersonell stil. Likheter
och skillnader mellan de två personlighetsbeskrivningarna har diskuterats i detalj i andra
sammanhang (Hare, Hart, & Harpur, 1991).
För att kontrollera objektivitet och tillförlitlighet i psykologbedömningarna vid riksmottagningarna
har bedömningar av två oberoende psykologer tidigare genomförts på en mindre
grupp (n = 32) av intagna på riksmottagningen Kumla. Med detta upplägg kunde den s.k.
interbedömarreliabiliteten undersökas (d.v.s. i vilken utsträckning olika bedömare är eniga
avseende en bedömning). Det kunde konstateras att reliabiliteten var god åtminstone vad
gällde psykopatibedömningarna, d.v.s. skattningar enligt PCL-R (ICC1 = .84; ICC2 = .91)
(Andershed, Forsman, Johansson, & Johansson, 2004).
Utredningen gällde ju lämplig placering: säkerhet, utbudet av sysselsättning och terapi. I detta syfte tycker jag att 3-4 veckor är väl tilltagen tid. Resultatet är väl smått fantastiskt ur hans perspektiv: väl skyddad, stort utbud av terapi, rika möjligheter till meningsfull sysselsättning, t o m kan han få snickra. Utgångspunkten är domen, det är inte en utredning om påföljden. Hans exakta störning kommer i bästa fall att framkomma i terapin.
Den behandling han får måste ses som uttryck för en oändlig människokärlek och förhoppning om varje människas möjlighet till bättring och så småningom återförande till samhället. Vi har alla olika tilltro till detta upplägg, men han borde tacka sin lyckliga stjärna. Han inser nog detta, annars kommer han att göra det när han flyttas till Litauen.
Tycker du att han placerats fel ?
Nej, jag vet inte. Men jag känner en som suttit på Norrtälje, dock för ett betydligt mildare brott. Det jag minns av hans beskrivning var, att murarna är något lägre där än på de värsta haken. Typ 7 meter istf 9. Men jag kan minnas fel (igen), och det rör sig ändå om hur Norrtäljeanstalten såg ut för 40-50 år sedan.
Dock tycker jag nedanstående kommentar till NB:s framtida öde har sin poäng. Kanske finns det ett taktiskt upplägg med placeringen. Den jäveln ska bara erkänna!
Men kognitiv beteendeterapi fungerar bara om patienten samarbetar. Så, återigen kan man ändå undra om han inte redan gjort någon form av medgivande.
Citat:
Ursprungligen postat av vFox
Verkar som Nejus ska behandlas med kognitiv beteendeterapi mot sexuellt våld. Och kanske tillverka klädskåp av plåt. Kanske det kan få honom att bryta ihop och erkänna?
"I våra mekaniska verkstäder tillverkas bl a klädskåp av plåt, stålrörskonstruktioner för möbler och fotstödspaket till rullstolar. Vad behöver du?" http://www.krimprod.se/Tjanster/test-extra/
Och det vet du genom..... ?
Fakta eller teori?
Källa?
God morgon. Brodern uppger detta i förhör, och nej - han har ingen anledning att ljuga så det behöver du inte älta heller. Det är en uppgift som lätt kan kontrolleras och nu har en riskbedömning gjort och här har NB garanterat fått frågor på.
Citat:
jag tog hans första hustru i beskydd och då skiljdes de åt.
Har han varit våldsam mot sin förra hustru?
Ja
Är han dömd för det?
Jag tror inte det