2016-07-02, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sisotalo
Att undersöka sådan brott där FU egentligen är värdelös följer jag ändå det spåret som FU visar. Här är Adriande huvudvittne, hon skulle ha angripits av Nerius kvällen innan, Lisa var nästa i raden.. Det är hon som pekar ut i rätten Nerius. Varför åtalas inte Nerius för ofredande eller försök till våld mot henne? Detta är orimligt och då faller FUs försök att göra hela affären till sexualdåres härjande i Kinnekulle.

Man måste gå tillbaka och finna en annan bild. Irina och Aivarus hade full kontroll på Nerius 7/6 och bör åtalas tillsammans med honom. Det gick inte heller. De friades trots att de "ljög" även i frihet i Litauen.
Så du tycker att inte bara en utan tre litauiska gästarbetare skulle ha åtalats ? Trots att bevisen mot IB och AB inte ens räckte till fortsatt häktning.
2016-07-02, 18:35
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boidis12
Lägg ner nu , du är bara en stor bluff .
Han gjorde ju inget mot Adriana eller har du missat det ?
Hon sprang ju därifrån innan han hittade på nåt jävelskap .
Hur faan ska han då kunna åtalas för att ha ofredat henne .
Det enda som är orimligt är ditt resonemang .
Varför skulle Aivaras och ljugkärringen åtalas tillsammans med mördaren Nerijus ?
De hade ingen kontroll på honom alls den 7/6 .
Den ene var osäker och den andra ljuger precis som du .

Helt korrekt. De här tokerierna är byggda genom att ta ur enskilda händelser ur sitt sammanhang och tillskriva dem helt andra värden.
Hade inte MLH ägt rum den 7:e Juni hade med största sannolikhet ingen ens reagerat över Adriana-incidenten den 6:e.
Inget hände ju och hur skulle man åtala för det?

Det är först när MLH sker så tätt inpå Adriana-incidenten man förstår vad den egentligen syftar till.

Frågan är hur många sådana "försök" NB har ägnat sig åt?
2016-07-02, 18:41
Medlem
Citat:
Att undersöka sådan brott där FU egentligen är värdelös följer jag ändå det spåret som FU visar. Här är Adriande huvudvittne, hon skulle ha angripits av Nerius kvällen innan, Lisa var nästa i raden.. Det är hon som pekar ut i rätten Nerius. Varför åtalas inte Nerius för ofredande eller försök till våld mot henne? Detta är orimligt och då faller FUs försök att göra hela affären till sexualdåres härjande i Kinnekulle.

Man måste gå tillbaka och finna en annan bild. Irina och Aivarus hade full kontroll på Nerius 7/6 och bör åtalas tillsammans med honom. Det gick inte heller. De friades trots att de "ljög" även i frihet i Litauen.

Är det vad du ämnar ta upp med Irina när du besöker henne?

Eller har du inhiberat den resan?
2016-07-02, 18:45
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Brottet är ingen slump, det är utfört enligt en uttänkt plan. Slumpen är tillfället och BO.
Men det verkar tydligen vara väldigt svårt att förstå!
Exakt och det är enormt fascinerande att det med sån intensitet ska angripas sexuellt motiv när det samtidigt sägs att det inte är NB - varken i mötet med Adriana eller att han mördat Lisa.

Gärningsmän som utför denna sorts mord agerar inte slumpmässigt gällande själva brottet. Det är planlagt i hjärnan sen länge i form av en fantasi som sen iscensätts som utifrån ett manus. När han väl bestämt sig för att agera ut så inväntas rätt tillfälle att slå till. Däremot blir offer slumpmässigt utvalt:
Lisa hade otur att vara kvar sist och blev offer för rovdjuret.
Omständigheterna, mordets karaktär, visar att det är instrumentellt våld som utövats.
Citat:
"Brottet inte impulsartat"
I rätten berättade han att ett brott likt detta inte är impulsartat, om något har det snarare en viss förberedelsefas.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=97&artikel=6293104
Citat:
" Man brukar skilja på reaktivt och instrumentellt våld. Reaktivt våld innebär att man reagerar i affekt, impulsivt och oplanerat, vid upplevd motgång eller kränkning."
" Instrumentellt våld, ”kallt” våld, sker med beräkning."
http://www.dagensjuridik.se/2009/06/sa-kanner-man-igen-en-psykopat
Senast redigerad av develi 2016-07-02 kl. 18:56.
2016-07-02, 18:45
Medlem
Citat:

Nu har väl hen nått svammelrekord. Hur kan joggerskan vara ett huvudvittne till en händelse dagen efter det hon vittnar om.
Du undviker hela tiden kärnfrågan till varför NB är dömd. Det är bara kringgående petitesser du kommer med.
Senast redigerad av April62 2016-07-02 kl. 18:57.
2016-07-02, 19:16
Avstängd
Citat:

Som jag har tagit upp tidigare har du inte förstått brottets sanna natur, vad som ligger bakom.

Brottet är ingen slump, det är utfört enligt en uttänkt plan. Slumpen är tillfället och BO.
Men det verkar tydligen vara väldigt svårt att förstå!
Avancerat! Du vet alltså lika mycket som mördaren, inte illa. Brottets sanna natur? ja vad det nu kan vara. Om hela hägningen är icensatt då, låt vara av NB själv för att få misstankarna mot en eventuell galning och så slog det mot honom själv istället?

Vad är det för uttänkt plan NB haft här då? Han har legat och filat på planen i veckor och kommer på detta dåraktiga. Dvs, på hans arbetsplats där han runkar och skiter dessutom, full av spår från honom. Sen gömmer han kroppen på en annan arbetsplats där han ofta är och lägger jacka och hjälm relativt synligt för att sedan sprida ut tillhörigheter så att polisen inte ska missa att det bränner nära. Du får nog tänka om tror jag.

Själv har jag ingen aning om varför eller hur detta brott gått till och absolut inte i detalj som ni verkar veta. Jag vet att Lisa försvann från sin moped och senare hittdes död i arbetsboden fem dagar efteråt, tejpad med ett snöre runt halsen. Det finns DNA från NB på hennes byxor men inga spår av sexuellt handlande förutom DNA från IB på hennes trosor (märkligt). Sen finns spår av Lisa på tejprullen i Ladan, spår från AB på en tejpbit och spår från NB på en snörebit på golvet i mjölkutrymmet. Ett par hårstrån finns på röret och på tvättbänken från Lisa. NB har lämnat en droppe blod av oklar anledning på röret och även på byxan och man undrar hur ofta en våltäktsman eller sexuellsadist skär sig så lämligt då sperma saknas. Nåja, sperma tycks ha hittats i lampkupan i rummet intill men inga spår av sperma på lisa trots att NB måste ha hållit i sin apparat, inga spår av Lisa på den lampkupan heller och ingen har brytt sig om att hitta fingeravtryck på den. Fick jag med allt nu av "riktiga" bevis? Vittnen kan hoppas över för dom har inget viktigt sett och används bara för att förstärka en fantasifull historia från åklagaren.

Ja, ja, jag vet att byxorna var nere och tröjan öppen (man kan er utantill nu) men är det ett tecken på sexuellt handlande, egentligen? Det finns andra möjligheter som att man tar tag i en kropp under brösten och drar för en tröskel där byxorna hakar i och åker av samtidigt som tröjan åker upp. Svårare än så behöver det inte vara.

Sen att det är möjligt att NB utfört detta mord godtar jag. Det kan vara ett våltäktsförsök som slutat i mord av en oerfaren människa på detta område. Ser man på hans historik så är han helt oerfaren i denna värld av sexuellt utnyttjande eller sexualsadism, helt ren på den punkten och inga riktiga spår av det. 6 bilder i weblässarens cache av 1500 och som kan vara reklam i förbifarten ger jag inte mycket för. Att det gått till som åklagaren påstår har jag svårt att svälja eftersom det är så ovanligt och då fram för allt av en människa utan en viss typ av historik. Lika ovanligt som två tonårsflickor mördar en vän eller en far sin dotter (gnäll på nu, man kan er utantill nu (2)).

Sen kan jag ju ta det vanliga så en del andra slipper skriva.
Citat:
Lägg ner - det blir ingen mer sanning för att du ältar lögner likt en gammal grammofonskiva som hängt upp sig.
Citat:
Patetiska uttalanden som sen ältats till leda av NB-supporters.
Citat:
Lägg ner nu , du är bara en stor bluff.
Citat:
Du säger ingenting av vikt, bara upprepningar
ETC.

Säkert en del mer men vem orkar läsa allt skräp som skrivs här. Man tar det bara som en bekräftelse på att det finns en inre oro hos er att jag och andra kan har rätt.
2016-07-02, 19:17
Avstängd
Citat:
Helt korrekt. De här tokerierna är byggda genom att ta ur enskilda händelser ur sitt sammanhang och tillskriva dem helt andra värden.
Hade inte MLH ägt rum den 7:e Juni hade med största sannolikhet ingen ens reagerat över Adriana-incidenten den 6:e.
Inget hände ju och hur skulle man åtala för det?

Det är först när MLH sker så tätt inpå Adriana-incidenten man förstår vad den egentligen syftar till.

Frågan är hur många sådana "försök" NB har ägnat sig åt?
Många, eller hur? Han finns på bild över hela internet och ingen har kommit fram med en liknande berättelse som Adriana.
2016-07-02, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Många, eller hur? Han finns på bild över hela internet och ingen har kommit fram med en liknande berättelse som Adriana.

Det behöver inte betydade någonting. NB kan ha gjort tidigare "harmlösa" kontaktförsök, som bara stannat vid just det. Om inte polisen och dess närvaro i bygden med uppmaning att rapportera ALLT man noterat som annorlunda så hade väl Adriana inte heller rapporterat denna händelse.

Adrianas fick en betydelse i indiciekedjan pga att Lisa försvann och hittades mördat (mordet skedde dagen efter kontaktförsöket på Adriana).
Senast redigerad av Remark 2016-07-02 kl. 19:37.
2016-07-02, 19:34
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Avancerat! Du vet alltså lika mycket som mördaren, inte illa. Brottets sanna natur? ja vad det nu kan vara. Om hela hägningen är icensatt då, låt vara av NB själv för att få misstankarna mot en eventuell galning och så slog det mot honom själv istället?

Vad är det för uttänkt plan NB haft här då? Han har legat och filat på planen i veckor och kommer på detta dåraktiga. Dvs, på hans arbetsplats där han runkar och skiter dessutom, full av spår från honom. Sen gömmer han kroppen på en annan arbetsplats där han ofta är och lägger jacka och hjälm relativt synligt för att sedan sprida ut tillhörigheter så att polisen inte ska missa att det bränner nära. Du får nog tänka om tror jag.

Själv har jag ingen aning om varför eller hur detta brott gått till och absolut inte i detalj som ni verkar veta. Jag vet att Lisa försvann från sin moped och senare hittdes död i arbetsboden fem dagar efteråt, tejpad med ett snöre runt halsen. Det finns DNA från NB på hennes byxor men inga spår av sexuellt handlande förutom DNA från IB på hennes trosor (märkligt). Sen finns spår av Lisa på tejprullen i Ladan, spår från AB på en tejpbit och spår från NB på en snörebit på golvet i mjölkutrymmet. Ett par hårstrån finns på röret och på tvättbänken från Lisa. NB har lämnat en droppe blod av oklar anledning på röret och även på byxan och man undrar hur ofta en våltäktsman eller sexuellsadist skär sig så lämligt då sperma saknas. Nåja, sperma tycks ha hittats i lampkupan i rummet intill men inga spår av sperma på lisa trots att NB måste ha hållit i sin apparat, inga spår av Lisa på den lampkupan heller och ingen har brytt sig om att hitta fingeravtryck på den. Fick jag med allt nu av "riktiga" bevis? Vittnen kan hoppas över för dom har inget viktigt sett och används bara för att förstärka en fantasifull historia från åklagaren.

Ja, ja, jag vet att byxorna var nere och tröjan öppen (man kan er utantill nu) men är det ett tecken på sexuellt handlande, egentligen? Det finns andra möjligheter som att man tar tag i en kropp under brösten och drar för en tröskel där byxorna hakar i och åker av samtidigt som tröjan åker upp. Svårare än så behöver det inte vara.

Sen att det är möjligt att NB utfört detta mord godtar jag. Det kan vara ett våltäktsförsök som slutat i mord av en oerfaren människa på detta område. Ser man på hans historik så är han helt oerfaren i denna värld av sexuellt utnyttjande eller sexualsadism, helt ren på den punkten och inga riktiga spår av det. 6 bilder i weblässarens cache av 1500 och som kan vara reklam i förbifarten ger jag inte mycket för. Att det gått till som åklagaren påstår har jag svårt att svälja eftersom det är så ovanligt och då fram för allt av en människa utan en viss typ av historik. Lika ovanligt som två tonårsflickor mördar en vän eller en far sin dotter (gnäll på nu, man kan er utantill nu (2)).

ETC.

Säkert en del mer men vem orkar läsa allt skräp som skrivs här. Man tar det bara som en bekräftelse på att det finns en inre oro hos er att jag och andra kan har rätt.

Finns ingen som vet i detalj, men spåren NB har lämnat efter sig samt de förberedelser han har avslöjat sig själv med berättar en ganska klar bild om vad han är och vad som skett.

Problemet är att en inte så liten andel människor inte förstår att utvärdera den informationen för vad den är utan vill göra sig en annan och felaktig bild av det som skett.

Vilket är mycket uppenbart i ditt och andras fall.

Att jag skriver här om detta betyder inte alls att jag känner någon oro över domen, snarare att jag blir riktigt förbannad över den brist på respekt för en mördad tjej och hennes familj.
2016-07-02, 20:02
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:

Nej och det är väl inte det minsta konstigt. Eftersom inget hänt drar man inte den slutsatsen.
Det kan vara så att han testat detta på andra ställen vilket gör att Adriana-incidenten i själva verket är det första försöket på Kinnekulle att fullgöra sin plan.
2016-07-02, 20:05
Medlem
mrfixs avatar
Citat:

ETC.

Vad är det du har rätt i?
Var god precisera med bevis och säkra uppgifter.
Vem brur sig om vad du tror eller tycker?
Tala om då istället hur utredningen skulle varit gjord in i minsta detalj
för att en "expert" (= skrattkramp) som du skulle "vara nöjd".
Skulle allt ha filmats av äcklet NB för att du skulle vara nöjd?
Då hade du säkert gnällt om att polisen hade klippt ihop filmen.
Inga spår av historik hos NB, tillåt mig skratta.
Så alla som utför en sexualsadistisk handling har en historik?
Nog för att du verkar ovanligt cykelburen men det tog väl ändå priset...
2016-07-02, 20:18
Medlem
LeBronThurmans avatar
Citat:
Finns ingen som vet i detalj, men spåren NB har lämnat efter sig samt de förberedelser han har avslöjat sig själv med berättar en ganska klar bild om vad han är och vad som skett.

Problemet är att en inte så liten andel människor inte förstår att utvärdera den informationen för vad den är utan vill göra sig en annan och felaktig bild av det som skett.
Vi får vara tacksamma att berörda nämndemän och övriga rättsliga ledamöter varit fullt kompetenta och klarsynta för att på ett helt tillfredsställande sätt kunna utvärdera den omfattande information som varit tillgänglig inför den numera avslutade rättsliga prövningen.

Citat:
Att jag skriver här om detta betyder inte alls att jag känner någon oro över domen, snarare att jag blir riktigt förbannad över den brist på respekt för en mördad tjej och hennes familj.
Kan bara instämma i att jag delar din åsikt om den totala brist på respekt, som vissa har visat för en mördad dotter/syster och de närmast sörjande anhöriga.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in