2016-07-01, 21:38
Medlem
BlueMarlin123s avatar
Ja jag vet ,men lägger ut en krok,bli inte vansinniga eller likvärdigt för en kontroversiell ställd fråga
Men borde inte aktiemarknaden BARA ligga ute för privatpersoner ?
just nu känns det som marknaden på aktier är körd, investmentbolag mm kör aktiekurser precis hur dom vill och dit dom vill med sina verktyg blankar mm,normala privatpersoner har inte en chans i denna djungel

Känns iallafall så på senaste årets handel.
Om man är lite konspiratorisk så skulle det inte förvåna om banker mm har fördel vid köp
Ok vad tror ni om detta?
Snälla ,detta är bara en hypotetisk fråga så ,vad tror ni?
Citera
2016-07-01, 21:54
Medlem
Självklart är det institutionerna som styr. Vill de att en aktie ska öka i värde ökar värdet, har de blankat och vill se en minskning av värdet kommer värdet att minska. Inte fan lyckas de på grund av kunskap, vi har ju alla sett den pilkastande apan.

Trots allt har jag hittat ett knep för att ta rygg på manipulerarna... Jag har aktier i Swedbank. På så sätt vet jag att jag omöjligt kan misslyckas då jag precis som du vet att det är de olika institutionerna som styr.

Resten sparar jag i fonder då det självklart inte kan gå fel med tanke på att det är förvaltarna som styr och bestämmer kurserna på olika bolag...

Hör du hur dumt du resonerar när du hör mig tala?
Citera
2016-07-01, 22:30
Medlem
pelegrins avatar
Din första fråga: Då skulle volymerna bli så låga att det skulle bli ointressant. Se exvis hur det är på Aktietorget, https://www.aktietorget.se/Quotes.aspx
Volymerna är ofta så låga att det tar en halv evighet att få ett avslut och som en konsekvens av detta är skillnaderna mellan köp- och säljkurs så höga att allt blir så ointressant trögt.

Resten av ditt inlägg: Ja, så är det. Alla vet detta. Om du ska vara med så är det dessa regler och förutsättningar som gäller. Om du inte tycker om det så är du välkommen att leka någon annanstans, exvis på Aktietorget eller på någon av de inofficiella listorna.
Citera
2016-07-01, 23:17
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlueMarlin123
Ja jag vet ,men lägger ut en krok,bli inte vansinniga eller likvärdigt för en kontroversiell ställd fråga
just nu känns det som marknaden på aktier är körd, investmentbolag mm kör aktiekurser precis hur dom vill och dit dom vill med sina verktyg blankar mm,normala privatpersoner har inte en chans i denna djungel

Om man är lite konspiratorisk så skulle det inte förvåna om banker mm har fördel vid köp
Ok vad tror ni om detta?
Det "känns" som...om man är "konspiratorisk"...?...hur skulle institutionella aktörer med mycket kapital, mycket kunskap och många kontakter inte kunna ha fördelar?

Förstår för övrigt inte vad du menar med att privatpersoner inte har en chans...hindrar institutionerna dig från att handla, eller vad menar du?
Citera
2016-07-01, 23:26
Medlem
BlueMarlin123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Det "känns" som...om man är "konspiratorisk"...?...hur skulle institutionella aktörer med mycket kapital, mycket kunskap och många kontakter inte kunna ha fördelar?

Förstår för övrigt inte vad du menar med att privatpersoner inte har en chans...hindrar institutionerna dig från att handla, eller vad menar du?

Är du dum på riktigt som inte förstår en enkel ställd fråga
"hindrar institutionerna dig från att handla, eller vad menar du?"
Har jag sagt det stolpskott
Nej det gör dom inte ,men dom spelar ut oss privatpersoner och tjänar rätt grova pengar på småsparare
med sina verktyg,,,
Aktiemarknaden var vä från början tänkt att sparare skulle köpa in sig i företag för att göra en krona ,idag är det helt sjukt omvänt ,, investmentbolag sitter där och gör pengar på papper
men fan skit i frågan då om det stör dig
Citera
2016-07-01, 23:36
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Nej det gör dom inte ,men dom spelar ut oss privatpersoner och tjänar rätt grova pengar på småsparare
med sina verktyg,,,
Aktiemarknaden var vä från början tänkt att sparare skulle köpa in sig i företag för att göra en krona ,idag är det helt sjukt omvänt ,, investmentbolag sitter där och gör pengar på papper
Oj, upprörd märker jag.

Orkar inte svara på påhoppen, men passar i vart fall på att informera om att marknadsplatser för aktier och andra finansiella instrument inte är nåt demokratiskt påfund från det offentliga, i första hand riktat till privatpersoner, det är företag precis som dom företag som handlas på börserna. Läs om OM, Olof Stenhammar och OMX, så får du en liten historielektion i ämnet.
Citera
2016-07-01, 23:41
Medlem
BlueMarlin123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Oj, upprörd märker jag.

Orkar inte svara på påhoppen, men passar i vart fall på att informera om att marknadsplatser för aktier och andra finansiella instrument inte är nåt demokratiskt påfund från det offentliga, i första hand riktat till privatpersoner, det är företag precis som dom företag som handlas på börserna. Läs om OM, Olof Stenhammar och OMX, så får du en liten historielektion i ämnet.
Suck, demokratiskt påfund
Läs om frågan jag ställde från trådstart så inser du nog att du e fel ute
Citera
2016-07-02, 01:50
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
med sina verktyg,,,

Väx upp, läs åtminstone en wikipediasida om vad aktiemarknaden är, sluta tramsa. Kom sen tillbaka till den här tråden och skriv någon som är någorlunda genomtänkt.
Citera
2016-07-02, 02:11
Medlem
BlueMarlin123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bucketshop
Väx upp, läs åtminstone en wikipediasida om vad aktiemarknaden är, sluta tramsa. Kom sen tillbaka till den här tråden och skriv någon som är någorlunda genomtänkt.
Ok du stalin älskare , om du läste tråen mr rationellt ,vilka ni muppar inta kan eller har hjärna att göra med så hade du insett ,
1: wikipedia är INTE SANNINGEN
Citera
2016-07-02, 04:06
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ok du stalin älskare , om du läste tråen mr rationellt ,vilka ni muppar inta kan eller har hjärna att göra med så hade du insett ,
1: wikipedia är INTE SANNINGEN
Eftersom du uppenbarligen är missnöjd med de svar du får, återkom gärna med info om vad det specifikt är du vill ha svar på, så ska vi se om vi kan stilla din kunskapstörst.
Citera
2016-07-02, 07:49
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:

Ok vad tror ni om detta?
Det finns pump&dumpare även bland privatpersoner så det skulle bara vara ur askan i elden. Man kan aldrig vinna mot de stora fiskarna på börsen så därför ska man inte heller försöka tävla mot dem. Kör man sitt eget race och inte låter sig hunsas av dessa stora fiskar så klarar man sig bra, speciellt om man håller sig borta från illikvida aktier där pump&dumparna härjar.
Citera
2016-07-02, 10:14
Medlem
Citat:
med sina verktyg,,,
Hur kommer det sig att såna som du alltid ska skylla sina dåliga affärer på att det finns en konspiration mot småsparare? Det finns inga som "spelar ut oss privatpersoner och tjänar grova pengar på småsparare med sina verktyg". Förklara rent konkret hur det isåfall går till. Beskriv steg för steg hur institutionerna gör när de "spelar ut privatpersoner och tjänar grova pengar med sina verktyg". Gemensamt för alla sådana här trådar verkar vara att ingen kan förklara konkret vad det är institutionerna gör. Men alla tycks vara överens om att de gör något. Så man håller sig till vaga beskrivningar om att "spela ut privatpersoner" och "tjäna rova pengar på småsparare" och andra abstrakta, känslostyrda argument.

Jag är själv en småsparare och har aldrig någonsin upplevt att jag blivit utsatt för en konspiration från någon institution. Institutioner ger likviditet till marknaden och gör den mer effektiv. Dessutom företräder institutionerna i slutändan privatpersoner. Det är privatpersoners pengar som en fondförvaltare handlar med. Det är privatpersoners pengar ett pensionsbolag placerar.

Du vill alltså att dina pensionspengar inte ska få placeras i aktier? Är det korrekt uppfattat? Och att fonder inte ska få finnas? För om dessa institutioner inte är tillåtna att handla på börsen så kan ju varken pensionspengar placeras eller fonder existera.

Sluta gör dåliga affärer istället för att skylla på någon konspiration. Den här tråden visar bara hur lite du förstår om aktiemarknaden.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in