2016-07-01, 16:50
Medlem
Hej! Jag har sparat ihop ett kapital då jag ska försöka ta stiduelån så långt det bara går. På CSN:s hemsida såg jag att man kunde ta endast bidragsdelen ifall man ville, om det skulle råka vara så att jag pluggar i 4 och tar endaste bidragsdelen av mitt studiemedel under denna tid och av någon anledning hoppar av programmet och söker något annat program som är 5 år, kommer jag då kunna få lånedelen från de 3 av de åren jag endast tagit bidragsdelen och 2 men både lån och bidrag eller måste jag klara mig på 2 år med lån av bidrag eftersom jag redan tagit ut 4 år av bidrag?
2016-07-01, 16:55
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Deuehw
Hej! Jag har sparat ihop ett kapital då jag ska försöka ta stiduelån så långt det bara går. På CSN:s hemsida såg jag att man kunde ta endast bidragsdelen ifall man ville, om det skulle råka vara så att jag pluggar i 4 och tar endaste bidragsdelen av mitt studiemedel under denna tid och av någon anledning hoppar av programmet och söker något annat program som är 5 år, kommer jag då kunna få lånedelen från de 3 av de åren jag endast tagit bidragsdelen och 2 men både lån och bidrag eller måste jag klara mig på 2 år med lån av bidrag eftersom jag redan tagit ut 4 år av bidrag?
Man har rätt att få studiemedel i 240 veckor. Man har möjlighet att endast ta ut bidragsdelen, men då faller lånemöjligheten för den veckan bort. Följaktigen gäller att om du tar emot studiemedel i form av bidraget i fyra år (160 veckor) så har du bara möjlighet att ta studielån i maximalt två år (80 veckor).
2016-07-01, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av äppelätaren
Yeah, det här låter grymt. Det här borde vara studenallmänbildning! Fan att jag inte visste det här när jag började plugga. Varför har de sossarna gjort bidragssystemen så avancerade att man måste vara expert.. Grrr...
Och jag har inga moraliska betänkligheter. Jag jobbar extra och kommer att jobba när jag slutat plugga. Bättre att en extra slant pengar går till mig än till alla dem som inte jobbar alls.

Miklon har rätt, det blir 6000 kr rätt ner i fickan nästa sommar.

Fuzzy logic: Det är helt okej med mig att "blåsa mig" på studiemedelsveckor. Jag tänker inte studera i 240 veckor (6 år) som är max, och om jag inte använder upp sommarveckorna skulle jag aldrig fått dessa bidrag. Som jag förstår det kan jag inte förlora. Det värsta som kan hända är att jag får betala tillbaka.

Jag kollade på sommarkurser nu och alla har obligatorisk närvaro. Ni som har erfarenhet, det är alltså bara att komma på uppropet. Skolan skriver inte ut en om man är frånvarande?

Moraliskt är det helt rätt att man får bidrag + lån även om man jobbar, du betalar dessutom in mer skatt än vad du skulle fått tbx i bidrag så det är egentligen en win-win.
Reinfeldt sa ju när han var ny på sin statsministerpost att det man tjänar inte skall på verka bidraget/lånet fast det var ju baraslag i luften.

Enda nackdelen som -jag jag ser- med detta vore att folk som inte har avsikt att studera skulle ta upp platser på lärosäten bara för lyfta CSN samtidigt som dom jobbar, de hade då tagit CSN som inte varit ämnade för dom + att de tar upp studieplatser, men en simpel lösning på detta hade varit att att för att inte drabbas av fribeloppsreglerna så skall man klara studietakten på minst 75%.
2016-07-01, 22:19
Medlem
Någon som vet helt säkert att man kan registrera sig på ett Tekniskt basår (eller annan utbildning inom CSN:s gymnasiekvot), ta CSN för denna utbildning ur gymansiekvoten, försöka så gott man kan i kursen bara för att se till så att man inte blir avregistrerad - men inte klara några poäng från kursen (0 %), men kompensera detta med "vanliga" högskolepoäng (75-100 %) från ett annat universitet och då kunna få CSN igen nästa termin för andra gymnasiekurser och då göra likadant?

Behöver veta helt säkert inför hösten, och antar att detta inte är något man direkt kan ringa och fråga CSN om.
2016-07-03, 12:21
Medlem
Dimaks avatar
När ska man söka csn så man får det i augusti?
2016-07-03, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EmmettBrown
Någon som vet helt säkert att man kan registrera sig på ett Tekniskt basår (eller annan utbildning inom CSN:s gymnasiekvot), ta CSN för denna utbildning ur gymansiekvoten, försöka så gott man kan i kursen bara för att se till så att man inte blir avregistrerad - men inte klara några poäng från kursen (0 %), men kompensera detta med "vanliga" högskolepoäng (75-100 %) från ett annat universitet och då kunna få CSN igen nästa termin för andra gymnasiekurser och då göra likadant?

Behöver veta helt säkert inför hösten, och antar att detta inte är något man direkt kan ringa och fråga CSN om.

Ring och fråga. CSN är väldigt öppna med i princip allt "csn fuskande". Det är ju trots allt inte fusk eller olagligt om det är okej enligt reglerna.

CSN hjälpte mig med hur jag lägger upp mina CSN-ansökningar för att kunna plocka ut studielån och bidrag även under sommaren trots att jag bara läser HT/VT.
2016-07-03, 23:13
Medlem
Om jag betalar tillbaka lånen jag tagit, måste jag fortfarande ta ikapp poäng?
2016-07-05, 10:30
Medlem
Dynamit-Gossens avatar
Jag har gått 2 år i högskolan. Nu under andra året tog jag 44.8 poäng(kravet ligger på 45p av 60p(75%).

Hur blir det nu när jag ska söka CSN för ett till år, slås det av pga 0.2p?

Jag ska även göra omtentor nu i augsti. Ponera att jag sätter en omtenta så att jag kommer upp i poängen. Får jag ändå inget csn då för september månad(resultaten lär ju inte rapporteras förrän slutet av september vilket är senare än då man ska söker csn)?

Tack på förhand.

-DG
2016-07-05, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dimak
När ska man söka csn så man får det i augusti?

Jag har redan sökt och fått godkänt. OM det nu skulle bli en annan utbildning kan jag ändra det.
2016-07-05, 21:27
Medlem
Dimaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoeyN
Jag har redan sökt och fått godkänt. OM det nu skulle bli en annan utbildning kan jag ändra det.
Får man det i augusti eller september? det är lån jag söker.
2016-07-05, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dimak
Får man det i augusti eller september? det är lån jag söker.

Den utbildning jag sökt för startar 31 augusti. När man lämnat in studieförsäkran så har man pengarna några dagar senare på kontot så allt beror på när du kan lämna din studieförsäkran.

Jag räknar med att få mina pengar i September (bidrag + lån + utökat lån eller vad det nu heter).
2016-07-05, 21:38
Medlem
Dimaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoeyN
Den utbildning jag sökt för startar 31 augusti. När man lämnat in studieförsäkran så har man pengarna några dagar senare på kontot så allt beror på när du kan lämna din studieförsäkran.

Jag räknar med att få mina pengar i September (bidrag + lån + utökat lån eller vad det nu heter).
Sökte redan igår och jag börjar den 18 augusti, och kommer får lämna studieförsäkran när jag kan göra det

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in