2016-06-30, 16:11
Medlem
Skicka i väg mitt CV till till ett bemannings företag som heter Processbemanning och ska nu iväg på en intervju på måndag. Men jag har inte hittat någon fakta om de på nätet om de är bra eller dåliga. Har aldrig arbetat hos någon bemanning förut, utan alltid sökt direkt på själva företaget jag ska arbeta

Finns där någon som arbetat hos detta företag som kan rekommendera dom? Jag vill inte förstöra för mig i onödan. Jag har annars lätt att få ett arbete
Senast redigerad av manolito. 2016-06-30 kl. 16:16.
Citera
2016-06-30, 19:06
Medlem
sasos avatar
har jobbat hos andra bemanningsföretag och min erfarenhet är att dem betalar sämst
med nästan inga vettiga förmåner
Citera
2016-06-30, 22:10
Medlem
Slitet-Golvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av manolito.
Skicka i väg mitt CV till till ett bemannings företag som heter Processbemanning och ska nu iväg på en intervju på måndag. Men jag har inte hittat någon fakta om de på nätet om de är bra eller dåliga. Har aldrig arbetat hos någon bemanning förut, utan alltid sökt direkt på själva företaget jag ska arbeta

Finns där någon som arbetat hos detta företag som kan rekommendera dom? Jag vill inte förstöra för mig i onödan. Jag har annars lätt att få ett arbete

Det är väl lättare att få jobb via bemanningsföretag men ruskigt värdelöst på samma gång. Vi hade några på mitt jobb som jobbade med precis samma uppgifter som oss andra, samma tider osv men bemanningsföretaget tog 4-5k från varje lön som en slags avgift. Vissa av de fick tillslut anställning direkt via företaget och fick normal lön som oss andra.

Bemanningsföretag är skit i mitt tycke.
Citera
2016-06-30, 23:28
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saso
har jobbat hos andra bemanningsföretag och min erfarenhet är att dem betalar sämst
med nästan inga vettiga förmåner

Citat:
Ursprungligen postat av Slitet-Golv
Det är väl lättare att få jobb via bemanningsföretag men ruskigt värdelöst på samma gång. Vi hade några på mitt jobb som jobbade med precis samma uppgifter som oss andra, samma tider osv men bemanningsföretaget tog 4-5k från varje lön som en slags avgift. Vissa av de fick tillslut anställning direkt via företaget och fick normal lön som oss andra.

Bemanningsföretag är skit i mitt tycke.
1. Man kan inte uttala sig om en hel bransch eller ens om ett helt företag om dom finns över hela landet. Adecco, Proffice m.fl i Malmö behöver inte vara samma sak som i Stockholm eller Göteborg. Hur det är att jobba för ett företag beror mycket på den lokala ledningen.

2. Man kan inte uttala sig kategoriskt om en hel bransch. Det verkar finnas ett utbrett missförstånd att när det gäller bemanning, så kan man på basis av sina erfarenheter av ett företag på en ort, säga hur hela bemanningsbranschen fungerar. Hur illa man tänkt när man resonerar så, inser man om man jämför med sina övriga arbetslivserfarenheter. Jag har till exempel jobbat för ett byggföretag. Det var skit. Innebär det då att jag kan utgå från att alla företag i byggbranschen på alla orter i landet är skit?
Citera
2016-06-30, 23:51
Medlem
Slitet-Golvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
1. Man kan inte uttala sig om en hel bransch eller ens om ett helt företag om dom finns över hela landet. Adecco, Proffice m.fl i Malmö behöver inte vara samma sak som i Stockholm eller Göteborg. Hur det är att jobba för ett företag beror mycket på den lokala ledningen.

2. Man kan inte uttala sig kategoriskt om en hel bransch. Det verkar finnas ett utbrett missförstånd att när det gäller bemanning, så kan man på basis av sina erfarenheter av ett företag på en ort, säga hur hela bemanningsbranschen fungerar. Hur illa man tänkt när man resonerar så, inser man om man jämför med sina övriga arbetslivserfarenheter. Jag har till exempel jobbat för ett byggföretag. Det var skit. Innebär det då att jag kan utgå från att alla företag i byggbranschen på alla orter i landet är skit?

Nej men bemanningsföretag tar ju sin del av lönen för att ha förmedlat arbetet till den anställda. Bemanningsföretag är skit för den anställda oavsett vilket yrke det än gäller. Samma arbete, sämre villkor.
Citera
2016-07-01, 00:24
Medlem
Bemanning är bra för alla parter om förutsättningarna är de rätta.
Jag själv anlitar ofta bemanning vid toppar. Vårt krav är att de betalar ut vår snittlön till deras anställda. Likaså ska de ha kollektivavtal.
För oss är detta perfekt då vi själva slipper anställa. Ibland dyker det upp guldkorn och dessa köper vi då ut om de vill jobba vidare hos oss.
Även konsulterna tjänar på detta då vi oftast får in unga personer utan erfarenhet. De får både lön och arbetslivserfarenhet medan vi slipper chansa.
Citera
2016-07-01, 01:22
Medlem
Boomshiggabangs avatar
Citat:
Nej men bemanningsföretag tar ju sin del av lönen för att ha förmedlat arbetet till den anställda. Bemanningsföretag är skit för den anställda oavsett vilket yrke det än gäller. Samma arbete, sämre villkor.

Jag är anställd på bemanningsföretag sen 1,5 år tillbaka. Jag har betydligt högre lön än fastanställda hos företaget jag jobbar ute hos som är i min ålder, och samma lön om inte mer än de som jobbat där i 10-20 år och utför samma arbetsuppgifter som jag.
På vilket sätt är detta skit för mig som anställd?
Citera
2016-07-01, 03:44
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Lönen är oftast enligt kollektivavtalet.

Ett bemanningsföretag gör sin förtjänst på skillnaden mellan kostnaden de har för sin personal och priset de tar ut av företaget som köper deras tjänst. Orsaken till att företaget hyr in personal, trots att det blir dyrare än att anställa själv är att de slipper rekryteringsprocessen, slipper arbetsgivaransvaret, är garanterade att personal dyker upp (t.ex. inte personal som är sjuk och ställer till det i en produktionskedja) och kan möta arbetstoppar med tillfällig personal.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in