2016-06-29, 11:44
Medlem
Hejsan!
Funderade häromdagen på att snickra ihop ett lite större matbord till vardagsrummet. Tänkte köpa färdiga ben (kanske bockben) och bygga bordsskivan av plankor med ca 2 mm mellanrum.

Nu till frågan. Vad ska man köpa för typ av plankor för att det ska fungera bra?

Bordet ska vara ca 70-80 cm brett och helst inte för tjocka plankor.

Köpte ytterpanel 145x22 som jag satte ihop och fäste på undersidan med någon typ av 90x10 läkt.

skruvade ihop bordet och trodde i mitt huvud att det skulle bli kanon men insåg ganska snabbt att plankorna (ytterpanelen) är typ konkava och lite böjda. Trodde inte det skulle göra så mycket men Bordet blev därmed också lite böjt i en skum lite rund båge.

Borde jag ha använt något annat än ytterpanel om jag ville ha helt platta plankor. Gjorde jag något annat fel som ni direkt reagerar på?

Vill bara ha ett helt platt bord gjort av plankor (helst plankor med lite karaktär).

/wannabe-snickaren
Citera
2016-06-29, 13:27
Medlem
Antevantes avatar
Ytterpanel är ofta som du skriver lite böjda och värre blir det när de varit inomhus ett tag och torkat.
Ska du bygga möbler är det viktigaste att trät är torkat vilket tar sin lilla tid.

Jag skulle föreslå att du pratar med ett litet snickeri, sågverk eller liknande. Du hittar nog inte vad du söker på Byggmax i a f
Citera
2016-06-29, 14:15
Medlem
Okej, så på typ byggmax finns det inget bra torkat material? Kanske är bättre att köpa lite tjockare brädor. Får för mig att de inte blir lika böjda då.
Citera
2016-06-29, 15:10
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiwinervtork
Hejsan!
Funderade häromdagen på att snickra ihop ett lite större matbord till vardagsrummet. Tänkte köpa färdiga ben (kanske bockben) och bygga bordsskivan av plankor med ca 2 mm mellanrum.

Nu till frågan. Vad ska man köpa för typ av plankor för att det ska fungera bra?

Bordet ska vara ca 70-80 cm brett och helst inte för tjocka plankor.

Köpte ytterpanel 145x22 som jag satte ihop och fäste på undersidan med någon typ av 90x10 läkt.

skruvade ihop bordet och trodde i mitt huvud att det skulle bli kanon men insåg ganska snabbt att plankorna (ytterpanelen) är typ konkava och lite böjda. Trodde inte det skulle göra så mycket men Bordet blev därmed också lite böjt i en skum lite rund båge.

Borde jag ha använt något annat än ytterpanel om jag ville ha helt platta plankor. Gjorde jag något annat fel som ni direkt reagerar på?

Vill bara ha ett helt platt bord gjort av plankor (helst plankor med lite karaktär).

/wannabe-snickaren

Du kan följa Timells bygganvisning:

http://www.tv4play.se/program/%C3%A4...deo_id=2095895

En av få grejer han gjort riktigt bra.
Citera
2016-06-29, 15:50
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiwinervtork
Okej, så på typ byggmax finns det inget bra torkat material? Kanske är bättre att köpa lite tjockare brädor. Får för mig att de inte blir lika böjda då.

145x45 går nog bättre för de är lite formstabilare. 145x22 är ganska tunt och slår sig lätt. Kom ihåg att placera plankorna med kärnan växelvis upp och ner så att inte hela skivan slår sig åt samma håll.
Citera
2016-06-29, 21:16
Medlem
zemeks avatar
virket kommer nog böja sig så som du beskriver hur du än försöker. Du måste låta virket torka inomhus i den temperaturen som det skall vara, och sedan hyvla det till önskad dimension. Att såga ett par spår i virket på undersidan minskar också spänningen i virket.
Citera
2016-06-30, 00:44
Medlem
Skrik & Paniks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
145x45 går nog bättre för de är lite formstabilare. 145x22 är ganska tunt och slår sig lätt. Kom ihåg att placera plankorna med kärnan växelvis upp och ner så att inte hela skivan slår sig åt samma håll.
Det där med växelvis gäller bara om brädorna ska limmas samman. TS pratar om mellanrum och då lägger man brädorna med "gladan uppåt", dvs att årsringarna ska ligga som ett leende, alltså kärnan uppåt precis som man gör med trall.
Lägger man växelvis så får man grymt ojämna kanter med tiden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in