2016-06-29, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
öh va? Problemet för hyresgästen är att hen kommer ha mycket svårt att spara ihop till en insats.

Och den som köper får insatsen på något magiskt sätt?

Båda bor dom väl typ hemma från början får vi väl utgå ifrån, då har dom lika förutsättningar att spara givet allt annat lika, skillnaden uppstår först när dom valt spår.

Vilket innebär att den som väljer att hyra mycket väl kan ha med sig en rejäl slant som trygghet i tex Aktier eller fonder, jag är för övrigt ett sådant exempel, även om merparten av mina pengar tillkommit under tiden jag hyrt, inte innan.
2016-06-29, 22:32
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rutigtpapper
På lång sikt, ja. På fungerande marknader är det billigare att hyra på kort sikt.
det är det även här hemma, då mäklarvode mm är snordyrt.

Citat:
Att det i Sverige är billigare att köpa redan från dag ett, förutsatt att man har (eller kan låna till) insatsen, är ett tecken på en dysfunktionell bostadsmarknad.

Nej det kan man inte säga eftersom rabatten består till stor del av att slippa risk, men också att ägaren tar smällen för allt underhåll.

Normalt ska det alltid vara billigare att äga själv. Att det finns vissa undantag beror på gammal politik och subventioner.

Citat:
Eller, med andra ord: en bostadsmarknad där man kan köpa bostad genom att belåna sig till max och hyra ut till tre gånger vad man själv har i utgifter är inte som det "ska" vara.
håller helt med om det, men så går det när man behåller hyresregleringen år ut och år in.

Ett annat bekymmer är att vi inte har ägarlägenheter vilket gravt försämrar möjligheten att få hyra en bostad snabbt för den som vill det.
2016-06-29, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av L.D.
En så där 1000 kr mer i månaden än vad bostadsrätten kostar.

Givet bajslåg ränta ja, går den upp blir det inte lika förmånligt.

och nej kurt, hyran går inte upp motsvarande, den släpar och kan över tid gå upp, men inte med samma hävstång som den köpta belånade bostaden.

En hävstång som inte bara verkar till allas fördel med andra ord, kommer folk tids nog bli varse.
2016-06-29, 22:41
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highbanker
Och den som köper får insatsen på något magiskt sätt?
vad som är ganska vanligt är att insatsen kommer från föräldrarnas bostad genom belåning av densamma.

Att spara ihop 500 k som ung är inte det lättaste.

Den som kommer från ett hem där föräldrarna har hyrt boende kommer ha det mycket svårare att komma in på den ägda marknaden och därmed åtnjuta lägre boendekostnader.

Hyra blir med andra ord en ond cirkel och ren fattigdomsfälla i generationer.

Citat:
Båda bor dom väl typ hemma från början får vi väl utgå ifrån, då har dom lika förutsättningar att spara givet allt annat lika, skillnaden uppstår först när dom valt spår.
om inte en av parterna "fuskar" som i mitt exempel ovan...

Citat:
Vilket innebär att den som väljer att hyra mycket väl kan ha med sig en rejäl slant som trygghet i tex Aktier eller fonder, jag är för övrigt ett sådant exempel, även om merparten av mina pengar tillkommit under tiden jag hyrt, inte innan.
ja men det är mycket svårare att spara om man aldrig ägt något boende från början.

Det största sparandet jag själv har är helt klart värdeökningarna.
2016-06-29, 22:46
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Givet bajslåg ränta ja, går den upp blir det inte lika förmånligt.
jaha när ska den upp då?

Citat:
och nej kurt, hyran går inte upp motsvarande, den släpar och kan över tid gå upp, men inte med samma hävstång som den köpta belånade bostaden.
nej det är klart men i genomsnitt kommer hyresrätten vara mycket dyrare än bostadsrätten.

Själv betalar jag långt under halva priset mot vad samma hyresrätt skulle kosta. Menar du på allvar att det skulle löna sig för mig att casha hem och hyra istället?

Citat:
En hävstång som inte bara verkar till allas fördel med andra ord, kommer folk tids nog bli varse.
när då? Kommer dröja länge innan vi ser några höga räntor som läget ser ut nu.
2016-06-29, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Normalt ska det alltid vara billigare att äga själv.
Att behöva vara mer köpstark för att klara av hyran än man behöver vara för att klara av utgifterna man har med ett nyköpt boende är inte normalt.
2016-06-29, 23:16
Medlem
Civilizations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Villapriser i Stockholm upp 28% de kommande 5 åren när mäklarna gissar.
Inte alls det vi hördefrån mäklaren i tråden.

Kod:
Mäklarbarometern: 
Boprisförändring, fem års sikt, snitt per år. %
 	Bostadsrätter 	Småhus
Stockholm 	4,6 	5,1
Göteborg 	5,1 	4,1
Malmö 		3,6 	3,7
http://www.di.se/artiklar/2016/6/28/maklarna-storstaderna-bromsar-in/

Jag ser inte vart någonstans detta motsäger det jag har skrivit?

Jag skrev att jag tror att marknaden peakade q1 2016 samt att vi idag upplever att priserna är ca: 10% lägre än vid peaken. Jag gjorde inte någon prognos för de närmaste 5 åren. Men att vi skulle ha 28% högre priser om fem år än från peaken ser jag som extremt osannolikt.

Dock om de flesta mäklare som svarat anser att vi haft en priskorrigering på minus ca: 10% de senaste månaderna så blir det upp ca: 15% från peaken, vilket såklart inte är en omöjlighet.

Men de flesta mäklare jag känner har jäkligt dålig koll på ekonomi och tror som många andra att priserna typ bara kan gå upp, upp, upp.

Vad tror du börsmäklarna svarade på frågan "hur tror du att börsen kommer utvecklas de närmaste åren?" Året innan IT-bubblan sprack?
2016-06-30, 00:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Perfecthairline
Du har tidigare skrivit saker som jag har ställt mig tveksam till. Men när du börjar skriva om effekten av ränta på inflation så behövs det inte så stora ekonomikunskaper för att inse att du är helt ute och cyklar.
Mjaha. Men om du nu påstår att jag är djupt okunnig så är det väl på sin plats med ett "bevis" av detta. Jag skulle nog säga att din högsta prio är att leverera det "beviset". Och om du efter det tycker det är nödvändigt att betona så kan du ju drämma till med att jag är inkompetent.

Nu blir det ju bara ett patetiskt personangrepp av dina skriverier.
Du har inte på något sätt visat att du begriper något öht och är kapabel att göra någon som helst bedömning.

Citat:
Din kunskap om inflation och vad som driver den är helt enkelt bristfällig.
Hm, repetition av personangreppen.

Citat:
Alla varor och tjänster påverkas inte direkt av en räntesänkning, det är rent ut sagt naivt att ens tro det.
Har någon skrivit det då? Det tvivlar jag på. Jag har iaf inte sett någon skriva det.

(Däremot har jag tidigare beskrivit hur mekanismen fungerar, i bästa fall).

Citat:
Har du själv börjat konsumera enorma mängder av dagstidningar, mjölk och bilar efter alla räntesänkningar
Nej, varför i all världen skulle jag göra det.

Möjligen skulle den jag replikerade till göra det, då denne hävdade principen att ökad belåning drar upp priserna.
(Jag falsifierade det. Skriver du svar till rätt person öht. Eller har du inte förstått replikskiftet).

Citat:
eller kan det helt enkelt vara så att vissa varor och tjänster efterfrågas mer än andra vid en räntesänkning?
Vid ökad efterfrågan kan leverantörerna välja att öka utbudet, eller öka pris.
I första fallet minskar arbetslösheten. Vilket är en drivkraft bakom att försöka öka på omsatt penningmängd. (I praktiken öka skuldsättningen).
I andra fallet får du ökad KPI. Då sjunker reallönerna, vilket sänker näringslivets lönekostnader och stärker näringslivets konkurrenskraft, och de säger inte upp lika många. Båda effekterna är alltså önskade av överheten.

För vilka varor/tjänster du får ökad försäljningsvolym eller ökat pris beror på många olika faktorer. Kapacitetsutnyttjande är en.

Givet hur du formulerar dig, borde det inte vara du istället för jag som skrev detta.
2016-06-30, 00:27
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slutataxera
Tyckte det jag skrev var en högst relevant liknelse. Vi har en reporänta/bolåneränta som i princip är ATL. Stor del av befolkningen tror självklart att detta kommer vara för evigt samtigt som man belånar sig till gränsen av vad lönekontot tål och spenderar slantarna på konsumtionföremål och bostäder åla lyxfällan.
Detta göder givetvis tillväxten och banksektorn. Sittande politiker och RB tänker att de är jätteduktiga då de minsann är delaktiga i högkonjunkturens varande. Men lån betyder att man betalar mer än det verkliga värdet på produkten och att man måste betala tillbaka det också, antingen genom amortering eller livslångt slavande till banken i form av ränta. Vi lånar därmed av framtida tillväxt.
Några få procent mer i ränta skulle sätta massor av människor i kk. Men tillslut kan man inte låna mer och upprätthålla tillväxten, då får man suga på det sura äpplet för alla år då man genat tidigare och nyttjat framtida kapital. Bankerna får problem med ränteinbetalningar går i kk osv. Valutan blir fan inte trovärdig till slut. Ungefär som att pissa ner sig, varmt och skönt i början, sedan mindre kul. Dessvärre drabbas även de som klarar av att sköta sin ekonomi själv även vid en större kollaps.

Fattar du liknelsen eller måste jag utöka texten?¿?

MVH

//Slutataxera

Jag skrev om vilket ränteläge vi har att förvänta oss men du valde att bubbla om hur ansvarslöst folk enligt dig beter sig. Det var inte att bemöta något av det du citerade.

Tvärtom mot vad du skriver så förväntar sig heller inte folk i allmänhet att vi ska ha så låga räntor som marknaden bedömer att vi kommer få. Men när folk med tiden ser att deras förväntningar om klart högre räntor inte slår in kommer förväntningarna med tiden att förändras.
Senast redigerad av Svenne-i-Banan 2016-06-30 kl. 00:36.
2016-06-30, 00:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Civilization
Jag ser inte vart någonstans detta motsäger det jag har skrivit?

Jag skrev att jag tror att marknaden peakade q1 2016 samt att vi idag upplever att priserna är ca: 10% lägre än vid peaken. Jag gjorde inte någon prognos för de närmaste 5 åren. Men att vi skulle ha 28% högre priser om fem år än från peaken ser jag som extremt osannolikt.

Dock om de flesta mäklare som svarat anser att vi haft en priskorrigering på minus ca: 10% de senaste månaderna så blir det upp ca: 15% från peaken, vilket såklart inte är en omöjlighet.

Men de flesta mäklare jag känner har jäkligt dålig koll på ekonomi och tror som många andra att priserna typ bara kan gå upp, upp, upp.

Vad tror du börsmäklarna svarade på frågan "hur tror du att börsen kommer utvecklas de närmaste åren?" Året innan IT-bubblan sprack?
Utmärkt att du poppade upp här. Jag kan dock tycka att det är en viss diskrepans mellan denna mätning och det du skrev. (Där du som du skrev uttalade dig å 100-tals mäklares vägnar).
Och där kunderna inte fick sina bostäder sålda med mindre än en 20% prissänkning, varvid de valde att inte sälja. Och vi hade ett ännu osynligt kraftigt prisfall förutöver.

Då kan jag ju tycka att vi borde se mer pessimism. Detta borde vara de mäklare du uttalade dig för. Har dom ändrat sig eller vad är det frågan om?
2016-06-30, 01:17
Medlem
När belåningsgraderna stiger vid fallande bostadspriser kommer de säkerställda obligationerna inte te sig så säkra längre. Krav kommer ställas på större säkerheter i kombination med högre bostadsräntor. Totalt var hushållens bostadslån 2 782 miljarder i maj. Ska staten gå in och lösa eller garantera värdet på obligationerna? Kommer inte gå; ställt i relation till statsskulden (maj 1 317 miljarder) är det för stora belopp.

Se upp för nya, små, föreningar, där kommer det smälla först.

http://www.swedishbankers.se/Sidor/3_Bankfakta/Svensk%20bankmarknad/S%C3%A4kerst%C3%A4llda-obligationer.aspx
2016-06-30, 01:31
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Att behöva vara mer köpstark för att klara av hyran än man behöver vara för att klara av utgifterna man har med ett nyköpt boende är inte normalt.

Vad som inte är normalt är att nya hyresrätter skulle vara lösningen på bostadskrisen för fattiga.

Hyresrätt i nyproduktionsspekulanternas är ett slags dyrt fullserviceboenee för folk som har råd att efterfråga den tjänsten.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in