2016-06-29, 20:25
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Skulle säga att det har alleredan börjat i.o.m att Juncker tog imot Nicola Sturgeon (ifrån Skottland) :

-The pair were not originally expected to meet thanks to Mr Juncker's full diary but talks have been scheduled for this evening.

http://www.telegraph.co.uk/news/2016/06/28/nicola-sturgeon-heading-to-brussels-for-talks-with-european-parl/

Vill "fredsprojektet" EU splittra Storbritannien som nation ?
(man lägger ju sig bokstavligen i andra länders interna val och politik)

Lite rävspel ligger det nog bakom med hänsyn till kommande förhandlingar, men jag kan inte hålla med dig här.

Att Storbritanniens integritet och raison d'être i skulle ställas på spel vid det som nu inträffat måste ha stått fullkomligt klart för Cameron och de styrande i London när de initierade folkomröstningen.

David Cameron kan mycket väl bli historisk som den politiske ledare vars handlingar avslutade det sista kapitlet om det Brittiska Imperiet. Det tror jag inte att han hade tänkt sig när han drog igång den här processen.
Citera
2016-06-29, 20:32
Medlem
Madagascars avatar
Tråden heter: "Brexit ett faktum."

Men är det verkligen ett faktum? Kommer någon verkligen trycka på knappen och begära utträde??

Edit:
Eller snarare, vad krävs för att de ska trycka på knappen?
Senast redigerad av Madagascar 2016-06-29 kl. 20:47.
Citera
2016-06-29, 20:34
Medlem
Zog Ruless avatar
Citat:
Om jag inte minns fel.., så var EU mindre "varma" gentemot att Katalonien skall lämna Spanien, och samtidigt vara medlemmar utav EU.

Skillnaden som jag ser det, är att Spanien inte vill lämna EU.

Det stämmer, Spanien vill inte lämna EU. Om de skulle det så kanske EU skulle tänka annorlunda kring Katalonien och Baskien.
Citera
2016-06-29, 20:38
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:
Om jag inte minns fel.., så var EU mindre "varma" gentemot att Katalonien skall lämna Spanien, och samtidigt vara medlemmar utav EU.

Skillnaden som jag ser det, är att Spanien inte vill lämna EU.

EU var tydliga på samma sätt när det gällde den Skotska folkomröstningen om självständighet, dvs att de inte kunde vänta sig EU-medlemskap per automatik om de valde självständighet.

Men nu är det som bekant Storbritannien (eller snarare England) som sitter med Svarte Petter.
Citera
2016-06-29, 20:46
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Tråden heter: "Brexit ett faktum."

Men är det verkligen ett faktum? Kommer någon verkligen trycka på knappen och begära utträde??

Som det låter på David Cameron, så är det den nästa premiärministern som "trycker på knappen" med artikel 50.

Börja videon ifrån 2:45.., vid 3:30 så..:http://news.sky.com/story/1719175/eu-told-to-wake-up-and-smell-the-coffee

(videon jag avser har titeln : Video: PM On EU's 'Sadness And Regret)

Så tolkar jag det iallafall..
Citera
2016-06-29, 20:58
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Som det låter på David Cameron, så är det den nästa premiärministern som "trycker på knappen" med artikel 50.

Börja videon ifrån 2:45.., vid 3:30 så..:http://news.sky.com/story/1719175/eu-told-to-wake-up-and-smell-the-coffee

(videon jag avser har titeln : Video: PM On EU's 'Sadness And Regret)

Så tolkar jag det iallafall..
Visst sa han det. Men vad är scenariot för det? Kommer Tories ens kunna välja en partiledare som trycker på knappen? Vem då? Boris Johnson tycks inte vara mannen som kommer göra det.

Ibland nämns möjligheten till nyval. Om den nya partiledaren för Tories utlyser nyval så lär det inte bli något utträde. LibDems kommer köra en valkampanj som går ut på att köra över folkomröstningen. Det kommer de säkert tjäna på jämför med förra General Election. Även Labour tror jag kan komma köra en sådan valkampanj - efter att Corbyn blivit utbytt. Ukip skulle också tjäna på ett nyval. Tories själva är mer splittrade än Labour i denna fråga. Därmed tror jag inte Tories kommer utlysa ett nyval. De har mycket att förlora på det.
Citera
2016-06-29, 21:01
Medlem
Kämpendahls avatar
Boris Johnson skrev en debattartikel där allting blir i princip oförändrat förutom att Storbritannien slipper betala EU-avgift och själv kan välja vilka som får invandra från EU-länder. EU däremot låter meddela att om Storbritannien vill ha tillgång till den inre marknaden så måste de ställa upp på de fyra fria rörligheterna och det blir inte gratis. Få se när britterna börjar ångra sig
Citera
2016-06-29, 21:12
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slovju
Förtydligande: Min poäng var att det var "Remain" anhängarna och dess representanter som förhandlade fram den fria migrationen mellan EU:s länder.
Vilka satt vid makten i respektive länder under den aktuella perioden, vet du det? Var det EU skeptiker?

Valet till EU-parlamentet är distingt från valet till regeringen i Storbritannien precis som i Sverige. Så här såg det ut 2004:

https://en.wikipedia.org/wiki/European_Parliament_election,_2004_(United_Kingdom )
Citera
2016-06-29, 21:14
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Boris Johnson skrev en debattartikel där allting blir i princip oförändrat förutom att Storbritannien slipper betala EU-avgift och själv kan välja vilka som får invandra från EU-länder. EU däremot låter meddela att om Storbritannien vill ha tillgång till den inre marknaden så måste de ställa upp på de fyra fria rörligheterna och det blir inte gratis. Få se när britterna börjar ångra sig

Säger en del om hur bakfylleångesten verkar ha slagit när den person som närmast unisont framhållits som nästa PM, och som med gott fog kan ha anses vara den främste förespråkaren för Brexit, gått under jorden och det enda livstecken som han gett ifrån sig den senaste veckan är en debattartikel - som han dessutom fått betalt för....
Citera
2016-06-29, 21:23
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Visst sa han det. Men vad är scenariot för det? Kommer Tories ens kunna välja en partiledare som trycker på knappen? Vem då? Boris Johnson tycks inte vara mannen som kommer göra det.

Högst relevant fråga. Vem vill egentligen bli historisk som mannen/kvinnan som tryckte på knappen, och inte bara drar igång en oåterkallelig process som till sin natur är den största ödesfråga Storbritannien ställts inför sedan WW2, utan även implicit kan bli den person som faktiskt bröt isär Storbritannien?
Citera
2016-06-29, 21:24
Medlem
Steff83s avatar
Om Skottland absolut vill fortsätta att vara med i EU till varje pris då kan dom ju lika gärna bli självständiga, eller bör bli snarare? Eller hur?...Finns ju ingen poäng alls eller om det är tillåtet ens att få vara med trots att man inte är ett självstädigt land hörande till ett icke EU-land.

Dessutom blir det en genväg troligen att man "tvingas" till det jmf med när man skulle folkomrösta om självständighet för att gå ur ett EU-land. Troligen röstade många för att stanna i UK pga EU..
Senast redigerad av Steff83 2016-06-29 kl. 21:27.
Citera
2016-06-29, 21:28
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
Om Skottland absolut vill fortsätta att vara med i EU till varje pris då kan dom ju lika gärna bli självständiga, eller bör bli snarare?

Självklart. Ett av huvudskälen som du själv framhåller till att det blev nej till självständighet i folkomröstningen 2014 var ju att Skottland riskerade sitt EU-medlemskap om de valde självständighet. Omvänt läge nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in