2016-06-29, 11:21
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Statistenidittliv
Alla flickor är begåvningshandikappade, men det är inte de som blir utnyttjade utan det är de som utnyttjar sina personliga assistenter, män.

Tillåt mig gissa att du är en sådan frustrerad manlig oskuld som nämns här i tråden..? Ditt kvinnohat är ju rent sjukligt!
Citera
2016-06-29, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Tillåt mig gissa att du är en sådan frustrerad manlig oskuld som nämns här i tråden..? Ditt kvinnohat är ju rent sjukligt!

Du kan argumentera hur mycket du vill mot det faktum jag påpekat men med historien som facit kan man inte dra några andra slutsatser.
Citera
2016-06-29, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Istället för ett argument för att motverka hemmafrurollen, så har Du just konstruerat ett argument för ökad andel äktenskap - gifta par får helt enkelt betala in halva sina pensionspoäng på makens pensionskonto. Så var den saken löst och argumenten för äktenskap har stärkts!

Hur kan endast 50% i pension vara ett argument för äktenskap?

Argumentet för äktenskap är samarbete och respekt. Och ska detta också fungera så bör man just göra detta; samarbeta och respektera varandras behov.
Att en stannar hemma kan funka, men bara under vissa villkor och absolut inte som något socialt krav på uppoffring på endast ett kön.

Citat:
Inte alls. Det vet väl varenda människa att de låga lönerna för kvinnodominerade yrken i offentlig sektor hålls nere för att det hela tiden finns gott om kvinnor som är beredda att jobba för småslantar. När sjuksköterskorna strejkade 2008 så var det verkligen inga imponerande resultat man åstadkom. Därför har stora mängder handlingskraftiga sköterskor flyttat till Norge, eller försökt hitta privata arbetsgivare: http://www.metro.se/nyheter/det-ar-ett-han/Objhlc!21_4902-45/

Det börjar ta sig, men kvinnor har allt för länge nöjt sig med småpengar och valt "att ingen skall behöva drabbas", dvs arbetat ideellt. Då får man skylla sig, men skyll inte på männen för det.

Gäller detta de andra offentliga yrkena som också har dålig lön? poliser, brandmän, soppåkare etc.

Citat:
Med 50% skilsmässor så blir det inte så särskilt närvarande föräldrar, men möjligen självförverkligande, när man prioriterar sig själv framför ens huvuduppgift.

Flesta tar delad vårdnad, med påföljden att plötsligt blir det en väldigt närvarande fader halva tiden,
du vet "ens huvuduppgift" tas plötsligt på allvar.

Citat:
Intressant nog är SD det parti som växer mest och som är det enda riksdagsparti som har en majoritet män som sympatisörer. Något udda är på gång där.

Det krymper numera. Det som växer nu är V.

Citat:
Eller bättre arbetsmiljöarbete och utvecklad medicinteknik.

Säkert bidragande faktorer, men det män ofta dog av när vi väl fått penicillin var nog väldigt mycket stressrealterat, hjärtattacker etc. Att bära hela försörjningsplikten för en familj på sin axlar är nog inte så hälsosamt. Omväxling och samarbete, du vet, är nog avsevärt sundare, så även för män.

http://fof.se/tidning/2012/1/nu-lever-mannen-i-kapp-kvinnorna

Citat:
Det är säkert olika, men vad människor tror att de tycker och vad som är den objektiva sanningen behöver inte vara samma sak.

hahah…ja och sitta och inbilla sig vad som är den objektiva sanningen för en hel grupp av det motsatta könet, speciellt när samma grupp just revolterat i saken, är ju vääääldigt objektivt.

Citat:
Det tror jag är en förenkling. Med dåtidens mått mätt torde vikingatidens Sverige ha varit hjälpligt jämställt, men så särskilt fredligt kan man nog inte kalla det.

Mer fredligt än vad man under 1800 talet inbillade sig har det visat sig. Vikingar var främst handelsresande och mindre av den där behornade blodstörstande typen.

Citat:
Har man inga pengar så får man lösa det själv. Så fungerar världen. Men alldenstund medelklassen i regel bor i egen villa, med större golvyta och trädgård, så kräver det mer än för arbetarklassen som i högre grad bor i lägenhet med mindre golvyta och utan trädgård.

Inte själv väl? Man skjuter över hela ansvaret på sin fru och låter henne jobba 150% Var det inte så?

Citat:
Vi diskuterar huruvida kvinnor skulle vara lyckligare som hemmafruar, och för många tror jag det vore sant, särskilt som de då får känna glädjen i att få ha en fungerande familj.

Och då bör man öven fråga sig om många män skulle vara lyckligare som hemmamän, och jag är rätt säker på att du får ungefär samma svar. Dvs "lyckan" ligger inte i könet.

Citat:
Varför tror Du att dagens abortsiffror skulle behöva påminna om de för ca 100 år sedan när vi har så oerhört mycket bättre preventivmetoder idag?

Pga fakta…av de där ca 30 000 aborterna vi har per år. Hur många av dessa tror du skulle bli lyckliga och dugliga mammor? hmm?

Som sagt, trots bra preventivmedel, så har du aldrig 100% säkerhet. Och varför vi ska tvinga på människor oönskade barn i en värld där vi snart inte får plats längre och börjar slå ihjäl varandra pga konkurrens om resurser och där det kryllar av oönskade och oälskade ungar redan, är mig obegripligt.

Du borde åtminstone hålla dig till en pragmatisk konservatism och inte en orealistisk.
Senast redigerad av Merapi 2016-06-29 kl. 12:15.
Citera
2016-06-29, 12:22
Medlem
Citat:
Man kan ju försöka vänta tills man har ett stabilt förhållande, och även i övrigt lever under sådana omständigheter att det går att ta emot ett barn om det skulle bli ett sådant. Kan man inte vänta så är det jätteviktigt att skydda sig, och det borde inte vara några problem i Sverige idag med all den hjälp som går att få på mödravårdscentraler t.ex.. Sedan finns det förstås fall där en abort är den bästa lösningen för alla, jag tänker t.ex. på begåvningshandikappade kvinnor, missbrukande kvinnor, fall där barnafadern kommer att bli farlig för kvinnan eller barnet eller båda, och där han kan använda barnet som en hållhake på kvinnan i en massa år så att hon aldrig blir fri... Och naturligtvis efter incest eller våldtäkt. Men det finns inga ursäkter för de aborttal vi har idag, jag tror att den sista siffran jag läste var 36 000 aborter/år - och de kan inte alla bero på att en begåvningshandikappad flicka utnyttjats av sin personliga assistent...

"leva under sådana omständigheter så att det går ta emot ett barn" ???? Hur då?
se till man bor i en 3:a som ensamstående student i Stockholm med dagis i närheten eller vad hade du tänkt dig?

Och visst 36 000 aborter per år är mycket..men! olika ordningar är sällan perfekta för alla, utan man får ta det bästa alternativet som funkar för flest människor och situationer. Och fri abort är det valet ett samhälle bör ta. För att förvandla de där 36 000 aborterna till en halv befolkning i konstant ångest för att bli gravid, med förstört sexliv på kuppen, x antal som tvingas göra om hela sina liv pga oönskade barn och Z antal oälskade ungar som ska växa upp och bli olyckliga vuxna, är liksom ingen bra alternativ.
Citera
2016-06-29, 12:25
Medlem
Citat:
Måste bara rätta ett faktafel: kvinnan är inte fruktsam i 35-40 år, utan faktiskt endast i c:a 25 år, högst 30 år. Från 13-16 år till 38-43 år. Det är individuellt och den som tidigt kommer i puberteten kommer vanligen tidigt i klimakteriet också, och vice versa.

jag räknade från 15 till 50 ( då de flesta har uppnått menopaus)
(Tror den äldsta kvinnan i Sverige som blivit gravid naturligt, var runt 60.)
Citera
2016-06-29, 12:34
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi

Nej hon var 51 år och det hände på 1970-talet. Det var ett medicinskt mirakel, även internationellt sett, det finns bara en handfull i hela världen som fått barn (naturligt) så sent. De andra man hör om nu har gjort IVF med ägg donerade av en ung kvinna. Även i de allra flesta fallen när 45-åriga kvinnor får barn nu, så är det donerade ägg som ligger bakom. Men de väljer att inte prata om det. Jättevanligt bland skådespelerskor och modeller t.ex., som velat ta ut det sista av karriären innan de riskerar figuren. Men tyvärr tror svenskor som läser skvallertidningar att dessa blivit gravida på naturlig väg, och då räknar de med att själva också ha fler år på sig än de har... med stor ångest till följd sedan, när de inser att tåget har gått.
Citera
2016-06-29, 13:45
Medlem
beardbraids avatar
Citat:

Fel.
Sveriges äldsta kvinna som fått barn var närmare 70, även om hon blev gravid i turkiet 1968:
(FB) Saro Dursun är den äldsta svensken någonsin (115 år, f. 1899) - tyst från media
Att hon sedan också är nyfyllda 117 år gör saken bara mer trovärdig.
Citera
2016-06-29, 16:02
Medlem
Citat:
Reproduktion är självfallet en fin del, men inte om det är oönskat, säger sig självt.

nej det är få tjejer som sitter på FB och klagar på att de är oskulder ja.
1. de har inte samma motstånd hos det motsatta könet, dvs det motsatta könet har inte samma krav på sig att inte ha sex, eller inte gilla sex, eller skydda sig mot våldtäkt etc. etc. Därför får tjejer lättare sex än killar får det. Surprise!

2. Pga ovan att som tjej klaga på att de inte får sex är som att säga att man är sämre än värsta losern, finns liksom inget att skylla på.

Därför.

Sen lever vi i väst, här gifter man sig när man vill gifta sig just, inte för att man vill ha sex. Är avsevärt smartare system.

Jag tycker det är ett smart system att gifta sig med någon man faktiskt vill ha sex med.
Citera
2016-06-29, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hammarkungen
Jag tycker det är ett smart system att gifta sig med någon man faktiskt vill ha sex med.

jepp är klart fördelaktigt gifta sig med någon man vill ha sex med. Ganska ovanligt för gruppen kvinnor i världen dock, väldigt många tvingas gifta sig med någon betydligt äldre gubbe de inte ens fått träffat innan.

Men var alltså inte det jag skrev, jag skrev att enbart gifta sig för ATT FÅ HA SEX, är ganska idiotiskt i en tid där vi kan kontrollera vår reproduktion.
Citera
2016-06-29, 16:31
Medlem
Citat:
jepp är klart fördelaktigt gifta sig med någon man vill ha sex med. Ganska ovanligt för gruppen kvinnor i världen dock, väldigt många tvingas gifta sig med någon betydligt äldre gubbe de inte ens fått träffat innan.

Men var alltså inte det jag skrev, jag skrev att enbart gifta sig för ATT FÅ HA SEX, är ganska idiotiskt i en tid där vi kan kontrollera vår reproduktion.

Jag tror och hoppas att tvångsäktenskap idag är en minoritet av äktenskapen i världen. Tvångsäktenskap har alltid varit främmande för den västerländska synen på äktenskap. Kyrkans position har varit att ett äktenskap enbart är giltigt om det ingåtts frivilligt från båda parter. Men tyvärr har dagens Sverige en accepterande syn på exempelvis barnäktenskap bland de som kommer till landet för att bo här.

Sex är en del av äktenskapet. Men inte den enda delen.

Den moderna västerländska synen på äktenskap är uppenbarligen idiotiskt då den i väldigt stor utsträckning resulterar i skilsmässa och alltså inte bygger på så stabil grund. Kvinnor som lever promiskuöst löper också ökad risk för psykisk ohälsa och de har i hög utsträckning ångest dagen efter ett så kallat one night stand. Eftersom sexuellt risktagande inte lönar sig lika mycket för kvinnor som för män ur evolutionärt perspektiv så kanske naturen sett till att män i större utsträckning än kvinnor känner större psykologisk tillfredsställelse efter tillfälliga sexuella kontakter. Därav det du tog upp tidigare, att killar i större utsträckning än tjejer känner ångest över att vara sexuellt oerfaren.
Senast redigerad av Hammarkungen 2016-06-29 kl. 16:34.
Citera
2016-06-29, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hammarkungen
Jag tror och hoppas att tvångsäktenskap idag är en minoritet av äktenskapen. Tvångsäktenskap har alltid varit främmande för den västerländska synen på äktenskap. Kyrkans position har varit att ett äktenskap enbart är giltigt om det ingåtts frivilligt från båda parter.

Sex är en del av äktenskapet. Men inte den enda delen.

Den moderna västerländska synen på äktenskap är uppenbarligen idiotiskt då den i väldigt stor utsträckning resulterar i skilsmässa och alltså inte bygger på så stabil grund. Kvinnor som lever promiskuöst löper också ökad risk för psykisk ohälsa och de har i hög utsträckning ångest dagen efter ett så kallat one night stand. Eftersom sexuellt risktagande inte lönar sig lika mycket för kvinnor som för män ur evolutionärt perspektiv så kanske naturen sett till att män i större utsträckning än kvinnor känner större psykologisk tillfredsställelse efter tillfälliga sexuella kontakter. Därav det du tog upp tidigare, att killar i större utsträckning än tjejer känner ångest över att vara sexuellt oerfaren.

Snälla du, arrangerade äktenskap där tvång kan ingå, är väldigt vanligt i världen.
Man beräknar ex att ca 700 miljoner av levande kvinnor i världen idag blivit bortgifta som barn.
https://unicef.se/fakta/barnaktenskap

Och du menar att en stabil grund är att kvinnor ska vara oskulder och gifta sig vid 19?

Vad skulle vara mer "stabilt" med detta menar du?

Människan är en sexuell varelse, vi lever avsevärt längre nu än vad vi någonsin gjort, så troligheten att ett äktenskap ska hålla från 19 - 80 år är rätt liten hörredu.

I vart fall om man inte inför lagar som förbjuder skilsmässa, eller anstränger sig hårt att på andra sätt förhindra skilsmässor till varje pris och tvingar männsikor leva ihop trots att ingen vill.

Med tanke på partnervåld, sexuellt våld, psykiskt våld, psykiska sjukdomar, otrohet, incest, barnmisshandel, brottslighet m.m. som kan drabba människor så ser jag faktiskt inte helt värdet i att tvinga människor leva i ett och samma äktenskap i över 60 år…bara för att…..ingenting egentligen.
Citera
2016-06-29, 16:51
Medlem
Citat:
Snälla du, arrangerade äktenskap där tvång kan ingå, är väldigt vanligt i världen.
Man beräknar ex att ca 700 miljoner av levande kvinnor i världen idag blivit bortgifta som barn.
https://unicef.se/fakta/barnaktenskap

Och du menar att en stabil grund är att kvinnor ska vara oskulder och gifta sig vid 19?

Vad skulle vara mer "stabilt" med detta menar du?

Människan är en sexuell varelse, vi lever avsevärt längre nu än vad vi någonsin gjort, så troligheten att ett äktenskap ska hålla från 19 - 80 år är rätt liten hörredu.

I vart fall om man inte inför lagar som förbjuder skilsmässa, eller anstränger sig hårt att på andra sätt förhindra skilsmässor till varje pris och tvingar männsikor leva ihop trots att ingen vill.

Med tanke på partnervåld, sexuellt våld, psykiskt våld, psykiska sjukdomar, otrohet, incest, barnmisshandel, brottslighet m.m. som kan drabba människor så ser jag faktiskt inte helt värdet i att tvinga människor leva i ett och samma äktenskap i över 60 år…bara för att…..ingenting egentligen.

700 miljoner är en minoritet. Ja, för någon generation sedan skedde sexdebuten för svenskar och andra västerlänningar där runt 18-19-20. I sydeuropeiska länder tror jag sexdebuten fortfarande sker i de sena tonåren. Vad är ostabilt med det?

Jag ser inte varför man inte skulle kunna hålla ihop hela livet. Människor är inte förbrukningsvaror.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in