• 1
  • 2
2016-06-25, 11:16
Medlem
Bor på landet i ett gammalt hus som jag hyr, med egen brunn och hydroforpump.
Nu tycker jag att vattnet ändrat sig i smaken. Det släcker liksom ej törsten längre utan smakar lite filkigt och äckligt. Det är också ljummigt. Skruvade av filtrena på kranarna idag och upptäckte rostflagor där, rätt stor mängd dessutom.

Vad är det frågan om? Är det rosten som gör det? Ska ringa och beställa vattentest på måndag men blir ju dyrt om jag ska behöva handla vatten hela tiden. Både jag och hunden dricker ju mycket vatten.

Vad kan hyresvärden göra åt detta och vad är deras ansvar i detta?
Citera
2016-06-25, 11:50
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghostery
Nu tycker jag att vattnet ändrat sig i smaken. Det släcker liksom ej törsten längre utan smakar lite filkigt och äckligt. Det är också ljummigt. Skruvade av filtrena på kranarna idag och upptäckte rostflagor där, rätt stor mängd dessutom.

Vad är det frågan om? Är det rosten som gör det? Ska ringa och beställa vattentest på måndag men blir ju dyrt om jag ska behöva handla vatten hela tiden. Både jag och hunden dricker ju mycket vatten.

Deras ansvar är "tjänligt vatten". Inte "perfekt vatten".
Citera
2016-06-25, 11:58
Medlem
Sereenas avatar
Sålänge vattnet är "tjänligt" så behöver värden inte göra nåt åt det.

Tipps, skaffa en filterkanna (tex en Brita) och ha i kylskåpet. Extra filtrering kan fixa problemet.

Kan räcka med att bara hälla upp vatten i flaskor/tillbringare och förvara i kylen, den lägre tempen kan hjälpa en massa (fesjummet vatten är ju vodrigt jmf med riktigt kallt vatten och sommarvärmen påverkar vattentempen).
Citera
2016-06-25, 13:08
Medlem
Kadaver i brunnen?
Citera
2016-06-25, 14:41
Medlem
Citat:

Töm hydroforen och skrubba den ren inuti, det är garanterat fullt med gegga i den. Om det inte hjälper, ställ vatten i kylen, det är godare kallt.
Citera
2016-06-26, 08:43
Medlem
Du vet att man kan få vattnet provat gratis. Kan vara klokt för det kan ju vara något riktigt tokigt med det. http://bravatten.se/gratis-vattenprov.php https://www.aquagruppen.com/gratis-vattenanalys.php https://www.google.se/search?q=grati...hrome&ie=UTF-8
Citera
2016-06-26, 10:13
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:

Två för mig nya ord där, filkigt och ljummigt. Om du menar ljummet, alltså varmare än kallt men inte jättevarmt så vad tänker du att någon ska kunna göra åt det? Det är ju sommar för tusan, hyresvärden kan väl inte råda över vädret. Blotta temperaturen kan göra att det växer till bakterier i vattnet på sommaren men det kan även vara något djur som trillat ner och ligger och ruttnar i brunnen. Rätt vanligt i grävda brunnar som är dåligt tätade. Bara att lyfta på locket och kolla. Det kan även ligga för mycket organiskt material på botten som man kan få bort genom att tömma brunnen helt med en länspump. Passa i så fall på att virvla upp bottenslammet så det följer med ut när den töms.

Citat:
Ursprungligen postat av Oscar111
Kadaver i brunnen?
Låter som en möjlighet.

Citat:
Ursprungligen postat av Oscar111
Du vet att man kan få vattnet provat gratis. Kan vara klokt för det kan ju vara något riktigt tokigt med det. http://bravatten.se/gratis-vattenprov.php https://www.aquagruppen.com/gratis-vattenanalys.php https://www.google.se/search?q=grati...hrome&ie=UTF-8
Det är inte så mycket de mäter i de där gratisproverna, t ex ingen mikrobiologisk analys så jag tycker nog man bör lägga en tusing på en lite mer omfattande analys.

Att rensa hydroforen som föreslogs ovan är ju också en bra grej.
Citera
2016-06-29, 11:11
Medlem
Vattnet smakar återigen hyffsat normalt, kanske ska man avvakta lite?

Att ha vatten i kylen, har jag redan haft sedan 2009.
Citera
2016-06-29, 22:28
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Vattnet smakar återigen hyffsat normalt, kanske ska man avvakta lite?

Att ha vatten i kylen, har jag redan haft sedan 2009.
En död råtta ger ju inte smak hur länge som helst, till slut har den ju ruttnat färdigt liksom. Jag skulle ju ha kollat om det var något skumt i brunnen och rengjort hydroforen för säkerhets skull. En klorering av brunn och hela systemet skadar inte heller om där har varit något snusk, det finns klortabletter för sådant, klorin är nog mindre lämpligt.

Hade det regnat kraftigt närmsta tiden innan det började smaka illa? Om brunnen är otät nära markytan så kan det rinna ner snuskigt ytvatten och det är verkligen inte bra.
Citera
2016-06-29, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
En död råtta ger ju inte smak hur länge som helst, till slut har den ju ruttnat färdigt liksom. Jag skulle ju ha kollat om det var något skumt i brunnen och rengjort hydroforen för säkerhets skull. En klorering av brunn och hela systemet skadar inte heller om där har varit något snusk, det finns klortabletter för sådant, klorin är nog mindre lämpligt.

Hade det regnat kraftigt närmsta tiden innan det började smaka illa? Om brunnen är otät nära markytan så kan det rinna ner snuskigt ytvatten och det är verkligen inte bra.
Ingen aning men jag beställer ett test.
Citera
2016-06-29, 23:02
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ingen aning men jag beställer ett test.
Vilket test tänker du beställa? Att lyfta på brunnslocket och titta ner brukar vara enkelt och kostar ingenting, som komplement till analysen alltså. Om brunnen är otät nära markytan kan vattnet vara bra nu men bli dåligt vid nästa kraftiga regn.
Citera
2016-06-30, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Vilket test tänker du beställa? Att lyfta på brunnslocket och titta ner brukar vara enkelt och kostar ingenting, som komplement till analysen alltså. Om brunnen är otät nära markytan kan vattnet vara bra nu men bli dåligt vid nästa kraftiga regn.
Jag vet inte.

Jag vet inte exakt vart min brunn är heller. Och jag vet inte hur man rengör en hydrofor eller vad som är en hydrofor. Jag vet bara att jag har en.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in