2016-06-28, 22:10
Medlem
Sverige kan införa mångkulturella och feministiska värderingar! Säkerhetsrådet kommer nu hantera alla frågor ur ett humanitärt perspektiv primärt -aka the Löfven Way!
Citera
2016-06-28, 22:11
Medlem
Wow. Så negativa här. Varför jublar man I media?
Citera
2016-06-28, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bagira
Wow. Så negativa här. Varför jublar man I media?

Media får pengar av staten. Man biter inte den hand som föder en.

I Sverige har det gått så långt att media ljuger å staten vägnar. Man åsidosätter sanningen för att få fram sin politiska poäng. Politisk media. Som NordKorea eller DDR
Senast redigerad av Bacto 2016-06-28 kl. 22:15.
Citera
2016-06-28, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bacto
Media får pengar av staten.

Bra att veta. Tack. Tror på dig

Skrämande att jag litar mera fb än media.
Citera
2016-06-28, 22:21
Medlem
ojvamysigts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
En sak jag inte förstår är vissa skribenters problem med detta. Exakt vad är problemet med att Sverige nu får vara med i säkerhetsrådet? Som jag ser det är det lättare att påverka OM man är med än om man inte är det.
Allt jag ser hos de flesta är att det är en Sosseregering som fått in oss. Kan verkligen detta vara problemet?
Frågar du mig så tycker jag att ett av problemen är att alla vi som betalar skatt i det här landet ännu en gång får se mångmiljonbelopp (han som skriker en miljard hela tiden vet inte vad han snackar om) försvinna till något som ingen av oss kommer att dra någon som helst nytta av. Miljoner som kunde ha använts till allt från asylhantering till upprustning av vägnätet.

Ett annat är att länder som behöver våra biståndspengar nu får mindre av dessa för att vi har lovat bort miljoner till länder om de röstade in oss, vilket de gjort.

Ett tredje problem är att säkerhetsrådet har begränsat inflytande och att Sverige som tillfällig medlem har väldigt små möjligheter att göra skillnad. Visst har man större möjlighet att påverka som medlem än som icke medlem, men det är ändå marginellt. HBTQ har nämnts - ryssarna kommer aldrig att låta oss diktera villkoren på det området, för att ta ett exempel.

För mig ligger det ingen prestige i att gnälla bara för att det är (S) som ligger bakom detta. Hade vi haft full koll på vårt eget land, haft ett par hundra miljoner att bränna för kul och faktiskt varit så där bra som Löfven och andra hävdar att vi är, då hade jag inte sett några hinder för att vi "vill vara med och påverka".

Men när vi dras med problem med vård, skola, integration, brottslighet och annat känns det bara fånigt att vi skaffat oss ännu en arena där vi ska sitta och peka med hela handen och säga "In Swiiiiiden vi do it lajk diss!" i ett försök att mästra andra.
Citera
2016-06-28, 22:22
Medlem
Ja Sverige har ju precis hjälpt till att införa demokrati i arabvärlden, så det är rimligt att Sverige får större inflytande, en utrullningsplan för feminism t.ex.
Citera
Medlem
ojvamysigts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bagira
Skrämande att jag litar mera fb än media.
Det hoppas jag inte att du gör. Sluta med det isf.
Citera
Medlem
WhenAllLightDiess avatar
Just for show.

Nåja något jidder om jämställdhet blir det givetvis... makthavarna - äldre män - kommer peta snorkråkor och fundera på vilket vin de ska välja till middagen....
Citera
2016-06-28, 22:23
Medlem
S.Kandals avatar
Man får onekligen intrycket av att regeringen prioriteringsordning är något skev. Agendan verkar vara att vinna sympatisörer och väljare hemmavid pga framgångar utanför riket. Ett framgångsrecept som kanske hade fungerat för 25 år sedan, idag blir det bara FEL.

Att Margot Wallström alltid haft försmak gentemot "större frågor" är ju ingen nyhet. Löfven däremot verkar nu helt fått hybris. Vid var och varannan intervju namedroppar han premiärministrar, presidenter osv osv. Av någon anledning skryter människan över sin egen förträfflighet och denna består alltså i att han träffat inflytelserika människor. Jag har oerhört svårt för den sortens personer.
Citera
2016-06-28, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ojvamysigt
Frågar du mig så tycker jag att ett av problemen är att alla vi som betalar skatt i det här landet ännu en gång får se mångmiljonbelopp (han som skriker en miljard hela tiden vet inte vad han snackar om) försvinna till något som ingen av oss kommer att dra någon som helst nytta av. Miljoner som kunde ha använts till allt från asylhantering till upprustning av vägnätet.

Ett annat är att länder som behöver våra biståndspengar nu får mindre av dessa för att vi har lovat bort miljoner till länder om de röstade in oss, vilket de gjort.

Ett tredje problem är att säkerhetsrådet har begränsat inflytande och att Sverige som tillfällig medlem har väldigt små möjligheter att göra skillnad. Visst har man större möjlighet att påverka som medlem än som icke medlem, men det är ändå marginellt. HBTQ har nämnts - ryssarna kommer aldrig att låta oss diktera villkoren på det området, för att ta ett exempel.

För mig ligger det ingen prestige i att gnälla bara för att det är (S) som ligger bakom detta. Hade vi haft full koll på vårt eget land, haft ett par hundra miljoner att bränna för kul och faktiskt varit så där bra som Löfven och andra hävdar att vi är, då hade jag inte sett några hinder för att vi "vill vara med och påverka".

Men när vi dras med problem med vård, skola, integration, brottslighet och annat känns det bara fånigt att vi skaffat oss ännu en arena där vi ska sitta och peka med hela handen och säga "In Swiiiiiden vi do it lajk diss!" i ett försök att mästra andra.

Bra sagt!
Citera
2016-06-28, 22:25
Medlem
Det är när man dras med problem som att invandringen kostar mera än "skola vård och omsorg" sammantaget som man blir riktigt riktigt mörkrädd för "regeringen"

Och nu skall de sitta i New York och få bekräftad sin vansinniga människosyn.
Citera
2016-06-28, 22:32
Medlem
lemonzhellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Daniel-Malmo
Signaturen 'ojvamysigt' har beskrivit det hela rätt bra.
Sverige kommer inte åstadkomma någonting av värde.
Den som tror något annat kan ju gärna peka på några resultat från förra gången när Sverige valdes in, för tjugo år sedan.
Någon?
Näe, naturligtvis inte.
Det här handlar mer om politiker som vill glida runt på cocktailpartyn och umgås med de stora ledarna.
Att man i kandidaturen till platsen måste åka världen runt för och smeka diverse diktatorer medhårs visar en del på vad som är viktigt för politikerna.
Och som sagt när man väl kommer in så sitter Kina och Ryssland där och har veto.

Följande lista på tidigare medlemmar kan ge en hint om att det inte direkt är någon form av ädelt Nobelpris man tävlar om.
http://www.un.org/en/sc/members/elected.asp

Bara för att ta ett exempel, vår utrikesminister och hennes entourage har tillbringat en hel djäkla vecka innan omröstningen på plats i New York. Enligt hennes kalender. Visst, hon har säkert gjort annat än att käka gås och besöka Ellis Island, men sätt det i proportion. Är det rimligt?

Naturligtvis inte. Oavsett partifärg. Uttrycket "ett spel för gallerierna" har sällan illustrerats bättre.
Nu ska vi föra fram den feministiska agendan. Lycka till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in