2016-06-28, 17:50
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RadioDDR1
Polens högsta ledning måste i så fall ha gått på denna "konspirationsteori".

Att Polens "högsta ledning" har gått på någonting alls är lögn även det. Det finns ingenting att "gå på".

Enligt samma källor (dvs de som även hävdar att utomjordingar setts på Mars men att det hemlighålls, att Elvis lever, samt att EU planerar att ockupera länder i Afrika) som du förlitar dig på, skulle Tysklands utrikesminister alltså träffat representanter för Polen, Tjeckien, Slovakien och Ungern i går och ställt ett ultimatum. Det inträffade alltså inte. Men behåll du dina vanföreställningar om det gör dig tryggare.
Citera
2016-06-28, 18:01
Medlem
RadioDDR1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaEzz
Att Polens "högsta ledning" har gått på någonting alls är lögn även det. Det finns ingenting att "gå på".

Enligt samma källor (dvs de som även hävdar att utomjordingar setts på Mars men att det hemlighålls, att Elvis lever, samt att EU planerar att ockupera länder i Afrika) som du förlitar dig på, skulle Tysklands utrikesminister alltså träffat representanter för Polen, Tjeckien, Slovakien och Ungern i går och ställt ett ultimatum. Det inträffade alltså inte. Men behåll du dina vanföreställningar om det gör dig tryggare.

Läckan är kommenterad av utrikesminister Witold Waszczykowsk. Att Eurozonen (i alla fall grundarländerna: FRA + GER + BENELUX + kanske ITA) går i dessa tankebanor bedömer jag som helt realistiskt.
Citera
2016-06-28, 18:02
Medlem
jardins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av another-devil
Art 50 är en ansökan. Man kan alltid dra tillbaka en ansökan under resans gång.
Vad jag läst (kan ju ha varit fel) sa en gang tryckt pa 50-knappen sa ingen atervando.
Citera
2016-06-28, 18:06
Medlem
another-devils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av systemkollaps
http://www.express.co.uk/news/politics/683739/EU-referendum-German-French-European-superstate-Brexit

Undra om SVT kommer publicera EU:s planer. Nu ska EU länderna och medborgare förlora den lilla makt medborgare har.

Har Fox-news fått sin tidningsmässiga motsvarighet i UK? :-) -vad som skrivs är emot gällande grundlagar
Citera
2016-06-28, 18:06
Avslutad
Citat:
Art 50 är en ansökan. Man kan alltid dra tillbaka en ansökan under resans gång.
Var i lagtexten finner du stöd för att det rör sig om en ansökan?

Artikel 50 nämner anmälan. Man anmäler sin avsikt att utträda ur EU. En sådan anmälan är oåterkallelig. Se ordalydelsen i 50.3 (utträde sker när EU och medlemslandet avtalat om villkoren för utträdet eller två år efter anmälan. Alltså ingen återvändo).
Senast redigerad av U-Fig 2016-06-28 kl. 18:09.
Citera
2016-06-28, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sius
Jag har helt missat att man beter sig som ett gäng griniga barn i EU parlamentet, tydligen inte första gången heller, då ordförande refererar till tidigare tillfällen.

Stefan Torssell:
Citat:
EU:s lagstiftning följer inte några demokratiska principer. Parlamentet är ett pratparlament med rätt att fördröja vissa processer. Lobbyister påverkar regelarbetet inne i det fördolda. Man kan börja ana framtiden. En stor stat, resten lydstater. Sverige är den främsta av lydstater
Citera
2016-06-28, 18:11
Medlem
Citat:
Nordea markets räknar, i en färsk analys, med att med 30% sannolikhet så kommer UK inte åberopa art 50 i Lissabonfördraget dvs påbörja förhandlingar för att lämna EU. När de ekonomiska konsekvenserna blir tydliga bedöms ett utträde som onödigt. För att ha kvar frihandel kommer UK ändå att behöva ha kvar de fyra friheterna.

För Grönland tog det 6 år att gå ur, - så länge tog förhandlingarna. För UK talar vi ett decennium. Mycket kan hända under ett decennium.

Fy fan vilken skräck jag känner när du skriver sådär - jag ger mej fan på att alltihop bara är ett spel för gallerierna - när jag var ung sade jag alltid att jag inte skulle skaffa barn till en ond värld. Men jag trodde inte riktigt på det.

Nu skrämmer det skiten ur mej att förstå vilken framtid mina barnbarn har att vänta. Önskar jag hade lyssnat på mig själv!
Citera
2016-06-28, 18:14
Medlem
Varulvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenSomViskar
Stefan Torssell:

Det som talar emot det är exempel att vi inte har Euron och vi har egna tullregler som skiljer sig från EU's. Torsell är inte dum men försöker plocka billiga poäng här.

Sen skulle jag inte säga att EU beter sig "som griniga barn", det Storbritannien gör är ju att avsluta ett samarbete, och det är helt i sin ordning att agera emot det med diplomatiska medel. Det är ju inte som att dom bombar London.
Citera
2016-06-28, 18:27
Medlem
pungspark63s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redax
Ett uppenbart demokratiskt problem är att man röstade i blindo. En majoritet ville inte ha upplevda negativa konsekvenser av EU-medlemskapet eller det framförhandlade medlemskapsvillkoret som EU och Storbritannien hade kommit fram till inför folkomröstningen. Det vet vi. Men i vilken utsträckning kunde dessa låta sig påverkas av de okända, negativa konsekvenserna av ett utträde? Och vad är det för ett Storbritannien som skapas genom utträdet? Detta kan varken lämna- eller stannasidan svara på i dagsläget. När förhandlingsresultatet står klart, ska detta då förnekas folket att ta ställning till? "Ni röstade för att vi ska gå ur så detta blir konsekvenserna vad ni än tycker om dem". Är det "demokratiskt"?
Varför tror du en majoritet röstade för att gå ur om dom var så rädda för negativa konsekvenser?
Vet Bremainsidan vad som väntar dom, vilka nya förslag och regler mutkolvarna i Bryssel kan tänkas ta dom få gånger dom släpper hink och spade och kliver ur sandlådan?

Vi har riksdagsval var fjärde år i Sverige, vi går och röstar efter vad politiker lovat...efter valet bryter politikerna sina löften.
Kan vi kräva nyval då?
Jag röstade inte för den rödgröna sörjan och visste inte vad som väntade med dom vid makten...
Kan jag kräva nyval för jag tycker inte att det är demokrati när inte jag får som jag vill...att majoriteten får bestämma är odemokratiskt.
Citera
2016-06-28, 18:35
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varulv
Sen skulle jag inte säga att EU beter sig "som griniga barn", det Storbritannien gör är ju att avsluta ett samarbete, och det är helt i sin ordning att agera emot det med diplomatiska medel. Det är ju inte som att dom bombar London.

Problemet är väl snarare att Britterna (inklusive ledarskapet för både Tories och Labour) verkar vara fullkomligt splittrade och närmast i panikläge nu när de till sist inser att de faktiskt är slut på kampanjen, baksmällan är här och det är nödvändigt att fatta svåra beslut som kommer att få mycket långtgående konsekvenser för Storbritannien, på gott och ont.

Storbritanniens EU-kommissionär har avgått och lämnar Bryssel med orden med orden "gjort är gjort".

Jeremy Corbyn (Labour) har precis förlorat en förtroendeomröstning inom partiet med jordskredssiffror, överklasspajasen och populisten Boris Johnson har gått under jorden och David Cameron har som bekant kastat in handduken men tänker ändå sitta kvar (och av allt att döma i god Brittisk tradition inte göra ett skit i flera månader).

EU har all rätt i världen att avkräva konkreta och snabba beslut från Storbritannien. Jag håller m a o med dig om att det inte handlar om grinighet, utan fullt rimliga krav på handling - omgående.
Senast redigerad av DaEzz 2016-06-28 kl. 19:04.
Citera
2016-06-28, 18:39
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pungspark63
Varför tror du en majoritet röstade för att gå ur om dom var så rädda för negativa konsekvenser?

För att många av dem är lågutbildad underklass i Europas mest rigida klassamhälle och inte har förmågan att ta till sig och reflektera över de verkliga konsekvenserna av (till exempel) den kommande ekonomiska recessionen för Storbritanniens del.
Citera
2016-06-28, 18:40
Medlem
Varulvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaEzz
Problemet är väl snarare att Britterna (inklusive ledarskapet för både Tories och Labour) verkar vara fullkomligt splittrade och närmast i panikläge nu när de till sist inser att de faktiskt är slut på kampanjen, baksmällan är här och det är nödvändigt att fatta svåra beslut som kommer att få mycket långtgående konsekvenser för Storbritannien, på gott och ont.

Storbritanniens EU-kommissionär har avgått och lämnar Bryssel med orden med orden "gjort är gjort".

Jeremy Corbyn (Labour) har precis förlorat en förtroendeomröstning inom partiet med jordskredssiffror, överklasspajasen och populisten Boris Johnson har gått under jorden och David Cameron har som bekant kastat in handduken men tänker ändå sitta kvar (och av allt att döma i god Brittisk tradition inte göra ett skit i flera månader).

EU har all rätt i världen att avkräva konkreta och snabba beslut från Storbritannien. Jag håller m a o med dig om att det handlar om grinighet, utan fullt rimliga krav på handling - omgående.

Ja, och EU vill som sagt ha svar så Unionen kan agera och börja planera ordentligt för hur man ska hantera situationen nu när Storbritannien lämnar. Trumps lillebror Boris Johnson vill med all säkerhet inte stå till svars för något och låter Farage stå och se dum ut istället så han slipper svara för vad det är för någon man gjort.

För min del är det som sagt helt naturligt att EU blir tjuriga. När folk tycker att EU beter sig som barn på grund av det så förstår dom inte att det inte är folkets vilja man går emot, utan man vill helt enkelt att dom agerar och genomför det snarast.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in