2016-06-27, 20:06
Medlem
exades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exade
Men så sant att man lever och man lär

Hoppas det kickar in lite stretch Jo dom bör sträcka sig/buska till sig iaf med 1/3 del hoppas jag.

Men när jag odlade typhoon första gången sträckte dom sig bra mycket mer och liknande ett träd (AF) dock ej autofemmade, men så det är vilka som blir stora som träd, och vilka är bäst att köra femmade (störrre buskar) på utomhus t.ex?

ja man lär sig hela tiden

MvH

10L, lust att dela med dig av lite din kunskap? Tips o tricks till att få gigantiska växter inför nästa vår istället för buskiga men diskreta och kortare damer. Brukar köra att jag gräver hål i jorden för att hälla ett lager leca,blandar olika jord med vermukilit + perlit(stavning?) sen ett lager leca på toppen sen näring på det i flytande form(när bör man börja med detta?), Något man kan förbättra på den fronten när man vill köra julgranar? Men framförallt frön, vilka frön hade du kört med för detta syfte?

MvH
Senast redigerad av exade 2016-06-27 kl. 20:08.
Citera
2016-06-27, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utomhus123
Ingen du litar på som kan vattna efter 7 dagar då?

Har tyvärr inte det. Solo game här Äsch vi får se om jag lyckas hålla de vid liv. Återkommer med besked
Citera
2016-06-27, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av exade
10L, lust att dela med dig av lite din kunskap? Tips o tricks till att få gigantiska växter inför nästa vår istället för buskiga men diskreta och kortare damer. Brukar köra att jag gräver hål i jorden för att hälla ett lager leca,blandar olika jord med vermukilit + perlit(stavning?) sen ett lager leca på toppen sen näring på det i flytande form(när bör man börja med detta?), Något man kan förbättra på den fronten när man vill köra julgranar? Men framförallt frön, vilka frön hade du kört med för detta syfte?

MvH

Det har han ju svarat på ett antal gånger. Kör bädd och bulk på earlys, välj ut de som har klarat sig bäst till ett antal av 2-3st i varje bädd. Sen börja mata när de behövs efter blom. Det är väl inte det mest optimala men resultatet är småträd.
Citera
2016-06-27, 23:33
Medlem
Varför ha ett fåtal stora istället för att ha många buskiga plantor? Vilken får man ut mest av?
Citera
2016-06-27, 23:58
Medlem
10Ls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ForthOne
Det har han ju svarat på ett antal gånger. Kör bädd och bulk på earlys, välj ut de som har klarat sig bäst till ett antal av 2-3st i varje bädd. Sen börja mata när de behövs efter blom. Det är väl inte det mest optimala men resultatet är småträd.

Jag uppfattar faktiskt att det är trädgrow och inte bara stora.
Men annars japp det har jag svarat på många gånger. Tack.

Det var en snubbe jag litar på som körde en planta 60N som blev 3.5m och skördade 800g nuggets. Hybrids from hell gör spektakulära utefrön som allt för få odlar. De kräver en duktig odlare men va fan det är ju bara läsa/kopiera.
Torv, hönsskit, benmjöl , aska, epsom och vatten när det behövs. Då går det odla oerhört stora plantor. Stora volymer jord/planta.
Många startar träd inne i februari och kör 24h ljus och låter dom ej bli rotbundna och håller dom då vegetativt och tränar dom (är de stabila i 24h ljus så går det klona och då blir ute grows riktigt intressant om man gör det för pengar). Sen får man vackert försöka tajma när de visar kön/växer ur tältet och sommaren-ish har kommit (varmt och ljust men går mot mörker), då ska de ut och tas om hand fram till okt. Mycket jobb.

Mycket jobb men också oerhört fint och mycket gräs. 500g på en stor Royal Nepal är nog inte ens så svårt. Royal Dane är fin. Thyphoon har oförtjänt dåligt rykte, finns fina sativa phenos. Lala har prisvärda utemixar.

Kolla vad andra från Norden kör på icmag. Kopiera. Boom.
Citera
2016-06-28, 00:25
Medlem
ManJuices avatar
Försent att odla i skogen?

Har funderingar på att placera några auto-frön i ett skogsparti där jag bor, och undrar främst vilka krav som ställs på utomhusodling i Sverige? Bosatt i Göteborg och därmed klimatzon 3. För tillfället 17-18 "soltimmar" per dygn.

Jag kommer givetvis försöka odla den inomhus tills den nått upp några centimeter, och sedan flytta.

Mina frågor är följande:

1. Vilka auto-frön rekommenderar ni för ändamålet - bara Northern Lights?

2. Hur funkar det med näring för utomhusmiljö, samt kan man använda jorden som redan finns i skogen istället för egen?

3. Hur brukar det av andras erfarenhet bli med utomhusodling i skogen inom Sverige såhär dags?
Citera
2016-06-28, 00:38
Medlem
10Ls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ManJuice
Försent att odla i skogen?

Har funderingar på att placera några auto-frön i ett skogsparti där jag bor, och undrar främst vilka krav som ställs på utomhusodling i Sverige? Bosatt i Göteborg och därmed klimatzon 3. För tillfället 17-18 "soltimmar" per dygn.

Jag kommer givetvis försöka odla den inomhus tills den nått upp några centimeter, och sedan flytta.

Mina frågor är följande:

1. Vilka auto-frön rekommenderar ni för ändamålet - bara Northern Lights?

2. Hur funkar det med näring för utomhusmiljö, samt kan man använda jorden som redan finns i skogen istället för egen?

3. Hur brukar det av andras erfarenhet bli med utomhusodling i skogen inom Sverige såhär dags?

1.valfri auto
2.koskit och p jord 50/50 10L hink, tomatnäring/hönsskit när de blommar.
3. Du kan för lite och är för sent ute. Din chans är att köra autos i hinkar. Mer jobb men det är nog enda sättet för dig att få gräs i höst.
Citera
2016-06-28, 00:44
Medlem
ManJuices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 10L
1.valfri auto
3. Du kan för lite och är för sent ute. Din chans är att köra autos i hinkar. Mer jobb men det är nog enda sättet för dig att få gräs i höst.
Tack för svar.

Synd att man var försent ute. Det intressanta är att jag är mer "påläst" inom inomhusodling än utomhusodling, så lite dumt att jag inte tänkte på skogen tidigare. Lite noobfråga, men varför är det mer jobb med hinkar?

Vilken månad bör man ha placerat ut sina växter isåfall? Så man vet till "nästa gång".
Citera
2016-06-28, 00:54
Medlem
10Ls avatar
Citat:
Tack för svar.

Synd att man var försent ute. Det intressanta är att jag är mer "påläst" inom inomhusodling än utomhusodling, så lite dumt att jag inte tänkte på skogen tidigare. Lite noobfråga, men varför är det mer jobb med hinkar?

Vilken månad bör man ha placerat ut sina växter isåfall? Så man vet till "nästa gång".

Läs en guide till nästa gång. Läs guiden i höst.
Hinkar behöver vattnas/matas/skötas/gömmas osv osv.
Meeen det kan gå lite snabbare när plantan känner att det är lite ont om plats (rotbunden). Så det är din chans helt enkelt.
Beställ frön nu fixa hinkar och jord imorgon och ut och leta spot. Då kan du fixa allt till helgen. Sölar du så är det för sent. Tåget går.
Citera
2016-06-28, 00:58
Medlem
ManJuices avatar
Citat:
Läs en guide till nästa gång. Läs guiden i höst.
Hinkar behöver vattnas/matas/skötas/gömmas osv osv.
Meeen det kan gå lite snabbare när plantan känner att det är lite ont om plats (rotbunden). Så det är din chans helt enkelt.
Beställ frön nu fixa hinkar och jord imorgon och ut och leta spot. Då kan du fixa allt till helgen. Sölar du så är det för sent. Tåget går.
Ok. Får se hur det blir. Jag kanske fokuserar på nästa säsong.

Såg att du länkade cannaseeds.dk för frön, finns det fler sidor du kan tipsa om?
Citera
2016-06-28, 01:04
Medlem
10Ls avatar
Citat:
Ok. Får se hur det blir. Jag kanske fokuserar på nästa säsong.

Såg att du länkade cannaseeds.dk för frön, finns det fler sidor du kan tipsa om?

Gå loss på seedbay.com
Nästan alla kul sidor har bökig betalning men tålamod är odlarens bäste vän. Hellre forumknutna seedbanks än traditionella. Ärligare, billigare och roligare genetik.
Citera
2016-06-28, 02:00
Medlem
Citat:
1.valfri auto
Ungefär hur mycket röka kan man få ut av en välskött hinkodling med autos?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in