Citat:
Ursprungligen postat av
Strix m/94
Eller att män har ett mer brinnande intresse?
Brandmannayrket ställer stora fysiska krav som mycket få kvinnor har förmåga att uppfylla. Den debatten har fört under rätt lång tid, tyvärr starkt ideologiskt präglad.
Men du har en andel kvinnor som klarar dessa krav precis som du hr ens tor andel män som kalrar dagiskrav.
Citat:
Äldre kan Du vara själv!
Att ta hand om barn ligger så klart nära den kvinnliga naturen - det har mänskligheten vetat i årtusenden, ända fram till säg 1968.
Att ta hand om barn är mänsklig natur, allt annat vore evolutionärt idiotiskt och rätt ohållbart då som nu.
Citat:
Även amning är en kvinnlig uppgift. Det har ofta ansetts att nio månaders graviditet och påföljande amning skapar ett band mellan mor och barn som är starkare än det mellan far och barn. Det ligger nära till hands att tänka sig. Sedan vill jag, som Du vet, inte skjuta över allt på kvinnorna, men i unga år är det rimligt att merparten av barnhanterandet sker av modern.
Bandet mellan far och barn har med hur mycket tid de spenderar ihop vid späd ålder på barnet, så..så klart då att vi ska se till att fadern får så lite tid som möjligt, eller hur?
Citat:
Du är nog söt när det tar eld i hästsvansen, men Du behöver inte ta till det jag kallar syndaflodsutbrottet.
OM jag fick eld i hästsvansen kan du vara lugn för att jag hade varit allt annat än söt.
Citat:
Så klart att jag vill ha ett ojämlikt samhälle, där det är förmåga som styr och inte ovidkommande egenskaper. Till universiteten skall uttagning ske genom relevant kvalitetsurval, t ex. Enbart.
Bah! inte den typen av ojämlikhet vi pratar om här, vilket du utmärkt vet.
Vi kommer från en samhällstyp..du vet den du gillar så mycket, med klara begränsningar för just kvinnor att få samma villkor i livet som män gällande ekonomi, social status, makt bl.a bl.a
Är den typen av ojämlikhet vi diskuterade och inget annat.
Citat:
Det är som Du säger en smula ojämnt att låta männen bära en så stor ekonomisk börda för barnen som det blir om mannen har det absoluta huvudansvaret, men det blir samtidigt rimligt att mannen bär detta ansvar i högre grad, emedan kvinnan har andra ansvar att bära med hem och barn. Sammantaget blir nog familjebördorna ändå rätt likvärdiga.
Nej är ju exakt detta det inte blir. Vara den part som tar den ekonomiska bördan ger denna part klara fördelar. Och eftersom vi människor är komplexa varelser med många behov, så är det ju avsevärt mer rimligt att vi delar på "det lilla" och "det stora" livet. Eftersom båda kommer med fördelar och nackdelar.
Citat:
Det är väl tur att jag inte är Din uv då.
Oroa dig inte min favoritfågel är sothönan. jag gillar fåglar på stor fot...
http://www.kringtrekanten.se/images20122/12050602sot.jpg
Citat:
Mänskliga rättigheter tillkommer så klart alla människor, medan kvinnliga rättigheter tillkommer kvinnor och manliga rättigheter tillkommer män. Sedan vill jag väl just inte mota tillbaka kvinnor i hemmafrurollen, utan snaraste erbjuda det som ett alternativ för de som skulle finna lyckan i denna lösning och gärna skapa samhällsekonomiska incitament som medger möjligheten.
varför krångla till det?
Gör du samma sak med hundar och katter? Finns tikrättigheter och hanhundrättigheter?
Hankattsrättigheter och honkattsrättigheter?
Du har typ ägnat nästan 1 års diskussion med mig på att försöka mota tillbaka kvinnor till 50-talet. via dina önskemål om abortförbud/ hemmafruar/ ta bort sociala föräkringar som barnbidrag, antar att denna önskan även gäller föräldraledighet, eller åtminstone att pappamånaderna ska bort, eller hur? och tvångskärnfamiljer etc.
Du är en mycket torftigt tänkande uv. Sluta tänka på torv och börja tänka lite mer övergripande och i helheter.