Resultat: Vem skulle du rösta på i amerikanska valet?
Trump
67,56%
1179 röster
Clinton
15,70%
274 röster
Johnson
3,04%
53 röster
Stein
3,15%
55 röster
Annan
10,54%
184 röster
2016-06-27, 21:16
Medlem
Finisterres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gautama
Ingen beskriver The Donald bättre än Sam Harris. Lyssna från 09:00 och framåt:
https://soundcloud.com/samharrisorg/38-the-end-of-faith-sessions-2
  • Lyssna på varningar från "konservativa ekonomer"
  • Trump talar inte sofistikerat tycker gnällspiken
  • Han är inkompetent pga han blandade ihop ali-baba-partiet med al-kebab-partiet
  • Hillary är genomkorrupt fast mer pålitilig och normal
  • det är oetiskt att inte släppa in massa muslimer

etc.

Vad tyckte du var BRA med detta?
2016-06-27, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Patobranco
Förstår att du försöker spela smart och sätta dit folk gällande Trumps kunskaper inom diverse områden men det är så att det finns något som kallas för rådgivare/experter som alla ledare runt om i världen har, och om du hade varit det minsta intresserad eller insatt av politik hade du vetat detta?

Vad har t.ex Merkel för kunskaper egentligen? Är det utbildning som räknas, hon är väl en utbildad fysiker om jag inte minns fel?

Sluta skäm ut dig nu.

De som är insatta i hennes politik där kan säkert redovisa eller i alla fall förhoppningsvis redovisa vad hon har kunskap om.

Så jag trodde att de som i den här tråden talar sig varma om Trump och tycker han är jättebra visste något om karln men med tanke på svaren så får jag ändra mig där men om någon kommer in och vill svara på mina frågor så är det välkommet!

Så jag ställer förhoppningsfull frågorna igen. Vilka områden är Trump kunnig om som är en fördel att vara kunnig om som president?

Och finns det något exakt som han förklarat hur han ska göra? Alltså hur? Hur ska han göra det?
2016-06-27, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheStriptease
Varför ska man vara kunnig som President? Man har ju tusen rådgivare/expert inom i princip alla områden, så det krävs nog väldigt liten egentlig kunskap. Att vara President handlar mer om att man stakar ut den väg som man tycker landet ska gå, inte att man personligen gör upp en detaljerad plan helt utan någon hjälp.

Är det inte rätt självklart att man måste vara väldigt kunnig för att vara president?

Så frågan är till de som är insatta vad är Trump kunnig om? Vilka områden excellerar Trump?
2016-06-27, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrtowlie
Jag skulle kunna slösa bort 7 minuter av mitt liv på att breda ut mig om micro och makro-ekonomi, internationella relationer, demografi, språk, historia och inte minst diverse viktiga personliga egenskaper. Men, jag tycker faktiskt bevisbördan ska falla på Trumplägret. Det är inte upp till mig att definiera kunskaper en presidentkandidat bör ha - det är upp till er att bevisa vilka kunskaper hos Trump som gör honom kompetent för jobbet. Och nej, flum som "ledaregenskaper" eller "sunt förnuft" räcker inte.

Man hade ju trott att Trumplägret hade kunnat klämma fram nånting åtminstone men där bedrog man sig duktigt.

Har lyssnat till några av hans tal men har inte förrän nu fått tid att ta reda på mer exakt vad han står för?

Vet Trumplägret inte ens hur han tänker åstadkomma något av det han säger?
2016-06-27, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prodelin
Tja om du inte kan ta reda på fakta själv så kan jag väl säga att Trump är ett bevis på den amerikanska drömmen där han skapat en förmögenhet på runt $10 Miljarder från ett lån på $1 Miljon han fick låna av sin Far som han senare betalade tillbaks.

Finanserna i hans bolag är exemplariska med otroligt fint kassaflöde och tillgångar.

USA ska drivas som ett företag och han är rätt man för jobbet, allt han gör lyckas han med mer eller mindre, det är en winner i alla lägen och USA behöver det nu.

Exakt vad menar du med att USA ska drivas som ett företag? Vad ska han förändra i landets ekonomiska skötsel?
2016-06-27, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wilker
Är det inte rätt självklart att man måste vara väldigt kunnig för att vara president?

Så frågan är till de som är insatta vad är Trump kunnig om? Vilka områden excellerar Trump?

Läs resten av inlägget: Man har ju tusen rådgivare/expert inom i princip alla områden, så det krävs nog väldigt liten egentlig kunskap. Att vara President handlar mer om att man stakar ut den väg som man tycker landet ska gå, inte att man personligen gör upp en detaljerad plan helt utan någon hjälp.

Med det sagt skulle jag påstå att Trumps kunskap inom ekonomi gör honom värdig nog att bli president, eftersom ekonomi är en sådan huvudsaklig fråga och något som påverkar alla. Dessutom är han väldigt kunnig om människor och hur människor beter sig och påverkas.
2016-06-27, 22:13
Medlem
SmokeyNegronis avatar
Citat:
Jag skulle kunna slösa bort 7 minuter av mitt liv på att breda ut mig om micro och makro-ekonomi, internationella relationer, demografi, språk, historia och inte minst diverse viktiga personliga egenskaper. Men, jag tycker faktiskt bevisbördan ska falla på Trumplägret. Det är inte upp till mig att definiera kunskaper en presidentkandidat bör ha - det är upp till er att bevisa vilka kunskaper hos Trump som gör honom kompetent för jobbet. Och nej, flum som "ledaregenskaper" eller "sunt förnuft" räcker inte.

Nej, bördan faller tills vidare på er att mumla ur skägget om vad det är för fråga ni egentligen ställer, och vad ni förväntar er för svar, för ni är mer än lovligt luddiga och förvirrade.

Du menar alltså att Merkel har kunskaper i micro och makro-ekonomi, internationella relationer, demografi, språk & historia. Vad har du för bevis för det? [Jag ställer den frågan mest för att se vad du anser som tillräckliga beviskriterier.]

Du tänker dig alltså också Merkel har lärt sig micro och makro-ekonomi, internationella relationer, demografi, språk & historia genom att vara politiker sedan 1991?(*) Har t.ex. Löfven också lärt sig detta genom att vara politiker?

(*) Och om det nu inte är detta du tänker dig att man lär sig genom att vara politiker, så är du oss fortfarande svaret skyldig om vad det är för viktiga kunskaper som Merkel har förvärvat just genom att vara politiker sedan 1991.
2016-06-27, 22:25
Bannlyst
Citat:
Men, jag tycker faktiskt bevisbördan ska falla på Trumplägret.
Citat:
Har lyssnat till några av hans tal men har inte förrän nu fått tid att ta reda på mer exakt vad han står för?
Hans politik i vissa områden tilltalar många. Ni får gå och läsa om hans politik på hans web-sida. Ni kommer dock att säga, att ni fortfarande inte förstår. Då får ni ställa konkreta frågor. Er abstrakta svammel i vakuum blir bara tröttsamt.

Presidenten behöver inte ha några speciella kunskaper, förutom att denne ska förstår hur ett land/företag fungerar. Presidenten ska inte ha master i "Nuclear Energy" för att avgöra, om man ska ha kvar kärnkraftsreaktorer
Trodde, att det var uppenbart

Så, ja, det är sunt förnuft som gäller. Sverige, EU och MÖ-politik är mycket goda exempel. Vilka kunskaper behöver man liksom för att inse, vad som orsakat flyktingkrisen och hur man löser den?
Citat:
Vad konkret fattar du inte, min lille vän?
Din snack liknar svenska medias skrik, att SD 95%-politik är omöjligt. Sedan har man nästan stängd Öresundsbron
Senast redigerad av Lille.Stockholm 2016-06-27 kl. 22:28.
2016-06-27, 22:26
Medlem
SmokeyNegronis avatar
Citat:

Det är lite gulligt hur du kommer in och ställer frågor öppet och naivt som en fyraåring som just har upptäckt världen. Men jag ska svara ändå:

Trumps mest specifika domänkunskaper har han inom byggbranschen. Något som kommer väl till pass i nästa mandatperiod eftersom USA ska bygga en väldigt lång och hög och stor mur.

Fyraåringar brukar till slut komma på att man liksom inte kommer framåt genom att upprepa olika varianter på samma fråga om och om igen, utan väljer till slut att börja söka information på egen hand. Det rekommenderar jag även dig att göra, om du är intresserad av Trump. Jag hoppas dock att du känner dig berikad av de nya kunskaperna som du nu fick av mig. Nu blev du kunnigare om sånt du inte visste, vilket måste kännas skönt för dig eftersom man förstår hur mycket du värderar just kunskap.
2016-06-27, 22:39
Medlem
NickSonnys avatar
Citat:
Varför är det självklart? Ronald Reagan var en skådespelare innan han blev president.. Presidenten har en massa rådgivare som sagt, så det enda presidenten egentligen behöver vara är en ledare med pondus. Trump har byggt upp ett multimiljardföretag och slipper tack vare det, till skillnad från de flesta andra politiker, att gå lobbyisters ärenden eftersom han inte behöver en enda dollar från dem i kampanjbidrag. Han tar inte skit och ogillar Islam, vilket räcker för mig. De sista USA behöver är en vek kärring som president som fortsätter slicka saudierna i röven.
Senast redigerad av NickSonny 2016-06-27 kl. 22:44.
2016-06-27, 23:02
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NickSonny
Varför är det självklart? Ronald Reagan var en skådespelare innan han blev president.. Presidenten har en massa rådgivare som sagt, så det enda presidenten egentligen behöver vara är en ledare med pondus. Trump har byggt upp ett multimiljardföretag och slipper tack vare det, till skillnad från de flesta andra politiker, att gå lobbyisters ärenden eftersom han inte behöver en enda dollar från dem i kampanjbidrag. Han tar inte skit och ogillar Islam, vilket räcker för mig. De sista USA behöver är en vek kärring som president som fortsätter slicka saudierna i röven.
RR hade visserligen en bakgrund som skådespelare med hade även varit fackföreingsman och guvernör innan han blev president. Man kan inte jämställa hans erfarenhet med DT.
2016-06-27, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lille.Stockholm
Hans politik i vissa områden tilltalar många. Ni får gå och läsa om hans politik på hans web-sida. Ni kommer dock att säga, att ni fortfarande inte förstår. Då får ni ställa konkreta frågor. Er abstrakta svammel i vakuum blir bara tröttsamt.

Det här är ju en diskussionstråd så jag såg fram emot att få höra några argument kring varför man anser att han är så bra.

Citat:
Presidenten behöver inte ha några speciella kunskaper, förutom att denne ska förstår hur ett land/företag fungerar. Presidenten ska inte ha master i "Nuclear Energy" för att avgöra, om man ska ha kvar kärnkraftsreaktorer
Trodde, att det var uppenbart
På tal om svammel då.

Behöver ha? Så du menar att han inte har några speciella kunskaper?

Citat:
Så, ja, det är sunt förnuft som gäller. Sverige, EU och MÖ-politik är mycket goda exempel. Vilka kunskaper behöver man liksom för att inse, vad som orsakat flyktingkrisen och hur man löser den?

Sunt förnuft? Angående vadå och hur?

Är det något hemligt ni vet om Trump som ni inte får säga?

Citat:
Ursprungligen postat av SmokeyNegroni
Det är lite gulligt hur du kommer in och ställer frågor öppet och naivt som en fyraåring som just har upptäckt världen. Men jag ska svara ändå:

Trumps mest specifika domänkunskaper har han inom byggbranschen. Något som kommer väl till pass i nästa mandatperiod eftersom USA ska bygga en väldigt lång och hög och stor mur.

Så Trumps enda kunskap är inom byggbranschen. För att han ska vara byggledare när en lång lång bro byggs!

Citat:
Fyraåringar brukar till slut komma på att man liksom inte kommer framåt genom att upprepa olika varianter på samma fråga om och om igen, utan väljer till slut att börja söka information på egen hand.
Jo men nu är ju det här en diskussionstråd och när många skriver i den som gillar Trump och vill att han ska bli USA's nästa president så tänkte jag att de nog visste varför.

Och det har ju ju fått nu. Han började med träklossar och nu ska han bygga en bro. Det blir nog en duglig president!

Citat:
Det rekommenderar jag även dig att göra, om du är intresserad av Trump. Jag hoppas dock att du känner dig berikad av de nya kunskaperna som du nu fick av mig. Nu blev du kunnigare om sånt du inte visste, vilket måste kännas skönt för dig eftersom man förstår hur mycket du värderar just kunskap.

Trump kan byggbranschen och det är bra för en mur ska byggas. Hur ska Trump förhindra flygande föremål som kan ta sig över muren? Ja typ 9-11?

Citat:
Ursprungligen postat av NickSonny

Okej så Trumps enda egenskap är att han kan svara med pondus. Han tar inte skit och ogillar Islam och det räcker för dig.

Blir inte mycket till diskussion här inte. Vad jag inte fattar är att ni sitter här och verkar kolla på olika resultat som det gällde travresultat. Och kan ingenting om den person som ni vill ska ha presidentposten i USA.

Man har ju hört talas om folk som får betalt för att skriva poster men skitsamma vi får se hur det går för Trump. Men jag kan inte se att det spelar någon roll vem som vinner Clinton eller Trump. De är ju rådgivarna och experterna som bestämmer så varför heja på just Trump?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in