2016-06-27, 19:09
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Mm, och Irland ligger på femte plats i välståndsligan, Storbritannien på sjuttonde - strax innan pundet föll. Undras hur listan ser ut idag.

http://www.ekonomifakta.se/Fakta/Ekonomi/Tillvaxt/Sverige-i-valstandsligan/

Så du menar att Nordirland och dess medborgare inte skulle vilja bli en del av den irländska republiken eller tolkar jag dig helt galet?
Citera
2016-06-27, 19:10
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RadioDDR1
Jag ser inte att EU har auktoritära ambitioner.
Är du blind?

Invandringen är inte påtvingad.
Invandringen är påtvingad. Både den som kommer inom unionen och den som kommer utifrån. Kvotsystemet är bindande. Ungern ska hålla folkomröstning i hopp om att Bryssel lyssnar på folket, för på landets ledning lyssnar de inte. Sanktioner redan utfärdade: 2 miljoner Euro i straffavgift tror jag det rör sig om per varje nekad migrant. Inte auktoritärt beteende?
Vilken tur för oss svenskar då att vi uppfyllde vår kvot på 1900 flyktingar förra året. Nån skrev i tråden att Storbritannien hade 0 kvotflyktingar? Vet inte om det stämmer.
Citera
2016-06-27, 19:12
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Så du menar att Nordirland och dess medborgare inte skulle vilja bli en del av den irländska republiken eller tolkar jag dig helt galet?
Ja, du tolkar mig galet. Var jag så otydlig? Irland är väl bra?
Citera
2016-06-27, 19:15
Medlem
hushlittledarlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abengoa
Herman Van Rompuy
http://www.dailymail.co.uk/news/article-1328568/Nation-states-dead-EU-chief-says-belief-countries-stand-lie.html

Viviane Reding
http://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/europe/eu/10559458/We-want-a-United-States-of-Europe-says-top-EU-official.html

Idioten här är du.

Tror det är du som är idioten eftersom du har en länk men du verkar inte ha läst eller förstått dom.

Det är väl ingen nyhet att tro att världen är global och att länderna är mer sammanflätade än för 100 år sen.
Idag är ekonomin global. Den flyttar runt.
Vill Soros sänka Sverige så gör han det.
Står man utanför är det extremt lätt för att sänka ett lands ekonomi.

Det är en illusion att tro att man kan gå tillbaka till 1800-talets ekonomi där varje land sköter sig själv.
Arbete och pengar är extremt mycket rörligare.

I världen idag, flyttar 250 miljoner människor, till andra länder och jobbar. Varje år!!
Det kommer växa ännu mer ju mer global världen blir.

Att tro ha en naiv tro att man kan stå ensam är extremt korkat.
30 länder kan bestämma:
- Vi sätter 100% tullar mot england.

Och vips är England helt berorende av andra länder.

Det är inget nytt utan ganska logiskt.
Herman Van Rompuy säger inte att nationalstaterna är döda, utan det som är dött är att tro att man kan stå själv i en global ekonomi.

Ang. Viviane Reding
Ja, hon får ju tro och tycka precis hur mycket som helst. Det är hennes dröm. Det innebär inte att det är så, eller att de EU jobbar för det.
Det finns 28 medlemsländer och 751 kongressledarmöter så ska komma överens.

Vill medlemsländerna inte att Eu-kommissionen ska bli ett nytt USA, så krävs det majoritetsbeslut och dessutom har varje land egna val så man kan välja sina ledarmöter.

Jag hörde att en fågel åt strömmingen. Det betyder inte att det är så.

Bägge tidningar är extremt pro Brexit och det är klart de skriver sån skit.
Citera
2016-06-27, 19:16
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ja, du tolkar mig galet. Var jag så otydlig? Irland är väl bra?

Jag skyller på att jag är trött efter en lång och varm dag!
Citera
2016-06-27, 19:22
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Irländs välstånd kommer i hög grad från deras EU inträde och de mängder med EU bidrag som sköljt över ön sedan dess. Storbritannen är en av de större bidragsgivarna.
Naturligtvis var det startskottet för landet. Men man får inte glömma att Irland har EU:s snabbast växande ekonomi just nu.
Citera
2016-06-27, 19:26
Medlem
hushlittledarlings avatar
England har skjutit sig i foten.
De kommer straffas hårt också som varnande exempel för andra som funderar på att lämna.

Storbritannien kommer inte att få del av det fria rörligheten av arbetskraft, varor, kapital och tjänster.
Då måste man nämligen vara medlem i EU men de har valt att lämna.

Alternativet är att förhandla sig till och bli medlem i EES men det är inte heller aktuellt eftersom de är helt emot fri rörelse för arbetskraft. / invandring.

De kommer bli dyrt för England.... muhahaha....
Citera
2016-06-27, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hushlittledarling
Tror det är du som är idioten eftersom du har en länk men du verkar inte ha läst eller förstått dom.

Det är väl ingen nyhet att tro att världen är global och att länderna är mer sammanflätade än för 100 år sen.
Idag är ekonomin global. Den flyttar runt.
Vill Soros sänka Sverige så gör han det.
Står man utanför är det extremt lätt för att sänka ett lands ekonomi.

Det är en illusion att tro att man kan gå tillbaka till 1800-talets ekonomi där varje land sköter sig själv.
Arbete och pengar är extremt mycket rörligare.

I världen idag, flyttar 250 miljoner människor, till andra länder och jobbar. Varje år!!
Det kommer växa ännu mer ju mer global världen blir.

Att tro ha en naiv tro att man kan stå ensam är extremt korkat.
30 länder kan bestämma:
- Vi sätter 100% tullar mot england.

Och vips är England helt berorende av andra länder.

Det är inget nytt utan ganska logiskt.
Herman Van Rompuy säger inte att nationalstaterna är döda, utan det som är dött är att tro att man kan stå själv i en global ekonomi.

Ang. Viviane Reding
Ja, hon får ju tro och tycka precis hur mycket som helst. Det är hennes dröm. Det innebär inte att det är så, eller att de EU jobbar för det.
Det finns 28 medlemsländer och 751 kongressledarmöter så ska komma överens.

Vill medlemsländerna inte att Eu-kommissionen ska bli ett nytt USA, så krävs det majoritetsbeslut och dessutom har varje land egna val så man kan välja sina ledarmöter.

Jag hörde att en fågel åt strömmingen. Det betyder inte att det är så.

Bägge tidningar är extremt pro Brexit och det är klart de skriver sån skit.

Du har med andra ord inget annat än personangrepp och svammel att komma med, precis som väntat. Att EU arbetar mot att ersätta nationalstaterna är uppenbart för alla som har en hjärna att tänka med, särskilt eftersom de som sitter i maktens centrum uttryckligen säger det.
Citera
2016-06-27, 20:00
Medlem
Jag har känslan att Boris Johnson och andra i toryetablisemanget nog tänker sig en EES lösning. Boris Johnson, i en kolumn i The Telegraph, återges på SVT nyheter, tonar ner invandringen som betydelsefull faktor i omröstningen, talar istället positivt om fortsatt rörlighet, han säger inget om att man inte skall bidra till EU, alltså ingen vinst på det sättet.

Så vad återstår?

Jo, Storbritannien skall ta tillbaka kontrollen på skatter och lagstiftning från det byråkratiska EU. Detta skall få Storbritannien att inte bara överleva utan frodas.

Det kan tyckas som ett rätt så modest mål, och för den delen rätt så substanslöst. Mer en from förhoppning än något annat.

Som det verkar, Storbritannien blir i avgörande frågor som invandringen i praktiken kvar i EU, men utan möjlighet att påverka särskilt mycket.

I jämförelse med retoriken före valet, finns det möjlighet till att en del av de som röstade för utträde kommer att känna sig lurade.
Citera
2016-06-27, 20:08
Medlem
Vad EU kommer göra nu är att förstöra för Storbritannien så mycket som möjligt. Deras mardrömsscenario är ett självständigt Storbritannien som går bättre än vad det går för EU. Det skulle nämligen trigga fler utträden och därmed EUs sammanbrott.
Citera
2016-06-27, 20:12
Medlem
RadioDDR1s avatar
Citat:
Vilken tur för oss svenskar då att vi uppfyllde vår kvot på 1900 flyktingar förra året. Nån skrev i tråden att Storbritannien hade 0 kvotflyktingar? Vet inte om det stämmer.

Danmark och UK har undantag i asylfrågor. Danmark har också undantag i försvar, euron och rättsliga frågor. Den förra regeringen försökte bli av med den sistnämnda 2015 men danskarna sade nej i en folkomröstning.

http://www.europaportalen.se/2014/12/danmark-folkomrostar-om-eu-undantag

Sverige har undantag i ............. snus. Yippie. Vilka förhandlare vi är!!!
Citera
2016-06-27, 20:13
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KarlKaviar
Vad EU kommer göra nu är att förstöra för Storbritannien så mycket som möjligt. Deras mardrömsscenario är ett självständigt Storbritannien som går bättre än vad det går för EU. Det skulle nämligen trigga fler utträden och därmed EUs sammanbrott.
Varför skulle länder som exempelvis Tyskland och Frankrike vilja krossa Storbritannien? Utveckla gärna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in