2016-06-27, 14:42
Bannlyst
Sker exekveringen i webläsaren blixtsnabbt eller går det långsammare jämfört med med om man lagt ordern i infront?
Citera
2016-06-27, 19:23
Medlem
Fittfittas avatar
Några frågor:

Finns det något bra sida för hur man räknar om hur många warranter det går på en aktie/underliggande tillgång?

Varierar det hur många warranter det går på en aktie/underliggande tillgång mellan olika aktier/underliggande tillgångar, och även mellan samma typer av tillgångar?

Gäller det likt europeiska optioner att man måste vänta tills inlösendagen (tredje fredagen i den månaden man anger?) eller likt amerikanska så att man kan lösa in när som helst?

En aktie ligger för tillfället på runt 150 och lösenpriset på 140. Jag antar att amerikanskt snitt inte kan gälla då man helt enkelt isåfall bara skulle kunna köpa en massa av den aktuella aktien för lösenpriset 140 för att direkt sälja den för 150 på marknaden? (Tycker för övrigt att detta verkar vara en bra deal även om europeiska optionsregler gäller men men).

Är det som sagt just den tredje fredagen i den månaden man anger som lösendag som man måste köpa den aktuella tillgången? (om man nu väljer att göra detta. Jag pratar ju om en köpwarrant) och hur går detta rent konkret till? Man ska förresten ange att man ska köpa (igen) och inte sälja?

Får man ett meddelande av typen "Du, sista dagen att köpa om du nu har tänkt det" eller får man hålla reda på det själv annars löper den ut och det är för sent så att säga?

Behöver man tänka på kurser vid lösenköpet?

Tycker väl att jag kan själva grejen om vad köp- och säljwarranter är något, sådär iaf , men hade varit bra att få veta lite praktiska saker att veta när det är dags för lösendagen då jag inte har pysslat med just denna typ av instrument innan, vilket ju är lite mer komplicerat än att exempelvis köpa en aktie vid 80, sälja vid 85 = vinst 5 (eller annat liknande som såklart är enkelt att förstå).
Senast redigerad av Fittfitta 2016-06-27 kl. 19:28.
Citera
2016-06-28, 13:07
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Agaton1
Sker exekveringen i webläsaren blixtsnabbt eller går det långsammare jämfört med med om man lagt ordern i infront?

Hej!

Det sker i regel lika snabbt som när man använder en terminal. Merparten av våra Pro-kunder går mot exakt samma system och det sker inte någon fördröjning av något slag.

Fördelen med Infront och SIX Edge är att de inte är sammankopplade med vår hemsida, så även om det är ett tillfälligt fel och sajten exempelvis går långsamt så påverkas inte ditt traderprogram.

Citat:
Ursprungligen postat av Fittfitta
Några frågor:

Finns det något bra sida för hur man räknar om hur många warranter det går på en aktie/underliggande tillgång?

Varierar det hur många warranter det går på en aktie/underliggande tillgång mellan olika aktier/underliggande tillgångar, och även mellan samma typer av tillgångar?

Gäller det likt europeiska optioner att man måste vänta tills inlösendagen (tredje fredagen i den månaden man anger?) eller likt amerikanska så att man kan lösa in när som helst?

En aktie ligger för tillfället på runt 150 och lösenpriset på 140. Jag antar att amerikanskt snitt inte kan gälla då man helt enkelt isåfall bara skulle kunna köpa en massa av den aktuella aktien för lösenpriset 140 för att direkt sälja den för 150 på marknaden? (Tycker för övrigt att detta verkar vara en bra deal även om europeiska optionsregler gäller men men).

Är det som sagt just den tredje fredagen i den månaden man anger som lösendag som man måste köpa den aktuella tillgången? (om man nu väljer att göra detta. Jag pratar ju om en köpwarrant) och hur går detta rent konkret till? Man ska förresten ange att man ska köpa (igen) och inte sälja?

Får man ett meddelande av typen "Du, sista dagen att köpa om du nu har tänkt det" eller får man hålla reda på det själv annars löper den ut och det är för sent så att säga?

Behöver man tänka på kurser vid lösenköpet?

Tycker väl att jag kan själva grejen om vad köp- och säljwarranter är något, sådär iaf , men hade varit bra att få veta lite praktiska saker att veta när det är dags för lösendagen då jag inte har pysslat med just denna typ av instrument innan, vilket ju är lite mer komplicerat än att exempelvis köpa en aktie vid 80, sälja vid 85 = vinst 5 (eller annat liknande som såklart är enkelt att förstå).

Hej!

Vi skriver i de flesta fall ut vilken paritet som gäller på olika warranter. Det står under warrantdata på sajten (under warrantens graf). Du måste inte vänta till lösendagen innan du säljer en warrant. Du kan sälja den när som helst.

Om du har en aktie som står i 150 och du kan köpa en köpwarrant med lösen på 140 för en rimlig peng så kan det vara värt det beroende hur lång löptid som är kvar på warranten.

Lösendagen är inte som för optioner att du tvingas köpa underliggande tillgång, utan lösen sker med kontantavräkning för din warrant. Det sker per automatik om du behöver således inte göra något. Prissättningen i warranten styrs av underliggande instrument och du kan handla med warranten under hela dess löptid.

Du kan läsa mer om warranter på NGMs hemsida:
http://www.ngm.se/utbildning/warranter/

Återkom gärna om du funderar över något mer!

/Dan, Avanza
Citera
2016-06-28, 17:28
Medlem
Fittfittas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AvanzaBank
Hej!

Det sker i regel lika snabbt som när man använder en terminal. Merparten av våra Pro-kunder går mot exakt samma system och det sker inte någon fördröjning av något slag.

Fördelen med Infront och SIX Edge är att de inte är sammankopplade med vår hemsida, så även om det är ett tillfälligt fel och sajten exempelvis går långsamt så påverkas inte ditt traderprogram.

Hej!

Vi skriver i de flesta fall ut vilken paritet som gäller på olika warranter. Det står under warrantdata på sajten (under warrantens graf). Du måste inte vänta till lösendagen innan du säljer en warrant. Du kan sälja den när som helst.

Om du har en aktie som står i 150 och du kan köpa en köpwarrant med lösen på 140 för en rimlig peng så kan det vara värt det beroende hur lång löptid som är kvar på warranten.

Lösendagen är inte som för optioner att du tvingas köpa underliggande tillgång, utan lösen sker med kontantavräkning för din warrant. Det sker per automatik om du behöver således inte göra något. Prissättningen i warranten styrs av underliggande instrument och du kan handla med warranten under hela dess löptid.

Du kan läsa mer om warranter på NGMs hemsida:
http://www.ngm.se/utbildning/warranter/

Återkom gärna om du funderar över något mer!

/Dan, Avanza
Ok tack för svar. Ja en liten fundering till. Om warrantkursen står i 2.35 och aktiekursen i 151, går det då drygt 64 warranter per aktie (151/2.35)? Eller har jag missuppfattat saken?

Eller går det 2.35 warranter per aktie i ovanstående exempel? (vilket det enligt en sida jag nyss hittade verkar vara).

Tänker jag rätt med detta resonemang... (Vet faktiskt inte om mina frågeställningar passar just denna tråden när jag tänker efter men när jag ändå är igång...)

Lösenpris: 140
Underliggande tillgångens värde vid lösendag: 170 (som tydligen kan vara när som helst likt en amerikansk option om jag förstå saken rätt?)
Kostnad för warranten: 2.35

Om jag exempelvis köper 1000 st warranter (för 2350 exklusive courtage), ger det då detta: (Underliggande tillgångs spotpris - lösenpris)/antal warranter per aktier (multiplicerat med antal warranter)? Alltså (170-140)/2.35*1000=12766? Är jag rätt ute eller ute rätt på min trehjuling?
Senast redigerad av Fittfitta 2016-06-28 kl. 18:07.
Citera
2016-06-28, 18:55
Medlem
Triremers avatar
La in köporder igår efter kursraset. Idag loggar jag in efter jobb och ser att ingen order gått igenom. Så jävla segt. Hade lagt en köporder på aktier i bland annat Norwegian Air Shuttles och de jävla 6,43% upp idag gick jag ju miste om...

Hur kan jag lägga en order smartare?

Idag ville jag köpa in mig och göra det så billigt som möjligt. Eftersom att jag jobbar har jag inte tid att sitta vid skärmen och bevaka kurserna.

Hur skulle jag gjort idag för att köpa in mig idag utan att sitta vid skärmen? Helst vill jag ju inte lägga en köporder som ligger över rådande kurs.
Senast redigerad av Triremer 2016-06-28 kl. 18:58.
Citera
2016-06-28, 19:07
Medlem
Fittfittas avatar
Hm hittade lite info som inte riktigt stämde med det ovan så skitsamma... Tror jag hajar nu iaf. (Står ju paritet på avanzas sida när man handlar warranter...)
Senast redigerad av Fittfitta 2016-06-28 kl. 19:40.
Citera
2016-06-29, 12:00
Medlem
Lillemannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Triremer
La in köporder igår efter kursraset. Idag loggar jag in efter jobb och ser att ingen order gått igenom. Så jävla segt. Hade lagt en köporder på aktier i bland annat Norwegian Air Shuttles och de jävla 6,43% upp idag gick jag ju miste om...

Idag ville jag köpa in mig och göra det så billigt som möjligt. Eftersom att jag jobbar har jag inte tid att sitta vid skärmen och bevaka kurserna.

Hur skulle jag gjort idag för att köpa in mig idag utan att sitta vid skärmen? Helst vill jag ju inte lägga en köporder som ligger över rådande kurs.

Stop-loss
Citera
2016-06-29, 12:45
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Triremer

Citat:
Ursprungligen postat av Lillemannen
Stop-loss

Ja, exakt. En stop loss-order är det enklaste sättet att genomföra en order utan att vara vid datorn. Det finns dock en del fallgropar samt man bör läsa på lite innan man börjar bygga stop loss-träd och liknande.

Läs gärna mer på länken nedan och återkom gärna om det dyker upp några frågor!

https://www.avanza.se/kundservice/kundservice/fragor-svar/handel-vardepapper/stoploss.html

/Dan, Avanza
Citera
2016-06-29, 14:46
Medlem
Fittfittas avatar
Citat:
Det sker per automatik om du behöver således inte göra något. Prissättningen i warranten styrs av underliggande instrument och du kan handla med warranten under hela dess löptid.
Bara för att inga missförstånd uppstår: Så om jag inte aktivt säljer warranterna under löptiden kommer de automatiskt att säljas och ge eventuell avkastning på lösendagen?

Hittade en formel för warranter som lyder i stil med (A-B)/C=D där A är spotpris för underliggande, B är lösenpris, C är antal warranter per aktie och D är värdet per warrant. Tänkte kolla om någon kan bekräfta att detta stämmer...

Exempel om man har köpt 1000 köpwarranter (paritet 10) för 2.2 kronor styck där lösenpriset är 140 kronor och aktiepriset stiger till 180: (180-140)/10*1000=4000. 4000 i payoff så att säga och 1800 i vinst (-2200 för kostnaden för warranterna). Stämmer detta?

Just det, stämmer detta med vad gäller break even enligt samma formel... (x-140)/10*1000=2200? (x x=162 och aktien måste alltså upp till 162). (Eller enligt formeln A*B+C=D där A= warrantpris, B= antal warranter per aktie, C= lösenpris och D=Break even vilket ger samma svar --- 2.2*10+140=162. Tack på förhand.
Senast redigerad av Fittfitta 2016-06-29 kl. 14:59.
Citera
2016-06-29, 18:50
Medlem
Triremers avatar
Citat:
Ja, exakt. En stop loss-order är det enklaste sättet att genomföra en order utan att vara vid datorn. Det finns dock en del fallgropar samt man bör läsa på lite innan man börjar bygga stop loss-träd och liknande.

Läs gärna mer på länken nedan och återkom gärna om det dyker upp några frågor!

https://www.avanza.se/kundservice/kundservice/fragor-svar/handel-vardepapper/stoploss.html

/Dan, Avanza

Vilken typ av stoploss?

Ta ett exempel:

Norwegian Air Shuttle kostade 269 i slutet av dagen den 27:e juni, jag vill då köpa 100 aktier då det var världens rekryl upp på gång.

Jag lägger en köporder på 269 gånger 100 stycken. Pang säger det så går kursen upp 279,5 direkt vid öppningen den 28:e. Ingen order har gått igenom och jag missar hela skiten.

Hur skulle jag gjort för att köpa givet att kursen rör sig upp max 5% från 269? Går den ner vill jag inte köpa alls. På kvällen när börsen är stängd den 27:e juni lägger jag order.

Vilken stop-loss och exakt hur skulle den ställts in?

Jag är intresserad av att köpa och behålla. Dvs jag vill bara att min order skulle gått igenom över huvud taget givet att kursen rör sig mellan 0-5%

Exakt hur skulle ni gjort i ovan nämnda exempel?
Senast redigerad av Triremer 2016-06-29 kl. 19:06.
Citera
2016-06-30, 08:28
Medlem
Hej,

Kommer det komma direktöverföring för oss som har Länsförsäkringar Bank?

Mvh!
Citera
2016-06-30, 08:46
Medlem
AquaRegias avatar
Varför måste man använda snigelpost när man ansöker om kredit? Man kan ju signera avtalen för utlandshandel digitalt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in