2016-06-26, 21:44
Medlem
Pajosvs avatar
Bakgrund:
När jag nätt och jämt var i skolåldern så hörde jag en granne berätta för min far om ett postrån som ska ha skett någonstans i Sjuhäradsbygden (kommunerna Borås, Bollebygd, Mark, Svenljunga, Tranemo och Ulricehamn). Det enda jag mindes från historien var att någon hette Nätt i efternamn. Om det var förövaren eller offret visste jag inte… Men jag kände till att Nätt var ett typiskt soldatnamn.

Eftersom en riktigt tidig variant av vägen mellan Borås och Varberg gick över mina föräldrars villatomt så antog jag att rånarna då och då måste har färdats över vår tomt. En tid efter jag hört historien så trampade jag ner i ett litet hål i vår gräsmatta och i hålet fann jag några mynt. Givetvis trodde jag att jag hittat rånbytet, men till min besvikelse såg jag att det var några 5-öringar från 1950-talet.

Drygt 100 meter in i skogen utanför villaområdet så fanns det en 10 cm djup rektangulär grop på en kulle. Gropen hade knivskarpa kanter och måste alltså ha varit en grävd grop. Givetvis antog jag att det var där skattkistan var nedgrävd. Jag tyckte att måtten motsvarade måtten på en typisk skattkista. Min ytterst begränsade erfarenhet av skattkistor kom antagligen från tecknad film.

Ytterligare 100 meter in i skogen så finns än idag ett litet torp som ser ut som ett klassiskt soldattorp. Dock är det benämnt som backstuga på gamla kartor. Men jag trodde då som barn att den som hette Nätt kunde ha bott där.

Så… Den här historien har funnits i mitt huvud sedan jag första gången hörde talas om den. Sommaren 2014 så började jag att ”amatör-forska” i det här fallet och upptäckte ganska snart att de båda rånarna har bott betydligt närmare mig än vad jag kunde ana…

Jag har använt mig av fem, sex olika källor varav en från en numera avliden person. Denne person har suttit på landsarkivet i Göteborg och tagit del av protokoll, domar, utsagor från olika domstolar samt fångrullor.

Inledning:
Historien utspelar sig under mitten av 1800-talet i sjuhäradsbygden, några år efter slaget vid Leipzig 1842 där Bengt Christoffersson Lilliehök af Gälared och Kolbäck deltog från Älvsborgs Regemente, I 15. Min far var officer på I15 från 1950-talet fram till 1990-talet och jag har gjort min värnplikt där.

Sverige hade upprättat ett ständigt knekthåll och kontrakts skrevs med allmogen som åtog sig att sätta upp och försörja regementen både i krig och fred. För infanteriet indelades respektive socken i rotar och varje rote, vanligtvis tre, fyra bönder, skulle hålla en soldat med utrustning, torp och tillhörande mark att bruka. I gengäld slapp bönderna de förhatliga soldatutskrivningarna. De indelta knektarna arbetade själva ihop huvuddelen av sin inkomst på soldattorpen.

Sverige började att industrialiseras och vi började att exportera olika varor, men järnvägen hade ännu inte kommit till Sverige. Västra Stambanan, som förband Göteborg med Stockholm, började att byggas först 1856 och stod klar 1862. Posten förmedlades vid den här tiden via postbönder till häst och svenskarna hade påbörjat utvandringen till Amerika.

Fortsättning följer...
Citera
2016-06-26, 22:50
Medlem
tusan! det här var ju lite spännande faktiskt
Citera
2016-06-26, 23:26
Medlem
Pajosvs avatar
Del 1:
Den 16 januari 1790 föds Johannes Johansson. 22 år gammal blev han antagen och mönstrad som soldat i Göteborg och året efter även mönstrad i Borås. Han fick soldatnamnet Johannes Nätt och antogs då som soldat för rote 1136 Wiskarhult Storegården, Kinnarumma Socken, Vedens kompani, Älvsborgs regemente.

Han bosatte sig på soldattorpet Rönneslätt (som tyvärr inte finns kvar idag) på en kulle mellan Rydboholm och Viskafors, knappt en mil söder om Borås. Johannes Nätt gifter sig 1817 med Anna Svensdotter och 19 maj 1819 får de sitt första barn, en son som döps till Johannes efter fadern. I juli 1822 söker Johannes Nätt (den äldre) avsked från regementet. J Lindeberg C:son, Wiskarhult Storegården, beviljar ansökan om avsked.

Den 14 maj 1799 föds Hans Pettersson. Även han antogs senare, den 30 april 1824, som soldat för samma rote som Johannes Nätt. Han fick soldatnamnet Hans Löf. Hans Löf och hans hustru Maria flyttar in i soldattorpet Rönneslätt efter det att familjen Nätt flyttat ut. Deras förstfödda är en flicka som döps till Christina. Den 24 juni 1828, på midsommarafton, Johannes Döparens dag, får de ett gossebarn som döps till Johannes.

1836 avancerar Hans Löf till vicekorpral. När han fick avsked år 1840 finns följande notering: ”Ofärdig i höften genom ett fall, oduglig till krigstjänst, avskedas.”

Johannes Nätt den yngre och Johannes Löf föds alltså i samma soldattorp fast med nio års mellanrum. Deras respektive fäder var före detta soldater vid Älvsborgs regemente, men de var inte helt fläckfria för det.

Det är dock soldatsönerna Johannes Nätt och Johannes Löf som historien handlar om. Kanske de mest ökända och brottsaktiva personerna i hela sjuhäradsbygden vid den här tiden…

Wiskarhult Storegården, på 1980-talet var det en prästgård där min konfirmationspräst bodde.

http://s1001.photobucket.com/user/Pajosv/media/Natt%20Lof/Praumlstgaringrden_zpsfbh37xor.jpg.html

Det är nu år 1838 och Johannes Nätt (d.ä.) är numera jordbrukare på heltid i Kinnarumma söder om Borås. Den snart 19-åriga Johannes Nätt träder nu fram i offentligheten för första gången. Det sägs att han har ett häftigt humör. Han anklagas för att ha misshandlat grannhustrun Anna Larsson genom att ha slagit henne i ansiktet med ett par träskor. Nätt förnekar detta men det finns vittnen till händelsen och Anna har en del blessyrer i ansiktet.

Anna Larsson var 57 år och sjuk i tuberkulos. Hon blir allt sjukligare och anklagar unge Nätt in i det sista innan hon avlider den 21 februari.

Det blir rättegång av det hela och pappa Nätt börjar göra ärenden hos grannarna för att utså tvivel gällande familjen Larsson. Larssons 23-årige son är känd för sitt hetsiga humör och det är allmänt känt att sonen Larsson tidigare har misshandlat sina föräldrar.

Under rättegången döms unge Nätt av Tingsrätten för dråp samt grov smädelse mot Gud genom att ha svurit över avlidna Anna genom att säga ”- Det kan inte fan hjälpa att käringen dog. Man hör ju at gamla käringar dör varje dag.”

Gamle Nätt döms också för smädelse mot Gud genom att ha sagt: ”- Fan måtte ta henne! Kom inte Anna till helvetet gjorde Gud orätt!”

Både pappan och sonen Nätt fick böta 33 riksdaler annars skulle straffen omvandlas till fängelse 28 dagar vid vatten och bröd för unge Nätt och 24 dagar för Nätt den äldre. Utöver detta skulle de inställa sig vid högmässan för uppenbar kyrkoplikt vilket innebar att de vid gudstjänsten skulle erkänna sin skuld och betyga sin ånger inför sockenborna.

I Göta Hovrätt undanröjs domarna då unge Nätt inte kan dömas mot sitt nekande. De båda döms istället till att ha ”svurit av överdåd" och påföljden blir att böta en riksdaler och 32 skilling samt fyra dagars fängelse vid vatten och bröd. Hovrätten undanröjer också den uppenbara kyrkoplikten.

Unge nätt hade suttit häktad mellan den 8 april till 3 december innan han fick reda på Hovrättens utslag.

Fortsättning följer...
Senast redigerad av Pajosv 2016-06-27 kl. 00:00.
Citera
2016-06-27, 00:28
Medlem
Pajosvs avatar
Del 3:
Sommaren 1839 inleder Johannes Nätt (d.y.) sin ”sommarturné. Han står åtalad vid fyra olika häradsrätter i tre olika län, Skaraborg, Älvsborg och Göteborgs- och Bohuslän. Han hamnar i olika fängelser och rymmer från någon transport men grips relativt snart.

Han misstänks för att ha stulit en häst utanför Borås och Länsstyrelsen i Vänersborg går ut med en efterlysning där de uppger att ynglingen kallar sig Tunell i efternamn. Samma höst i Gunnarp i Halland grips en misstänkt person som kallar sig för Joseph Larsson. Givetvis avslöjas det att Tunell och Joseph Larsson är den eftersökta Johannes Nätt. Han döms för häststölden till böter tre gånger värdet av det stulna eller plikta med kroppen. Unge Nätt har inte ekonomi till detta och därför återstår bara kroppsstraffet.

Han ska stå två timmar i halsjärn och skämmas och därefter hudflängas med 40 par spö och sedan uppenbar kyrkoplikt. Två timmar vid skampålen är första inslaget i domen mot honom. Nätt står med ryggen mot en påle och en järnring sluts runt hans hals. Hans händer binds samman bakom ryggen och huvudet får inte täckas över eftersom alla ska se hur skammen präglar hans anletsdrag.

Överkroppen är bar men ett livstycke av skinn används för att skydda magens mjukdelar från att slitas upp. Armarna sträcks upp mot toppen av spöpålen och endast tåspetsarna når marken. Tre rapp ges för varje par spö. Efter straffet, som verkställdes i Kvistrum i Bohuslän, så tar sig Nätt hem till Kinnarumma, troligen till fots.

När han kommer hem uppstår nya problem. Unge Nätt måste ha laga förvar, dvs tjänst hos någon husbonde eller annan försörjning. Pappa Nätt skriver till sockenstämman och tycker att sonen kan bo hemma och hjälpa till på familjens gård. Hans begäran avslås då ledamöterna inte vill ha unge Nätt boende i Kinnarumma. Man önskar helt enkelt att Nätt avlägsnas till ort vederbör, dvs förvisning från orten.

Vad unge Nätt har för sig efter detta är okänt…

Fortsättning följer, dock...

Kullen mellan Rydboholm och Viskafors där soldattorpet en gång låg. Företaget Valsgravyrs längst till höger. I mitten syns en gammal gästgivaregård som Valsgravyrs grundare sedan tog över. Längst till vänster Valsgravyrs arbetarbostad. Viskan i förgrunden. Fotat någon gång efter 1913 då Valsgravyr grundades.

http://s1001.photobucket.com/user/Pajosv/media/Natt%20Lof/12-0084_zps8gf1awi1.jpg.html

Ungefär samma bild som jag fotade sommaren 2015. Mitt emellan arbetarbostaden till vänster och Valsgravyrs gamla byggnad finns en vit större funkisvilla som skyms av träden.

http://s1001.photobucket.com/user/Pajosv/media/Natt%20Lof/Valsgravyr%201_zpsgazjxjjj.jpg.html
Senast redigerad av Pajosv 2016-06-27 kl. 00:43.
Citera
2016-06-29, 16:08
Medlem
Skaraborg2s avatar
Sommaren 1839.

Stort tack för denna tråd.

Ett mycket intressant, spännande och välskriven sådan. Här ser man att du verkligen har gjort gedigna efterforskningar.

Unge Nätt verkar ha varit en mycket hårdhudad. Bl. a. med tanke på hur han uttrycker sig när Anna Larsson avled: "Det kan inte fan hjälpa att käringen dog. Man hör ju att gamla käringar dör varje dag.”

Sommaren 1839 var verkligen en tid då Johannes Nätt inte låg på latsidan. I hela tre olika län var han och "arbetade". Detta i en tid då det bara fanns häst och vagn och att ta sig fram till fots.

Ser med stort intresse fram emot mot fortsättningen av Nätt och Löf och deras bedrifter.
Citera
2016-06-29, 19:20
Medlem
Pajosvs avatar
Kul... Och tack!

Det kommer mer, kanske redan ikväll...
Citera
2016-06-29, 20:17
Medlem
Pajosvs avatar
Del 4:
Efter en brand 1841 i Borås blev efterfrågan på virke stort och far och son Nätt lastade en släde med virke och tog sig till Borås för att sälja virket. De åkte från gården i Kinnarumma och troligen och passerade Wiskarhult Storegård dit pappa Nätt hörde när han tjänade som soldat. Troligen passerade de också över mina föräldrars tomt och sedan förbi Rönnesjö, torpet Skräppakärret och förbi Rönnemosse och strax därpå även förbi Nätts gamla soldattorp Rönneslätt och mycket snart passerar de Rydboholms Väfverifabrik i Rydboholm som grundades av Sven Erikson 1834. På vägen blir de upphunna av en skrinda och unge Nätt hoppar till denne medan pappa Nätt fortsätter mot Borås.

En häst och skrinda hade stulits föregående natt från en kvarn i Marks kommun. En annan häst stals från en kvinna, också det i Marks kommun.

Några dagar senare, den 16 februari är det marknad i i Skara. En ung man försöker sälja en häst och en skrinda. Unge Nätt avslöjas och grips men förnekar att han stulit hästen och skrindan. Han påstår att detta sedan tidigare var inhandlat i Borås.

Den 8 april 1841 hölls ett urtima ting (dvs ett extra ting) på Nol-Rya Krog i Rydboholm. Johannes Nätt den yngre sitter häktad med händerna i ett träblock i väntan på förpassning. När han får syn på nämndemannen som punkterat Nätts utsaga i tinget, hotar han honom och slår till honom i ansiktet med träblocket. Ett av vittnena till incidenten var vice korpral Hans Löf, den före detta soldaten på Rönneslätt.

Nätt döms för ”andra resan stöld” till 40 par spö. För edsöresbrott, slag mot nämndeman vid ting, döms han också till ett år på fästning plus ytterligare fyra månader om han inte betalar stipulerade böter.

Först den 20 december påbörjas fångskjutsen till Kristianstads fästning. Resan tar tre veckor i och med att jul och nyår kom emellan och 12 januari 1842 skrevs han in i fångrullan.

Den 12 april samma år rymmer Nätt från fästningen men han grips efter en och en halv månad i Skaraborg och väntar dessutom nya åtal för flera olika brott.

Nätts kriminella bana fortsätter. Ibland frias han, ibland får han kortare straff. Vid något tillfälle placeras han på fängelset i Vänersborg men rymmer därifrån. Han grips senare men rymmer ytterligare en gång. Och så håller det på och nya åtal tillkommer och fler spöstraff. Han döms till tre år på Malmö fästning och efter det ska han även fullfölja straffet på Kristianstads fästning.

Nåväl… Han avtjänar den ålagda tiden och den 10 mars 1848 friges han. Nätt är nu 28 år fyllda. Hans familj bor nu i Pärlebo i Kinnarumma. Pappa Nätt tar över en annan gård, Bäckabo, också det i Kinnarumma.

Frågan om laga förvar väcks igen. Unge Nätt har hunnit fylla 29 år och har fått en tjänst som dräng hos Carl Petter Jacobsson i Vänersborg. När tjänsten ska tillträdas är inte bestämt. Strax före jul grips unge Nätt och placeras på häktet i Skene, Marks kommun som försvarslös.

På grund av diverse missförstånd och juridiska förvecklingar friges Nätt redan på vårkanten 1851.

Sommaren 1851 träffar unge Nätt två ynglingar och de tre tar sig söderut och begår ett rån hos ett äldre par i Nyebro i Halland. De grips ställs och inför tinget. Gevaldigern (en slags polis) ska transportera Nätt och ynglingarna till Varbergs fästning. Efter ett tag övermannar de tre gevaldigern och försvinner därifrån.

De två ynglingarna grips snart och döms till halshuggning. Nätt skulle fått samma dom om de hade gripit honom…

Fortsättning följer...

Rydboholms Väfverifabrik:

http://s1001.photobucket.com/user/Pajosv/media/Natt%20Lof/Rydboholmsbolaget%201_zpsi7yu7ayn.jpg.html
Senast redigerad av Pajosv 2016-06-29 kl. 21:09.
Citera
2016-06-29, 21:10
Medlem
Pajosvs avatar
Del 5:
Soldatsonen Johannes Löf umgås i tonåren med lite äldre kamrater, bl.a. Andreas i Karlshester och Hindrik i Fåragården. De håller till på en mindre gård, eller ett så kallat tjuvnäste. En Johannes "Långaryden" Johansson hade också synts till vid tjuvnästet. Hon som bodde där var dotter till huddragaren Östergren som var verksam i Ulricehamn. Han hjälpte bl.a. till att skotta ner liken efter ortens avrättade.

Pojkarna Johannes Löf och Andreas i Karlshester var misstänkta för några stölder i byn men avskrevs ganska snabbt. Löfs äldsta syster Christina började att arbeta på Rydboholmsbolaget och även Johannes Löf arbetade där en kort period.

Löf misstänktes för stöld av några shirting tygstycken och fick därmed sluta. Ett vittne hade sett Johannes Löf tillsammans med en okänd yngling vid namn Magnus i Rydboholm. Löf anklagas för stölden och skrivs in på Alingsås kronohäkte. Vid rättegången framkommer oklarheter och Johannes Löf frikänns.

Johannes far, den före detta vicekorpralen ställs inför rätta för att ha hyst en man vid namn Magnusson från Småland som är efterlyst för dråp och rån.

Länsman åtalar fyra medlemmar av familjen Löf. Hans Löf misstänks även för dråp på en torpare och hustrun Maria och barnen Christina och Johannes misstänks vara inblandade. Dock är bevisningen klen. En vinterkväll 1848 råkar Hans Löf vådaskjuta sig själv till döds. I protokollet står det: Han halkar omkull på en isbelagd häll ”av drycker överlastad”.

Det finns inte mycket kvar av åtalet, endast hysandet av brottslingen Magnusson. Hustrun Maria döms till 50 riksdaler i böter och barnen Johannes och Christina frikänns.

Johannes Löf undgår ändå inte bestraffning eftersom han funnits skyldig till stöld av häst och släde i Borås. Han ska betala det tredubbla värdet av det stulna eller 750 riksdaler. I och med att Johannes inte kan betala väljer han att avtjäna 28 dagars fängelse vid vatten och bröd.

När han friges börjar myndigheterna att undra vad han lever av. Han uppger att han hjälper sin mor eftersom fadern är död. Johannes bedöms vara försvarslös och förs till till fängelset i Vänersborg. Han rymmer därifrån den 3 juli 1848 och grips redan den 9 augusti. Påföljden blir nu två års allmänt arbete Johannes Löf är nöjd med det.

Efter ett halvår rymmer unge Löf och en efterlysning utfärdas och det antas att Johannes Löf tar sig till hembygden. Någon Johannes Löf syns dock inte till i Rydboholm…

Fortsättning följer…
Senast redigerad av Pajosv 2016-06-29 kl. 21:13.
Citera
2016-06-30, 09:03
Medlem
Tack
Detta var mycket intressant läsning,
berättelser från av mig ganska kända trakter
Citera
2016-07-03, 01:31
Medlem
Skaraborg2s avatar
Nätt och Löfs levnadsöden.

Återigen ett stort tack för delarna 4 och 5.

Verkligen mycket intressant att få ta del av Nätt och Löfs levnadsöden.

Ser fram emot att få ta del av fortsättningen då de slår sig samman och blir postrånare.
Citera
2016-08-03, 22:21
Medlem
Pajosvs avatar
Del 6:
Fredagen den 5 december 1851 är det marknad i Ulricehamn och Knallar och bönder har begett sig dit för att köpa och sälja kreatur och allehanda egentillverkade alster.

Nätt har inte synts till sedan han rymde från fångtransporten till Varbergs fästning i höstas, men det sades att han höll till i Skaraborg och begick brott. Den yngre Johannes Löf fanns inte i sina hemtrakter i Rydboholm.

Två män smyger omkring i trängseln på marknaden. Den ena är 32 år fyllda och den andra mannen är 23 år. De känner inte varandra även om de troligtvis någon gång snabbt har mötts. 23-åringen känner dock igen den 32-årige mannen till utseendet. Han har också hört lite byskvaller om 32-åringen…

Samtidigt stryker en okänd tredje man omkring bland folket på marknaden. Denne okända man ansluter sig snart till de två övriga.

Mötet denna decemberdag kommer att bli ödesdigert.

Den 32-åriga mannen är Johannes Nätt och den yngre lystrar till namnet Johannes Löf. Vem den tredje mannen i sällskapet var är än idag okänt. Peter Andersson i Bredared och Johannes Johansson i Brämhult, allmänt kallad ”Långaryden” var namn som nämndes. Det troligaste namnet var kanske Benjamin ”Bente” Svensson i Väby.

Det sägs att unge Nätt anlände till vintermarknaden på en häst som han hade köpt på en marknad i Vänersborg.

Benjamin ”Bente” Svensson (om det nu var han) föreslog att han, Nätt och Löf skulle råna en posttransport på sträckan Jönköping - Borås - Göteborg. De båda soldatsönerna nappade genast på idén. ”Bente” planerade för hur rånet skulle genomföras.

De tre drog iväg till ett torp i skogen någonstans i Ulricehamnstrakten. Under tre dagar uppehöll de sig i skogen för att träna och öva inför det förestående rånet. De blev dock observerade av några okända personer och smet längre in i skogen. Under en vecka uppehöll de sig i någon skogshydda.

Sedan begav de sig till platsen för rånet.

Nu skriver vi den 16 december 1851 och den 53-årige postiljonen Sven Stille lastar i några postväskor på sin vagn vid postkontoret i Jönköping. Han ska transportera post från Jönköping till slutdestinationen Göteborg. Denna sträcka är en ut av Postverkets huvudlinjer och Sven Stille har färdats denna sträcka otaliga gånger.

Stille lämnar Jönköping och färdas mot det första stoppet i Ulricehamn. Vid Gullereds gästgivaregård får Sven Stille en ny körsven, den blott 14-åriga skjutsgossen Per Gustaf Josefsson. De båda färdas sedan vidare med det dyrbara godset i riktning Ulricehamn.

Klockan närmar sig midnatt. Tre män har väntat på just den här sena kvällen och de befinner sig någonstans i skogen i Ås härad, Ulricehamns kommun. I sina händer har de var sin påk, eller stör, som de tagit från ett gärdesstängsel i närheten.

Det är kallt, mörkt och tyst. I skydd av mörkret går de en bit från vägbanken för att inte bli upptäckta. De rör sig försiktigt i riktning mot postgården i Gammalstorp. Snart når de stället som de utsett som platsen för rånet. De har planerat det hela väl… Inte alltför nära bebyggelsen, utan tillräckligt långt bort så att de inte riskerar att bli upptäckta.

Den näst sista grinden över vägen längs med sträckan står öppen. De tre männen, Johannes Nätt, Johannes Löf och Benjamin ”Bente” Svensson, ser till att stänga den och surra den med rep så att posttransporten skulle vara tvungen att stanna för att öppna grinden för att sedan kunna fara vidare den sista biten.

Nätt och Löf placerar sig väl dolda bakom en stor sten på vänster sida av vägen, tio, tjugo meter före den nu stängda grinden. ”Bente” har gömt sig på andra sidan vägen. Nu väntar de bara på att posttransporten ska komma…
Senast redigerad av Pajosv 2016-08-03 kl. 22:35.
Citera
2016-08-05, 12:22
Medlem
Skaraborg2s avatar
Postrånet 1851 i Ås härad.

Stort tack för en ånyo spännande och intressant del om postrånarna Nätt och Löf.

Så de var alltså tre personer som utförde rånet. Benjamin ”Bente” Svensson var troligtvis kanske den tredje mannen. Kom han, eller någon annan, utöver Nätt och Löf att straffas för postrånet den 16 december 1851?

Eftersom den tredje deltagarens namn inte med säkerhet blev fastställd, så antar jag att Nätt och Löf aldrig berättade vem han var.
Senast redigerad av Skaraborg2 2016-08-05 kl. 12:24.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in